3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město problematiku udržitelné spotřeby aktivně
řeší, a to jak v rámci úřadu (recyklovaný papír, elektrospotřebiče), tak
ve městě jako celku (fair trade, osvěta směrem k občanům).
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Není zpracován samostatný vnitřní předpis. Město Hodonín se podpisem deklarace podpory fair trade připojilo v roce 2013 k celosvětovému hnutí za spravedlivější ekonomické vztahy mezi rozvinutými a rozvojovými zeměmi, k hnutí, které stojí na rovných příležitostech, odpovědném obchodním partnerství a šetrnému přístupu k lidem a přírodě.Tím, že splnilo a dodnes splňuje všechna kritéria pro status Fairtradové město - místní řídící skupina, dostupnost fair trade produktů (5 maloobch.prodejných míst, 4 stravovací zařízení), místní podpora-občané a organizace podporují myšlenku fair trade pořádáním osvětových akcí a nákupem FT produktů, média a práce s veřejností (články, tiskové zprávy atd.).Máme vypracovaný pasport veřejného osvětlení, vede ho správce veřejného osvětlení společnost ELTODOCITELUM, s.r.o. Na našem úřadě používáme recyklovaný papír. Od 3/2019 je měsíčník Hodonínské listy (počet výtisků 10.000/měsíc)tištěný na recyklovatelném papíru. Elektrospotřebiče používáme v nejvyšší energetické třídě. Na budovy města jsou zpracovány Průkazy energetické náročnosti budov, tzv. PENB. Tyto se předávaly na jednotlivé budovy a jsou v budovách vyvěšeny. Město ve spolupráci s neziskovými organizacemi, podnikateli pořádá v průběhu roku různé osvětové akce a kampaně zaměřené na téma udržitelné spotřeby - Hodina Země, Den Země, Světový den bez tabáku, Evropský týden mobility - Den bez aut, Dny zdraví apod. Informace lze najít na: https://www.hodonin.eu/zdrave-mesto-hodonin-a-mistni-agenda-21/ds-29137/p1=84116
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
U vybraných produktů město uplatňuje principy
„zeleného nakupování“ (papír, elektospotřebiče), avšak konkrétní kvantifikované
výsledky nejsou k dispozici. Doporučuji začít sledovat příslušné
indikátory a zaměřit se také na nákup zboží s ekoznačkou.
Dále doporučuji
formalizovat dané postupy formou vnitřního předpisu. Může se jednat o
samostatný dokument (např. stanovující principy zeleného úřadování), nebo
součást obecnějšího předpisu týkajícího se zadávání veřejných zakázek a nákupů
(včlenění pasáže týkající se environmentálních kritérií).
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast odpadového hospodářství město řeší velmi
kvalitně a proaktivně – zejména pokud jde o třídění, včetně příslušné osvěty
směrem k občanům a žákům MŠ/ZŠ. Do budoucna doporučuji se více soustředit
také na aktivity a osvětu v oblasti předcházení vzniku odpadu.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín má Plán odpadového hospodářství města Hodonín 2017-2026, který je zpracován na základě obecně závazné vyhlášky JMK č.1/2016, která zajišťuje plnění požadavků §44 zákona č.185/2001Sb., o odpadech. Spolupracuje s firmou Tespra Hodonín s.r.o., která zabezpečuje svoz komunálního odpadu, separaci odpadu pomocí označených nádob a odvoz vytříděných komodit k dalšímu zpracování. V ulicích se tak můžeme setkat s modrými, zelenými, bílými, hnědými a žlutými kontejnery, do kterých se ukládá papír, sklo, bioodpad a plasty. Dále 8 konteinerů červené barvy na elektroodpad a 4 červené konteinery na textil. Na území Hodonína je 99 hnízd s kontejnery na tříděný odpad. V roce 2000 město zavedlo navíc v lokalitách rodinných domků pytlový systém sběru tříděného odpadu. Občané tak mohou třídít kromě papíru a plastů také nápojové kartony Tetrapak. Kontejnery s plasty jsou vyváženy jednou týdně, kontejnery se sklem jedenou za 14 dní a nádoby s papírem každý týden. Vytříděný odpad společnost Tespra Hodonín s.r.o. předává následně k dalšímu zpracování (recyklaci). Odděleně se krom základných složek třídí BRKO, textil, kovy, suť, cihly, beton, dřevo, větve a elektro odpad. Město Hodonín je zapojeno do systému zpětného odběru elektrozařízení ASEKOL, EKOLAMP, EKOBAT a ELEKTROWIN, občané mohou ve sběrněm dvoře zdarma odložit nefunkční elektorspotřebiče z domásností, včetně drobné elektroniky, zařívek a baterií. nožství takto vytříděných elektrospotřebičů každoročně roste. Dalším sběrným místem pro elektroodpad je Kovosteel Biozvony jsou umístěny ve všech hnízdech a biopopelnice jsou umístěny u rodinných domů. Svoz probíhá jednou za 2 týdny.
|
-
20
Papír, plast, barevné sklo, bílé sklo, tetrapak, BRKO, textil, kovy, suť, cihly, dřevo, větve, elektroodpad, baterie, žárovky, suť, cihly, dřevo, větve, nebezpečný odpad.
-
2017 - 2593,301 t/rok
2018 - 2768,743 t/rok
2019 - 3002,363 t/rok
započítaný separovaný odpad: papír, plast, bílé sklo, barevné sklo, kov, kompozitní obaly, bio občan
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město umožňuje občanům třídit velké množství
složek komunálního odpadu. Zvláště pozitivně je potřeba hodnotit sběr bioodpadu
(nádoby ve všech sběrných hnízdech) a vybraných složek stavebního odpadu
(samostatný sběr cihel a betonu namísto smíchání do jednoho odpadového toku).
V sebehodnocení není zmíněn sběr odpadních tuků a olejů, ačkoliv podle
informací z internetových stránek města zaveden je.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město se snaží lidi motivovat k třídění, a to pomocí nejrůznějších akcí. Každoročně je vyhlašována v základních školách pod názvem "Třiďme odpad vždy a všude, příroda Ti vděčná bude" soutěž ve sběru papíru, hliníku a baterií. V mateřských školkách probíhá soutěž ve sběru nápojových kartonů – Tetrapak. Ve všech mateřských a základních školách jsou umístěny speciální nádoby na papír a plasty, které jsou ve všech třídách. Pověřená firma vytříděné odpady jednou měsíčně sváží. Byla vydána příručka o třídění odpadu. Občané jsou motivováni prostřednictvím různých akcí, které jsou popsané v bodě 3.1.1. Nejvýznamnější z nich je osvětová akce Den Země, která se každoročně koná v měsíci dubnu.
2017 Papír: 740,588 t/rok Plast: 160,438 t/rok Bílé sklo: 107,339 t/rok Barevné sklo: 137,079 t/rok Kov: 988,769 t/rok Kompozitní obaly: 6,568 t/rok Bio občan: 452,52 t/rok
2018 Papír: 756,072 t/rok Plast: 171,521 t/rok Bílé sklo: 112,987 t/rok Barevné sklo: 136,961 t/rok Kov: 1052,178 t/rok Kompozitní obaly: 6,164 t/rok Bio občan: 532,86 t/rok 2019 Papír: 702,764 t/rok Plast: 181,786 t/rok Bílé sklo: 130,825 t/rok Barevné sklo: 138,593 t/rok Kov: 1145,959 t/rok Kompozitní obaly: 7,626 t/rok Bio občan: 694,81 t/rok
|
-
SKO 2017: 4276,5 t/rok----174,6 kg/os/rok
SKO 2018: 4640,996 t/rok----189,2kg/os/rok
SKO 2019: 4744,584 t/rok-----193,7kg/os/rok
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město realizuje osvětové akce a soutěže ve školkách
a školách. Ačkoliv roste množství vytříděného odpadu, zvyšuje se i množství
SKO; podíl vytříděného odpadu roste jen pozvolna. Kromě třídění je vhodné
zdůrazňovat význam a možnosti prevence vzniku odpadu.
Doporučuji začít
sledovat indikátor 3.2.D – celkový podíl tříděného odpadu i po jednotlivých
složkách.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sběr nebezpečných složek odpadů je zajišťován jen prostřednictvím sběrného dvora.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji zvážit zavedení mobilního sběru
nebezpečného odpadu, zejména v lokalitách s horší dostupností sběrného
dvora. (Podle Faktorů úspěšnosti odpadového hospodářství obce by dostupnost
sběrného dvora pro většinu občanů neměla přesáhnout 1 km.)
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se průběžně zabývá oblastí hospodaření
s energií a realizuje konkrétní akce na svém majetku. Postupy jsou
formalizovány a systematizovány zavedením ČSN EN ISO 50001. Ačkoliv systém ze
své podstaty produkuje příslušná data, město zatím nesleduje žádné indikátory.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2014 proběhla implementace systému managementu hospodaření s energií dle normy ČSN EN ISO 50001 (EnMS), za finační podpory programu EFEKT, na vybrané objekty v majetku města (úřadovny, základní a mateřské školy, kulturní a sportovní zařízení, aj.). Součástí zavedení EnMS bylo: - vytvoření a schválení Energetické politiky - sestavení Akčního plánu z Registru příležitostí pro snížení energetické náročnosti - jmenování energetického manažera města a energetických manažerů organizací, které jsou do EnMS zapojeny. V tomto bodě jsme zatím nebyli zcela úspěšní. Nový energetik města bude jmenován 3/2020. - školení dotčených osob v rámci EnMS - vytvoření databáze (RED) pro sledování spotřeb energií - aj. Spolupracujeme i se Sdružením energetických manažerů měst a obcí.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má již několik let zaveden systém
energetického řízení podle normy ČSN ISO 50001, a to na vybraných objektech ve
svém majetku. Doporučuji postupné rozšíření systému na veškerý majetek města.
Podle sebehodnocení
zatím nebyl jmenován energetický manažer (plánováno na 03/2020); podle internetových
stránek města je funkce energetika obsazena (údaj 06/2020).
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Snižování
energetické náročnosti řešíme v každém projektu na rekonstrukci nebo
výstavbu. V uplynulých
třech letech to byly projekty: -
rekonstrukce správní budovy hřbitova -
zateplení 2 pavilonů ZŠ Č.D. -
rekonstrukce osvětlení na zimním stadionu -
rekonstrukce osvětlení ve všech základních školách – výměna za LED svítidla -
rekonstrukce kina Svět (probíhá) -
výstavba nové správní budovy Zoologické zahrady Hodonín (probíhá) -
výstavba nového stravovacího pavilonu Zoologické zahrady Hodonín (probíhá) Projektově připravujeme akce: - Rekonstrukce
obvodového pláště bytového domu Pastelky - Zateplení
3 pavilonů ZŠ Č.D. - Rekonstrukce
osvětlení v hale stolního tenisu - FVE
na provozní budově Zoologické zahrady Hodonín
V případě rekonstrukce veřejného osvětlení ve městě
jsou vždy stávající výbojková svítidla nahrazována úspornějšími LED svítidly
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podle vyjádření města je energetická náročnost
řešena v každém projektu na rekonstrukci či výstavbu. Město realizuje
nezanedbatelné množství relevantních investičních akcí. Žádný z indikátorů
3.3.B až 3.3.I však není sledován; není tak zřejmé, jak jsou data využívána.
Doporučuji začít tyto indikátory sledovat a vykazovat. Zavedený systém EnMS by
měl tato data poskytovat, proto by nemělo sledování indikátorů představovat
významný problém.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín nemá zpracováné předpisy upravující parametry investičních akcí s ohledem na budoucí spotřebu energie. Při zpracování projektů investičních akcí se město Hodonín řídí platnou legislativou a technickými normami.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
nemá žádný předpis, který by stanovoval požadavky na stavební investiční akce
z hlediska budoucí spotřeby energie. S odkazem na předcházející
otázku však město uvádí, že energetická náročnost je v projektech výstavby
řešena.
Kromě parametrů
energetické účinnosti (např. zateplení obálky, parametry otvorových výplní,
apod.) se nabízí prostor pro uvažování aspektů materiálové účinnosti
v kontextu oběhového hospodářství či aspektů adaptace na změnu klimatu
(souvislost s oblastí 3.4).
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, u většiny budov vlastněné městem Hodonín, zejména u budov s významnou spotřebou, probíhají měsíční odečty energií.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má k dispozici data o měsíční spotřebě
energie u většiny budov ve svém vlastnictví. Vzhledem k situaci popsané
výše (3.2.2 – nejsou sledovány indikátory) však tato data nejsou efektivně
využívána. Doporučuji začít sledovat a vyhodnocovat příslušné indikátory, což
může napomoci zvýšit účinnost zavedeného systému EnMS.
Dále lze doporučit
obdobným způsobem začít sledovat a vyhodnocovat také spotřebu vody.
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast
udržitelné výstavby/stavebnictví není zatím systémově podchycena. V rámci
projektů týkajících se výstavby a rekonstrukcí je – podle vyjádření města –
zvažována energetická náročnost. Jak již bylo konstatováno v rámci oblasti
3.3, nabízí se prostor pro uvažování aspektů materiálové účinnosti či adaptace
na změnu klimatu.
Zároveň je však potřeba
konstatovat, že tato oblast je pro města obecně těžko uchopitelná a činí
problém i pokročilejším realizátorům MA21. Proto je hodnocena stupněm „0“.
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veškerá nová výstavba je řešena v rámci Územního plánu a příslušných regulativů. Předpis, kterým by se město Hodonín hlásilo k principům udržitelného stavitelství, zpracovaný není.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
nemá žádný předpis, který by stanovoval parametry pro novou výstavbu a
rekonstrukce ve smyslu udržitelného stavitelství. Doporučuji zamyslet se nad
možnými aspekty udržitelného stavitelství (např. materiály
z obnovitelných zdrojů, lokální zdroje, využití recyklátů, využívání šedé
a dešťové vody, apod.) a tyto se postupně snažit začleňovat do parametrů investičních
akcí.
Indikátor týkající se
certifikovaných staveb není pro město charakteru Hodonína pravděpodobně příliš
relevantní.
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sledovat uvedené indikátory na úrovni celého města je poměrně náročné, ne-li nemožné.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Možnost sledování indikátorů v oblasti
udržitelné výstavby na úrovni celého města by předpokládala vstřícnost a
otevřenost soukromých firem, které těmito údaji disponují (např. distribuční
společnosti) – což může být problematické.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tento podíl by šel odhadnout jedině tak, resp. získat z jednotlivých projektů staveb nebo Závěrečných vyhodnocení akcí, popř. z faktur (úspory tepla, el. energie, …). Ale u nás ve městě neevidujeme.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Souvisí s oblastí 3.3 – město má sice
zavedený systém energetického řízení ČSN ISO 50001, který poskytuje data, avšak
relevantní indikátory nesleduje. Doporučuji začít s jejich sledováním.
|