4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
V oblasti dopravy udělalo město Velké Meziříčí za poslední léta velký posun
k lepšímu. Za zmínku stojí zavádění prvků ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti
provozu (budování okružních křižovatek, osvětlování stávajících přechodů pro
chodce a budování nových přechodů a míst pro přecházení, budování nových a
opravy stávajících chodníků, úprava autobusových zastávek, zavádění zón
"30".
Byla sestavena tzv. „Koncepce
dopravy Velkého Meziříčí“, kde jsou shrnuty hlavní problémy dopravy ve městě včetně
návrhů možností jejich řešení a stanovení priorit. Tento dokument navazuje na
předchozí dokument „Bílá kniha dopravy Velkého Meziříčí“. Uvedený dokument řeší
problémy v dopravě, na nichž Město musí spolupracovat s Krajem Vysočina,
dále problémy ve vlastní kompetenci a jako jeden z důležitých bodů i
cyklodopravu ve městě – návrh trasy propojení Balinského údolí
s Nesměřským údolím, jejíž některé úseky již byly realizovány.
Je také nutné zmínit
pozitivní vývoj v oblasti snižování vlivu dopravy na životní prostředí,
například vznik CNG stanice. Došlo také k nákupu prvního vozu na
elektropohon, který využívají pracovníci MěÚ ke služebním cestám.
Došlo k instalaci zařízení
pro monitorování hluku na ulici Novosady.
Větší pozornost si také
zaslouží infrastruktura pro cyklisty, a to hlavně v podpoře cyklistů (certifikace
Cyklisté vítáni). Kromě výše zmíněného propojení Balinského údolí
s Nesměřským údolím byly aktuálně obnoveny práce na cyklostezce D1 v úseku Měřín – Velké Meziříčí, kde byla
aktualizována trasa cyklostezky s ohledem na reálné možnosti majetkového
vypořádání pozemků a návaznost na plánované cyklotrasy ve městě.
V centru města vzniklo
100 parkovacích míst s maximální dobou stání 2 hodiny. Vjezd na náměstí a do
přilehlých ulic je z důvodu regulace počtu vozidel zde zpoplatněn.
Pokud se týká MHD ve
Velkém Meziříčí, zde průběžně dochází k aktualizaci počtu zastávek a jízdních
řádů dle požadavků občanů a
v návaznosti na změny ve veřejné autobusové dopravě zajišťované Krajem
Vysočina.
|
Situace
ve městě v oblasti 4.1 je dobrá. Město Velké Meziříčí stabilně věnuje oblasti
dopravy velkou pozornost. Přístup města k řešení dopravních problémů je
koncepční, realizace dopravních opatření vychází ze strategických dokumentů,
které stanovují priority a cíle v dopravě („Koncepce dopravy Velkého
Meziříčí“, jež navazuje na „Bílou knihu dopravy Velkého Meziříčí“) a na
realizaci dopravních opatření; kde je to vhodné, spolupracuje město
s Krajem Vysočina. Byla realizovaná řada opatření k podpoře veřejné
dopravy, pěší a cyklistické infrastruktury.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Bezbariérovost
komunikací
Při rekonstrukcích chodníků jsou prvky pro osoby s omezenou schopností
pohybu a orientace samozřejmostí. Na parkovištích jsou dále vyznačovaná
vyhrazená místa pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace v souladu s
vyhláškou 398/2009 Sb. O technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové
užívání staveb.
Dle žádostí jsou průběžně zřizována parkovací místa pro tělesně postižené.
Zvláště před bytovými domy s osazenstvem starších občanů.
Město Velké Meziříčí má od roku 2008 zpracován dokument "General
bezbariérové dopravy a bezbariérových tras na území města Velké Meziříčí" https://www.velkemezirici.cz/o-meste/strategicke-dokumenty/11507-generel-bezbarierovych-tras-na-uzemi-mesta-velke-mezirici-aktualizace-2016.
Cílem tohoto dokumentu je vytvoření bezbariérových tras po městě a vytvoření a
trvalé udržení podmínek pro nezávislý pohyb občanů a návštěvníků města s
omezenou schopností pohybu a orientace ve městě. Tento dokument je nyní
aktualizován a je připraven ke schválení na MMR a NIPI, aby se mohl stát
podkladem pro dotační tituly.
Cyklistická doprava
Město dlouhodobě realizuje doprovodnou infrastrukturu s důrazem na její
dostupnost a bezbariérovost. Došlo k nárůstu vybudovaných cyklostezek. Průběžně
je řešena i infrastruktura pro pěší. Město se snaží reagovat i na náměty
obyvatel.
Ve městě jsou vyznačeny cyklotrasy, cyklostezky.
http://www.turistikavm.cz/tipy-na-vylety-do-okoli/cyklostezky/2014-11-28-14-27-18
Mlynářská stezka je tematická nadregionální cyklistická
trasa, jejíž hlavním motivem je historie mlynářství.
Navržená trasa, jejíž délka dosahuje 184,8 km, propojuje území dvou krajů a
obvody osmi obcí s rozšířenou působností. Celá trasa začíná v Novém Městě na
Moravě (zde se napojuje na Posázavskou cyklotrasu a na regionální cyklotrasu
Jeseník – Znojmo). Navržená trasa překračuje hranice kraje Vysočina a přes
území Jihomoravského kraje pokračuje až na území Dolního Rakouska. Cílovým
bodem je hraniční přechod Čížov-Hardegg (pouze pro pěší a cyklisty). Zde se
Mlynářská stezka napojuje na síť cyklotras a cyklostezek v Dolním Rakousku.
Trasa je navržena po stávajících komunikacích, maximálně se přibližujících,
případně kopírujících vodní toky, na nichž leží jednotlivé mlýny.
Na území ORP Velké Meziříčí má stezka délku 25 km. Duchovním otcem
Mlynářské stezky je pan Makovský, který vydal několik publikací historie
vodních mlýnů v Posázaví a na Moravě. Z jeho podkladů vzešly jednotlivé naučné
panely.
https://naucnestezky.mestovm.cz/
Budování cyklistických komunikací v
rámci zástavby města, které jsou přednostně využívány pro každodenní pohyb osob
ve městě, jsou z hlediska financí nejnáročnější (majetkové vypořádání).
Naučné stezky Balinského
a Nesměřeského údolí
Vznikly v posledních pěti letech, je připraven plán jejich vzájemného propojení. Současně vznikla interaktivní
webová aplikace s místopisnými informacemi.
V rámci města se postupně instalují cyklostojany pro kola dle finančních
možností města.
|
-
cca 18 km lze považovat za bezbariérové
Veškeré nové pěší komunikace ve městě se budují výhradně jako bezbariérové, rovněž při opravách stávajících komunikací se přihlíží k hledisku bezbariérovosti. Chodníků máme ve městě cca 26 km ve správě města, z toho cca 70%, tedy cca 18 km lze považovat za bezbariérové, u ostatních je často velký podélný sklon nad rámec vyhl. 398/2009 Sb.
-
cca 12 km ve městě
Jedná se o zklidněné místní komunikace v centru města, kde je nějakým způsobem omezen vjezd motorových vozidel, případně je zde omezena rychlost. Dále se jedná o nově budované chodníky, kde je umožněno dopravním značením využití těchto chodníků pro cyklisty. Plánuje se vybudování cyklopruhu podél silnice II/602 v ulici Karlov do kopce (směr Brno). Celková délka takto zklidněných komunikací je cca 12 km z celkových cca 46 km komunikací.
TP 179 máme k dispozici, tento dokument neobsahuje definici bezpečné komunikace.
|
V této podoblasti pracuje město Velké Meziříčí velmi dobře. Za posledních 10 let byl učiněn velký pokrok ve vnímání potřeby úprav ve prospěch osob s omezenou schopností pohybu i orientace. Při všech úpravách i nových stavbách je na bezbariérovost brán zvláštní zřetel. Vybavenost cyklistickými komunikacemi: V této oblasti pracuje město Velké Meziříčí velmi dobře, vnímá důležitost alternativních druhů dopravy a té cyklistické obzvlášť, omezujícím faktorem je poloha města v říčním údolí a konfigurace okolního terénu.
|
Situace města Velké Meziříčí v podoblasti
4.1.1. je dobrá a dlouhodobě se zlepšuje. Město má již od roku 2008
zpracovaný "General bezbariérové dopravy a bezbariérových tras na území
města Velké Meziříčí", na bezbariérové řešení město dbá jak při úpravách
stávající dopravní infrastruktury, tak i při nových stavbách. V současné době je tak cca 70 % chodníků možno považovat za
bezbariérové.
V oblasti cyklistické infrastruktury město
buduje jak samostatné cyklostezky, tak i doprovodnou infrastrukturu
(cyklostojany) a vyznačuje cyklopruhy.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Přesný počet bude stanoven až na základě průzkumu. Tato situace je
ovlivněna tím, že velké množství cyklostojanů není ve vlastnictví města. Jedná se
například o stojany u obchodních domů, soukromých provozoven atd. Obecně lze
říci, že stávající počet a umístnění je dostačující. Město doplňuje stojany dle
požadavků veřejnosti, škol či úřadů.
Od roku 2017 má Informační centrum města Velké Meziříčí certifikaci
"Cyklisté vítáni".
Ve městě je umístěno dopravní značení vyznačující cyklotrasy a komunikace
pro pěší, na něž je povolen vjezd cyklistů.
U stávajících stojanů se
nestává, že by byly plně obsazeny, vždy je v nich volné místo pro další
kolo. Rovněž neevidujeme poptávku občanů po zřizování dalších stojanů na kola.
|
-
cca 80% veřejných budov ve Velkém Meziříčí
Parkovací infrastrukturou pro cyklisty je vybaveno
asi 80 % veřejných budov ve Velkém Meziříčí (Radnice, Městská knihovna, Pošta,
banky ve městě, Finanční úřad, obchodní domy, provozovny, firmy, u škol, na náměstí, atd.)
Tyto
počty jsou postupně rozšiřovány.
|
Město aktivně podporuje budování doprovodné infrastruktury dle požadavků veřejnosti.
|
Situace města Velké Meziříčí je také v podoblasti 4.1.2. dobrá. Přibližně 80 % veřejných budov je vybaveno parkovací infrastrukturou pro cyklisty (což je výrazný nárůst od posledního auditu, kdy byla hodnota 50 %), stejně tak řeší přístup pro hendikepované. Informační centrum města má certifikaci "Cyklisté vítáni". Město buduje komunikace pro pěší, na nichž je povolen vjezd cyklistů.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí neprovozuje
MHD, ani jinou veřejnou dopravu (je pouze objednatelem), proto není schopno
přímo ovlivnit podíl nízkopodlažních vozidel ve veřejné dopravě. MHD provozuje
společnost ZDAR, a.s.. V současné době jsou v provozu 3 linky. Zastávky a
taktéž jízdní řád těchto linek je neustále přizpůsobován aktuálním potřebám
obyvatel. Je zajištěna dostupnost MHD pro pěší po celém městě.
MHD ve městě je využívána jak pro
dopravu do škol, tak do zaměstnání. Jízdní řád i zastávky jsou přizpůsobeny dle
potřeb obyvatel. Do průmyslové zóny byl prodloužen spoj MHD a vybudována BUS
zastávka, taktéž do nové obytné lokality Hliniště.
Vozový park je kvalitní, neboť jsou
využívána stejná vozidla jako na krajských linkách. Vzájemná vazba vlak x
linkové autobusy x MHD funguje dobře. Lze přestupovat v jednom místě nebo
s velmi krátkou docházkovou vzdáleností.
Nízkopodlažní
přeprava - přepravce disponuje cca 20 % nízkopodlažních přepravních
prostředků z celkového počtu přepravních prostředků MHD.
Přepravce dle aktuální situace k zajištění MHD přistavuje aktuálně volné
přepravní prostředky. Při konzultaci tvorby objednávky na další rok
přepravce sdělil, že vzhledem k situaci na trhu práce má především
problémy zajistit služby (řidiče). Pokud by město požadovalo
zajistit dopravní obslužnost nízkopodlažními přepravními prostředky, musí
si je pořídit z vlastního rozpočtu. Od 1.1.2021 bude na Vysočině spuštěn nový integrovaný
systém dopravy cestujících ( „Veřejná
doprava Vysočiny“) a zde se již počítá s pořízením nových nízkopodlažních
vozidel. Zde vidíme posun do budoucna.
|
-
20% nízkopodlažních přepravních prostředků.
Město
je v této věci závislé na stávajícícm vozovém parku dopravce, pokud by si objednalo nový nízkopodlažní autobus pro MHD, zásadním způsobem se to promítne do ceny služby za 1 km, a tedy i do ceny jízdného.
|
Vozový park je kvalitní, vzájemná vazba vlak x linkové busy x MHD funguje. Značených zastávek je dostatek. Dostupnost MHD je po celém městě.
|
U
zajišťování provozu MHD je město Velké Meziříčí pouze objednatelem služeb.
Městu se však daří přizpůsobovat jízdní řád a trasy a zastávky linek potřebám
obyvatel a pokrýt službami MHD celé město včetně nových lokalit (např. obytná
lokalita Hliniště). Kvalitativní zlepšení lze očekávat s pořízením nízkopodlažních
vozidel v rámci IDS – Veřejná doprava Vysočina (zapojení nízkopodlažních
vozidel je očekáváno od začátku roku 2021).
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Parkoviště B+R, K+R a
P+R ve Velkém Meziříčí oficiálně označena nejsou (Město Velké Meziříčí je malé
město a centrum se dá zdolat za 15 minut) . S ohledem na omezené plochy v centru města i v sídlištích se projevuje nedostatek parkovacích míst, což je způsobeno zejména trvalým nárůstem počtu vozidel na počet obyvatel.
Z hlavních směrů Třebíč,
Jihlava, Brno jsou vozidla odstavována na označených parkovištích (zdarma), tak
i podél komunikací . V některých lokalitách je parkování časově omezeno. Vjezd
na náměstí je zpoplatněn. Postupně dochází k rozšiřování počtů parkovacích
míst v jednotlivých lokalitách města (bývalý areál Svit, městský hřbitov,
sídliště atd.)
Ve městě jsou zóny s
označením "30" ke zklidnění provozu, kde v těchto zónách je také
upravováno odstavování vozidel.
U autobusového, vlakového nádraží, ale i na jiných místech ve
městě, jsou zřízeny stojany pro kola.
|
|
Město postupnými kroky reguluje parkování prozatím hlavně v centrální části města. Ve městě jsou zóny "30".
|
Oblast dopravy v klidu
je podoblastí, kde je situace ve městě Velké
Meziříčí uspokojivá. Město bohužel nevyužívá více různých nástrojů managementu
parkování (tedy regulace parkování a hospodaření s parkovacími místy), především
zpoplatnění parkování a podpory krátkodobého parkování (omezování dlouhodobého
parkování zvláště v centrálních částech města). Pozitivem je zřizování zón
"30", ty však nejsou primárním řešením dopravy v klidu.
Parkovací místa není možné stále rozšiřovat
vzhledem k omezenému prostoru města. Příprava Plánu udržitelné mobility města
je příležitostí, jak koncepčně řešit nabídku parkování jak pro rezidenty, tak
pro návštěvníky města. PUMM by měl stanovit možné nástroje včetně případného
využití nástrojů managementu parkování, zřízení pěších zón atd.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Problematika MHD
je řešena v rámci možností na dobré úrovni. Jsou uspokojovány potřeby obyvatel,
co se týče dostupnosti zastávek a počtu spojů, informačních tabulí.
|
Město
se snaží využívat některé nástroje mobility managementu (řízení poptávky po
dopravě), jako jsou poplatek za vjezd na náměstí nebo úprava linek MHD podle
potřeb jejich uživatelů – cestujících. Také zpracovává svůj první Plán
udržitelné městské mobility (PUMM), tento plán obvykle slouží jako hlavní
dokument pro strategické řízení poptávky po dopravě.
Data o
přepravě osob v MHD však naznačují, že se nedaří místní obyvatele motivovat k
většímu využívání MHD (resp. počet přepravných osob MHD v čase klesá), velkým
problémem je také nárůst počtu parkujících automobilů ve městě. Zde by mohly
pomoci právě nástroje mobility managementu: velkou příležitostí může být
připravovaný PUMM, který by měl identifikovat hlavní problémy v dopravě,
jejich příčiny a navrhnout koncepční řešení pro zlepšení dopravní situace a podporu
udržitelné městské mobility.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MHD ve městě
Velké Meziřičí provozuje společnost ZDAR, a.s. MHD trvale jezdí za výhodnější
ceny než krajské linky.
Je zavedena
bezplatná přeprava seniorů ve věku nad 65 let s trvalým pobytem na území města,
držitelů ZTP, ZTP-P, dětí do 6 let.
Děti do 15
let cestují se slevou a uvažuje se dokonce o bezplatné přepravě.
Schéma linek
se aktualizuje dle aktuálních požadavků občanů. V současné době jsou v provozu 3
linky, které vykrývají dopravu dětí do škol a ze škol, pracujících na ranní i
odpolední směny a také zpět.
V současné době je možné přestupovat mezi
železnicí, linkovou dopravou a MHD
v jednom místě nebo s velmi krátkou docházkovou vzdáleností. Připravuje se integrace MHD Velké Meziříčí s projektem VDV (Veřejná doprava Vysočiny).
Problémem pro zlepšení v této oblasti je zřejmě pohodlný životní styl, kdy mnoho občanů využívá individální automobilovou dopravu i pro krátké cesty ve městě (nákupy, návštěva lékaře apod.).
|
-
Ano
Ano - MHD 
-
Ano
Ano - MHD, VLD, vlak
Co
se týče vlakových spojů ze zastávky Velké Meziříčí, jedná se o cca 26 spojů
v pracovní den a 18 spojů o víkendu.
U autobusových spojů všemi
směry projíždí nebo z Velkého Meziříčí vyjíždí v pracovní den cca 150
spojů, o víkendu je tento počet snížen zhruba na polovinu.
V rámci MHD Velké
Meziříčí v pracovní dny 32 spojů, o víkendech MHD nejezdí.
-
Ano
V současné době je vybrán dodavatel na dokument Plán udržitelné dopravy ve Velkém Meziříčí. Požadované průzkumy budou provedeny v dubnu - červnu 2020, jako podklad pro tento dokument.
|
Město podporuje zajištění MHD. Finančně jsou zvýhodňováni vybraní uživatelé (děti, senioři,... - zdarma).
|
Situace
ve městě Velké Meziříčí je v oblasti podpory výkonů hromadné dopravy a MHD
uspokojivá. Ve městě je železniční doprava, meziměstská autobusová doprava i
MHD. Obyvatelé mohou využít desítky spojů veřejnou dopravou, a to i o
víkendech. Bohužel se však dlouhodobě nedaří udržet počet přepravných osob MHD
– za posledních 9 let dochází stabilně k jejich poklesu (viz data
z indikátoru 4.2.A Přeprava cestujících v MHD). A to i přesto, že MHD trvale jezdí za výhodnější ceny než krajské linky, je zde přeprava seniorů nad 65 let a dětí mladších 6 let zdarma atd. Zpracovávání Plánu
udržitelné městské mobility (v rámci Integrovaného plánu rozvoje města pro roky
2021–2028) může být vhodnou příležitostí, jak zjistit, jaké jsou důvody tohoto
stabilního poklesu, a najít možná řešení, jak tento negativní trend zvrátit.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí
vyhláškou zavedlo místní poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem na
náměstí a do přilehlých ulic (Radnická, Kostelní, Komenského, K Haltýři a
Rozkoš).
Na náměstí a v jeho okolí je celkem 242 míst k parkování, z nichž 100 míst
je určeno k parkování s maximální dobou stání 2 hodiny. V souvislosti s plánovanou celkovou opravou náměstí a přilehlých ulic dojde velmi pravděpodobně k zásadní změně v systému parkování v tomto prostoru, konkrétní řešení bude věcí zpracovatele projektu.
Aktuálně
je pouze zpoplatněn vjezd na náměstí a do přilehlých ulic dle zákona č. 13/1997
Sb., o pozemních komunikacích, a to částkou 10 Kč na 1 den, samotné parkování
zatím zpoplatněno není. Město nicméně začíná zvažovat možnost zavedení
parkovacích automatů na náměstí a v přilehlých ulicích, ve stejném rozsahu
jako je nyní zpoplatněný vjezd. Toto zřejmě bude vázáno na celkovou opravu
náměstí.
|
-
Ano
Vjezd na náměstí a do přilehlých ulic je zpoplatněn. Ve městě jsou místa k
parkování s omezenou dobou stání maximálně 2 hodiny.
|
Město Velké Meziříčí má zpoplatněn vjezd na náměstí a do přilehlých ulic a existuje i velký počet míst s omezeným parkováním.
|
Ekonomické nástroje v dopravě město Velké Meziříčí využívá v
podobě zpoplatnění vjezdu na náměstí a do přilehlých ulic. Z pohledu udržitelné
mobility je určitě dobře, že přibližně 40 % parkovacích míst na náměstí je
vyhrazeno pro parkování s maximální dobou stání 2 hodiny.
Na druhou stranu samotné parkování zpoplatněno není. Přitom však
teorie i praxe v oblasti dopravního plánování ukazují, že parkovací poplatky (a
vhodné nastavení počtu parkovacích míst) pomáhá efektivně řešit nejnaléhavější
problémy způsobené parkováním a odstavováním vozidel, zvyšují kvalitu života v
daných městech a ukazují, že se vynaložené úsilí i politická odvaha vrátí ve
větší spokojenosti obyvatel.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Plán dopravní
obslužnosti Kraje Vysočina pro období 2017 - 2021
Město má zpracovány
následující strategické dokumenty, které se týkají dopravy:
Od roku 2021 bude zřejmě
Krajem Vysočina spuštěn integrovaný plán veřejné dopravy (Veřejná doprava
Vysočiny), který se připravoval již několik let (jako jeden z posledních krajů
na území ČR).
|
-
Ano
Město má zpracovány strategické dokumenty zabívající se také dopravou.
|
Město Velké Meziříčí se plánování dopravy a mobility věnuje, strategické dokumenty jsou zpracovávány za aktivního zapojení veřejnosti.
|
Město
se v oblasti dopravy opírá o strategické dokumenty, především Integrovaný plán
rozvoje města (2013-2020) a Koncepci dopravy Velkého Meziříčí. V současné době
probíhá příprava nového Integrovaného plánu rozvoje města pro roky 2021–2028,
jehož součástí bude i Plán udržitelné městské mobility (PUMM). Samotný fakt, že
PUMM vzniká jako součást IPRM, podporuje jeho integraci a propojení s dalšími
strategickými oblastmi a dokumenty, které s dopravou a mobilitou souvisí. Práci
města Velké Meziříčí v této podoblasti hodnotím jako dobrou.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
V posledních
letech došlo k pozitivnímu vývoji v oblasti snižováni vlivu dopravy na životní
prostředí. Ve městě došlo k zřízení čerpací stanice CNG, město pořídilo elektromobil a vozidlo na CNG pohon pro městkou policii. Tato vozidla se již objevují i mezi občany města.
|
V oblasti 4.3 město se město Velké Meziříčí posunulo směrem k větší podpoře elektromobility a CNG. Kromě čerpací stanice na CNG a dobíječky pro elektrovozidla zakoupilo také elektrovozidlo pro městský úřad a automobil na CNG pro městskou policii.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké
Meziříčí neprovozuje MHD, ani jinou veřejnou dopravu, proto není schopno přímo
ovlivnit podíl vozidel EEV ve veřejné dopravě.
|
-
Ne
Podíl vozidel EEV celkovému počtu obsluhujících město Velké Meziříčí -
město nemůže přímo ovlivnit.
Vlaky:
trať Křižanov – Studenec, na níž leží Velké Meziříčí, není elektrifikována,
provoz zajišťují výhradně dieselové vozy.
Dle
informace od autobusových dopravců (a týká se to i MHD Velké Meziříčí),
aktuálně nepoužívají vozidla na elektrický pohon nebo na CNG, podíl těchto
vozidel na objemu objednávaných výkonů ve Velkém Meziříčí a okolí je tedy 0 %.
|
Město Velké Meziříčí nemůže přímo ovlivnit.
|
Podíl environmentálně šetrných vozidel v MHD (a další veřejné dopravě, která obsluhuje město Velké Meziříčí) je velmi nízký. Město však tento ukazatel nemůže ovlivnit vzhledem k tomu, že není provozovatelem MHD.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
100% vozidel je environmentálně šetrných
Stav vozového parku MěÚ je dobrý.
Město
má v majetku osobní vozidla pro starostu, místostarostu a referentská
vozidla (z toho 1 elektromobil), dále vozidlo Městské policie Velké Meziříčí
(pohon na CNG). Všechna vozidla jsou poměrně nová, poháněná spalovacími motory
benzínovými nebo díeselovými, s funkčními katalyzátory a jsou udržována
v dobrém technickém stavu. Stará vozidla jsou průběžně vyřazována.
|
V této oblasti se město Velké Meziříčí zlepšilo, vznikla čerpací stanice CNG. Město zakoupilo první vozidlo na alternativní pohon pro potřeby MěÚ a vozidlo na CNG pro městskou policii.
|
Město se problematikou kvality svého vozového parku a jeho dopady na životní prostředí zabývá, což dokazuje i nedávný nákup elektromobilu pro městský úřad a automobilu na CNG pro městskou policii.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Na území města byla vybudována čerpací stanice CNG a dobíjecí stanice pro elektromobily.
|
Město
Velké Meziříčí podniká kroky pro podporu alternativních paliv a pohonů vozidel,
na jeho území funguje plnička na CNG a dobíjecí stanice pro elektromobily,
výstavba další dobíjecí stanice je v přípravě.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí začalo v
tomto roce zohledňovat při VŘ nákup nových vozidel, které budou využívat
environmentálně šetrného pohonu (elektropohon, CNG).
|
|
V této oblasti se město Velké Meziříčí velmi zlepšilo. V roce 2019 byl pořízen první automobil na elektrický pohon. V roce 2020 bude dodán nový automobil na CNG městské policii.
|
Město
Velké Meziříčí začalo nově zohledňovat při nákupu nových vozidel požadavky na
jejich environmentální šetrnost, konkrétně zakoupilo elektrovozidlo pro městský
úřad a automobil na CNG pro městskou policii.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Město Velké
Meziříčí se aktivně zabývá Bezpečností silničního provozu. Výuka dopravní
výchovy probíhá vyškolenými lektory dopravní výchovy a za podpory MP na dětském
dopravním hřišti v rámci praktické výuky, ve třídách se učí teorie. Děti
dostávají reflexní prvky. https://dhvm.estranky.cz/
Město monitoruje
místa se zvýšenou nehodovostí a kde je to možné, snaží se tato místa eliminovat
stavebními úpravami komunikací či místní úpravou dopravního značení. Typicky ve
městě vznikají okružní křižovatky na nejvíce vytížených komunikacích, což
významně přispívá k bezpečnosti, ale i plynulosti provozu. Velice dobrá je
spolupráce v této oblasti s Policií ČR.
Město nechalo
zpracovat projektovou dokumentaci obchvatu města - 4. etapa v hodnotě 2,1
mil. Kč a předalo Kraji jako investorovi. Vykoupilo pozemky pod budoucím
obchvatem v částce 5,1 mil. Kč.
|
Město
Velké Meziříčí přistupuje k problematice bezpečnosti silničního provozu velmi
aktivně. Realizuje řadu zklidňujících opatření na dopravní infrastruktuře,
věnuje se aktivitám a kampaním v této oblasti, podporuje výuku dopravní výchovy
na školách a provozuje dopravní hřiště (od roku 2010). Nebezpečná místa jsou
evidována a řešena – město má zpracovanou Koncepci dopravy Velkého Meziříčí,
kde jsou identifikována problémová místa na dopravní infrastruktuře a navržena
opatření k řešení těchto problémů.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při přípravě komplexních rekonstrukcí komunikací a ulic je brán zřetel na
zajištění bezpečnosti všech účastníků silničního provozu, především chodců a
cyklistů a jsou uplatňovány prvky zklidňující dopravu.
Na infrastruktuře města Velké Meziříčí jsou realizovány tyto zklidňující
opatření:
- realizace středových ostrůvků v rámci přechodů pro chodce
- bezpečnostní nasvětlení přechodů pro chodce
- realizace zón "30"
- realizace příčných prahů na místních komunikacích, pro snížení rychlosti
- instalace měřičů a ukazatelů rychlosti na příjezdových komunikacích do
města
- výhledově se uvažuje se zavedením úsekového měření rychlosti ve městě a
okolních obcích, náš úřad je k tomuto vybaven vhodným softwarem a má i
vyškolené pracovníky (úsekové měření probíhá na dálnici D1).
- dalším zklidňujícím opatřením je budování malých okružních křižovatek.
Na konci roku 2015 byl do běžného provozu
spuštěn pilotní projekt vysokorychlostní
vážení nákladních vozidel vjíždějících do města. Vzhledem k velmi vysokým
pokutám (9000,-kč za každou překročenou tunu maximální hmotnosti vozidla), tím došlo
k radikálnímu snížení průjezdu kamionů, které paralelní komunikaci II/602 přes
město využívaly jako levnou náhradu dopravy vůči dálnici (dálniční poplatky). https://www.velkemezirici.cz/prakticke-informace/vysokorychlostni-vazeni
Ve stejném roce 2015 byl stanoven zákaz tranzitu nákladních vozidel nad 12t
na silnici II/602 v průtahu městem Velké Meziříčí.
|
-
Ano
Město ve spolupráci s Policií ČR a Krajem Vysočina sleduje nehodovost na pozemních komunikacích a snaží se řešit nehodová místa buď úpravou stávajícícho dopravního značení (rychlostní omezení, úprava přednosti v jízdě, atd.), případně i stavebně-technickými úpravami komunikací (výstavba okružních křižovatek, zřizování nových přechodů pro chodce a zklidňujících opatření v nehodových místech). https://www.velkomeziricsko.cz/zpravy/7067-v-dubnu-probehne-dopravne-bezpecnostni-akce-speed-marathon-kdokoli-muze-oznacit-rizikove-misto
2020 (do 31.5.2020) –
smrtelné 0, těžké 0, lehké 5
2019 – smrtelné 0, těžké 0,
lehké 8
2018 – smrtelné 0, těžké 2,
lehké 12
2017 – smrtelné 0, těžké 0,
lehké 16
K uvedenému bych pouze
doplnil, že se můžeme snažit o řešení nehodových míst ze všech sil, ale stále
je nejslabší článek systému mezi volantem a pedály jednotlivých vozidel. Bližší informace o počtu nehod zde: https://nehody.cdv.cz/,
|
Město Velké Meziříčí každoročně díky nasvětlení přechodů pro chodce zvyšuje bezpečnost na přechodech. Stejně tak se při kompletních rekonstrukcích a v rámci novostaveb komunikací aplikují prvky zklidňující dopravu. Spuštění projektu "vysokorychlostního vážení", zákaz tranzitu na silnici II/602 ve městě a z toho plynoucí omezení vjezdu kamionů do města.
|
Město
dlouhodobě realizuje řadu zklidňujících opatření na dopravní infrastruktuře.
Celkově bezpečnost dopravy nepředstavuje ve Velkém Meziříčí vážný problém, což
dokazuje i statistika (za posledních několik let nešlo ani k jednomu smrtelnému
nebo lehkému zranění v důsledku dopravní nehody); tato statistika má navíc
zlepšující se trend, co se týče počtu lehce zraněných. Oceňuji také řešení
problémů s tranzitní nákladní dopravou pomocí vysokorychlostního vážení.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí vybudovalo dopravní hřiště, které
bylo v posledních třech letech vyhodnoceno jako nejlepší dopravní hřiště v
Kraji Vysočina. O provoz tohoto hřiště se stará správce zodpovědný za
bezpečnost a výuku, výdej a příjem (dopravních prostředků a pomůcek). https://dhvm.estranky.cz/
Besedy se strážníky MP jsou připravovány pravidelně v
průběhu celého roku, jsou zaměřeny na základy bezpečného přecházení, na jízdu
na kole a základní silniční předpisy.
Problematika prevence úrazů obecně, tedy i prevenci
úrazů dopravních, je součástí Dne záchranářů, který je pořádán každý rok.
Dne 14.9.2017 proběhla ukázka zásahu: ošetření srážky dětí jedoucích na kole s
osobním autem, v roce 2018 ukázka ošetření při autonehodě a v roce 2019 ukázka zásahu u pacienta s tržným poraněním končetiny.
https://www.velkemezirici.cz/images/stories/zdrave_mesto/dny%20zdrav%C3%AD/A3_poster_den_zachranaru.pdf https://www.velkomeziricsko.cz/udalosti/mesto/151889-den-zachranaru
http://www.novinyvm.cz/16366-na-namesti-jste-mohli-videt-jak-pracuji-zachranari.html
Úzce spolupracujeme s BESIPem. Každý rok město pořádá ve
spolupráci s BESIPem dopravní soutěž mladých cyklistů na dětském dopravním
hřišti ve Velkém Meziříčí. Každoročně zde v rámci oblastního kola Dopravní soutěže mladých cyklistů strážníci MP působí společně s pracovníky
odboru dopravy Městského úřadu, PČR a
zástupci BESIPu jako rozhodčí v jedné z disciplín soutěže, kde mladí cyklisté v
praktické části předvedli, jak zvládnou aplikovat své teoretické znalosti
pravidel provozu na pozemních komunikacích do praxe, v tomto případě do
soutěžní jízdy po dopravním hřišti.
v roce 2018 - Dopravní soutěž mladší, starší žáci - 60 žáků - Dopravní akce Besip spolu s IZS, Hasiči 1-5. ročník - 140 žáků v roce 2019 - Besip, trestní odpovědnost, přestupky a t.č. 8.-9. ročník - 60 žáků https://www.velkemezirici.cz/mestsky-urad/aktuality/11737-dopravni-soutez-mladych-cyklistu-2019
- Besip 1.-4. ročník - 50 žáků - Dopravní soutěž mladší, starší žáci - 60 žáků
Město Velké Meziříčí pořádá akce v rámci NSZM:
Evropský týden mobility (každý rok)
https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11058-cistou-sdilenou-a-inteligentni-mobilitu-na-to-se-zameri-evropsky-tyden-mobility https://www.velkomeziricsko.cz/udalosti/mesto/151829-evropsky-tyden-mobility https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/11884-evropsky-tyden-mobility-2019
Den bez bolístek, Den bez úrazu
https://www.velkemezirici.cz/o-meste/zdrave-mesto-a-ma21/10820-deti-mely-den-bez-bolistek-a-bez-urazu http://www.novinyvm.cz/14900-den-bez-bolistek-pro-ms.html https://www.zsmostiste.cz/fotogalerie/den-bez-urazu-doza-vm
MP Velké Meziříčí dále zajišťuje v ranních hodinách
před začátkem vyučování u frekventovaných přechodů dozor a v rámci tohoto
dozoru působí pozitivně ve vztahu k prevenci a dopravní výchově, kdy pomáhá
dětem při přecházení.
|
-
99%
Město Velké Meziříčí vybudovalo velmi
kvalitní dopravní hřiště s kvalitním zázemím, které je přístupné široké
veřejnosti.
Každoročně MP Velké Meziříčí pořádá pro
žáky škol poučení o bezpečnosti silničního provozu.
Dále MP Velké Meziříčí zajišťuje v ranních
hodinách před začátkem vyučování u frekventovaných přechodů dozor a v rámci
tohoto dozoru působí pozitivně ve vztahu k prevenci a dopravní výchově, kdy
pomáhá dětem při přecházení.
|
V této podoblasti pracuje město Velké Meziříčí velmi dobře. Ve Velkém Meziříčí jsou všichni žáci zapojení do preventivních programů MP Velké Meziříčí a současně MP Velké Meziříčí i město Velké Meziříčí pořádají řadu preventivně-bezpečnostních akcí. Jako bonus je nutno zmínit velmi kvalitní dopravní hřiště se zázemím na vysoké úrovni.
|
Město organizuje řadu aktivit pro prevenci bezpečnosti v dopravě, spolupracuje s Besipem a zapojuje se do národních i evropských kampaní. Téměř všechny školní děti jsou do některé z těchto aktivit zapojeny.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro tyto účely vznikla „Koncepce dopravy
Velkého Meziříčí“.
Jde o soupis hlavních dopravních problémů
města, návrhy na jejich řešení a zevrubný popis všech kroků, které by k tomuto
řešení měly vést, včetně popisu dosavadních prací.
Zde jsou uvedeny hlavní problémy dopravy
ve Velkém Meziříčí, návrhy možností jejich řešení a stanovení priorit. Jsou zde
uvedeny jak ty problémy, které je město Velké Meziříčí schopno řešit zcela nebo
z větší části vlastními silami a prostředky a dále jsou zde uvedeny takové
akce, při jejichž řešení je město Velké Meziříčí závislé na přístupu Kraje
Vysočina k těmto akcím.
Město Velké Meziříčí od roku 2010 usiluje
o dobudování obchvatu města - 4. etapa. Tato etapa je investičně nejnáročnější
a je odhadována na 500 mil. Kč (díky přemostění). Město Velké Meziříčí nechalo
zpracovat projektovou dokumentaci obchvatu (2,1 mi. Kč) a předalo ji Kraji
Vysočina jako investorovi akce. Současně také vykoupilo téměř všechny dotčené
pozemky (5,1 mil. Kč), v současné době zbývá vykoupit poslední tři pozemky a 6
garáží. Na stavbu je vydáno územní rozhodnutí o umístění stavby.
|
-
Ano
Vede se tzv. Koncepce dopravy Velkého
Meziříčí (v níž jsou hlavní problémy dopravy ve Velkém Meziříčí, návrhy
možností jejich řešení a stanovení priorit. https://www.velkomeziricsko.cz/zpravy/3443-besip-podporil-snahu-velkeho-mezirici-o-reseni-dopravnich-problemu
Ve Velkém Meziříčí se nenachází žádné
výrazně rizikové a nehodové místo, kde by opakovaně docházelo k vážným nehodám
s osobními následky, kromě křižovatky silnice II/360 s MK Třebíčská u
Oslavice. Zde byla na základě objednávky Města provedena bezpečnostní inspekce
křižovatky a výstupy z ní byly předány Kraji Vysočina. Na tomto podkladě
již probíhají projektové práce na stavební úpravu této křižovatky na
křižovatku okružní.
|
Postupně jsou identifikovaná kritická místa odstraňována. Občané mají sami možnost na problémová místa poukázat. Všechna problémová místa jsou zmapována a postupně řešena. Aktivně usilujeme o dobudování obchvatu města - 4. etapa.
|
Město
aktivně pracuje s Koncepcí dopravy Velkého Meziříčí, problémová místa na
infrastruktuře aktivně řeší a je aktivním partnerem i Krajskému úřadu Vysočina
např. v otázce obchvatu města.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Město Velké Meziříčí se v rámci vlastních investic i ve spolupráci s dalšími zainteresovanými subjekty, trvale snaží o zlepšování současné situace vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel.
|
Město
monitoruje především dopady dopravy z hlediska hluku a emisí, které představují
na území města závažný problém, a dále statistiku dopravních intenzit. Hluk i
emise jsou spojeny především s blízkostí dálnice D1. Město se také snaží o
co nejrychlejší výstavbu obchvatu města s cílem snížit objem tranzitní
dopravy. Dále aktuálně zpracovává svůj první Plán udržitelné městské mobility pro
roky 2021-2028.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Práce na tomto dokumentu, nazvaném „ Plán
udržitelné mobility Velkého Meziříčí“, aktuálně probíhají. Další nadřazený
materiál je na úrovni krajské.
Plán
udržitelné mobility by měl být zpracován do konce října 2020, SEA se dle
aktuálních informací nepředpokládá.
|
-
Ne
Je zpracována tzv. Koncepce dopravy
Velkého Meziříčí, zpracovává se „ Plán
udržitelné mobility Velkého Meziříčí“.
|
Je zpracována tzv. Koncepce dopravy
Velkého Meziříčí, zpracovává se „ Plán
udržitelné mobility Velkého Meziříčí“.
|
Město Velké Meziříčí v současné době zpracovává svůj první Plán
udržitelné městské mobility (PUMM), který bude součástí Integrovaného
plánu rozvoje města pro roky 2021–2028. PUMM nemusí projít procesem SEA.
Město aktivně pracuje s dokumentem Koncepce dopravy Velkého
Meziříčí (aktualizovaný v roce 2018), který vyhodnocuje problémová místa
na dopravní infrastruktuře a navrhuje opatření na řešení těchto problémů, a dále má
zpracovaný General bezbariérové dopravy a bezbariérových tras na území města
Velké Meziříčí. Doprava je také ze strategického pohledu
řešena v rámci Integrovaného
plánu rozvoje města na léta 2013-2020.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci realizace každé větší dopravní stavby jsou na základě požadavků KHS
Kraje Vysočina hodnoceny dopady stavby na hlukovou zátěž obyvatel.
Ve městě je zpracována statistika průjezdů vozidel.
V současné době probíhá rekonstrukce a modernizace dálnice D1 v úseku
19 kolem Velkého Meziříčí, jejímž cílem je oprava a zkapacitnění této hlavní
dopravní tepny, včetně úprav nejvyššího dálničního mostu v ČR – mostu
Vysočina, kde by mělo dojít k významnému snížení hluku z provozu na
něm. To rovněž po dokončení přispěje ke snížení počtu tranzitujících vozidel na
souběžné komunikaci II/602, probíhající městem.
Po dokončení rekonstrukce mostu Vysočina v roce 2020 bude provedeno měření hluku.
Hluk je primárním problémem v souvislosti s blízkostí
dálnice D1, která probíhá přímo nad městem, stejně tak i průtah silnice II/602
středem města (zejména ulice Novosady) je zdrojem vysoké hlukové zátěže.
V obou případech je překročen hygienický limit hluku 50 dB pro denní a 40
dB pro noční dobu, místy i poměrně výrazně.
Ve Velkém Meziříčí bylo měření kvality ovzduší v minulosti prováděno
prostřednictvím pevné měřící stanice ČHMÚ umístěné v areálu společnosti
ZDAR a.s. Tato měřící stanice byla zrušena v roce 2012. V dalších
letech se Město Velké Meziříčí přihlásilo do programu ISKOV (Informační systém
kvality ovzduší v Kraji Vysočina). Tento program zahrnoval měření
mobilními zařízeními vybraných škodlivých látek v ovzduší na 24 místech
v kraji. Měření probíhalo střídavě v těchto místech po dobu 5 let (2012
-2017), vždy v součtu 8 týdnů za rok. Program pokračuje v pozměněné
podobě i od roku 2018, s tím, že měření z důvodu získání přesnějších
dat probíhá na jednotlivých místech po celý kalendářní rok. Ve Velkém Meziříčí
proběhlo toto měření v roce 2019). Bližší informace je možno získat
na: http://www.ovzdusivysocina.cz/
|
|
Město Velké Meziříčí v rámci chystaných investičních akcí v oblasti dopravy přihlíží i k hodnocení jejich vlivu na životní prostředí.
|
Město sleduje především hlukovou a emisní zátěž z dopravy. Sběr dat se v průběhu posledních let měnil, v současné době je město zapojeno do krajského programu ISKOV.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
To v řadě případů závisí na spolupráci s
Krajem Vysočina, a také na rozpočtu města.
Jde o nekonečný proces, závislý na
finančních prostředcích. Aktuálně zpracovávaný IPRM by měl být dokončen a schválen do konce roku 2020.
|
-
Ano
Nový IPRM je zpracováván, výsledky zatím nejsou k dispozici. Proběhnou dopravní průzkumy v období duben - červen 2020.
|
Město postupně realizuje a vyhodnocuje hlavní problémy dopravy.
|
Město
Velké Meziříčí pracuje s Integrovaným plánem rozvoje města, který
zpracovává na období 8 let (stávající je na období 2013-2020 a nově vznikající
bude pro roky 2021–2028). Nový IPRM bude obsahovat také první Plán udržitelné
městské mobility.
|