4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se
snaží podporovat veřejnou dopravu i další druhy alternativní dopravy.
V minulosti byla doprava ve městě výrazněji podporována, než za poslední stávající
roky. Avšak tento trend se obrací k lepšímu, neboť město si nechalo zpracovat
v roce 2019 strategický dokument Plán udržitelné městské mobility –
zpracovatel UDIMO spol. s r.o., strategický dokument Strategie rozvoje
bezpečnosti silničního provozu na území města Kroměříže na období 2021-2030 –
zpracovatel Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., dále zadalo vypracovat
Optimalizaci MHD v Kroměříži – zpracovatel CZECH Consult, spol. s r.o.
Všechny tyto dokumenty by měly přispět ke zlepšení veřejné dopravy a dalších
druhů alternativní dopravy na území města Kroměříže.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se snaží přistupovat koncepčně k problému budování infrastruktury. Vznikly/vznikají příslušné dokumenty, zejména Plán udržitelné mobility. Infrastruktura není ještě plně rozvinutá, v mnohých částech města jsou nedostatky. Obecně lze konstatovat, že aktuální stav v oblasti odpovídá standardní praxi v podobně velkých městech u nás.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město si nechalo v roce 2019 zpracovat Plán
udržitelné městské mobility. Tento strategický dokument směřuje
k udržitelnému dopravnímu systému, který naplňuje potřeby mobility
z pohledu ekonomiky, sociálních a environmentálních potřeb s tím, že
minimalizuje nežádoucí dopady z dopravy na životní prostředí, ekonomiku i
společnost jako celek. Při zpracování tohoto dokumentu byl brán zřetel na
veřejné projednání jak se zástupci odborné, tak i laické veřejnosti.
V roce 2002 byl ve městě zpracován Generel
cyklostezek, který byl naplněn pouze stavbami podél řeky Moravy ve směru na
Kvasice a připojení na obec Bílany. Dále byla vystavěna sdružená stezka v ulici
Obvodová, která je značně zatížena pěším provozem, zbytek tras realizován
nebyl.
B+G tedy Bike and go v Kroměříži není
potřeba. Cyklistům je dovolen vjezd všude, přesto je na nádraží zajištěn B+R
stojany na kolo. Kroměříž má půjčovnu kol a placenou úschovnu kol. Zázemí pro
cyklisty by bylo vhodné zlepšit krytým stáním pro kola před nádražní budovou. Město
Kroměříž neprovozuje žádný cyklobus, doprava s koly je zajištěna
železniční dopravou.
Cyklostezky
a cyklotrasy jsou zmapovány zde: https://drive.google.com/open?id=1hr_KqKEv5PObXslkYx66qPGmQWX_sonr&usp=sharing
Kroměříž má nového
koordinátora městské mobility, který navrhuje zlepšení cyklodopravy ve městě.
Jeho činnost má navazovat na Plán mobility, přitom komunikuje se spolkem
Partnerství pro městskou mobilitu a národním cyklokoordinátorem a také se
spolkem KolemKM. Město za účelem realizace návrhu změn dopravního značení
vyčlenilo do rozpočtu města na rok 2020 částku 1.100.000,-Kč.
V Kroměříži působí kroměřížský spolek Kolem
KM, z. s., který podporuje rozvoj cyklodopravy. Je organizátorem, nebo se
spolupodílí na níže uvedených aktivitách:
Do Rachoty kolem KM Cyklo sportovní den S vláčkem o
závod Cyklojízdy
Město Kroměříž má
vyznačené cyklopiktogramy, cyklopruhy, smíšenou stezkou a dělenou stezkou.
V rámci PUMM jsou navrženy úpravy vodorovného dopravního značení
v cyklodopravě. http://kolemkm.cz/wp-content/uploads/2019/12/zmeny-vodorovne-znaceni.jpg
MHD na světelných křižovatkách přednost nemá,
Kroměříž je malé město, přednost pro MHD není nutná.
Bezpečné trasy pro osoby se sníženou
mírou pohybu a orientace ve městě Kroměříž byly posuzovány dle standardu vyhl.
398/2009 Sb., přičemž 83% tras je vyhovujících, 9% tras částečně vyhovuje, 5%
nevyhovuje, sdružená stezka má zastoupení ve 3%.
Chodníky jsou každoročně
revitalizovány, pro tyto účely jsou každoročně vyčleněny finanční prostředky.
Opravují se a budují v souladu s platnými normami.
|
-
viz popis níže
Délku pěších
komunikacích upravených jako bezbariérové nesledujeme. Chodníky v pasportu
nemáme. Odhadem můžeme stanovit, že 85% chodníků je bezbariérových.
Délka chodníků se smíšeným provozem je na ulici
Chropyňská, Spáčilova – Obvodová, Erbenovo nábřeží, úsek ALtýře – Bágrák – Na
Hrázi, úsek Altýže - Kotojedy SUS,
Zborovská
-
viz. popis níže
Místních
komunikací máme cca 85 km.
Cyklostezky
Extravilán –
14,4 km
Intravilán
2,9 km
Stezka pro
chodce a cyklisty 4,22 km
Cyklopruhy
se nachází na ulici Kostnická, Zeyerova, Páleníčkova, Březinova, Svatopluka
Čecha, Na Kopečku – Sněmovní nám.
Bez
vyznačeného cyklopruhu mohou do protisměru cyklisté v ulici Nábělkova. Na
ulici Havlíčkova je cyklokoridor – piktogramy.
Vybavenost
komunikací pro cyklisty v km v poměru k celkové délce komunikace
je 3,5 %.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
se snaží budovat infrastrukturu environmentálně šetrných druhů dopravy,
chodníky jsou bezbariérové a postupně jsou v rámci rekonstrukcí obnovovány
na zbývajících nevyhovujících místech. Cyklistická infrastruktura ve městě
chybí, k jejímu zlepšení by mělo dojít v rámci projektu PUMM. Městu
chybí aktuální pasport komunikací.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se snaží přistupovat koncepčně k problému budování infrastruktury. Vznikly/vznikají příslušné dokumenty, zejména Plán udržitelné mobility. Infrastruktura však není doposud plně rozvinutá, v mnohých částech města prakticky úplně chybí.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kroměříž má půjčovnu kol, koloběžek, elektrokol.
Disponuje bezpečnostními cyklostojany VelockTM, které jsou rozmístěny na mnoha
místech v Kroměříži, odkaz:
http://kolemkm.cz/wp-content/uploads/2017/01/stojany_2.jpg;
http://kolemkm.cz/wp-content/uploads/2017/01/stojany_1.jpg
Na Erbenově nábřeží u Domova pro seniory je
vestavěna cyklo-pumpa k veřejnému používání. Tato se nachází na cyklostezce č.
47, na náměstí Míru je cyklo-nabíječka.
Mobiliář pro pěší
prochází každoročně revitalizací, na tyto účely jsou vždy vyčleněny finanční
prostředky.
Uzamykatelné klece nejsou nikde
instalovány, nemáme s nimi zkušenosti a zatím se neplánují.
Cyklověž nemáme, zatím rovněž o ní
město neuvažuje.
Přístupnost veřejných prostor je
bezproblémová, v uplynulých letech se bezbariérové přístupy řešily.
Úřad je umístěn do pěti budov. Dopravní dostupnost
osobním autem je dobrá, ale pro dvě budovy jsou parkovací kapacity
nedostatečné. Pro ostatní budovy je parkování zpoplatněno na veřejných vymezených
prostorech. Dopravní dostupnost prostřednictvím MHD je dobrá pro dvě budovy.
Ostatní budovy se nachází v historickém centru města, kde nejsou možné MHD
spoje. Z pěti budov má bezbariérový přístup pouze 2 budovy plně a
jedna částečně (do prvního patra). Hlavní budova historické radnice nedisponuje
výtahem, stejně jako další budovy na Velkém a Riegrově náměstí. Budova radnice
je vybavena schodišťovou sedačkou, která do prvního poschodí vyveze starší
osoby i některé handicapované občany, kteří by se jinak nedostali například na
svatební obřad svých příbuzných. Jedná se o první krok k bezbariérovému
zpřístupnění budovy.
|
-
viz. popis níže
U všech veřejných budov jsou umístěny
stojany na kola. Podle průzkumu jsou na
většině míst stojany dostačující. Tam kde nejsou dostačující, je plánováno
jejich rozšíření. Např. ZŠ Oskol, ZŠ Komenského, ZŠ Zachar. Veřejné stojany na
kola nemají kryté stání. Bezbariérové přístupy jsou téměř u všech veřejných
budov (např. Dům Kultury, Knihovna, MěÚ Kroměříž). ZŠ Oskol je nově
zrekonstruována a je zcela bezbariérová, ZŠ Zachar a MŠ Mánesova je
bezbariérová prostřednictvím schodolezu. Na bezbariérový přístup do škol se
reaguje dle stávající situace.
Od roku
2015 probíhá čipování kol syntetickou DNA pro veřejnost.
Čipování má na starosti Městská Policie Kroměříž.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Budovy ve městě jsou opatřeny stojany pro kola,
městský mobiliář se ve městě nachází a v rámci revitalizace se postupně
obnovuje. Generel cyklostezek je zastaralý a nebyl zcela naplněn.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město řeší potřeby stran mobiliáře postupně. Na většině míst je již realizován.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Kroměříž si v roce 2019 nechalo vypracovat strategický dokument
Optimalizace MHD v Kroměříži, ze kterého vzniknou nová opatření, která by
měla být realizována v druhé polovině roku 2020.
Provozovatelem
MHD ve městě Kroměříž je společnost Kroměřížské technické služby, s.r.o.
průměrné stáří vozidel MHD je 9 let. Vozový park MHD je tvořen nízkopodlažními
vozidly s možností naklonění na zastávce pro snadný nástup a výstup (100%),
z toho 7 ks s pohonem na naftu a 3 ks na stlačený zemní plyn CNG.
Jedno vozidlo slouží jako rezervní vůz. MHD zajišťuje provoz na 8 linkách,
uzlovým a přestupním bodem všech linek jsou zastávky u kroměřížského nádraží.
V pracovním dnu zabezpečuje celkem 134 spojů, které ujedou společně 992,1
vzkm a přepraví přibližně 2685 cestujících.
Dostupnost zastávek byla celkově vyhodnocena v rámci
zpracování optimalizace veřejné dopravy jako dobrá, nicméně objevili se menší
lokality s horší dostupností, vše by mělo být řešeno v návrhové části
strategického dokumentu Optimalizace MHD ve městě Kroměříž.
Veškerá vozidla MHD mají informační tabule a současně mají
namluvené zastávky pro nevidomé. Vozidla jsou současně vybavena akustickým
majákem.
Všechna vozidla jsou opatřena WIFI, pouze jeden nejnovější
autobus je opatřen klimatizací.
MHD se snaží jízdní řády tvořit tak, aby navazovaly na příjezdy
a odjezdy vlaků a na dálkové autobusy. Tato problematika byla součástí zadání
k vypracování optimalizace MHD.
Obslužnost v době přepravy do škol a do zaměstnání je
posílena, v tuto dobu vyjíždí na trasy všechna vozidla. Jízdní řády se
snaží zohlednit začátek a konec vyučování ve školách a pracovní doby
zaměstnavatelů.
MHD nabízí
základní jízdné a zlevněné jízdné pro děti od 6-15 let, senioři nad 70 let
s trvalým pobytem v Kroměříži mají MHD zdarma. Bezplatná přeprava se dále
týká dalších specifických skupin, uvedených v odkaze: zde
B+R je
zajištěn na nádraží, kde jsou stojany na kola.
P+R se nachází u autobusového a vlakového nádraží,
nemá ovšem velké množství parkovacích míst.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obslužnost města linkovou
dopravou MHD je dostačující, z průzkumu optimalizace MHD vyšlo najevo, že
na linkách nebyl zaznamenán žádný přetížený spoj. Další zlepšení služeb se
očekává na základě vyhodnocení zpracované optimalizace MHD v Kroměříži. Podíl
nízkopodlažních vozidel ve vozovém parku MHD zajišťující obsluhu města je 100%.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město patřilo mezi první v ČR s vysokým podílem NP autobusů v MHD. Až do nedávné doby nebyla prováděna obnova voz. parku, původní vozy zestárly a mají již notně překročenu životnost.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pěší zóny se nacházejí pouze v historickém centru města, ulice Vodní, Dobrovského, Křižná, Farní, Ztracená a Kovářská. Kroměříž má pět zón placených parkovišť, čtyři zóny jsou určeny pro parkování osobních automobilů a jednostopých motorových vozidel - nám. Míru, Masarykovo nám., Riegrovo nám., Velké nám., Pilařova, Jánská, Malý Val, Moravcova, Vejvanovského, Albertova, Blahoslavova, Křižná, Nábělkova, pátá zóna je určena pro parkování autobusů – ulice Chropyňská. Platbu parkovného lze provést na místě, nebo prostřednictvím SMS. Dále je možné využít parkovné prostřednictvím parkovacích karet., které jsou vydávány jako přenosné, bez vyznačení registrační značky vozidla. Vlastníci vozidla s trvalým pobytem v městské památkové rezervaci, si mohou zakoupit parkovací kartu za zvýhodněnou cenu, kdy tato karta je vydána na konkrétní motorové vozidlo, s vyznačenou registrační značkou, jako nepřenosná. V blízkosti centra se plánuje výstavba parkovacího domu na ulici Velehradská s kapacitou 112 míst. Záchytné parkoviště P+R se nachází u autobusového a vlakového nádraží, nemá ovšem velké množství parkovacích míst. Parkování B + R je na nádraží zajištěn stojany na kolo. Parkování K+R nemáme.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Parkování
vozidel na území města je dlouhodobý problém. Je zde nedostatečný počet
parkovacích míst. Problematikou se vedení města zabývá i v rámci PUMM. Je
plánovaná výstavba parkovacího domu. Město má nastaven určitý systém parkování,
který lze považovat za dostatečný.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Parkování je řešeno obdobně jako v jiných městech této velikostní kategorie. Nový impuls k řešení problémů by mohla přinést realizace PUMM
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prioritou
města je podpořit linkovou dopravu MHD a zefektivnit její služby, čemuž
nasvědčuje zadání města provést optimalizaci MHD. Z dosavadních průzkumů
nevyšly najevo žádné stěžejní problémy, které by se musely radikálně měnit. Provozování MHD a využívání ekonomických
nástrojů považujeme za dobré.
Průzkum
dopravního chování obyvatel města Kroměříže byl proveden v rámci
optimalizace MHD. Výstup z tohoto průzkumu by se měl promítnout
v rámci navrhovaných změn, které by se měly realizovat na přelomu roku
2020. Z dosavadních výsledků je patrné, že linky nejsou přetížené, mají
dostatečnou přepravní kapacitu i rezervu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Historicky je ve městě provozována MHD, posledních cca 20 let v prakticky nezměněném systému. Proto se připravuje projekt její reorganizace. Důležitým nástrojem pro řízení poptávky bude připravovaný PUMM.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Počet přepravovaných osob MHD:
2017 - 1 195 000
2018 - 1 208 000
2019 - 1 206 000
-
Počet přepravených osob po linkách:
Pracovní den: 135 spojů, 4008 přepravených osob
Sobota: 31 spojů, 661 přepravených osob
Neděle: 29 spojů, 689 přepravených osob
Veřejná
doprava je zajišťována 10 autobusy na 8 linkách. Základnu tvoří autobusové
nádraží v bezprostřední blízkosti vlakového nádraží
-
viz. popis níže
V souvislosti
s projektem PUMM byl proveden průzkum dopravního chování
v domácnostech, na vzorku 1009 osob, což představovalo 497 domácností, se
stupněm automobilizace 364 vozidel na 1000 obyvatel. Z průzkumu vzešla
dělba přepravní práce:
Pěšky
|
38%
|
IAD (řidič)
|
29 %
|
Kolo
|
16%
|
IAD (Spolujezdec)
|
7%
|
MHD
|
7%
|
BUS
|
2%
|
Vlak
|
1%
|
Druh dopravy
|
Hybnost
|
Počet cest za město
|
Pěšky
|
1.41
|
40578
|
Na kole
|
0.58
|
16795
|
MHD
|
0.25
|
7168
|
Vlak
|
0.06
|
1614
|
BUS
|
0.08
|
2279
|
IAD (řidič)
|
1.08
|
31010
|
IAD (spolujezdec)
|
0.28
|
8064
|
Celkem
|
3.73
|
107508
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Průzkum
dopravního chování obyvatel města Kroměříže byl proveden v rámci
optimalizace MHD. Výstup z tohoto průzkumu by se měl promítnout
v rámci navrhovaných změn, které by se měly realizovat na přelomu roku
2020. Z dosavadních výsledků je patrné, že linky nejsou přetížené, mají
dostatečnou přepravní kapacitu i rezervu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Počet osob přepravených MHD se zdá být stabilním. V rámci PUMM a návrhu optimalizace MHD byly provedeny průzkumy. Návrhy na základě těchto dokumentů se projeví až v delším časovém horizontu.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
http://www.kmts.cz/provozni-rad-parkovist.pdf
https://www.mesto-kromeriz.cz/urad/dokumenty-a-informace/verejne-dokumenty/platne-narizeni-a-vyhlasky/
Parkování
je regulováno v rámci zpoplatnění parkovacích míst v centru města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
využívá ekonomické nástroje v návaznosti na velikost města a své potřeby
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město využívá ekonomické nástroje obdobně jako v jiných městech této velikostní kategorie.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Ano
Město v současnosti zpracovává Plán udržitelné mobility města a provádí
optimalizaci MHD. Změny v rámci optimalizace MHD se budou realizovat
v červnu 2020
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obec má v záměru strategicky řešit problematiku dopravy a mobility
tím, že si v současnosti nechala vypracovat strategické dokumenty: PUMM,
Optimalizace MHD v Kroměříži, Strategie rozvoje bezpečnosti silničního
provozu na území města Kroměříže na období 2021-2030
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město zajistilo zpracování PUMM, chystá další strategické dokumenty.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
samo nevlastní žádná environmentálně šetrná vozidla, ani je doposud
nezohledňovala při zajišťování služeb pro město
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace není doposud příliš pozitivní. V MHD se sice začaly postupně uplatňovat vozy na CNG, ve městě je základní infrastruktura pro alternativní pohony dostupná. V ostatních otázkách však město doposud příliš mnoho kroků neučinilo.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MHD ve
městě Kroměříž je zajišťována deseti vozidly nízkopodlažními, tři vozidla jsou
na CNG. V plánu je obnova vozového parku, kdy se uvažuje o nákupu
ekologicky šetrných autobusů
|
-
viz. popis níže
V roce 2017 bylo najeto vozidly MHD celkem
275 000 km, z toho 45 tis. km vozidly na CNG, tj. 16,36 %.
V roce 2018 bylo najeto vozidly MHD celkem
277 000 km, z toho 67 tis. km vozidly na CNG, tj. 24,19 %.
V roce 2019 bylo najeto vozidly MHD celkem 282000
km, z toho 87 tis. km vozidly na CNG, tj. 30,85%.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vozový
park linkové dopravy ve městě je zastoupen deseti vozidly, přičemž tři vozidla
jsou na CNG. Při obnově vozového parku se počítá s nákupem ekologicky
šetrných vozů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Již zastaralé autobusy začaly být nahrazovány vozy na CNG. Jejich podíl na celkových dopravních výkonech postupně roste a přesáhl již 30 %.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Kroměříž má v rozpočtu na rok 2020 vyčleněny finanční prostředky na
pořízení jednoho elektromobilu ve výši 500.000,-Kč. Vedení města si vyzkoušelo
v září 2019 jízdu osobním vozidlem Škoda Citigo iV s nízkými
provozními náklady, který by byl vhodný pro cesty úředníků na kratší
vzdálenosti po městě a okolí.
https://www.mesto-kromeriz.cz/aktuality/tiskove-zpravy/vedeni-mesta-vyzkouselo-elektromobil-zvazuje-jeho-zakoupeni/
Informace
o vozidlech v organizacích zřízených městem nejsou shromažďována.
Město Kroměříž má pro výkon agendy
Městského úřadu Kroměříž vyčleněno sedmnáct služebních vozidel. Prozatím není
v tomto vozovém parku zastoupeno vozidlo na CNG, hybridní
či elektromobil.
|
-
viz. popis níže
Jediné
environmentálně šetrné vozy jsou autobusy ve vlastnictví KTS, které jezdí na CNG. Ostatní organizace nevlastní
vozidla EEV.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
nemá environmentálně šetrné vozy
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V majetku MěÚ doposud nejsou environmentálně šetrné vozy s výjimkou části vozového parku autobusů KMTS.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Kroměříž nedisponuje dostatečným množstvím čerpacích stanic pro alternativní
pohonné hmoty. Jedna čerpací stanice na CNG je v místní části Kotojedy a
nabíjecí stojany jsou v Kroměříži u obchodního centra Rybalka a
v krytých garážích Sportcentra Paráda.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má
k dispozici jednu čerpací stanici CNG a dvě místa s nabíjecími
stojany po dvou zásuvkách. Město zatím
nezaznamenalo zvýšenou poptávku po zřízení těchto alternativních čerpacích
stanic
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město disponuje základní nabídkou infrastruktury pro alternativní pohony.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Environmentálně
šetrný vozový park nebyl doposud zohledňován při poptávce běžných služeb. K zohlednění
využívání environmentálně šetrných vozidel dojde
v rámci připravovaného výběrového řízení na
pořízení elektromobilu v roce 2020.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Při
výběrových řízeních nebylo zohledňováno využívání environmentálně šetrných
vozidel, tato situace se má v budoucnu změnit
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ekologické parametry vozového parku nejsou při poptávkách zohledňovány. Město nevypisuje ani výběrové řízení na poptávku služeb MHD, neboť ta je zajišťována městským subjektem - KMTS.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Preventivně
bezpečnostní akce na území obce probíhají v uspokojivé míře, současně se
postupně upravuje infrastruktura s cílem zvýšit bezpečnost provozu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město si v oblasti bezpečnosti počíná v souladu s praxí uplatňovanou i v jiných městech obdobné velikosti. Nehodovost je víceméně stabilní, v rámci prevence probíhá velké množství akcí.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci města jsou realizována všechna uvedená
opatření dle významnosti komunikace. Nemůžeme konstatovat, že všechny přechody
jsou řádně osvětlené, ale město se snaží postupně všechna místa upravovat tak,
aby došlo ke zvýšení jejich bezpečnosti.
V rámci strategického dokumentu PUMM byla
hodnocena síť pěších tras, kterou bylo možno označit za vyhovující. Podíl
nevyhovujících úseků je pouze 5%.
Přechody pro chodce s trasou delší než 7 metrů
jsou historicky umístěny na Velehradské nebo Na Lindovce a nevyhovují svou
délkou. Velký problémem jsou dlouhé souvislé tahy sběrných komunikacích bez
možnosti přejití, např. ulice Velehradská, Kojetínská, Havlíčkova, Albertova,
Stoličkova.
V minulém období byly vybudovány tři okružní
křižovatky (u hřbitova, Velehradská-Lidl, nám. Míru). V současné době
město plánuje vybudovat další okružní křižovatku na čtyřramenné křižovatce
ulic: Havlíčkova, Albertova, Za Kolonádou. Jako dočasné opatření pro zklidnění
stávající dopravní situace byla od listopadu 2019 ulice Za Kolonádou
zjednosměrněna, čímž by mělo dojít alespoň k mírnému zklidnění dopravní situace
na daném místě.
Pěší zóna je zřízena v centru města v u
licích Vodní, Dobrovského, Křižná, Farní a Ztracená. Její délka je 702m.
V těchto místech se mohou pohybovat i cyklisté. Další pěší zóna je
v ulici Kovářská, její délka je 141m a zde je pohyb cyklistů zakázán.
Obytné
zóny jsou ve městě využívány pouze výjimečně
|
-
viz. popis níže
Dle analýzy nehodovosti toto ve městě stagnuje i přes
zvyšující se intenzity vozidel. Těžká a lehká zranění klesají. Počet nehod za 5
let na 1000 obyvatel je 32,48. Ve srovnání s obdobnými městy lze tvrdit,
že Kroměříž je v průměru nehodovosti.
Nehodovost cyklistů od roku 2015 klesá.
V posledních letech se ustálila na hodnotě okolo 10 nehod ročně. Cyklisté
se v Kroměříži nepodílejí na smrtelných nehodách. Nehody cyklistů
s chodci jsou zanedbatelné. Do roku 2016 se stala 1 kolize cyklisty a
chodce ročně. Od roku 2017 již žádná nehoda hlášena nebyla.
Chodci se
podílí na 7,4% nehod, ale jejich podíl na těžkých zraněních je 39,4%. Podíl
chodců na smrtelných nehodách v Kroměříži je 50%.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ve městě jsou využívány a byly realizovány prvky zklidňující dopravu.
Nehodovost v obci je nízká, s ohledem na následky dopravních
nehod. Kritická místa v dopravě
jsou postupně odstraňována a řešena
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Přístup města k řešení bezpečnosti provozu odpovídá běžné dobré praxi na úrovni měst této velikostní kategorie.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Významným faktorem působícím na úroveň nehodovosti
v Kroměříži je dlouhodobá snaha vedení města o její snížení. V roce
1998 se město zapojilo jako první město v ČR do evropské výzkumné
spolupráce 4. Rámcového programu EU DUMAS pilotní případovou studií. Dále má vpracovaný Audit dopravní bezpečnosti
na vybraných lokalitách v Kroměříži, kde se soustředil na posouzení
bezpečnosti v blízkosti 12 školských zařízení. Z uvedených připomínek
a návrhů byl realizován přechod s ostrůvkem na ulici Mánesova – Kotojedská
– Jiráskova a přechod u Kauflandu. V současné době si nechalo město
vypracovat Strategii rozvoje bezpečnosti silničního provozu na území města
Kroměříže na období 2021-2030.
V průběhu uplynulého období byla realizována celá řada
opatření, která přispěla ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu
n a území města. Týkala se jak stavebních, tak i dopravně-inženýrských
opatření. Jedná se např.:
Zóna
zákazu stání vozidel nad 3,5 t v době od 22:00 – 06:00 hodin na území
města Pěší
zóna – centrum města Obytná
zóna – ulice Sadová, K Terezovu Zóna
placeného stání – nám. Míru, Masarykovo nám., Riegrovo nám., Velké nám.,
Pilařova, Jánská, Malý Val, Moravcova, Vejvanovského Zřízení
nových přechodů pro chodce včetně jejich nasvětlení a bezbariérového napojení –
ulice Spáčilova, Květná zahrada, Moravská, Osvoboditelů, Velehradská. Vybudování
okružní křižovatky – u hřbitova, Kotojedy, Velehradská (Lidl)
Zjednosměrnění místních komunikací – Páleníčkova
(podél ZŠ Slovan), Zeyerova, Tyršova, Fügnerova, Šturzova, Myslbekova,
Kostnická
Ve městě je
realizována celá řada vzdělávacích aktivit cíleně zaměřených na bezpečnost
silničního provozu:
Evropský
týden mobility Městská
policie ve spolupráci se Střediskem pro volný čas dětí a mládeže
v Kroměříži vede kroužek bezpečnosti. Cyklojízdy
(jaro, podzim) Do
rachoty na kole Den
bez aut.
Dětské
dopravní hřiště v Kroměříži provozuje Oblastní spolek Českého červeného
kříže, který zajišťuje regulérní dopravní výchovu pro čtvrté ročníky základních
škol, výuku pro mateřské školy, ale i ostatní ročníky ZŠ. Pro veřejnost je
dopravní hřiště otevřeno od března do listopadu. Provádí se zde i další
aktivity ve spolupráci s krajským koordinátorem BESIP. Uskutečňuje se zde
dopravní soutěž malých cyklistů. Je vydáván časopis BESIPÁČEK.
Městská
policie zajišťuje:
každodenní
kontrolní činnost v okolí přechodů pro chodce v době příchodu a
odchodů dětí do škol v podzimních
a jarních měsících dohled nad výukou dopravní výchovy ZŠ na dopravním hřišti –
denně preventivní
kontroly zaměřené na používání ochranných přileb cyklistů – dětí přednášky na
základních a středních školách zaměřené na prevenci kriminality návštěvy
v prostorách Městské policie věnované činnost MP – děti ZŠ a MŠ přednášková
činnost v prostorách DDM Šipka – Kroužek mladý strážník – po dobu celého
školního roku
Policie ČR
zajišťuje preventivní aktivity:
Víš,
že řídíš pod vlivem? Preventivní
akce zaměřená na cyklostezky Dopravní
olympiáda na ZŠ Zachar v Kroměříži Duben,
měsíc bezpečnosti – zádržné systémy
Zebra se za tebe nerozhlédne
|
-
Počet besed organizovaných PČR v rámci BESIP na I.st. ZŠ:
2017-25 besed
2018-16 besed
2019-30 besed
Dopravní výchova za účasti MP Kroměříž na dopravním hřišti:
2017-85 asistencí
2018-82 asistencí
2019-87 asistencí
Žáci prvního stupně všech ZŠ jsou zapojovány do
preventivních programů bezpečnosti dopravy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dopravní výchova
a prevence bezpečnosti silničního provozu není v Kroměříži podceňována.
Velmi aktivně a obsáhle se dopravní výchovou zabývá jak Městská policie, tak
PČR a Dopravní hřiště. Bezpečnostně preventivní aktivity jsou uskutečňovány
v rámci jednotlivých vzdělávacích programů a je do nich zapojena široká
veřejnost
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Soubor aktivit v rámci BESIP je poměrně rozsáhlý, probíhají četné akce se zaměřením na žactvo.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pasport problémových míst neexistuje. Policie ČR si eviduje výskyt
dopravních nehod a v případě vážných dopravních nehod doporučuje úpravu
stávající situace. V rámci vypracování Strategie bezpečnosti silničního
provozu na území města Kroměříže byla provedena analýza nehodovosti za
posledních deset let. V průběhu celého desetiletého období došlo na území
Kroměříže na pozemních komunikacích pouze ke 4 nehodám se smrtelnými následky. Z analýzy
vyšlo najevo, že výskyt nehod s vážnými následky na zdraví je zpravidla
velmi nízký, proto neumožňuje komplexnější posouzení příčin a okolností nehod,
a především rizikových lokalit. Přesto bylo identifikováno 11 kriticky
závažných lokalit, na jejichž komplexní řešení bude třeba zaměřit pozornost a
realizovat na nich potřebná bezpečnostní opatření. Analýzy nehodovosti ovšem prokázala, že
Kroměříž dosáhla vysoké úrovně bezpečnosti, která byla neporovnatelně lepší jak
v regionálním, tak i celorepublikovém měřítku. Řešení rizikových míst v dopravě se
zabývá strategický dokument Plán udržitelné mobility a Strategie rozvoje bezpečnosti
silničního provozu na území města Kroměříže.
|
-
2017 – 2 podněty
2018 – 5 podnětů
2019 – žádné podněty
Policie
ČR v rámci běžného výkonu služby vyhodnocuje krizová místa a informace
zasílá na úřad s podnětem na úpravu stávající situace. Současně navrhuje
změnu dopravní situace, která se po následném posouzení buď zcela, nebo
z části upraví
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město doposud nemá zpracovaný pasport problémových míst. Vzhledem
k nízké nehodovosti s těžkými následky nebylo zatím zapotřebí pasport
vytvořit. Přesto v rámci PUMM byla v Kroměříži definována kritická
místa, jejichž řešení budou předmětem dalšího jednání
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město na řešení kritických míst spolupracuje s policií. Připravují se strategické dokumenty, které vyhodnotí situaci komplexně. PUMM uvádí v jednom z indikátorů 128 nevyhovujících přechodů a míst pro přecházení.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doprava z hlediska dopadů na ŽP nebyla ve městě doposud řešena. Město by
se mělo v budoucnu zabývat zátěží dopravy na životní prostředí
v rámci strategického dokumentu PUMM
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má PUMM. Není zřejmé, zda-li byl podroben procesu SEA. Ve strategické části jsou nastaveny indikátory pro sledování dopadů Plánu vč. cílových hodnot. Nicméně v rámci PUMM byly analyzovány imisní koncentrace znečištění ovzduší z dopravy. Kroměříž nesplňuje legislativní podmínky pro možné zřízení nízkoemisní zóny.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Územní plán se organizací dopravy nezabývá. Neobsahuje
ani územní vymezení pro nízkoemisní zónu. Územní plán města Kroměříže ve znění
změny č. 6 nabyl účinnosti 6.12.2013. V současné době se připravuje územní
plán nový, který by měl zpracovat koncepční řešení dopravy, včetně systémového
řešení cyklodopravy ve městě, zahrnující dobudování 2. okruhu, včetně mostu
přes řeku Moravu, rezervu pro 3. okruh a odvedení těžké dopravy z centra
města.
Analýza kvality ovzduší byla provedena v rámci
Plánu udržitelné městské mobility. Dle podkladů ČHMÚ jsou překročeny imisní
limity pro průměrné roční koncentrace BenzoaPyrenu a průměrné denní koncentrace
PM10. Imisní situace není v Kroměříži významným tématem.
Město
Kroměříž nemá vybudované nízkoemisní zóny
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Plán
dopravy neexistuje, vyhodnocování vlivů dopravy na životní prostředí se
neuskutečňuje
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má PUMM. Není zřejmé, zda-li byl podroben procesu SEA. Nicméně v jeho rámci byly analyzovány alespoň imisní koncentrace znečištění ovzduší z dopravy.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město vyhodnotilo
zatížení dopravou v rámci plánu udržitelné mobility a to z hlediska
počtu vozidel i z hlediska emisí a to v rámci projektu sledování
kvality ovzduší v Kroměříži. Dále je průběžně sledována kvalita ovzduší
v ukazatelích vlivu dopravy PM10 a PM2,5 a ozon.
Koncentrace
PM10 a roční koncentrace benzo(a)pyrenu jsou na celém území města překračovány.
U ostatních znečišťujících látek jsou hodnoty v limitech.
Imisní zátěž je nejvyšší na ulici Tovačovského. Zátěž
PM10 je nejvyšší na dálnici D1. Ve městě je nejvyšší na náměstí Míru.
Předpokládá se, že nárůst intenzit bude redukován technologickým vývojem
vozidel
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kvalita
ovzduší je sledována, není ale navázána na vliv z dopravy
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město sleduje kvalitu ovzduší obecně. V rámci PUMM byly nastaveny indikátory sledování vč. vstupních hodnot (rok 2019) a požadovaného cílového stavu (rok 2030). Nyní je třeba v pravidelných intervalech sledovat vývoj hodnot jednotlivých indikátorů.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Řešení
dopravních problémů bude v návaznosti na Plán udržitelné mobility
realizováno postupně a promítne se do územního plánu. Realizace bude v průběhu
cca 10 let
|
-
viz. popis níže
V
přípravě je nový Územní plán. Dále bude dokončen strategický dokument PUMM. Řešení
dopravních problémů bude v návaznosti na Plán udržitelné mobility
realizováno postupně a promítne se do územního plánu. Realizace bude v průběhu
cca 10 let.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Řešení dopravních problémů bude v návaznosti na
Plán udržitelné mobility realizováno postupně a promítne se do územního plánu.
Realizace bude v průběhu cca 10 let
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dokumenty nastiňující rámec pro řešení problémů v dopravě jsou čerstvě dokončeny, nebo ve fázi zpracování. Určitá představa tedy existuje, PUMM má i svůj Akční plán. V dalším období bude nutné začít plány prakticky realizovat.
|