1A – Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Město má nastavený systém strategického řízení města, ve strategii jsou nastaveny priority, klíčové aktivity, indikátory, finanční a organizační zajištění. Strategie je provázána s ostatními plány a strategickými dokumenty. Strategický plán rozvoje města byl zpracován za účasti veřejnosti, v dílčích oblastech je rozpracován do oborových koncepcí, které na strategický plán navazují. Plnění plánů a koncepcí je průběžně monitorováno a vyhodnocováno.
|
Město Benešov má zpracovánu řadu zásadních
strategických plánů a koncepčních dokumentů, což jej předurčuje ke kvalitnímu řízení
činnosti města i jím zřízených organizací v rámci korporátního přístupu k veřejným
službám. Ke škodě auditu však nebyla celá řada z nich nijak doložena ani
popsány postupy, jak se s nimi pracuje, jak se vyhodnocují a přezkoumávají
pro další rozvoj. Město má zpracován dlouhodobý Plán udržitelného
rozvoje města (PURM) na období 2019-2030 a střednědobý Strategický plán města
(SPM), nově na období 2020-2024. Oba dokumenty jsou kvalitně zpracovány. Nebylo
doloženo jejich vzájemné provázání a aktuální akční plány těchto jednotlivých strategických
dokumentů spolu příliš nekorespondují (od AP k PURM město ustoupilo). Bohužel
na dotaz oponenta nebylo doloženo ani popsáno vyhodnocení naplňování
předchozích SPM, hodnocení jejich výstupů a indikátorů – průběžně a po skončení
období a jakým způsobem byly výstupy hodnocení zapracovávány do následujících
dokumentů. Město rovněž uvádí, že se zabývá
problematikou klimatických změn a reflektuje na potřebu zohlednit tyto
skutečnosti v budoucím výhledu směřování rozvoje města a jeho aktivit.
K tomuto tvrzení nebyly doloženy žádné dokumenty či výstupy. Kromě základní
prezentace nebyla doložena studie na řízení městské korporace a zlepšování
městských služeb s ohledem na místní podmínky a z ní vyplývající návrh na
řešení veřejných služeb sloučenou veřejnoprávní korporací a její rozvojové cíle. V auditu z roku 2017
byl uváděn dokument
Dynamika vývoje energetické náročnosti budov, letos však nebylo k energetickému
managementu doloženo v oblasti 1A vůbec nic. V auditu jsou vyjmenována některá
opatření, vedoucí k optimalizaci veřejné správy a veřejných služeb. Tato
opatření však nejsou nijak blíže popsána či doložena a není uveden výsledek
těchto opatření a přínos pro město a udržitelný rozvoj.
Město má velmi dobře zpracovaný rozpočtový
výhled včetně analýzy financí a ratingu, kvalitně zpracován rozpočet i
závěrečný účet.
|
1.1.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska výběru „správných věcí“ (výběr lze doložit například popisem a vyhodnocováním rizik, event. analýzami rizik, např. v rámci strategického plánu) včetně pravidelného vyhodnocování plánů, jejich cílů a měřitelných indikátorů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Do roku 2019 byla strategie vytvářena spíše jako plán strategických investičních záměrů na území města. Pro investiční záměry jsou zpracovány každoroční detailní akční plány investic, které jsou jednak pravidelně reportovány na poradě odboru investic jednak stav plnění strategických investic je měsíčně předkládán poradě vedení, kde jsou investice detailně vyhodnocovány. Na základě těchto informací je flexibilně upravována i finanční stránka investic, která je prostřednictvím rozpočtového opatření promítnuta do rozpočtu města. O průběžném stavu strategických investic města je průběžně informována veřejnost prostřednictvím standardních komunikačních kanálů: webových stránek, zpravodaje i FB města. v roce 2016 se město přihlásilo k metodě MA21, v roce 2017 byl zpracován první audit UR za oblast Správa věcí veřejných a systém strategického řízení byl restrukturalizován. V roce 2017 byl zpracován projekt na vytvoření dlouhodobé strategie UR právě z pohledu MA21 V roce 2019 byla vytvořena dlouhodobá strategie
města „Plán udržitelného rozvoje města Benešov do roku 2030“ (dále jen PUR). Tento
dlouhodobý plán udržitelného rozvoje města byl vytvářen jako apolitická
strategie, nezávislá na aktuálně zvolených politicích. Při tvorbě PUR se
vycházelo především z postupů definovaných metodikou MA21. Město pro účely PUR
vypracovalo za každou oblast analýzu vycházející ze sebehodnotících dotazníků k auditům UR. Výstupy z analýz byly tak
významným podkladem při sestavování SWOT analýzy za jednotlivé oblasti. Z dílčích SWOT analýz byla zpracována celková SWOT analýza města, která pomohla definovat
nejen silné stránky, ale i příležitosti ke zlepšení - viz analytická část PUR. Střednědobým rozvojovým dokumentem je Strategický plán
rozvoje města Benešov na období 2020 – 2024 (dále jen strategie). Strategie vychází
jednak z PUR a jednak z koncensu koaličních stran na volební období
2018 – 2022. Strategie obsahuje kombinaci cílů z volebních programů
vítězných stran a hnutí a cílů odvozených z PUR, a to ve vzájemném
souladu. Strategie reflektuje 10 oblastí definovaných metodou MA21. Dokument je plně kompatibilní s časovou osou rozpočtového výhledu města, který byl vstupním podkladem při zapracování strategie. Rozpočtový výhled města zahrnuje i analýzu finančního zdraví města. Aktuálnost strategie je průběžně zajišťována ročními akčními
plány (dále jen AP) na daný rok, které korespondují s rozpočtem města a
tím plně respektují finanční možnosti města. Akční plán ke strategickému
plánu rozvoje města Benešov představuje konkretizovaný dokument,
který zpřesňuje a aktualizuje plánované kroky ve strategii. AP se tak stává
flexibilním dokumentem, který se i v průběhu roku vyvíjí v návaznosti
na nové informace, mimořádné okolnosti a neplánované výdaje. Jelikož Strategie byla vytvořena na období 2020 - 2024, k prvnímu vyhodnocení AP dojde až po skončení roku 2020. Strategický plán je stanoven zastupitelstvem města a plněn radou
města prostřednictvím AP. Na plnění strategického plánu města je angažován celý
úřad v čele s vedením města. Plnění AP za daný rok je radou města předkládáno
zastupitelstvu a je tak informací o plnění strategie města.
Strategie je tvořena jako strategie městské korporace, tzn.,
že je nadřazeným dokumentem dílčích strategických dokumentů městského úřadu, založených
obchodních společností a zřízených příspěvkových organizací.
Strategie města Benešov jsou v souladu a navazují na
národní a nadnárodní strategické dokumenty, včetně strategie Středočeského
kraje.
Při sestavování strategických dokumentů město jednak
vycházelo z pozitivních zkušeností, které získalo z komunitního plánování
sociálních služeb, jednak z doporučení metodiky MA21 a jednak reflektovalo
Metodické doporučení MV ČR. Aby byl zajištěn soulad strategických dokumentů a
ÚPD města je součástí pracovní skupiny (strategického týmu) zástupce oddělení územního
plánování. Zejména u projektů, které se ucházejí o externí finanční zdroje jsou zpracovávány rozsáhlé studie proveditelnosti. V současné době město zvažuje implementaci projektového zásobníku, který by jednoduchou formou seznámil veřejnost s připravovanými, aktuálními a již realizovanými investicemi města a reflektoval skutečnost, že investiční záměry jsou na rozdíl od rozpočtu víceleté projekty a jejich přípravě předchází celá řada aktivit. Odkazy:
PUR:
Strategie
a AP:
Rozpočtový
výhled:
|
|
Město má zpracovaný dlouhodobý i střednědobý strategický plán, akční plán a návazné dokumenty. Zastupitelstvo je o plnění informováno 1x ročně. Při tvorbě strategie byly zpracovány dílčí i celková SWOT analýza, opatření mají stanoveny odpovědnosti, harmonogram, finanční zajištění i indikátory plnění. Součástí rozpočtového výhledu je finanční analýza města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.2. Vybírá a prosazuje (schvaluje) město nejpotřebnější či nejdůležitější investice, aktivity, veřejné služby, opatření, legislativu atd., a to v optimálním rozsahu a ve smyslu zásad udržitelného rozvoje včetně pravidelného hodnocení opatření ve vztahu k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve svých strategických dokumentech město zřetelně deklaruje
svou vizi, své priority a strategická opatření, jsou stanoveny klíčové
aktivity, výstupy a indikátory plnění, finanční a organizační zajištění
(odpovědnost, politický garant, harmonogram apod.). Město Benešov řeší své nejdůležitější investice, aktivity, veřejné služby a další činnosti spadající do rámce jeho působnosti v souladu se strategickými dokumenty, které jsou zpracovávány a realizovány jak v souladu se strategiemi nadřazených ÚSC, tak i v souladu s principy UR.
Priority města víceméně kopírují oblasti UR dané metodou
MA21:
1.
Rozvoj
města
2.
Životní
prostředí
3.
Udržitelná
spotřeba a globální odpovědnost
4.
Doprava
a mobilita
5.
Zdraví
6.
Místní
ekonomika a podnikání
7.
Vzdělávání
a výchova
8.
Volný
čas a cestovní ruch
9.
Sociální
prostředí
10.
Správa
věcí veřejných
Město Benešov dlouhodobě hospodaří s vyrovnaným rozpočtem a investuje do zvyšování kvality života svých obyvatel. Díky strategickému plánování a efektivní přípravě projektů je město úspěšné v získávání externích finančních prostředků na financování projektů. Významná část těchto externích finančních zdrojů byla investována do dopravní infrastruktury. Uplatňováním metody MA21 a její implementací do strategického řízení města a díky realizaci řady projektů na zvýšení kvality ve VS došlo k významnému posunu v naplňování zásad UR.
|
|
Město vytváří strategické dokumenty tak, aby plně reflektovali všechny oblasti UR.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.3. Existuje provázanost strategických rozvojových dokumentů a ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Strategické a územní plánování jsou na sebe bezprostředně
navazující prvky managementu rozvoje území, které zajišťují udržitelný rozvoj
daného území. Strategické dokumenty města jsou vytvářeny tak, aby plně
respektovaly ÚPD. Aby byl zajištěn soulad strategických dokumentů a ÚPD města
je součástí pracovní skupiny (strategického týmu) mimo jiné i zástupce oddělení územního plánování,
který garantuje soulad těchto dokumentů a jejich provázanost. Provázanost strategie s ÚPD je deklarována i v samotné strategii, kde přímo opatření 1.1 je věnováno prostorovému uspořádání města stanovenému ÚPD. Provázanost ÚPD a strategie města je tak nastavena systémově. více o územním plánování města: https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=83505&p1=41531 Samospráva města má v rámci pořizování územně plánovací dokumentace možnost požadovat zapracování strategických cílů z rozvojových dokumentů. Oddělení územního plánování zajišťuje koordinovanou urbanistickou koncepci rozvoje území, strategie stanovuje jeho naplnění v dlouhodobém horizontu. Investiční záměry musí být vždy v souladu s ÚPD. Město se zaměřuje, ale nejen na systémovou provázanost strategických rozvojových dokumentů a ÚPD, ale i strategických dokumentů navzájem. Při zpracování analytických podkladů a samotné přípravě strategií se přihlíželo k dokumentům jak na národní úrovni jako ČSÚ, ŘSD, ministerstev a mnoha dalších, tak i na regionální a místní - jako je např. Komunitní plán sociálních služeb, Plány protidrogové prevence a prevence kriminality, Rozpočtový výhled apod. AP a rozpočet města jsou vytvářeny souběžně, tak aby byla zajištěna vzájemná provázanost dokumentů včetně finančního krytí plánovaných akcí. Město se snažilo vytvořit takový systém strategického řízení, který bude systémový a koncepční. Pro přehlednost celého systému bylo upuštěno od vytváření AP k PUR, ale dlouhodobý PUR byl provázán na střednědobou Strategie a je vytvářen pouze jeden AP, který musí být minimálně v době jeho sestavení kompatibilní s rozpočtem daného roku. Případné odchylky budou předmětem vypořádání po ukončení období. Jelikož platnost strategie je na období 2020 - 2024, první vyhodnocení AP dle nového systému bude k dispozici až po ukončení roku 2020.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Aby
byl zajištěn soulad strategických dokumentů a ÚPD města je součástí pracovní
skupiny (strategického týmu) zástupce oddělení územního plánování, který
garantuje soulad těchto dokumentů a jejich provázanost.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.4. Existuje provázanost ostatních koncepčních dokumentů (plány jsou integrované – vzájemně provázané) včetně doložení připravenosti municipality efektivně reagovat na mimořádné situace a nové výzvy (např. klimatické změny, vnitřní a vnější migrace a podobně)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Základním
rozvojovým dokumentem města je strategický plán, ten je v dílčích opatřeních rozvíjen prostřednictvím
oborových koncepcí. Díky rozvoji strategického řízení byla vytvořením pracovní skupiny (strategického týmu) posílena vzájemná spolupráce všech odborů MěÚ. Aktivní spoluprací a komunikací mezi jednotlivými odbory dochází k posílení vazeb mezi jednotlivými plány, koncepcemi a strategiemi.
Strategie města je tvořena jako strategie městské korporace, tzn.,
že je nadřazeným dokumentem dílčích strategických dokumentů nejen města, potažmo městského úřadu, ale i založených
obchodních společností a zřízených příspěvkových organizací. https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=5462&p1=39548 Každá nová koncepce/strategie (či její aktualizace) je tvořena zástupci odborů úřadu a dalšími přizvanými odborníky; mimo jiné se klade důraz na vazbu navrhovaného dokumentu na ostatní dokumenty a jejich soulad/nesoulad; případné rozpory by měly být řešeny v rámci činnosti na pracovních jednáních dotčených odborníků. Každá nově tvořená koncepce či obdobný dokument by měl ve svém úvodu obsahovat informaci o návaznosti na ostatní, zejm. nadřazené dokumenty: Komunitní plán sociálních služeb (v současné době je připravována aktulizace) včetně AP: http://ssob.info/komunitni-planovani-socialnich-sluzeb/ Plán protidrogové prevence včetně AP: https://www.benesov-city.cz/dp/id_ktg=1610&p1=39454 Plán prevence kriminality včetně AP: https://www.benesov-city.cz/dp/id_ktg=1615&p1=39459 Strategie sportu (naplňování je součástí AP strategie): https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=85077&p1=84009
V letech 2017-2018 byla provedena prostřednictvím HZS nová analýza rizik, na základě této analýzy by zpracován nový Krizový plán ORP Benešov. Jednou z hrozeb je i problematika sucha, která je obsažena v tomto krizovém plánu a dále blíže rozpracována v typovém plánu MŽP. Krizový plán mimo jiné řeší postupy
při zajištění náhradního zásobování vodou a nouzového zásobování vodou, včetně
nastavení nezbytných opatření. Součástí tohoto plánu jsou další dílčí plány, reagující na rizika a nebezpečí (vnější i vnitřní) vyplývající z analýzy rizik. Na krizový plán takto navazuje např. Povodňový plán města a Povodňový plán ORP Benešov, které řeší problematiku přirozené, zvláštní a přívalové povodně. Město Benešov obdrželo dotaci z Operačního programu životní prostředí na
Vybudování výstražného varovného sytému (VVS) ochrany před povodněmi pro město
Benešov a zpracování digitálního povodňového plánu města Benešov, v letech
2017-2018 byl vybudován VVS a zpracován digitální povodňový plán města. Realizace tohoto projektu byla ukončena v roce 2018, výstražný
varovný systém je zapojen do systému jednotné výstrahy a varování ČR s
přednostním vstupem IZS.
Město Benešov se dále zabývá problematikou klimatických změn a reflektuje na potřebu zohlednit tyto skutečnosti v budoucím výhledu směřování rozvoje města a jeho aktivit. V rámci opatření v souvislosti s pandemií COVID - 19 jsme si ověřili, že město je systematicky připraveno na pomoc občanům při nouzových stavech. Pokud by mimořádná událost nastala u jednotlivce nikoliv plošně, bylo by město i schopno reagovat individuálně. Zásah jednotlivých měst byl ale podpůrný, hlavní roli v této situaci zastává stát. Město Benešov však zareagovalo velmi pružně. Během týdne po vyhlášení nouzového stavu zřídilo dobrovolnické centrum o cca 60 dobrovolnících, aby zajistilo pro nejzranitelnější občany (seniory 65+, chronicky nemocné, zdravotně postižené) možnost využít pomoci s nákupy, vyzvednutím a donosem léků atd. tak aby mohli tito občané zůstat v bezpečí doma a měli obstarané své potřeby, dále město ze svého rozpočtu zakoupilo 4000 roušek, což odpovídám počtu osob starších 65 let ve městě a s pomocí dobrovolníků je rozneslo do schránek seniorů, dalším počinem města bylo zakoupení dezinfekce pro všechny domácnosti v Benešově cca 8000 l, kdy po 1l byla tato dezinfekce opět prostřednictvím dobrovolníků distribuována do každé benešovské domácnosti. Následovala i další opatření města jako např. odpuštění nájmu v provozovnách, které jsou v nájmu města...atd.
Z výše uvedeného vyplývá, že schopnost města efektivně reagovat na mimořádné situace a nové výzvy je tímto zaručena. Zmíněné dokumenty a opatření jsou neustále aktualizovány v souladu s novými pokyny, postupy a trendy.
|
|
Každá nově tvořená koncepce či obdobný dokument by měl ve svém úvodu obsahovat informaci o návaznosti na ostatní, zejm. nadřazené dokumenty. Krizový plán města Benešov je provázaný s dalšími dílčímy plány.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.5. Byla provedena optimalizace veřejných služeb (ZŠ a MŠ, sociální služby, technické služby apod.) a úřadu tak, aby byl systém služeb efektivní a odpovídal místním podmínkám, a to včetně schopnosti reagovat na změny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město se dlouhodobě snaží o zvyšování efektivity a kvality poskytovaných služeb. Hledá možné úspory a realizuje opatření jak prostřednictvím městského úřadu, tak prostřednictvím zřízených příspěvkových a obchodních společností. Od roku 2011 město Benešov prostřednictvím metod kvality systematicky a koordinovaně řídí činnosti města, tak aby dosáhlo trvalého zlepšování, účelnosti a efektivnosti ve své výkonnosti. Od roku 2017 město zavedlo integrovaný systém managementu kvality, který ji tak pomáhá v neustálém zlepšování činností, nutí město Benešov svou práci řídit a zlepšovat se. Výstupem uplatňování metod kvality jsou jednak sebehodnotící zprávy a jednak každoroční obhajoba při dozorových/recertifikačních auditech externím hodnotitelem. K optimalizaci služeb úřadu dochází průběžně i prostřednictvím jednak vyřízování stížností a podnětů a jednak kontrolního systému města, kdy výstupem kontrol (dle typu kontroly) jsou doporučení ke zlepšení kontrolovaného procesu nebo služby. Kontrolní systém města vyžaduje zpracování výročních zpráv za jednotlivé typy kontrol, které směrnicí určené osoby předkládají zodpovědným osobám. Cílem kontrol je především identifikace slabých míst kontrolovaných procesů, ale některé typy zpráv vyzdvihují i silné stránky auditovaných procesů a dávají doporučení ke zlepšení. Zprávy jsou minimálně jedenkrát ročně je předkládány poradě vedení a následně i certifikačnímu orgánu. Procesní úpravy a zlepšování jsou prováděny na všech úrovních řízení - počínaje plněním operativních úkolů, přes krátkodobé (taktické) řízení a plánování na poradách vedení, schůzích projektových týmů apod., a konče strategickým řízením při stanovování dlouhodobých cílů vycházejících především z dobré praxe veřejné správy a zpětné vazby od zainteresovaných stran. Dlouhodobě dochází k hledání úspor v různých oblastech fungování MěÚ i organizací města, ať již např. efektivnějším nákupem energií na burze, investicím do zateplování škol, školením v rámci energetického managementu nebo obnově vozového parku za vozy s menší spotřebou; optimalizace se týká také poskytování sociálních služeb, které jsou plánovány dlouhodobě se zapojením uživatelů těchto služeb. Např. potřeba sociálních služeb v regionu je analyzována průběžně, následně komunikována s krajským úřadem, který je donátorem poskytovaných služeb a optimalizace sociálních služeb je formou opatření reflektována v AP. https://benesov-city.cz/dp/id_ktg=1943&p1=84036
V letech 2018 - 2019 si město nechalo rovněž vypracovat studii na řízení městské korporace a zlepšování městských služeb s ohledem na místní podmínky. Studie přiblížila ve větším detailu, že město Benešov, společně se všemi zřizovanými městskými organizacemi může fungovat jako jedna velká veřejnoprávní korporace, lépe využívat společné zdroje a společně poskytovat lepší služby. Studie přinesla řadu doporučení jak jednak optimalizovat a zefektivnit procesy a jednak doporučení na změny fungování a řízení městské korporace. Prvním krokem byla příprava strategie z pohledu korporátního řízení - strategie obsahuje rozvojové cíle pro všechny útvary a organizace města. https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=75840
|
-
Ano
Monitoring poskytovaných služeb je součástí kontrolního systému města. Dochází k průběžnému monitorování veřejných služeb, výsledkem provedeného monitoringu a následné analýzy je zapracovávání doporučení do AP na příslušné období včetně plánu implementace a následná optimalizace je rozpracována do dílčích kroků. V podmínkách města je optimalizace služeb realizována využitím cyklu PDCA.
|
Jak veřejné služby tak služby úřadu jsou soustavně monitorovány, vyhodnocovány a jsou přijímána opatření ke zvyšování jejich kvality.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.6. Existuje provázanost investic se schválenými rozvojovými dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zásadní investice města jsou obsaženy ve Strategickém plánu rozvoje města Benešov, který je základním střednědobým dokumentem schváleným Zastupitelstvem. Realizace strategie probíhá prostřednictvím ročních akčních plánů, který obsahuje investiční záměry kryté rozpočtem města Benešov. Provazba mezi strategií města a plánem investic je rovněž zajištěna i procesně, kdy jak realizace investic, tak i příprava a koordinace strategie a AP je v gesci jednoho odboru a jednoho politického garanta. Jsou pořádány pravidelné porady vedení města a vedoucích odborů jak k realizovaným, tak i plánovým projektovým záměrům a investičním akcím. Investice jsou průběžně vyhodnocovány mimo jiné i s ohledem na stanovený rozpočet, který je případně upravován rozpočtovými opatřeními, které je tak finálním výstupem pravidelného monitoringu investic. https://rozpocet.benesov-city.cz/gReportViewer/
|
|
Investice jsou připravovány v souladu se schváleným akčním plánem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.7. Existuje provázanost provozního rozpočtu a výhledu s činnostmi obsaženými ve schválených rozvojových dokumentech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Rozpočtový výhled města je stěžejním materiálem pro stanovení finančního krytí priorit strategického plánu rozvoje města. Prostřednictvím AP je zajištěna vazba mezi rozvojovými dokumenty a rozpočtem města na aktuální rok.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Město se snaží efektivně a účelně realizovat svou činnost prostřednictvím integrovaného systému managementu kvality, systému finančního řízení a kontrolního systému města. Ve svých procesech má nastavený environmentálně odpovědný přístup. Město plní cíle stanovené ve strategických dokumentech a úkoly na něj přenesené v rámci výkonu státní správy. Sleduje a vyhodnocuje svůj výkon a uvědomuje si příležitosti ke zlepšení, kterých se snaží postupně dosáhnout.
|
Město nemá zpracován samostatný dokument
k finančním pravidlům (viz doporučení
z hodnocení Auditu UR v oblasti 1.A z roku 2017), konkrétní
prvky pravidel pro zadlužování, resp. limity pro případné zadlužení jsou však zavedeny
v rozpočtovém výhledu města. Nebyla doložena poslední Závěrečná zpráva k Metodickému
doporučení MV k řízení kvality ÚSC a zejména (ani popsána) konkrétní
opatření pro zvýšení kvality veřejné správy a veřejných služeb, která byla na
základě implementace uvedených nástrojů zavedena, případně plánována zavést.
Nebyly doloženy ani deklarované každoročně zpracovávané sebehodnotící
dotazníků, a výstupy z nich. Město uvádí,
že dlouhodobě využívané metody kvality (BMK, EFQM) se po určité době vyčerpaly
a přestaly být efektivní a přínosné, ale nezdůvodnilo, jaké parametry
uplatnilo pro výběr konkrétního nového nástroje (proč právě tento) a jaké přínosy
přinesla tato změna. Nové nástroje se neobjevily ani v jinak vzorně
zpracované Výroční zprávě města za rok 2019. Nebyly doloženy výstupy z projektů Hodnocení možností udržitelné spotřeby a výroby na MěÚ Benešov, Zelený
úřad, a dále systém energetického managementu, jejich praktické uplatňování a dopady a jejich dopady na
udržitelný rozvoj, za hodnocené tříleté období (včetně porovnání posunu od roku
2011 /Zelený úřad/, resp. 2016 /Dynamika vývoje energetické náročnosti budov/).
Uvedené projekty se týkají zejména městského úřadu, uplatňuje město obdobný
přístup či projekty i v dalších organizacích či společnostech města? Jako opatření proti
nehospodárnému zacházení města a jeho organizací se zdroji je uváděn veřejně
přístupný systém pro zadávání veřejných zakázek a vnitřní kontrolní systém
města. Jedná se o sice o důležité nástroje v oblasti velmi kvalitního
řízení financí, nicméně z hlediska udržitelného rozvoje nikoliv komplexní řešení. K indikátoru 1.2.B – indikátor by
měl obsahovat popis/odkazy na proklientský přístup v naplňování cílů
strategických dokumentů a aktuálních potřeb města.
K indikátoru
1.2.D – Indikátor by měl zobrazovat (odkazovat na) konkrétní plnění cílů a
principů UR v oblasti environmentální a společenské odpovědnosti.
|
1.2.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska provádění, a to včetně přístupu města k zásadám zdravého finančního řízení (provozní přebytek, systém vnitřní kontroly – 3E, využívání příležitostí a snižování rizik atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Významným nástrojem pro zlepšování výkonnosti a efektivnosti úřadu spolu se zlepšením kvality poskytovaných služeb občanů jsou různé metody řízení kvality. Metody nabízí systém koordinovaných činností ke zvyšování kvality jak v přenesené tak samostatné působnosti. Město Benešov využívá systémy managementu kvality od roku 2011 a od roku 2017 zavedlo integrovaný systém managementu. 1. Benchmarking (2011 - 2018) 2. ISO 9001 (2014 - dosud) 3. EFQM (2015 - 2018) 4. MA21 (2016 - dosud) 5. Metodické doporučení k řízení kvality v ÚSC (2017 - dosud)
Město Benešov je dlouholetým aktivním realizátorem doporučených metod kvalit MV ČR. Výhodou praktické aplikace výše zmíněných metod kvality bylo, že město bylo schopné posoudit jednotlivé metody jednak v místních podmínkách a jednak je porovnat i mezi s sebou. V roce 2019 byla provedena revize integrovaného systému managementu (ISM), posouzeny přínosy jednotlivých metod kvality pro město a zváženy jejich nedostatky. Výsledkem byla optimalizace ISM a zaměření se na kombinaci pouze několika metod kvality tak, aby bylo docíleno co největšího synergického efektu pro město. Sektor VS je značně odlišný od soukromého sektoru, z pohledu způsobu řízení a požadavků na jednotlivé pracovníky. Hlavním klientem a kritikem současně je občan sám, tedy je potřeba vždy rozhodnout, které požadavky jsou objektivně prospěšně pro rozvoj města a spokojenost občanů. Dalším specifikem samosprávy je politická vůle zastupitelů a jejich volebních cílů. Město Benešov považuje zdravé finanční řízení za jeden z pilířů řízení kvality. Pravidla finančního řízení jsou ukotvena ve strategických dokumentech města - v rozpočtovém výhledu a ve strategii města. Má stanovenu minimální hranici indexu provozních úspor, strop bezpečného úvěrového zatížení, plně funkční systém finanční kontroly, nastaven systém řízení rizik a systém zadávání veřejných zakázek.
|
-
ano
Pravidla pro zdravé financování jsou obsaženy jak v samotné strategii města, tak i rozpočtovém výhledu.
-
Ano
Výkon VS je ve městě chápán jako služba občanům. Jednání města je transparentní a čitelné pro veřejnost, město aktivně se svými občany komunikuje a poskytuje objektivní informace jak tradičními tak elektronickými komunikačními kanály. Město svým jednáním vytváří otevřenou, přátelskou a pozitivní atmosféru.
-
ano
Město se chová na základě již ukončeného projektu zelený úřad. Má vytvořený kodex environmentálně šetrného chování zaměstnanců.
-
Ano
Úřední hodiny jsou dostatečně dlouhé, úřad je dobře dostupný jak pěšky tak autem. Občané mají možnost se aktivně zapojit a zhodnotit svou návštěvu.
|
Úřad je orientován na občana jako klienta. Využívá hned několik metod pro řízení kvality, aby mohl neustále zlepšovat své služby. Finanční řízení zahrnuje komplexní řízení veřejných financí - finančním plánováním počínaje a optimálně nastaveným kontrolním systémem konče.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.2. Existují přiměřená vnitřní pravidla pro zadlužování města a jsou tato pravidla dodržována? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Benešov má ve svých strategických dokumentech nastavena pravidla zdravého finančního řízení města včetně pravidel pro zadlužování města. Rozpočtový výhled vymezuje ukazatel provozní saldo + úspory, bezpečný strop dluhu, výše finanční rezervy a držet zdravé provozní hospodaření. Strategie města stanovuje minimální hranici indexu provozních úspor a povinnost vyhodnocovat krátkodobou i dlouhodobou likviditu města. Rozpočtový výhled města - viz kapitola Střednědobý výhled rozpočtu - doporučení: https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=77598&p1=39493 Rozpočtové výhledy PO: https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=83432&p1=39493 Strategie - viz opatření 10.2 - Zdravé finanční řízení: https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=5462&p1=39548 Plnění strategických dokumentů je monitorováno a vyhodnocováno minimálně 1x ročně a předkládáno zastupitelstvu. Společně s rozpočtovým výhledem byla zpracována i finanční analýza a rating města. Město je hodnoceno excelentními výsledky A+ za finanční kondici a A+ za finanční likviditu. SWOT analýza vyzdvihla především: - finanční kondice města - vysoká kvalita rozpočtového opatření a řízení - výborná finanční likvidita - potenciál města investovat do majetku bez závislosti na dotacích - stabilní základna příjmů - kvalitní investiční politika města
|
-
ano
Pravidla pro zdravé financování jsou obsaženy jak v samotné strategii města, tak i rozpočtovém výhledu.
|
Město Benešov považuje zdravé finanční řízení za jeden z pilířů řízení kvality. Pravidla finančního řízení jsou ukotvena ve strategických dokumentech města - v rozpočtovém výhledu a ve strategii města. Finanční zdraví města je hodnoceno excelentními výsledky A+ za finanční kondici a A+ za finanční likviditu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.3. Lze na konkrétních aktivitách a činnostech prokázat orientaci úřadu a jeho organizací na občana a jeho oprávněné potřeby (otevírací doba, dostupnost …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský úřad je velmi proklientsky orientován, což dokládají následující indikátory: 1. Všechny budovy úřadu jsou dobře dostupné v centru města, v blízkosti je možnost parkování. 2. Úřad je otevřen pro klienty 5x týdně, v pondělí a ve středu do 17 hod., tak aby úřad mohl každý navštívit, aniž by to výrazně zasáhlo jeho denní program. U vybraných agend má občan možnost domluvit si individuální návštěvu v rámci pracovní doby úřadu. 3. Budovy úřadu jsou bezbariérové, vybavené výtahy a zvonky. 4. Na webových stránkách města jsou zveřejňovány materiály z jednání zastupitelstva a rady města, strategické dokumenty, uzavřené smlouvy, veřejné zakázky a kompletní informační servis města. 5. Na webových stránkách jsou k dispozici kompletní kontakty na zaměstnance úřadu.
6. Úřad pomáhá občanům také díky svým internetovým stránkám, kde jsou přehledné návody jak vyřídit nejrůznější životní situace, tak i možnost mnoho úkonů vyřídit elektronicky, z domova. 7. Občané mají také možnost si na internetu rezervovat přesný termín návštěvy, takže nemusí čekat v případné fronte. To výrazně zkrátí jejich pobyt na úřadě a usnadní jim tak vyřízení potřebných agend. 8. Dalším bonusem jsou dotazníky, které může občan při každé návštěvě vyplnit a odevzdat do sběrných schránek. Zde má každý návštěvník možnost návštěvu zhodnotit a poskytnou městu cennou zpětnou vazbu. Dotazníky jsou pravidelně vyhodnocovány a je k nim přihlíženo při plánování dalších aktivit úřadu.
Město Benešov se pravidelně umisťuje na stupních vítězů ve výzkumu Město pro byznys ve Středočeském kraji. Město Benešov se stalo šampiónem pro podnikatele ve Středočeském kraji za uplynulo dekádu a obdrželo 1. místo v soutěži Město pro byznys desetiletí. V roce 2018 se město Benešov umístilo na 1. místě renomované soutěže o nejlepší webové stránky Zlatý erb. V roce 2019 si město Benešov nechalo zpracovat šetření spokojenosti občanů se zaměřením na profesionalitu, vystupování úředníků a prostředí úřadu. Pozitivně byly hodnoceny úřední hodiny úřadu, přístup pro tělesně postižené, plynulost provozu a obsluhy občanů, jednání a vystupování zaměstnanců. Přestože bylo negativně hodnoceno, že je úřad umístěn v několika budovách, občané kvitovali umístění budov blízko sebe, v centru města s dobrou dostupností a možností parkování. Negativně byla hodnocena orientace a rozmístění útvarů v budovách. Vysloveně negativně byla hodnocena památkově chráněná budova města, kde jsou umístěny správní agendy. https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=76510
|
-
Ano
Výkon VS je ve městě chápán jako služba občanům. Jednání města je transparentní a čitelné pro veřejnost, město aktivně se svými občany komunikuje a poskytuje objektivní informace jak tradičními tak elektronickými komunikačními kanály. Město svým jednáním vytváří otevřenou, přátelskou a pozitivní atmosféru.
-
Ano
Úřední hodiny jsou dostatečně dlouhé, úřad je dobře dostupný jak pěšky tak autem. Občané mají možnost se aktivně zapojit a zhodnoti svou návštěvu.
|
Vysoký počet úředních hodin, bezbariérový úřad, přehledné webové stránky, anonymní dotazníky a šetření spokojenosti občanů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.4. Prokazuje městský úřad a klíčové organizace města při běžném chodu výkonnost a kvalitu (např. pomocí zlepšujícího se trendu nebo pomocí benchmarkingu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město a MěÚ dlouhodobě pracuje s metodami kvality (EFQM, ISO, MA21, benchmarking). Současně zohledňuje při řízení a zlepšování i metodické doporučení MV ČR pro řízení kvality ve VS. Město Benešov každoročně obhajuje kontinuální zlepšování svých činností, schopnost kvalitně řídit, reagovat na požadavky zainsteresovaných stran a implementovat strategické a procesní řízení včetně řízení rizik a příležitostí před externím certifikačním orgánem v rámci dozorových/recertifikačních auditů.
Kombinace zvolených metod (ISO a MA21) přispěla k podpoře potřeby synergie v užívaných metodách a využití procesního přístupu. Tento přístup zahrnuje také cyklus PDCA a zvažování rizik. Vedení městského úřadu společně s vedením města tak stanovuje společné plány a cíle, kterých chce v oblasti kvality poskytovaných služeb klientům (občanům, svým zaměstnancům, firmám atp.) dosáhnout za pomoci nastavených procesů. Účinnost procesů je monitorována a měřena, aby byl úřad v případě potřeby schopen reagovat na změnu či novou potřebu. K tomuto účelu byl zaveden referenční model. Podpora a řízení vzájemně provázaných procesů, jako systému, umožnila úřadu i městu efektivněji a snáze dosahovat zamýšlených výsledků při zabezpečování svých agend. Díky tomu, že úřad takto řídí vzájemné vztahy mezi procesy systému, zvyšuje svou celkovou výkonnost. Jelikož jednotlivé metody (nástroje) kvality uplatňované při řízení veřejné správy používají rozdílnou terminologii a mají odlišnou strukturu, je důležité uvědomit si, že jejich záměr je vždy stejný. Je jím kvalita, především tedy – dobře, rychle a levně poskytnutá služba klientovi, ať už je jím míněn občan, zaměstnanec, firma nebo kdokoliv jiný. Na základě tohoto učícího se procesu přistoupili město a městský úřad k vytváření integrovaného systému řízení kvality, který pomohl k vytvoření synergie a jednotnosti v aplikovaných metodách kvality městského úřadu a města.
Dlouhodobě využívané metody kvality se po určité době vyčerpaly a přestaly být efektivní a přínosné. Tento deficit město Benešov vyřešilo jednak tím, ze se zapojilo do implementace nových metod kvality, které přinesly nové příležitosti ke zlepšování a růstu a jednak upuštěním od metod, které byly s ohledem na místní podmínky vyhodnoceny jako neefektivní.
|
|
Město každoročně obhajuje svou výkonnost a kvalitu jak před certifikačním orgánem v rámci dozorových/recertifikačních auditů tak i zpracováním sebehodnotících dotazníků MA21 ve vytipovaných tématech a stanovených intervalech.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.5. Jsou zavedeny efektivní způsoby komunikace v rámci samosprávy, úřadu a organizací řízených městem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Základním interním komunikačním kanálem města je jednak systém porad a schůzí, jednak i elektronická komunikace přes intranet, sdílené disky, systém GINIS, MS outlook, telefon apod. Jednání samosprávy je upraveno jednacími řády. Systém předávání a zpracování materiálu do rady a zastupitelstva města je upraven vnitřním předpisem. Na jednání samosprávy navazuje porada vedení města (starosta, místostarostové a tajemník) , porada vedoucích odborů a porady odborů. Zde jsou přenášeny jak úkoly z neveřejných zasedání rady, tak i veřejných jednání zastupitelstva a je zde prostor pro zpětnou vazbu od zaměstnanců. Kromě porad probíhají jednání pracovních skupin a projektových týmu, které řeší konkrétní úkoly či projekty. Tyto pracovní skupiny jsou složeny se zástupců dotčených odborů, organizací města či externích subjektů. Z porad jsou pořizovány záznamy. Dvakrát ročně se konají neformální společná setkání vedení města se všemi zaměstnanci úřadu. Příspěvkové organizace města jsou řízeny prostřednictvím odboru stanoveného organizačním řádem, komunikace je upravena interním předpisem. Městské obchodní společnosti jsou řízeny v režimu zákona o obchodních organizacích.
V letech 2018 - 2019 město Benešov realizovalo projekt Efektivní řízení organizací města, který přispěl k jak k efektivnější veřejnosprávní kontrole s cílem prověřit 100 % všech finančních a majetkových operací v organizaci, tak k efektivnější kontrole aktuálního čerpání rozpočtu příspěvkových organizací. Došlo k on-line propojení účetních softwarů příspěvkových organizací s nově pořízeným softwarem, tak aby byla zajištěna průkaznost všech účetních záznamů organizací. Interní auditor má tak on-line přehled o výkonu řídící kontroly a čerpání rozpočtu ve všech příspěvkových organizacích. Během ročního ostrého provozu webového rozhraní tak bylo schváleno přes 17 tis. dokladů. Součástí projektu je webová aplikace, která slouží primárně jako informační a komunikační kanál mezi zřizovatelem a příspěvkovými organizacemi a jako centralizované úložiště informačních zdrojů.
|
|
Město využívá standardní způsoby efektivní komunikace. Proces interní i externí komunikace je standardizován interními předpisy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.6. Chová se úřad a organizace města ekologicky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
1. Již od roku 2008
se město Benešov začalo výrazným způsobem orientovat a zaměřovat na systém
ekologicky šetrného úřadování, a to realizací projektu „Hodnocení možností
udržitelné spotřeby a výroby na MěÚ Benešov“. Cílem bylo zhodnocení potenciálu
v oblastech spotřeby energie, materiálu a hospodárného provozu úřadu.
2. V roce 2011
se městský úřad zapojil do mezinárodního projektu Zelený úřad, a přijal
principy ekologicky šetrného chování v oblasti efektivního provozu úřadu.
Výstupem tohoto mezinárodního projektu je Kodex environmentálně šetrného
chování zaměstnanců, který byl vytvářen na základě společných diskuzí
v rámci workshopů a anket. https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=14567&p1=41531
3. V roce 2016
přijalo zastupitelstvo města deklaraci, ve které se zavazuje k naplňování zásad
a cílů trvale udržitelného rozvoje uplatňováním metody místní Agendy 21.
Výstupem této aktivity je tvorba strategických dokumentů, které plně reflektují
principy trvale udržitelného rozvoje a jednoznačně vymezují směr, kterým se
město chce rozvíjet. V roce 2019 město naplnila kritéria pro kategorii C. web k projektu Zdravé město Benešov a MA21: http://benesov-zdravemesto.cz/ zprávy z jednání komisí: https://www.benesov-city.cz/dp/id_ktg=1875&p1=71808 databáze: https://ma21.cenia.cz/Stránkymunicipalit/00231401/tabid/11740/language/cs-CZ/Default.aspx 4. V roce
2019 se město usnesením rady města včetně organizací města zapojilo do kampaně MŽP #dostbyloplastu. Cílem
města je posunout environmentálně odpovědný přístup na další úroveň a odpady
nejen recyklovat, ale především předcházet jejich vzniku.
|
|
Město při svém řízení uplatňuje environmentálně odpovědný přístup. Byl realizován projekt zelený úřad, je vytvořen kodex enviromentálně šetrného chování zaměstnanců, implementace principů trvale udržitelného rozvoje do strategických dokumentů města a zapojení města do environmentální kampaně MŽP.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.7. Přijímá úřad a organizace města opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Účelnost, efektivnost a hospodárnost při zacházení ze zdroji města je součástí plně funkčního kontrolního systém města. Proces finanční kontroly je upraven řadou interních předpisů. Proces je rozdělen na vnější (kdy město vykonává kontrolní činnost vůči jiným subjektům) a vnitřní (kdy kontrolní činnost je prováděna v rámci města) kontrolní činnost. Kontrolní systém zabezpečující maximálně efektivní a ekonomické spravování a využívání finančních zdrojů a zařízení je zaměřen nejen na předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu, jak je vymezen zákonem o finanční kontrole, ale i na veřejnosprávní kontrolu, kontrolu a dozor v rámci přenesené působnosti, činnost kontrolního výboru a i interní kontrolu vymezenou normou ISO 9001. Zároveň město jako orgán veřejné moci podléhá kontrole externích subjektů ze strany orgánů státní moci, vyšších ÚSC, finančních auditorů, BOZP apod. Transparentnost svých procesů město zajišťuje zveřejňování dokumentů města na svých webových stránkách, v registru smluv, v systému pro zadávání veřejných zakázek apod. https://ezak.benesov-city.cz/ Kontrolní systém jako proces je zároveň prověřován interním auditorem a pracovníkem kontroly, kteří mimo jiné systém průběžně monitorují a prověřují přijímání opatření. Závěry z kontrol jsou předkládány v souladu s interními předpisy top managementu města. https://benesov-city.cz/pusobnost/d-79261/p1=39486
|
|
Město má nastaven plně funkční kontrolní systém proti nehospodárnému zacházení ze zdroji.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3
Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3
Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
Úřad je otevřený a přijímá opatření ke zvýšení transparentnosti. Pro komunikaci s veřejností využíváme všech dostupných informačních kanálů. Veřejnost je zapojována do rozhodovacích procesů města. Město navazuje účelná partnerství jak na lokální tak i mezinárodní úrovni.
|
Cílem města v oblasti komunikace je
prezentovat se jako tradiční a důvěryhodná instituce, které aktivně komunikuje
s veřejností. Město má definovány formy komunikace (jak pro interní, tak
externí klienty), prostředky mediální komunikace, cílové skupiny i jejich
očekávání. Byla provedena analýza současného stavu i SWOT analýza a definovány opatření
k realizaci komunikace, avšak tyto nebyly v rámci auditu doloženy. Město nedoložilo definování jednotlivých cílových
skupin veřejnosti a dalších klientů z hlediska věcného zapojení a
způsobů/forem komunikace (opakovaný požadavek již z hodnocení Auditu UR v oblasti
1.A z roku 2017). Nebylo doložen ani způsob/systém jak se vybírají partneři
města a jak jsou partnerství přezkoumávána a vyhodnocována (viz otázka z
hodnocení Auditu UR v oblasti 1.A z roku 2017), stejně jako není na
webu města uveden seznam partnerů a případně popis jednotlivé spolupráce s nimi. Město vydává pravidelnou výroční zprávu,
dlouhodobě ve vzorném rozsahu i grafickém provedení. Zaráží mne však naprostá
absence informací k MA21 a udržitelnému rozvoji v ní, např. ve
výroční zprávě za rok 2019 je uvedena pouze zmínka, že existuje Komise ZM a
MA21, a že je MA21 jedním ze dvou nástrojů managementu kvality, udržitelný
rozvoj není zmíněn vůbec (!). Nebyla doložena požadovaná analýza stížností a
podnětů a z ní přijímaná případná opatření. Naopak velmi dobře je zpracována oblast
synergických efektů jednotlivých partnerství města - odkazy na konkrétní akce,
projekty a aktivity, v rámci návodné otázky č. 1.3.9.
K
indikátoru 1.3.F – indikátor není pro kategorii C povinný, město jej sice
vyplnilo, ale indikátor nevyjadřuje úspěšnost v získávání dotačních zdrojů, nýbrž má
zobrazovat finanční
podporu města aktivitám k UR/MA21 vyplývajícím z komunitního plánování.
|
1.3.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ (viz obrázek)z hlediska správné komunikace? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Benešov, ačkoli se jedná o orgán veřejné správy, se snaží poskytovat občanům služby na nejmodernější úrovni. Návštěva úřadu nemá být pro občana noční můrou, ale spíše příjemnou povinností. Proto se město snaží zmenšit potřebnou byrokracii na minimum. K tomu slouží webové stránky, kde si může každý občan vyhledat, jak postupovat při řešení nejrůznějších životních situací. Město se snaží být občanům partnerem, nikoli nadřízeným. Pořádá nejrůznější preventivní a osvětové programy, výukové přednášky nebo kulturní akce pro širokou veřejnost. Město nabízí občanům mnoho příležitostí, jak se informovat o místním dění. Od služby mobilního rozhlasu, která informuje občany o aktuálním dění formou SMS zprávy až po získávání informací z městského zpravodaje, který oslovuje především konzervativnější občany. Město pracuje jak z klasickými webovými stránkami, tak se sociálními medii jako facebook, youtube a instagram. Město má detailně rozpracovaná pravidla pro interní komunikaci. Informace od občanů jsou získávána především formou veřejných dotazníků a podnětů od občanů. Do svých rozhodovacím procesů zapojuje veřejnost již od roku 2005. Od roku 2018 město pořádá každoročně veřejné fórum.
Cílem města v oblasti komunikace je prezentovat se jako tradiční a důvěryhodná instituce, které aktivně komunikuje s veřejností. Město má definovány formy komunikace (jak pro interní, tak externí klienty), prostředky mediální komunikace, cílové skupiny i jejich očekávání. Byla provedena analýza současného stavu i SWOT analýza a definovány opatření k realizaci komunikace.
|
|
Město se snaží poskytovat informace občanům v co nejširší možné míře i občany aktivně zapojit do dění ve městě.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.2. Provádí úřad a organizace města veřejná projednávání (či obdobné formy) při všech |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
-
Ano
Město kofinancuje generel dopravy a generel veřejné zeleně, které byly schváleny jako 10P města na VF 2018. https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=88021&p1=39423
-
|
Veřejná projednávání jsou součástí veřejného života v Benešově. Město se nejenom snaží zlepšit v současnosti využívaných formách zapojování veřejnosti do rozhodování, ale hledá nové možnosti a příležitosti, jak se v této oblasti posunout.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.3. Zveřejňuje město a jeho organizace pravidelně výroční zprávu (nebo obdobnou zprávu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město zveřejňuje výroční zprávy od roku 2012. Zprávy jsou velmi obsáhlé a mimo základních informací o organizaci města obsahují např. Strategie městského úřadu pro další období, vize města do budoucnosti, přehled nejvýznamnějších událostí ve městě atd. Zprávy jsou dostupné na webových stránkách města Benešova. http://www.benesov-city.cz/dp/id_ktg=1473&p1=39540
|
|
Město pravidelně zveřejějňuje výroční zprávu vysoké kvality, která je volně dostupná všem občanům.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.4. Existuje analýza stížností nebo podnětů od občanů, jsou přijímána opatření k jejich řešení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad má zpracovaná pravidla pro přijímání a vyřizování stížností a podnětů, která ukládají vedoucím odborů přijmout taková opatření, aby stížnost či podnět byl vyřešen. Analýza stížností a podnětů je vyhodnocována dle daných kompetencí příslušným nadřízeným pracovníkem. Stížnost je identifikována jako důvodná, nedůvodná a částečně důvodná. U důvodných stížností jsou opatření okamžitě přijímána. V roce 2017 byla zřízena centrální evidence stížností a podnětů. Analýza stavu stížností a podnětů je měsíčně předkládána tajemnici. Dvakrát ročně je předkládána radě zpráva o stavu stížností. Stížnosti jsou součástí interních řídicích kontrol. Zpráva o vyřizování podnětů je dvakrát ročně předkládána poradě vedení. Analýza elektronických podnětů k nahlášeným závadám ve městě je k dispozici na webových stránkách města. Podněty jsou ihned řešeny. V roce 2019 město zřídilo komunikační systém, který umožňuje občanům podávat anonymní podněty na městský úřad, tzv. Schránku důvěry, která ale na rozdíl od systému k hlášení závad není občany prozatím využívána.
|
|
Analýza je k dizpozici na webu města. Podněty jsou ihned řešeny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.5. Lze o úřadu a organizacích města říci, že jsou transparentní a informace jsou dostupné? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Povinnost poskytovat při plněný svých úkolů pravdivé a úplné informace v souvislosti s plnění úkolů VS je součástí interních směrnic města a město má nastavena pravidla pro zajištění přístupu k informacím. Město zveřejňuje veškeré zakázky na profilu zadavatele: https://ezak.benesov-city.cz/ Město vyvěšuje informace na webové stránky (rozpočet, rozpočtový výhled, strategie, akční plány vč. investic, přehledy dotací,vyhodnocování apod.) Úřad i město má od roku 2016 nové webové stránky, které se inspirovali moderními trendy. Webové stránky jsou uživatelsky přívětivé a dobře strukturované o čemž vypovídá i 1. místo v roce 2018 v soutěži Zlatý erb, která právě kvalitu webových stránek hodnotí. Zaměstnanci denně přispívají svými příspěvky o dění ve městě nebo informacemi z úřadu. Na webu města je odkaz na organizace města, základní kontakty, personální obsazení a jejich vlastní webové stránky. Organizace vydává a veřejně publikuje veškeré dokumenty a informace, jak jí ukládá zákon (rozpočty, průběžné hospodaření, závěrečné účty, zpráva o přezkoumání hospodaření) – viz úřední deska, webové stránky města, Zpravodaj města a facebookové stránky města. Zápisy z jednání Zastupitelstva a Rady města a komisí, vyhodnocení poskytování informací dle zákona o informacích, rozdělení grantů, a mnoho dalších informací je vyvěšeno na www stránkách města – www.benesov-city.cz . Tisková mluvčí poskytuje informace tisku a dalším médiím a vedení města koná pravidelně tiskové konference. Jednání Zastupitelstva města Benešov jsou veřejně přístupná, je přenášeno on-line. Výsledky hlasování i záznamy ze zasedání ZM jsou veřejně přístupné na webu města.
O akcích typu kultura, sport, investice, V.I.P., krimi, zajímavosti, pel mel je veřejnost informována i prostřednictvím moderních medií jako jsou facebookové stránky a instagramový profil města Benešov. Městské organizace spravují vlastní komunikační kanály, především webové stránky a v menší míře moderní sociální sitě.
|
-
Ano
http://benesov-zdravemesto.cz/zdrave-mesto/ms-60/p1=60
-
-
|
Všechny zakázky a dokumenty jsou veřejně přístupné.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.6. Přijímá úřad a jeho organizace opatření pro snížení rizik korupce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Součástí interních řídících dokumentů je Etický kodex, který jasně vymezuje pojem korupce a ukládá oznamovací povinnost. Pro tyto účely byla zřízena i anonymní Schránka důvěry, která může být využita jak zaměstnanci, tak občany. Pravidla definující střet zájmů jsou upravena v interních směrnicích města (např. jednací řády, pracovní řád apod.). Součástí interních směrnic jsou i pravidla pro zadávání veřejných zakázek, které nespadají do režimu zákona o zadávání VZ, v organizační struktuře je ustanoven samostatný referent pro veřejné zakázky. V souladu s interními směrnicemi jsou zveřejňovány veřejné zakázky v elektronické evidenci eZak a rovněž smlouvy v registru smluv. Byla zřízena komise RM - Hodnotící komise pro VZ. https://ezak.benesov-city.cz/ https://benesov-city.cz/slozeni-komisi/ds-1874/p1=71809
Město má vypracovaný rozsáhlý kontrolním systém.
Součástí e-learningové vzdělávacího systému je kurz Potírání korupce ve VS. Město realizovalo několik projektů šetření Mystery klienta (osobní setkání, telefonická i mailová komunikace). rok 2019: https://benesov-city.cz/assets/File.ashx?id_org=219&id_dokumenty=76514
|
|
Město má zaveden systém opatření pro snížení korupce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.7. Jsou popsány a optimalizovány komunikační kanály s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- město má zřízenou pozici tiskové mluvčí (mediální zástupkyně města)
- jsou pořádány pravidelné tiskové konference (pravidelně po zasedání rady města, tj. 1x za 14 dní) a tiskové konference k významným událostem
- jsou zveřejňovány informace na úřední desce
- vedoucí pracovníci jsou rovněž postupně proškolováni v prezentačních a komunikačních dovednostech směrem k veřejnosti
- město měsíčně vydává zpravodaj, kde občany informuje o činnostech ve městech a okolí. Tento plátek je distribuován zdarma
Webové stránky města obsahují několik informačních rubrik (aktuality, kalendář nejbližších akcí, informace o službách města, informace městská policie, úřední deska apod.), kterými sdělujeme informace obyvatelům města. Dodržujeme denní přínos aktualit na stránkách města a pravidelnou údržbou připomínáme občanům nejdůležitější informace. Obsahují elektronický archív Benešovských radničních listů. www.benesov-city.cz Facebook města Benešov
Od dubna 2015 informujeme na facebooku Město Benešov nejen o dění na MěÚ Benešov, ale také o akcích typu kultura, sport, investice, V.I.P., krimi, zajímavosti…Informace jsou denně aktualizovány. https://www.facebook.com/mestobenesov/ Mobilní rozhlas – SMS zprávy, emaily a aplikace
Od září 2016 slouží občanům nová služba Mobilní rozhlas, díky které zasíláme přihlášeným občanům SMS zprávy Informační zprávy (varování před výkyvy počasí, odstávky vody, zhoršená smogová situace, výpadky elektrické energie či plynu, čištění ulic, uzavírky silnic…), Informace z radnice (změny úředních hodin institucí, upozornění na termíny a povinnosti…) a Kulturní informace (pozvánky na kulturní události a na sportovní utkání…) https://benesov.mobilnirozhlas.cz/ Město rozšiřuje své komunikační kanály i na moderních platformách - v roce 2018 byl založen instagramový účet a v roce 2020 účet na youtube kanále. https://www.instagram.com/mesto_benesov/ https://www.youtube.com/channel/UCMpCaHNunqH-wjc-COEeyQA méně významný komunikačním kanálem je i aplikace hlášení závad. https://benesov-city.cz/vismo/zmapujto.asp Město má v interních směrnicích zpracována pravidla pro zajištění přístupu k informacím, pro přijímání a vyřizování stížností a petic
|
|
Informace jsou dobře dostupné pro všechny věkové generace jak v listinné tak elekronické či mobilní verzi
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.8. Jsou vytvářena vhodná partnerství? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- Partnerství na lokální úrovni - jsou uzavírána především s místními občany, dobrovolníky, odborníky, NNO a místními firmami. Partnerství je uzavíráno prostřednictvím členství v komisích rady, výborech zastupitelstva, pracovních skupinách a spoluprací na společných projektech a akcích. Je rozvíjena spolupráce v rámci městské korporace. Projektem posilujícím lokální partnerství je např. projekt "Zdravé město Benešov", jehož mottem je "Benešov - naši budoucnost tvoříme společně". K posilování partnerství dochází např. při přípravě kulturních a sportovních akcí. Město rozvíjí spolupráci s místními podnikateli formou setkávání s vedením města. Spolupráce je rozvíjena i s místně příslušnými orgány státní správy a krajskými organizacemi, jako jsou např. složky IZS, Úřad práce, střední školy, KSÚS apod.
Zdravé město Benešov: http://www.benesov-zdravemesto.cz/ - Partnerství na regionální úrovni - je rozvíjena spolupráce jak v rámci ORP, tak i v rámci Středočeského kraje. Město je členem dobrovolných svazků obcí "BeneBus", "Vodovodní přivaděč Javorník - Benešov", "Obecní lesy benešovska" a MAS Posázaví o.p.s. Městská policie spolupracuje s Policií ČR na projektu "Bezpečné město". Regionální partnerství je nezbytným předpokladem pro komunitní plánování sociálních služeb a krizové řízení. Město se účastní pravidelného setkávání starostů a starostek. Jsou rozvíjena partnerství v rámci rozvoje cestovního ruchu regionu.
BeneBus: Vodovodní přivaděč Javorník - Benešov: Obecní lesy Benešovska: MAS: http://leader.posazavi.com/cz/Partners.aspx Bezpečné město: http://benesov-bezpecnemesto.cz/ Katalog poskytovatelů sociálních služeb: http://ssob.info/seznam-poskytovatelu-sluzeb/
- Partnerství na národní úrovni - je zaměřeno především na sdílení dobré praxe a inspiraci ve VS. Paní tajemnice je členem Svazu tajemníků měst a obcí ČR a účastní se setkání. Město je členem NSZM a zapojuje se do společných projektů. Technické služby jsou členem Sdružení komunálních služeb.
NSZM: https://www.dataplan.info/ - Partnerství na mezinárodní úrovni - město má uzavřené smlouvy o partnerské spolupráci s městy Partizánské na Slovensku a s městem Sainte Agnés ve Francii. Školy se zapojují do mezinárodních projektů, jejichž cílem je praktické uplatnění znalostí z výuky cizího jazyka. Město se v minulosti zapojilo do bilaterálního projektu Zelený úřad s islandskou neziskovou společností Environice.
Partnerské město Partizánské: https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=81996&p1=39411 Projekty ZŠ: https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=83381&p1=39411 Zelený úřad: https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=2330&p1=39411
|
|
Město má pozitivní zkušenosti s partnerskými městy, členstvím v akční skupině i s partnery jako je Zdravé město čí MA 21
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.9. Lze na konkrétních případech prokázat synergické efekty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Významné synergické efekty, které přineslo partnerství a které by bez vzájemné spolupráce nebylo možné realizovat: - Realizace společných osvětových kampaní a akcí - např. den prevence, Den Země, osvětové kampaně v oblasti bezpečnosti dopravy, zdravotní osvětové akce typu Den prevence rakoviny, Čistíme Česko,...
http://benesov-bezpecnemesto.cz/assets/File.ashx?id_org=200270&id_dokumenty=1411 https://benesov-city.cz/vismo/akce.asp?id_org=219&id=4802
https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=68545 https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=87047&p1=83979 http://benesov-zdravemesto.cz/kazdy-sveho-zdravi-strujcem/d-1107 https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=85789&p1=84230 - Realizace kulturních a sportovních akcí - např. Benešov City live, Oslavy města, literární festival, veletrh sportovních aktivit, farmářské trhy, týden sportu...
https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=77243&p1=39377 http://www.visitbenesov.cz/Kalendar/Event.aspx?EventId=32859 https://www.benesov-city.cz/dp/id_ktg=1941&p1=83979 https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=72808&p1=39377 https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=76604 https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=87075&p1=39377 https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=80959&p1=39411
https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=81352&p1=39411 - Sdílení dobré praxe a know-how - předávání zkušeností při odborných setkáních, konferencích, poradách a školeních
http://benesov-zdravemesto.cz/zdrave-mesto-benesov-hostilo-mezirezortni-minikonferenci/d-1095 http://benesov-zdravemesto.cz/benesov-se-ucastnil-regionalniho-setkani/d-1106 http://benesov-zdravemesto.cz/zdrave-mesto-benesov-na-vyrocni-padesate-skole-zdravych-mest-v-tabore/d-1105
- Investiční projekty a dotační možnosti - např. vodovodní přivaděč, dopravní stavby, místní akční plán rozvoje vzdělávání
https://www.benesov-city.cz/dp/id_ktg=1757&p1=78735 https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=87428&p1=39423 https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=83839&p1=39426
http://leader.posazavi.com/cz/Area.aspx?Page=2&AreaId=124 - Rozvoj města - pohled různých zainteresovaných stran, zpětná vazba (aktivní odkazy jsou většinou jen po dobu platnosti dotazníku)
https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=76979 https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=87080&p1=39426 http://benesov-zdravemesto.cz/anketa-z-verejneho-fora-mesta-benesov/d-1126 - Krizové řízení - spolupráce s dobrovolníky, složkami IZS a občany na řešení mimořádné situace spojenou s nouzovým stavem (Covid - 19)
http://benesov-zdravemesto.cz/z-deniku-dobrovolnika-pri-pecovatelske-sluzbe-okresu-benesov/d-1142/p1=60 http://benesov-zdravemesto.cz/mesto-benesov-rozdalo-dezinfekci-do-domacnosti/d-1141/p1=60 http://benesov-bezpecnemesto.cz/vesely-balicek-pro-domovy-s-pecovatelskou-sluzbou/d-1503/p1=56 https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=86334
- Realizace společných projektů a akcí - spolupráce na projektu Indikátory udržitelného bydlení, efektivní řízení příspěvkových organizaci
http://benesov-zdravemesto.cz/dokazeme-zmerit-udrzitelnost-bydleni-z-pohledu-obci/d-1129 https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=65877
- Rozvoj cestovního ruchu - např. společná propagace regionu
http://firma.posazavi.com/cz/Article.aspx?ArticleId=6013
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
|
Město realizuje šetření spokojenosti obyvatel - formou dotazníkových šetření, evaluačních dotazníků, osobním dotazováním i mystery klientem. Šetření spokojenosti je zaměřeno jak na činnosti přenesené, tak i samostatné působnosti. Sběr dotazníků je zajišťován jak elektronickou formou, tak i fyzicky. Šetření spokojenosti je zaměřeno i na zpětnou vazbu od zaměstnanců. Závěry a doporučení vzešlé z dotazování jsou jedním z podkladů pro stanovení dalšího směřování města a MěÚ.
|
Město Benešov provedlo v roce 2018
rozsáhlejší šetření spokojenosti obyvatel s kvalitou života ve městě a
pravidelně provádí některá dílčí šetření (spokojenost klientů úřadu, Mystery
klient…). Prozatím neuvažuje o zavedení některého či více mezinárodně
standardizovaných indikátorů, např. sady ECI, což nemusí být vůbec špatně,
protože je vlastní místní šetření obsahově částečně naplňují. Nevýhodou je
nemožnost porovnání se srovnatelnými municipalitami a dále to, že šetření
nemají nějaký agregovaný celkový výstup, který by shrnoval v jednom čísle
či jiném vyjádření celkovou spokojenost.
Bohužel nebylo doloženo
ani systematické a průběžné seznamování veřejnosti s výsledky většiny
šetření, jejich analýzou a přijímanými zlepšovacími opatření, což může vést k nižšímu
vnímání transparentnosti veřejné správy a služeb ve městě než je skutečnost. Velmi
pozitivní výjimkou je zveřejnění uvedeného šetření spokojenosti obyvatel s kvalitou
života ve městě 2018 a zapracování podrobné analýzy výsledků do analytické
části PURM.
|
1.4.1. Existuje metodika šetření spokojenosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Ano
227 respondentů
Město využívá k šetření spokojenosti občanů standardizovaného průzkumu veřejného mínění s ohledem na místní specifika. Přesná data jsou k dispozici v celkovém hodnocení na webových stránkách města.
|
Dozatníkové šetření je relizováno na několika úrovních, dotazníky jsou přístupné v elektronické i listinné podobě.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.2. Jsou s výsledky seznamováni zastupitelé a veřejnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
S výsledky je samozřejmě seznamováno jak zastupitelstvo, tak veřejnost. Zastupitelstvo na svých pravidelných setkáních, veřejnost obvykle zprávou ve Zpravodaji města a detailně na webových stránkách města. Výsledky šetření jsou veřejné a město vítá podněty ze strany občanů i zastupitelů, které pomohou jednotlivé zkoumané oblasti zlepšit tak, aby se zvedl koeficient spokojenosti.
|
-
Ano
227 respondentů
Město využívá k šetření spokojenosti občanů standardizovaného průzkumu veřejného mínění s ohledem na místní specifika. Přesná data jsou k dispozici v celkovém hodnocení na webových stránkách města.
|
Veřejnost i zastupitelé jsou s výsledky šetření seznamováni.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.3. Lze doložit trend v hodnocení spokojenosti případně srovnání s jinými městy? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem ke skutečnosti, že i ostatní města podobné velikosti provádějí dotazníková šetření, není pro Benešov obtížné jejich data získat a porovnat. To se také děje, zejména porovnávání dle ocenění jednotlivých oblastí spokojenosti. Reaktibilita občanů na dotazníková šetření spojená s dílčí návštěvou má značně klesající charakter, který město přikládá zejména zvyšujícímu se trendu požadavku hodnocení spokojenosti jak ze strany VS, tak i soukromých subjektů (banky, pojišťovny, webové portály apod.). I to byl jeden z důvodu, proč město Benešov v roce 2019 realizovalo projekt zjišťující kvalitu spokojenosti formou dotazování. Město v současnosti nemá dostatek vstupních informací z šetření spokojenosti s kvalitou života, aby mohl data porovnávat v čase a vyvozovat z nich relevantní závěry. Součástí projektu Mystery klient bylo i srovnání s ostatními úřady s databází externího poskytovatele této služby. https://benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=76510
|
-
Ano
227 respondentů
Město využívá k šetření spokojenosti občanů standardizovaného průzkumu veřejného mínění s ohledem na místní specifika. Přesná data jsou k dispozici v celkovém hodnocení na webových stránkách města.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.4. Je provedena analýza výsledků, a to zejména v případě negativního trendu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Ano
227 respondentů
Město využívá k šetření spokojenosti občanů standardizovaného průzkumu veřejného mínění s ohledem na místní specifika. Přesná data jsou k dispozici v celkovém hodnocení na webových stránkách města.
|
Analýza je prováděna podrobě a to jak v případě negativního, tak pozitivního trendu tak, aby se zlepšila praxe i v oblastech, kde je trend negativní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.5. Přijímají se opatření na základě provedení šetření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Opatření vyplývající z analýzy výsledků jsou přijímána ve vztahu ke všem zainteresovaným stranám. Výsledky šetření jsou důležitým bodem komunikace s občany a zpětná vazba otevírá městu nové příležitosti ke zlepšení svých služeb. Doporučení a závěry vzešlé z analýzy a vyhodnocení šetření spokojenosti jsou identifikována jako příležitosti pro zlepšení a jsou jedním ze vstupních podkladů při sestavování strategie města a MěÚ a navazujících AP. Šetření spokojenosti je nutné chápat jako jeden ze zdrojů zpětné vazby a uvědomit si, že reakce občanů na dotazník může být spojená buď s výrazně pozitivní nebo častěji výrazně negativní subjektivní zkušeností a odráží spíše momentální emoční stav klienta než objektivní hodnocení poskytovaných služeb.
|
-
Ano
227 respondentů
Město využívá k šetření spokojenosti občanů standardizovaného průzkumu veřejného mínění s ohledem na místní specifika. Přesná data jsou k dispozici v celkovém hodnocení na webových stránkách města.
|
Opatření jsou přijímána. S výstupy se pracuje a vstupují i do strategických dokumentů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|