4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Benešov neustále vylepšuje dopravní infrastrukturu, snaží se rozšířit možnosti parkování a reaguje na požadavky občanů v oblasti MHD. Obecně jsou investice do dopravy v posledních letech nejvýznamnější kapitolou rozpočtu. Další rozvoj v oblasti dopravy určí připravovaný Generel dopravy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Benešov přistupuje k podpoře veřejné
dopravy a dalších druhů alternativní dopravy standardním způsobem – postupně realizuje
opatření na podporu cyklistické dopravy, velmi dobře řeší podporu pěší dopravy,
pamatuje na bezbariérová opatření (viz. otázka 4.1.1.), v rámci možnosti
podporuje doprovodnou infrastrukturu (viz. otázka 4.1.2.), snaží se o zvyšování
komfortu MHD (viz. otázka 4.1.3.) a řeší problematiku dopravy v klidu (viz.
otázka 4.1.4.).
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Situace v oblasti cyklistické dopravy: Na území města jsou vyznačeny cyklotrasy navazující na další cyklotrasy z města. Připravuje se projekt 2 cyklostezek, kdy jedna bude sloužit převážně k rekreačním účelům a druhá bude spojnicí mezi městem a jeho osadami. Umožní tak bezpečný přesun do škol a zaměstnání. Trasa je plánována kolem dopravního terminálu a jeho parkovacího domu, kde bude zajištěno stání pro kola (30 stání). Je tvořen tzv. cyklogenerel dopravy - vyhotovení komplexní studie pro cyklotrasy na území města s napojením na trasy, či stezky vedoucí z města a propojení s okolními obcemi. . Stojany na kola jsou umístěny na vlakovém nádraží a v budoucím parkovacím domě je plánováno 50 cykloboxů. Při rekonstrukcích či nové výstavbě je vždy plánováno s úpravami pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Realizace doprovodné infrastruktury je prováděna především za situace, kdy je nutno provést rozsáhlou výstavbu nebo rekonstrukci a v případě, že to místní poměry dovolují. Cyklistika se využívá zejména jako možnost trávení volného času mimo město, pro dopravu do zaměstnání není cyklodoprava tolik preferována, neboť reliéf krajiny i města samotného je pro cyklodopravu nepříznivý (máme zde kopce). V letošním roce 2020 bude realizována výstavba cyklostezky Benešov, Erbenova ul. - Pomněnice I. etapa, která bude podpořena z dotace SFDI viz https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=87261&p1=39423.
Parkoviště pro zdravotně postižené: Dle žádostí jsou budována parkovací místa pro tělesně postižené. V případě nové výstavby se postupuje dle zákona. Infrastruktura pro pěší: V rámci každé rekonstrukce komunikace, chodníku či plochy je tomuto věnována zvýšená pozornost. Výrazně je pamatováno na úpravy pro nevidomé občany. Při každé stavbě jsou zřizovány potřebné prvky. V rámci zklidnění dopravy, jsou budovány lokality s omezeným provozem a zjednosměrněním ulic. Dle ohlasů občanů a také názorů odborníků dochází v těchto lokalitách ke zklidnění a dle tohoto vzoru jsou připravovány další lokality k obdobné úpravě.
Město má zmapovanou bezbariérovost ve městě. Centrem města vede bezbariérová trasa. Bezbariérové přechody ve městě jsou doplněny vodícími pásy pro zrakově postižené a nevidomé.Každý rok jsou zřizovány nové bezbariérové úpravy přechodů pro chodce ať již samostatně nebo při rekonstrukci. V roce 2014 občané města Benešov se zapojili i do internetového hlasování o osvětlení nebezpečného přechodu pro chodce s ČEZ. V rámci tohoto projektu byl zbudován jeden bezpečný přechod v ulici Vlašimská. Dále byla mezi občany anketa, ve které se mohli vyjádřit, který přechod by z hlediska bezpečnosti potřeboval řešit. Nyní je vyhodnocována významnost potřeb pro konkrétní přechody. V současné době je připravováno a realizováno množství dopravních staveb (Terminál Benešov, Parkovací dům, Dopravní opatření u nádraží, Úprava křižovatky K Pazderně/Vlašimská) v rámci kterých jsou všechny dotčené přechody řešeny jako bezbariérové. ´Město Benešov upravuje přechody na bezbariérové v souvislosti s opravami a investicemi, nikoliv pouze účelově. Bezbariérovost bude řešena v Generelu dopravy.
Parky a odpočinková místa ve městě jsou dostupná i pro handicapované občany. Velkým problémem je propojení města Benešov a přilehlého parku Konopiště, neboť podchod je pouze v jednom místě a další spojení je přes rušnou mezinárodní silnici I/3, osobním vozidlem či ekovláčkem během letního období. V tomto se také podnikají kroky, ŘSD aktivně plánuje zahloubení silnice I/3, která by měla být realizována v roce 2025, v místech před vlastním zahloubením je projektována lávka pro pěší a cyklisty. V roce 2019 jsme obdrželi dotaci na vypracování Generelu dopravy, výběrové řízení na zhotovitele se právě připravuje. Mobilita jako celek bude součástí tohoto dokumentu, viz https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=88021&p1=39423.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město postupuje dle zákona při tvoření nových bezbariérových míst atd. Situace v oblasti cyklistické dopravy je též uspokojivá.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Popis je v pořádku a zodpovídá danou otázku. Město Benešov zapracovalo
všechny připomínky auditora
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při každém projednávání se problematika dopravy vždy objevuje na předních místech. Jedná se především o chybějící obchvat města, vypracování koncepce cyklostezek či opravy stávajících a budování nových chodníků. V současné době je pro urychlení projednávání obchvatu uzavřena veřejná smlouva se Středočeským krajem o vzájemné spolupráci. Obchvat je nutné urychleně začít budovat, neboť se v brzké době plánuje také napojení obchvatu na přivaděč k budoucí dálnici D3. Vždy je komunikováno s odborníky na danou problematiku. Při rekonstrukcích ulic je vždy pamatováno i na pohyb hendikepovaných osob, pohyb cyklistů. Např. chodníky jsou vybavovány varovnými, signálními a vodícími pásy, v případě přerušení přirozené vodící linie je zřizována umělá vodící linie. U parkovacích ploch dochází ke zřízení parkovacích stání pro osoby těžce zdravotně postižené. Občané mají možnost požádat o zřízení vyhrazeného stání pro osoby těžce zdravotně postižené. Ve městě je umístěno dopravní značení vyznačující cyklotrasy. V parkovacím domě bude umístěno 20 cykloboxů, u některých včetně možnosti nabíjení. Pro podporu pěší a cyklistické dopravy byl schválen MIOS - Městský informační a orientační systém, kterým se postupně vybavují ulice - jedná se o rozcestníky, mapy atd.
Obecně lze říci, že nově
budované stavby či kompletně rekonstruované stavby se řídí platnými zákony a
vyhláškami ( tj. zejména Stavebním zákonem a vyhláškou č. 398/2009 Sb. o
obecných technickým požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami
s omezenou schopností pohybu a orientace), k těmto stavbám pak
většinou přikládá i stanovisko NIPI ČR o.s.
Takovýmito stavbami jsou
například loni zkolaudovaná ZŠPŠ v ul. Hodějovského, budovaný Terminál
apod., které mají kompletní bezbariérový přístup. Stejně jsou na tom stavby
dopravní, kde jakákoliv nová stavba nebo rekonstrukce automaticky zahrnuje
bezbariérovou úpravu – snížení obrub, vodící prvky atd.
Dále jsou ve městě vybírány
budovy, u kterých je možné a zároveň žádoucí bezbariérový přístup zajistit –
nyní se např. bude přistavovat výtah u ZŠ Dukelská tak, aby byla bezbariérově
přístupná.
U dalších objektů je řešeno
specificky dle potřeby. U většiny bytových objektů např. tento přístup není,
protože nikdo z bydlících jej nepožadoval. U veřejných budov se řeší
případ od případu, u některých budov totiž v podstatě nelze vybudovat.
Takže: ke zvýšení
bezbariérovosti došlo (viz výše), žádný určitý plán obec nemá, spolupracujeme
právě s NIPI ČR, o.s., v případě konkrétní žádosti by se postupovalo
dle toho, zda lze vůbec bezbariérovost zajistit a jak (stavební úpravy,
náklady…).
|
-
10%
Vybavenost veřejných budov odhadujeme na cca 10%, jedná se o budovy, které v poslední době prošly rekonstrukcí. Např. největší škola ve městě ZŠ Dukelská má po úpravě vstupu samostatný prostor pro parkování a ukládání kol a koloběžek.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podpora infrastruktury je předním tématem diskuze.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Popis je v pořádku a zodpovídá danou otázku. Město Benešov zapracovalo
všechny připomínky auditora.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město v roce 2017 zažádalo o dotaci z IROP na výstavbu nového dopravního terminálu . V současné době je nádraží velmi zastaralé a kapacitně zcela nevyhovující. Autobusové a vlakové nádraží leží v těsném sousedství a je klíčovým dopravním uzlem pro přestupy na linky vedoucí do hlavního města a do Jižních Čech. Na nový terminál je již připraven projekt, vydáno stavební povolení, vlastní realizace stavby probíhá v roce 2019– 2020 . Výsledkem bude moderní terminál s odbavovací halou, kde budou informační tabule o odjezdech a příjezdech spojů, občerstvení, wc zázemí pro dopravce. Celý objekt bude propojen odchodem s nádražím ČD. Podchod zvyšuje bezpečnost pohybu osob při přepravě, do terminálu bude podchod propojen výtahem. V těsné blízkosti terminálu bude vystavěn patrový parkovací dům, s kapacitou 186 parkovacích míst pro automobily a 50 míst pro kola https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=87992&p1=39426.
Provozovatelem MHD ve městě je společnost ČSAD Benešov, člen skupiny ICOM transport a.s.. Město Benešov má uzavřenou smlouvu o závazku veřejné služby o provozování MHD. Změny jízdních řádů probíhají na základě projednání mezi oběma stranami. V současné době je MHD plně hrazeno z rozpočtu města. Autobusy plně nízkopodlažní, bezbariérové, splňují normu Euro 5, dále byly pořízeny 2 autobusy pro 24 osob. Od září 2020 bude fungovat další linka v ranních a odpoledních hodinách, zejm. pro dopravu dětí do škol. K tomuto účelu bude zřízeno několik dalších autobusových zastávek v obytných lokalitách. Ve městě je jeden hlavní dopravní uzel v ulici Nádražní. Tento uzel umožňuje přestup mezi vlakovými a autobusovými spoji i MHD, v současné době probíhá výstavba podchodu, který spojuje vlakové a autobusové nádraží a zároveň je projektováno prodloužení podchodu do ul. Jana Nohy pro přístup pěších do Konopiště. Město Benešov je součástí do Pražské integrované dopravy. V současné době se připravuje zadání Generelu dopravy, který by měl rozklíčovat a vyřešit problémové oblasti dopravy ve městě.
V roce 2012 byl v rámci dotačního programu rozvoje turismu pořízen ekovláček, který svým okruhem spojuje město Benešov a park Konopiště. Provoz zajišťují TS Benešov, provoz je na ekologické palivo CNG. V roce 2016 využilo služeb ekovláčku, který jezdí pouze v letní sezóně více jak 40 tisíc občanů a turistů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město neustále pracuje na zlepšování stávající situace, dokladem toho je i probíhající rekonstrukce dopravního terminálu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Popis je v pořádku a zodpovídá danou otázku. Město Benešov zapracovalo
všechny připomínky auditora.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Územně plánovací dokuemntace řeší plochy, které by měly být využívány jako plochy parkovišť. Město má ve svém historickém centru Na Karlově zřízenou pěší zónu. V sídlištích, kde je potřeba parkování největší, jsou strategicky budovány dvoupodlažní parkovací plochy. V roce 2017 bylo vyřešeno parkování na sídlišti Bezručova, kde byl postaven v pořadí již třetí parkovací dům. Spokojenost s touto výstavbou je u veřejnosti zřejmá. V roce 2021 je plánována výstavba čtvrtého parkovacího domu v této lokalitě.
V těsné blízkosti terminálu se staví 4patrový parkovací dům s kapacitou 186 parkovacích míst pro automobily a 50 míst pro kola, který zajistí parkování pro osoby dojíždějící za prací nejen do Benešova, ale i do Prahy a do Jižních Čech. Parkovací dům je umístěn u nádraží, kde je veliká poptávka po parkování. Jedná se o maximální využití daného místa v prostoru bývalého skladu ČD, který byl odkoupen a zbourán. V rámci parkování ve městě jsou dvě velká parkoviště a to parkoviště v bývalých Táborských kasárnách – zdarma a Pod Brankou za poplatek. V sídlišti M.Kudeříkové je podzemní kryté placené parkoviště pro rezidenty. Na náměstí a v přilehlých ulicích jsou instalovány parkomaty, u kterých je platba prováděna mincemi. Od února 2017 je možnost platby rozšířena o platbu pomocí mobilní aplikace Smar4city a v průběhu května byl na náměstí instalován systém, který bude hlídat volná parkovací místa a v případě obsazení, řidiče, kteří chtějí zaparkovat v centru, navádět na volná parkoviště mimo centrum. V rámci tohoto projektu smart parking je také rozšířena možnost platby za parkování na automatech pomocí platební karty. Tento systém se rozšiřuje do dalších lokalit např. ul. Tyršova. Je platné nařízení o placeném stání na místních komunikacích, regulace parkování v centru města probíhá pomocí automatů. Na parkovišti Konopiště u zámku byla realizována rekonstrukce vjezdu a vybavení parkoviště závorovým systémem, kamerovým systémem. Platba je možná pomocí mincí, bankovek nebo platební karty a to zejména také pro turisty, kteří zámek Konopiště hojně navštěvují. Obecně bude doprava v klidu řešena v Generelu dopravy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V souvislosti s rekonstrukcí dopravního terminálu je vybudován nový parkovací dům. Spokojenost občanů s již ukončenou výstavbou parkovacích domů je zřejmá.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Popis je v pořádku a zodpovídá danou otázku. Město Benešov zapracovalo
všechny připomínky auditora.
Pozitivní zprávou, že v rámci terminálu se pamatovalo i na parkování, s kapacitou 186 parkovacích míst pro automobily
a 50 míst pro kola. Pozitivní zprávou je, že na náměstí je instalován
systém, který hlídá volná parkovací místa a v případě obsazení, řidiče,
kteří chtějí zaparkovat v centru, navádí na volná parkoviště mimo centrum.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pro zvýšení počtu cestujících v MHD je doprava pro cestující zdarma, MHD se od září 2020 rozšíří o nové zastávky a linku pro dopravu dětí do škol. Benešov spolupracuje se středočeskými dopravci v rámci PID.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Celkové hodnocení je uspokojivé. Od r 2019 jsou náklady na jízdné v MHD hrazeny z rozpočtu
města. Město má promyšlenou koncepci veřejné dopravy, prvním krokem bylo
zavedení jízdného zdarma, nyní pokračujeme celkovou modernizací provozu MHD,
která tak bude mnohem lépe sloužit Benešákům při svých cestách nejen do škol a
nádraží, ale také k lékařům nebo volnočasovým vyžitím. Dvě stávající linky budou
rozšířeny na tři s možností přestupu. Zároveň budou linky obsluhovat i
okrajové osady pro cestující směřující do centra Benešova. Cílovou skupinou
jsou zejména školáci a dojíždějící do Prahy s přestupem na vlakové a autobusové
spoje.
Pro
starší, handicapované cestující funguje ve městě služba Taxík Maxík, která
dopravuje tyto občany např. k lékaři, do lékáren, na úřad apod.
https://www.ps-benesov.cz/sluzby/taxik-maxik/
Město spolupracuje se Středočeským krajem v oblasti
integrované dopravy.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od r 2019 jsou náklady na jízdné v MHD hrazeny z rozpočtu města. Město má promyšlenou koncepci veřejné dopravy, prvním krokem bylo zavedení jízdného zdarma, nyní pokračujeme celkovou modernizací provozu MHD, která tak bude mnohem lépe sloužit Benešákům při svých cestách nejen do škol a nádraží, ale také k lékařům nebo volnočasovým vyžitím. Dvě stávající linky budou rozšířeny na tři s možností přestupu. Zároveň budou linky obsluhovat i okrajové osady pro cestující směřující do centra Benešova. Cílovou skupinou jsou zejména školáci a dojíždějící do Prahy s přestupem na vlakové a autobusové spoje. Pro starší, handicapované cestující funguje ve městě služba Taxík Maxík, která dopravuje tyto občany např. k lékaři, do lékáren, na úřad apod.
https://www.ps-benesov.cz/sluzby/taxik-maxik/
Dopravní infrastruktura pro MHD (zastávky) je udržována a přizpůsobována požadavkům veřejnosti, viz bod 4.1.3. O tomto byli informováni obyvatelé prostřednictvím webu, facebooku, Zpravodaje města atd., přesto počet přepravovaných osob klesá.
|
-
NA, k dispozici jsou pouze údaje - viz níže.
Dle údajů statistických dat, které nám poskytlo ČSAD Benešov se počty cestujících veřejnou dopravou nezvyšují - viz příloha.
-
248 autobusových spojů
104 vlakových spojů
MHD: viz popis.
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ačokli město poskytuje MHD zdarma, nedaří se zvýšit počet osob, které by daly MHD přednost před osobní dopravou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|