7 – Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
Město Jihlava je zřizovatel 15 škol a
školských zařízení (dále PO), kterým poskytuje stabilní příspěvek na provoz. Tento
slouží PO i pro financování VUR nad rámec ŠVP, a to dle individuálního zapojení
školy. Pravidelně hodnotí činnost PO a sebehodnotící zpráva je pak součástí
výroční zprávy školy. Každoročně dochází
ke zlepšení situace v rámci zefektivnění provozu škol (úspor energií, vody, třídění
odpadu apod.). U všech škol je pravidelně monitorována spotřeba a postupně jsou
realizována opatření snižující se spotřebu energií.
|
Město prokazuje stabilně dobrý přístup k VUR ve školách a školských
zařízeních, která zřizuje. Škála nabízených aktivit je v rámci škol i mimo
ně poměrně široká a pozitivní je, že nepokrývají jen tradiční environmentální
témata, ale také další témata – např. rozvojovou pomoc (adopce na dálku včetně
doprovodných aktivit). Velmi dobře je realizovaná spolupráce mezi školami a
některými místními podniky. Město provádí hodnocení VUR s využitím výročních
zpráv škol, dalším krokem by mělo být navázání na systémové vyhodnocování
témat, resp. aktivit škol městem, podobně jako tomu bylo v analýze
z roku 2017. Toto hodnocení by umožnilo jednak orientaci vlastích
vzdělávacích aktivit, resp. další směřování VUR ve městě. Vítáme inciativu
města v oblasti koncepčního přístupu k řízení vzdělávání ve městě, které má mj.
vycházet z aktuálně zpracované Analýzy základních škol zřizovaných
statutárním městem Jihlava. Tato analýza dle zadávací dokumentace bude dobře reflektovat
potřeby jednotlivých škol. Pozitivně hodnotíme také snahu města o
environmentálně šetrný a úsporný provoz škol (zateplování, energetické audity,
úspora vody, nakládání s odpady).
|
7.1.1. Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzdělávání
pro udržitelný
rozvoj bylo v hodnoceném období ve školách a školských zařízeních ve městě Jihlava a částečně i v ORP
Jihlava podpořeno realizací těchto projektů z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání:
Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro ORP Jihlava reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000036 a
Podpora města v oblasti třídění odpadů materiálně podpořilo ZŠ, MŠ, DDM, ZUŠ vybavením interiérovými koši - nádobami na třídění odpadů, dotovanými kompostéry do školních zahrad.Odbornou podporu poskytují svými aktivitami Služby města Jihlavy, s.r.o. - jedná se zejména o exkurze do sběrných dvorů, na skládky s erudovaným výkladem. https://www.zstgm-ji.cz/trideni-odpadu-na-vlastni-oci/Pro ředitele škol a školských zařízení jsou pořádána pravidelná školení na téma Povinnosti původců odpadů.Děti a žáci mateřských a základních škol se pravidelně účastní osvětových kampaní propagující zdravý životní styl a udržitelný rozvoj. Jsou to například: Žáci Základní školy T. G. Masaryka Jihlava si každý rok připravují stánek s výstupy projektových dnů s ekologickou tématikou, různé kvízy a soutěže pro účastníky akce. Žáci ZŠ Křížová se zúčastnili výtvarné soutěže ke světovému dni vody http://www.zskrizova.cz/svetovy-den-vody/
ZŠ T.G.Masaryka – “Adopce na dálku” https://www.zstgm-ji.cz/adopce-na-dalku/
ZŠ Demlova – Pomoc
Africe – „Koláčky pro Afriku“ – děti
6. Ročníku pečou doma s rodiči koláčky, které se prodávají ve škole
spolužákům a učitelům. Výtěžek z akce putuje na konto UNICEF na pomoc
dětem v Africe.
ZŠ Křížová – Děti dětem – organizuje Humanitární pomoc Ukrajině
Příprava
60 dárkových balíčků pro děti žijící v oblasti východní Ukrajiny zmítané válkou
https://www.jihlavske-listy.cz/clanek28564-deti-pomahaji-detem-na-ukrajine.html?komentare=vse#komentare
ZŠ Jungmannova – Sněhuláci pro Afriku – organizuje Gymnázium Ostrava Habrůvka a Kola pro
Afriku o.p.s.
Přihlášené
školy staví sněhuláky z libovolných materiálů, startovné, které je
dobrovolné se posílá na účet Kola pro Afriku o.p.s. Peníze jsou použity na
převoz kol do Gambie.
http://snehulaciproafriku.cz/ZŠ Kollárova – Ponožková výzva
Žáci
ze ZŠ Kollárova se zapojili do Ponožkové sbírky pro lidi bez domova, kterou
organizuje skupina Jídlo místo zbraní
https://www.jihlava.cz/mate-ponozky-navic-doneste-je-na-radnici/d-535727
https://jihlava.city.cz/akce/jihlavsky-kolektiv-jidlo-misto-zbrani-vyhlasuje-ponozkovou-vyzvu/20613.
ZŠ
Rošického - sbírka pro onkologicky nemocné
http://www.zsrosi.cz/?q=podekovani-sbirka,
Charitativní akce pro nadaci Dobrý
anděl.
V rámci
vánočních trhů, které se ve škole konaly 4. a 5.12.2019 bylo vybráno
40 427,00 Kč. Částka byla věnována nadaci Dobrý anděla psí útulek.
Soukromá
vyšší odborná škola sociální – projekt adopce na dálku
Projekt
adopce na dálku běží ve škole od roku 2003, kdy studenti adoptovali Shivananda a
každoročně mu zasílají peníze na studium.
V
roce 2017 - Podpora sbírkových aktivit našeho projektu ADOPCE, ve dnech 17. 11.
a 22. 11. 2017 projektová skupina studentů "Rozcestí duhy"
zorganizovala na podporu indického studenta Shivavandy prodej kalendáříků,
indického čaje a jiných pochutin a vybrala částku 4.500,- Kč, která putovala
Arcidiecézní charitě Praha. Odkaz http://www.svoss.cz/docs/Vyrocni_zprava_SVOSS_2017_2018.pdf
V
roce 2018 - Podpora sbírkových aktivit našeho projektu ADOPCE, tentokrát v
průběhu celého měsíce listopadu 2018 bylo možné zakoupit drobné keramické
upomínkové předměty, náramky a tužky, jejich prodejem byla získána částka 4.900,-
Kč, která putovala Arcidiecézní charitě Praha, tentokrát pro nového chlapce
Dinsona D´Souze, ve spolupráci s Canra Organisation for Development and Peace
Karnataka. Student Bhovi Shivananda díky škole svoje studia úspěšně zakončil a
jeho podpora v programu skončila. Odkaz na http://www.svoss.cz/docs/Vyrocni_zprava_SVOSS_2018-2019.pdf
V
roce 2019 - Podpora sbírkových aktivit našeho projektu ADOPCE, ve dnech 2. - 7.
12. 2019 ve spojení s aktivitou Giving Thuesday/week projektová skupina
studentek "Hygge" zorganizovala na podporu indického chlapce Dinsona
týden benefičních snídaní a svačin a vybrala částku 4.900,- Kč, která putovala
Arcidiecézní charitě Praha. Odkaz na https://www.facebook.com/JihlavaSvoss/photos/pcb.2481707848544831/2481691281879821/?type=3&theater
Dopisy
od adoptovaných "dětí" nejsou zveřejňovány, jsou součástí interní
dokumentace školy. Škola může doložit smlouvu o spolupráci s ADCH Praha.
Celokrajská kampaň - Čistá Vysočina
Čistá Vysočina je realizována v rámci projektu Zdravý Kraj
Vysočina a MA21. Jednotlivá škola si vybere úsek, který chce zbavit celoročních
odpadků, sebrané odpadky a nahlásí organizátorům akce. Na takto nahlášených
úsecích odveze a zajistí jejich likvidaci Krajská správa a údržba silnic
Vysočiny. Pro registrované účastníky připraví Kraj Vysočina třídící pytle a
ochranné pomůcky, pro malé školáky jsou z důvodu zajištění jejich bezpečnosti
připraveny reflexní vesty.
https://www.kr-vysocina.cz/cista-vysocina-2020/d-4098280/p1%3D8673Většina jihlavských škol využívá výukových programů enviromentálního centra ZOO Jihlava PodpoVRCH.
Na základních školách pracují žákovské parlamenty, které přispívají k rozvoji občanských kompetencí žáků a přispívají k naplnění myšlenky dobrého vládnutí ve smyslu zapojení všech cílových skupin. Spolupráce města s žákovskými parlamenty se realizuje v rámci projektu MAP II v ORP Jihlava. 2019 podzim – 3 workshopy MAP – 40 členů žákovských parlamentů + pedagog https://www.jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967&id_dokumenty=538625
Město uzavřelo partnerskou smlouvu se společnosti EDUin Praha se zapojením do projektu "Klub zřizovatelů" v rámci programu Města vzdělávání. Cílem partnerství je: dlouhodobě podporovat kvalitu ve školství; poskytovat zřizovateli koncepční podporu pro moderní vizi regionálního vzdělávání; zvýšit spokojenost rodičů jako příjemců školství coby veřejné služby; vytvořit co nejlepší lokální vzdělávání systém podporující každého jednotlivce v jeho rozvoji a analyzovat a nastavit procesy vedoucí k pozitivní změně.
|
-
podpora ve výši stovek tisíců
|
V rámci dostupných aktivit města je pamatováno na formální
vzdělávání z hlediska UR ve školách i ostatních školských zařízeních. Školy
kladou velký důraz na ekologii a mají stanovena opatření, která by měla vést
k úsporám. Dostupná data ukazují na úsporu energií a tím i na pozitivní vývoj v této oblasti.
Zřizovatel
pravidelně nabízí a zajišťuje pro školy různé přednášky a školení zaměřené na oblast
zdraví, ekologie i sociální. Prostřednictvím zapojení do MAP II získávají školy
také velké množství informací.
|
Město se zaměřuje na
rozvoj vzdělávání ve dvou rovinách. První rovinou je rozvoj funkčních
gramotností a kompetencí žáků prostřednictvím MAP II. Díky MAP II se
v rámci OPR Jihlava přispívá k naplňování cílů SDGs, konkrétně
subcíle 4.2 – zajištění možnosti kvalitního rozvoje dětí v raném dětství,
či subcíle 4.3 týkajícího se rozvoje základních gramotností, naplňovány jsou
však i subcíle další. Podstatná je v rámci tohoto projektu rovněž podpora
škol v rámci ORP ve zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně
posílení jejich relevance pro trh práce, kde lze spatřovat výraznou podporu
zaměstnanosti absolventů škol v budoucnosti (subcíl 4.4). Město Jihlava
však jako zřizovatel MŠ a ZŠ podporuje školy také v plnění subcíle 4.7 SDGs,
tj. usiluje o to, aby všichni studenti
získali znalosti a dovednosti potřebné k podpoře udržitelného rozvoje,
mimo jiné prostřednictvím vzdělávání o udržitelném rozvoji a trvale udržitelném
způsobu života v rámci různých kampaní, např. Den Země, Zažít Jihlavu
jinak. Podobně jako v minulém Auditu lze konstatovat, že město podporuje
školy ve třídění odpadu a obecně téma odpadu akcentuje. V rámci formálního
vzdělávání je rozvíjeno také globální rozvojové vzdělávání (adopce na dálku).
Rozvíjeny jsou rovněž občanské kompetence žáků v rámci žákovských
parlamentů.
|
7.1.2. Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován obcí (obec zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- Vyhodnocování vzdělávání pro UR za každou jednotlivou školu je prováděno jednou za rok. Informace o vzdělávání pro UR jsou ve výročních zprávách základních škol a tyto jsou hodnoceny při projednávání hospodaření škol na pracovních setkáních ředitelů a vedení škol s vedoucím a odbornými pracovníky odboru školství.
- V roce 2017 byla provedena Analýza enviromentálního vzdělávání na jihlavských základních školách pracovníky Střediska ekologické výchovy SEVER z horního Maršova, viz. příloha. https://www.jihlava.cz/projekt-zkvalitneni-ma21-v-jihlave/ds-56323
V roce 2020 bylo zadáno zpracování Analýzy základních škol zřizovaných statutárním městem Jihlava. Analýzu provede Kvas, o.s. Praha. Cílem je získat data a poznatky nezbytné pro vytvoření a zavedení Koncepce (systému) kvality základních škol. Výsledným produktem by měla být analytická zpráva mapující situaci každé školy, jejich potřeby a ambice k dalšímu rozvoji a podchycení oblastí, na které se školy chtějí v rámci svého rozvoje zaměřit.
|
|
Pravidelně 1x ročně se uskutečňuje monitorování a hodnocení VUR městem. V roce 2017 byla provedena analýza enviromentálního vzdělávání v ZŠ.
|
Město provádí
pravidelná hodnocení VUR za pomoci výročních zpráv škol, která jsou
projednávána. K dispozici má rovněž „Analýzu environmentálního vzdělávání“
zpracovanou organizací SEVER z roku 2017, která by sama o sobě měla již
horší vypovídací hodnotu s ohledem na rok svého vzniku a proměny, které se
ve školách dějí. Ve spojení s každoročními zprávami má však stále svůj
význam, neboť lze sledovat posuny škol. Oceňujeme rozhodnutí města zpracovat
Analýzu základních škol zřizovaných statutárním městem Jihlava. Minimálně
k oblasti kvalitnějšího rozvoje základních gramotností by tato analýza
mohla přispět k vytváření systémů opatření pro jejich podporu.
Doporučujeme, aby byla věnována pozornost, podobně jako v roce 2017
v rámci této studie nebo jiných studií specificky i VUR, aby existovala
kontinuita ve sledování tohoto vzdělávání.
|
7.1.3. Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány krajem, obcí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní/mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Memorandum o spolupráci v oblasti vzdělávání mezi Krajem Vysočina a statutárním městem Jihlava, jehož obsahem je závazek obou stran k užší spolupráci na vybavení škol zejména didaktických materiálů pro zajištění kvalitnější výuky technických a přírodovědných oborů.V souladu s uvedeným Memorandem jsou základní školy každoročně vybaveny stavebnicemi MERKUR a ROTO, včetně didaktických materiálů. Na tvorbě metodik se podílely i někteří učitelé našich základních škol.Základní školy cíleně využívají výukové materiály středisek ekologické výchovy - Chaloupky, PodpoVrch jihlavské ZOO, SEVER Horní Maršov, Lipka (Brno), Sluňákov Horka u Olomouce, Ekodomov Praha aj.
https://www.chaloupky.cz/pomucky-k-vyuce/, http://www.venkovnivyuka.cz/, https://zoojihlava.cz/zoo-detem/
Dále využívají široké spektrum elektronických materiálů z internetu. Ať už jsou to pedagogické portály, tak i další odborné weby zaměřené na ekologii a životní prostředí. Např. www.ekolinek.cz, www.ekopolis.cz.Dalším významným zdrojem jsou pedagogické portály např.http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4001 a další odborné weby zaměřené na životní
prostředí www.enviweb.cz, www.ekologickavychova.cz, www.evvoluce.cz, www.zdrojeenergie.cz
|
|
Školám jsou informace poskytovány, město nesleduje četnost přístupů do této databáze.
V rámci realizace projektu MAP II získávají velké množství informací, které mohou pro VUR využít. Město poskytuje ve spolupráci s Krajem Vysočina stavebnice, kterými jsou podporovány technické dovednosti dětí.
|
Město
ve spolupráci s krajem Vysočina zajistila školám materiály pro technické
vzdělávání, čímž podporují naplnění subcíle SDGs 4.4. Školy využívají externí
zdroje didaktických materiálů organizací, které se zabývají environmentálním
vzděláváním, resp. VUR. Jde o relevantní materiály. Podobně využívají školy
dalších existujících databází výukových i metodických materiálů pro rozvoj
kompetencí žáků. I zde čerpají z relevantních zdrojů. Školám jsou
předávány informace o problematice životního prostředí, například o nově
vzniklých dokumentech či akcích, které můžou začlenit do výuky (viz otázka
7.1.4)
|
7.1.4. Je u škol a školských zařízení zřizovaných obcí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu, apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- Spotřeba energií a vody jednotlivých škol a školských zařízení je sledována a pravidelně hodnocena při rozborech hospodaření na jednání vedení škol s pracovníky OŠKT.
- Energetické audity jsou zpracovány na všechny budovy škol a školských zařízení se spotřebou větší než 700 GJ/rok. Jedná se o tyto školy: MŠ Březinova 30, MŠ Březinova 113, MŠ Demlova 28, MŠ Erbenova 37, MŠ Mahenova 3, MŠ Resslova 44, ZŠ Demlova 32, ZŠ E. Rošického, ZŠ Jarní 22, ZŠ Havlíčkova 71, ZŠ Jungmannova 6, ZŠ Kollárova 30, ZŠ Křížová 33, ZŠ a MŠ Nad Plovárnou 5, ZŠ Seifertova 5 a ZŠ TGM Žižkova 50.
- Ve většině škol byla zavedena opatření na úsporu vody (šetřič, úsporné baterie, splachovače) v jedno škola byl nainstalován obnovitelný zdroj energie - solární panely.
- Bylo provedeno zateplení školních budov a výměny oken u většiny škol zřizovaných městem.
- V roce 2019 byla dokončena novostavba nové mateřské školy v ulici Na Dolech, která byla v souladu s platnou legislativou realizována jako objekt s téměř nulovou spotřebou. V rámci stavby kromě zateplení budovy je využit solární systém, fotovoltaické panely a plynová tepelná čerpadla vzduch-voda.
- Součástí Koncepce energetických úspor ve městě Jihlava je analýza spotřeby energií jednotlivých školských zařízení a navržená možná opatření vedoucí k úsporám energie. Vedení města uvažuje o zavedení energetického managementu ve všech objektech města včetně školských zařízení.
- Všechny základní školy byly na základě dohody s řediteli a vyučujícími vybaveni nádobami na sběr separovaného odpadu. Byl tak vytvořený funkční systém třídění, díky kterému se děti učí správnému nakládání s odpady. Dále pak mají učitelé možnost požádat o vytvořené šablony plakátů s návody na třídění, které si můžou učitelé vyžádat. Vše pohromadě lze najít na stránkách https://jihlava.cz/bezodpadu/ , příklad plakátu v příloze.
- Dále pak na základě žádostí z jednotlivých škol jsou jim předávané kompostéry
- Na středních školách, které o to projevily zájem, byly pořádané besedy o předcházení vzniku odpadu, ochraně životního prostředí a udržitelném životním stylu
- Pro veřejnost ale i se zaměřením na školy byla uspořádaná výstava Jihlava bez odpadu v jihlavské městské knihovně.
- Školám předáváme aktuální informace o problematice životního prostředí, například o nově vzniklých dokumentech či akcích, které můžou začlenit do výuky
|
|
Zřizovatel
prostřednictvím odvětvového odboru pravidelně monitoruje spotřebu na školách. Město realizovalo
pilotní projekt nízkoenergetické MŠ. Pro sledované období nejsou aktuální hodnoty energetických úspor na školách v souboru, který byl zpracován pro Audit z roku 2017 k dispozici, ale je přiložen soubor dat, podle kterého jsou hodnocena jednotlivá školská zařízení při rozborech hospodaření.
|
Město realizovalo řadu
opatření pro úsporu energií ve školách a školských zařízení, zpracovává audity
pro vybraná zařízení se spotřebou nad 700 GJ/rok, včetně vybraných škol. Nově
realizované stavby budov jsou ve vysokém standardu z hlediska
environmentální šetrnosti. Ve školách se rovněž akcentuje úspora vody,
realizována je separace odpadu, pro zájemce ze škol jsou dodávány kompostéry.
|
7.1.5. Podporuje obec (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci dohody o spolupráci v oblasti předškolního vzdělávání, kterou uzavřelo město s firmou BOSCH DIESEL, jsou finančně podpořeny mateřské školy, aby si mohly nakoupit vybavení dílniček pro polytechnickou výchovu dětí. Učitelé enviromentální výchovy na základních školách se setkávají pravidelně na ekologických konferencích a setkáních koordinátorů EV, které každý rok pořádá středisko ekologické výchovy Chaloupky a dále se také na setkáních v rámci "Zkvalitnění MA21 v Jihlavě" v enviromentálním vzdělávacím centru ZOO Jihlava. Město podporuje a plánuje rozvíjet aktivity základních a středních škol, které individuálně spolupracují s podnikatelskými subjekty ve městě s cílem podpořit místní ekonomiku a udržet žáky a studenty v regionu. Např. ZŠ Seifertova spolupracuje s firmou BOSCH; ZŠ TGM s firmami Autoservis Máca, Zlatnictví Habermannová; ZŠ Ot. Březiny s firmami BOSCH, Hydraulic a řemeslníky z Jihlavy a okolí; ZŠ Kollárova s Pivovarem Jihlava a Truhlářstvím Slavík Jihlava; ZŠ Havlíčkova s Truhlářstvím Hovořík Jihlava; ZŠ Jungmannova spolupracuje ve výuce 8. a 9. ročníků s Truhlářstvím Slza Jihlava. Město úzce spolupracuje také s Vysokou školou polytechnickou Jihlava, kterou podporuje v oblasti personálního rozvoje poskytováním dotace na osobní náklady ke zvýšení kvality vzdělávání (1 mil. Kč ročně).
|
|
V rámci projektu administrovaného městem vznikla odborná platforma učitelů přírodovědných a technicky zaměřených oborů. Došlo k finančnímu zajištění této platformy a dále v rámci zapojení škol do projektu
MAP II. jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v
rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci
ORP. Projekt nebyl zaměřen na vytvoření sítě, která by propojovala školy (ZŠ a SŠ) s podnikatelskými subjekty s cílem podpoření místní ekonomiky a udržení studentů po studiu v regionu.
|
Podobně jako
v minulém období je síťování učitelů realizováno zejména v rámci konferencí
s environmentální tematikou a setkání koordinátorů EVVO. Významnou roli
v setkávání učitelů a výměny zkušeností hraje také projekt MAP II. Akcent
je kladen rovněž na spolupráci škol s místními podniky (BOSCH DIESEL;
Autoservis Máca, Tuhlářstvím Slza Jihlava), což přispívá k rozvoji
pracovní kompetence žáků, jejich orientaci na budoucí zaměstnání a podnikům
umožňuje oslovit potencionální zaměstnance, nebo upozornit na předmět své
činnosti.
|
7.1.6. Jaká je spokojenost obyvatel obce se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hodnocení spokojenosti obyvatel města se vzdělávacími institucemi proběhlo v rámci průzkumů "Spokojenost občanů s místním společenstvím a mobilita a místní přeprava obyvatel Jihlavy" v roce 2019. https://www.jihlava.cz/assets/File.ashx?id_org=5967&id_dokumenty=534610 Z šetření spokojenosti obyvatelstva s dostupností škol vyšlo školství jako
oblast se stabilní kvalitou s hodnotou na škále kolem sedmi. U mateřských škol je hodnota 6,7; u základních škol je hodnota 6,9 a u středních škol je hodnota 7,1, což hodnotíme jako velmi dobrý výsledek.
|
-
ano
2019
7,8 spokojenost
s dostupností škol 6,7 spokojenost s MŠ
6,9 spokojenost s ZŠ 7,1 spokojenost s SŠ (10 maximální spokojenost, 0 nespokojenost
|
Evidujeme minimální počet stížností na činnost škol.
V současné době je
zpracovávána Analýza základních škol zřizovaných statutárním městem Jihlava
s cílem získat data a poznatky nezbytné pro vytvoření a zavedení Koncepce (systému)
kvality základních škol zřizovaných
statutárním městem Jihlava.
Výsledným produktem bude analytická zpráva mapující situaci každé
školy, jejich potřeby a ambice k dalšímu rozvoji a podchycení oblastí, na
které se školy chtějí v rámci svého rozvoje zaměřit. Analýza bude
sumarizovat hlavní poznatky pro tvorbu Koncepce.
|
Ve městě probíhá
pravidelné hodnocení spokojenosti obyvatel se vzdělávacími institucemi. Od roku
2015 hodnota spokojenosti obyvatel osciluje kolem hodnoty 7 s mírnými
poklesy v hodnotách desetin. Tento výsledek lze považovat za uspokojivý. Oceňujeme, že pro přípravu koncepčních
dokumentů v oblasti školství, je zpracovávána podkladová studie.
|
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
Ve městě
existuje několik organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání UR a
jsou přístupné široké veřejnosti - NNO, příspěvkové organizace města, případně
zřizované krajem. Město podporuje NNO jak grantovými prostředky, tak i formou
zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR nebo jinou nefinanční formou
(reklama v radničních tiskovinách nebo na webu města). V rámci aktivit
Zdravého města dochází k vytváření partnerství a spolupráci mezi všemi subjekty
navzájem.
|
Město prokazuje, že
činnost v oblasti neformálního vzdělávání v rámci VUR je dobrá a systém
je na úrovni města stabilizovaný. Na území města působí organizace, které se
zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj a poskytují osvětu v
této oblasti i oblastech souvisejících. Programy uváděných organizací se
zaměřují na všechny cílové skupiny. Prozatím chybí systematický monitoring
v oblasti neformálního vzdělávání, který by obci mohl mj. napomoci
efektivně směřovat podporu v oblasti neformálního VUR tam, kam by
považovala za žádoucí. V případě potřeby by na základě něj mohla obec
iniciovat vznik dalších organizací nebo podpořit rozšíření záběru jejich
činností. Jinou možností využití by bylo využití analýzy pro orientaci
vlastních vzdělávacích aktivit.
|
7.2.1. Existují v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Vyhodnocuje obec jejich činnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě Jihlava jsou organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj a město je pravidelně podporuje zejména formou dotací pro jejich činnost. Ekoinfocentrum Jihlava - poskytuje odborné poradenství pro přírodní zahrady, biozemědělství, biopotraviny, zelené úřadování, energetické úspory v domácnosti a v domě, nízkoenergetické a pasivní domy, zdravý životní styl, ochrana přírody apod. Provozuje knihovnu s literaturou týkající se pasivních staveb, životního prostředí, úspor energií.
http://www.ekoporadny.cz/kraj-vysocina/ekoporadna-ekoinfocentra.htm
Enviromentální centrum PodpoVRCH v ZOO Jihlava - je určeno především pro děti a žáky mateřských, základní a středních škol k realizaci výukových programů o zvířatech, přírodě a ekologii. Zároveň slouží i jako místo pro zájmové kroužky, semináře, přednášky nebo akce pro veřejnost.
https://zoojihlava.cz/podpovrch/
VŠPJ - pořádá pro veřejnost, podnikatelské subjekty a instituce kurzy celoživotního vzdělávání, je zkouškovým centrem British Council a akreditovaným střediskem pro testování počítačové gramotnosti ECDL. Další služby jsou uvedeny na webových stránkách školy.
http://www.vspj.cz
Dětský lesní klub Hájenka - rodičovská iniciativa inspirovaná lesními mateřskými školami. Kromě denního provozu organizuje řadu dalších aktivit viz web.
http://www.hajenkazborna.cz/
DDM Jihlava - v rámci této příspěvkové organizace města funguje celá řada zájmových kroužků/aktivit podporující vzdělávání pro udržitelný rozvoj - přírodovědný, rybářský, kynologický, akvaristika. DDM organizuje tematicky zaměřené dětské tábory, příměstské tábory, různé soutěže a turnaje. http://www.ddmjihlava.cz/
Centrum pro rodinu Vysočina - pořádají prorodinné aktivity v rámci primární prevence - volnočasové a vzdělávací programy pro rodiče s dětmi, dobrovolnické centrum, podpora náhradních rodin, doprovázení pěstounů, vzdělávací programy pro školy, kulturní a společenské akce. www.centrumrodin.cz
Kamínek Jihlava - podporuje vzdělávání a zájmové činnosti a volnočasové aktivity žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, další vzdělávání pedagogických pracovníků, vzdělávací a osvětové aktivity pro veřejnost, zajišťuje poradenskou činnost pro rodiče žáků se zdravotním postižením. https://www.pomskola.cz/kaminek
Studijní
centrum BASIC Pomocí specializovaného individuálního doučování pomáhá dětem,
které mají potíže s učením. Přispívá k lepší kvalitě vzdělávání dětí a zlepšuje
tak jejich budoucnost. V BASICu se jim dostane pomoci formou individuálního
doučování, které cíleně zvládá problémy, které dítě v učivu má, a které výrazně
ovlivní jeho další schopnost se učit a být ve škole aktivní. Dítě se učí studované
látce skutečně rozumět a umět ji používat v životě.
http://www.basic.cz/
Centrum J. J. Pestalozziho, o.p.s. Centrum J. J. Pestalozziho
je nestátní nezisková organizace, která dlouhodobě a velmi úspěšně poskytuje
poradenské, vzdělávací a sociální služby ohroženým a znevýhodněným skupinám
obyvatel v České republice s důrazem na kraje Pardubický a Vysočinu. Organizace
usiluje o znovuzařazení klientů do společnosti a zlepšení jejich kvality
života. www.pestalozzi.cz
ASOCIACE
POMÁHAJÍCÍ LIDEM S AUTISMEM-APLA-Vysočina o.s.
Sdružení
všemi prostředky podporuje systematickou a komplexní profesionální pomoc lidem
s PAS a jejich rodinám především v těchto oblastech: Podpora vzdělávacích
programů pro osoby s PAS a inkluzívního vzdělávání; organizování seminářů a
konferencí o problematice PAS; spolupráce s Národním ústavem pro vzdělávání v
oblasti speciální pedagogiky; spolupráce s celonárodními organizacemi, které
podporují prosazování práv osob s postižením; spolupráce na legislativních
změnách v zdravotnické, sociální a školské oblasti; podpora sociálních
odborných programů pro osoby s PAS; další vzdělávání odborníků, kteří se podílí
na péči o soby s PAS; zajišťování informovanosti veřejnosti; všechny aktivity,
které směřují k podpoře cílové skupiny.
https://www.icsasov.cz/
Ve
sledovaném období nebyla realizována analýza programů NNO s přímou vazbou
na VUR.
|
|
Ve městě
existuje několik organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání UR a
jsou přístupné široké veřejnosti - NNO, příspěvkové organizace města, případně
zřizované krajem. Město podporuje NNO jak grantovými prostředky, tak i formou
zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR nebo jinou nefinanční formou
(reklama v radničních tiskovinách nebo na webu města). V rámci aktivit
Zdravého města dochází k vytváření partnerství a spolupráci mezi všemi subjekty
navzájem.
|
Stejně jako v minulém Auditu lze konstatovat,
že na území obce působí řada organizací, které se zabývají problematikou
vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Tyto organizace, jak vyplývá z prostudování
jejich stránek hodnotiteli Auditu, se zabývají relativně širokou škálou témat
UR pokrývajících jak oblast environmentální, tak částečně oblast sociální a
ekonomickou, resp. jejich překryvy. Jedná se buď o organizace, které poskytují
různé typy osvětových programů pro občany, zároveň jim do určité míry umožňují
se zapojit do běžných aktivit umožňujících rozvíjet řadu typů kompetencí.
Zapojeny jsou dle informací auditu i vlastní analýzy stránek daných organizací
všechny věkové skupiny v obci. V roce 2016 v rámci tvorby strategie
kultury a cestovního ruchu byla provedena analýza NNO na území obce. Jako další
krok byl doporučen výběr organizací s přímou vazbou na VUR a analýza
jejich programů. Analýza doposud nebyla provedena, a proto doporučení trvá
nadále. I když z výčtu organizací i auditu samotného lze řadu důležitých
informací dovodit, systémové sledování programů NNO by umožnilo městu lépe
plánovat podporu konkrétních programů VUR NNO.
|
7.2.2. Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu obce pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zdravé město Jihlava má nastaven od roku 2013 dotační program, který
podporuje společensky prospěšné aktivity otevřené veřejnosti, které: propagují
Zdravé město Jihlava, MA21, uplatňují principy trvale udržitelného života,
podporují toleranci a snižováni předsudků a sociálně nežádoucích jevů, posilují
pocit sounáležitosti s městem, jsou zaměřené na prorodinnou politiku, posilují
zapojování občanů do veřejného života, propagují zásady zdravého životního
stylu, vytvářejí podmínky pro volnočasové aktivity, jsou součástí kampaní
Zdravého města, navazují na Problémy definované na Fórech Zdravého města či
další veřejné diskuse a neposlední řadě navazují na Zdravotní plán města
Jihlavy a Audit udržitelného rozvoje. O tyto finanční prostředky si mohou zažádat i NNO a instituce zajišťující neformální vzdělávání.
Výzvu na poskytování dotací vyhlašuje statutární město Jihlava. Dotace
schvaluje Rada města Jihlavy na Komise PZM a MA21 sestavuje návrh na poskytnutí
dotace vybraným projektům.
V současnosti lze na jeden projekt přispět maximální částkou 30 000 Kč
(jednodenní aktivity) a 50 000 Kč na vícedenní aktivity.
V letech 2013 - 2015 bylo z rozpočtu města poskytnuto na dotace v
rámci PZM a MA21 200 000 Kč.
V roce 2015 statutární město Jihlava vyčlenilo na podporu projektů 197
000 Kč.
V roce 2016 došlo k navýšení alokace na 300 000 Kč a podpoření 18
projektů.
V roce 2017 bylo rozděleno celkem 300 000 Kč mezi 18 projektů.
V roce 2018 došlo k navýšení alokace na 400 000 Kč. Podpora projektů
byla rozdělená do dvou výzev, podpořeny byly také individuální žádosti.
V I. výzvě rozděleno celkem 246 720 Kč mezi 11 projektů a byl
poskytnut dar z.s. Nebojte se polici ve výši 5 000 Kč.
V II. výzvě bylo rozděleno celkem 48 200 Kč mezi 3 projekty a dále
byly v rámci individuálních žádostí podpořeny 3 další projety v celkové výši
100 000 Kč.
V roce 2019 bylo podpořeno 12 projektů v celkové výši 389 800 Kč.
Pravidla pro poskytování dotace ze statutárního města Jihlavy v rámci
PZM a MA21, Výzva k podávání žádostí a seznamy podpořených projektů za
jednotlivé roky jsou k nalezení na webu Zdravého města -
https://www.jihlava.cz/dotacni-program-projektu-zdrave-mesto-a-ma21/ds-55072/p1=104059
Seznam podpořených projektů je uveřejněn na webu Zdravého města
|
|
Město
podporuje NNO - dle potřebnosti – dotačními programy, případně individuálními
dotacemi, které mají tyto organizace na provoz nebo akce pro veřejnost.
Dále
jsou přidělovány především dotace ostatní a granty ZM a MA 21, kde jsou témata
volena dle potřeb z komunitního plánování.
|
Město stabilně poskytuje podporu NNO
v realizaci programů VUR z Programů Zdravého města a MA 21. Částka od
roku 2015 postupně narůstá, v posledních třech letech osciluje na hodnotě
kolem 400 000,- Kč, počet projektů je rovněž relativně stabilní.
|
7.2.3. Pokud v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nejsou, snaží se obec nějakým způsobem podpořit jejich vznik? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě Jihlava jsou NNO zabývající se problematikou vzdělání pro udržitelný rozvoj viz bod 7.2.1. pokud nově vznikající organizace programem, který se chystá realizovat splňuje např. základní principy a vize Zdravého města má možnost si každoročně zažádat v dotačním programu pro jednorázové akce nebo dlouhodobou činnost.
|
|
Ve
městě je dostatek organizací působících v rámci VUR, které dle našeho názoru pokrývají
všechny cílové skupiny. Město je nápomocné nově vznikajícím NNO.
|
Obec uvádí, že počet NNO zabývajících se
problematikou UR je dostatek. Výčet organizací i jejich projekty ukazují, že
množství organizací pro neformální vzdělávání a osvětu v oblasti UR a
s ním související vzdělávání a výchova pro rozvoj kompetencí je
postačující.
|
7.2.4. Podporuje obec vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, občanskými sdruženími, profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Jihlava podporuje síťování institucí zabývajících se udržitelným rozvojem v rámci kampaní Zdravého města Jihlava. Zprostředkovává spolupráci mezi místními NNO, veřejným i podnikatelským sektorem viz závěrečné zprávy z kampaní na webu. Stejně tak je patrná i snaha města centrálně řídit a vyhlašovat kampaně. Vedle toho město Jihlava silně vnímá podněty z venčí a začleňuje se do aktivit a přirozeně se tak rozšiřuje daná oblast (např. kampaň "Pěšky do školy".
Den Země
Akce se koná na Masarykově náměstí (hlavní náměstí města), jedná se
spíše o komorně laděnou akci s menším počtem spolupracujících subjektů (10
– 15), návštěvnost závisí na aktuálním počasí. Tím, že se akce koná na hlavním
náměstí je zajištěna účast i náhodných kolemjdoucích. Akce se snaží oslovit všechny skupiny obyvatel
města.
Den bez
tabáku - cesta za čistým vzduchem
Komorně laděná akce zaměřená především na žáky ZŠ a SŠ, která se
zaměřuje na osvětu v oblasti závislosti na tabákových výrobcích a riziky
spojenými s jejich užíváním. K názorné prezentaci jsou využívány
zdravotnické modely, včetně modelů zanesených plic. Program doplňují soutěže se zdravotní
tématikou. Součástí kampaně je bezplatné měření CO2 ve výdechu, jak pro žáky,
tak i pro širokou veřejnost.
Akce bývá propojena s bezplatným výstupem na ochoz Brány matky
Boží – „za čistým vzduchem“
Světlo pro
AIDS, problematika HIV/AIDS, Evropský testovací týden
Akce cílí především na žáky ZŠ a SŠ, kteří jsou zváni na tematické
besedy s HIV pozitivním lektorem. Celkem se koná 6 besed, účast 400 – 500
žáků, jeden den je vyhrazen testování, k dispozici zájemcům je sanitka
organizace Rozkoš bez rizika, ve které je možné se nechat bezplatně otestovat.
(počet zájemců se pohybuje mezi 30 – 50 otestovanými osobami)
Den bez úrazu
Květnová akce, která se
zaměřuje na preventivní kontrolu zraku motoristů s cílem předcházení úrazů a
nehod v silničním provozu a cykloprovozu. Prevence bývá propojena s kulturní
akcí se zdravotní tematikou
Evropský
týden mobility, Jihlavský den zdraví a Den bez aut
Celotýdenní akce zaměřená na všechny skupiny obyvatel města. Program
zajištěn na každý den. Velkou akcí je celodenní Den zdraví, který se koná na
Masarykově náměstí, na kterém spolupracuje velký počet subjektů (+/- 30).
Program na náměstí je rozčleněn do 3 sektorů, péče o zdraví – osvěta, první
pomoc + stan s možností měření základních zdravotních parametrů),
sportovní + zážitková – možnost vyzkoušet si různé sportovní disciplíny a
zasoutěžit si, dopravní – udržitelné dopravní prostředky, nové trendy
v dopravě, dopravní výchova. Odhadem se této kampaně účastní až 5 000
občanů.
Jihlavský
týden sociálních služeb
Celorepubliková kampaň, ke které se připojují poskytovatelé sociálních
služeb působící na území statutárního města Jihlavy. V průběhu daného
týdne má široká veřejnost v rámci dnů otevřených dveří možnost seznámit se
s činností organizací a nabízenými službami přímo u jejich
poskytovatelů.
Silák
roku
Sportovní soutěž pro žáky ZŠ. Nejlepší sportovně založení žáci ze ZŠ
soutěží v několika disciplínách pod dohledem Městské policie. V roce 2019
se konal již 20. ročník této soutěže, které se každoročně účastní přibližně 200
dětí.
Bezpečně na cyklostezce
Městská policie
pořádá v letních měsících preventivní program Bezpečně na cyklostezce. Strážníci
se setkávají také s aktivními seniory, se kterými probírají mimo jiné
problematiku bezpečného pohybu jak na cyklostezkách, tak i na stezkách pro
chodce
https://www.jihlava.cz/komunitni-kampane/ms-104037/p1=104037
https://jihlava.cz/tyden-socialnich-sluzeb-se-uskutecni-na-zacatku-rijna/d-534898
https://www.jihlava.cz/silak-roku-2018/a-3297
https://www.jihlava.cz/silak-roku-2019/a-4886
Statutární město se dále spolupodílí na pořádání následujících akcí:
Do práce na kole, spolupráce s Krajem Vysočina
https://www.jihlava.cz/do-prace-na-kole/gs-5479
https://www.jihlava.cz/do-prace-na-kole-tentokrat-jako-homo-cykliens/d-531329
Sportujeme s VŠPJ, partner akce od roku 2016
Sportujeme s VŠPJ – od roku 2016 se statutární město Jihlava stalo
partnerem akce https://www.jihlava.cz/aktuality/ds-55587/p1=104029&tzv=1&pocet=25&stranka=2
https://www.jihlava.cz/sportujeme-s-vspj/a-5239
V roce 2019 se město stalo partnerem 1. ročníku Branného závodu
pořádaného SŠ Trivis - https://www.jihlava.cz/branny-zavod-jihlava/a-5296
Pěšky do školy
V roce 2019 se město poprvé zapojilo do soutěžní kampaně Pěšky do
školy, kterou pořádá skupina Pražské matky. Prvního ročníku se zúčastnily 3 ZŠ
a jedna MŠ, jedna ze základních škol se umístila na druhém místě.
https://www.jihlavske-listy.cz/radnicni_noviny/clanky/jr/2019-09/09jr02.pdf
Kampaně jsou připravovány pro široké spektrum cílových skupin a každá
z nich v sobě zahrnuje další dílčí aktivity, které jsou garantovány našimi
partnery.
Komunitní kampaně a besedy propagují a podporují zdravý životní styl,
zpřístupňují pohybové aktivity pro vyloučené skupiny obyvatel (senioři, děti s
nadváhou, děti ze sociálně slabých rodin, rodiny s malými dětmi), snaží se je zapojit
do aktuálního dění a umožnit jim setkávání a aktivnější život.
Občané mohou nalézt informace o pořádaných akcích v kulturním
kalendáři (web I tištěná podoba v rámci Novin Jihlavské radnice, které jsou
doručovány do každé domácnosti). Informace o akcích pořádaných přímo PZM a MA21
lze nalézt na webu Zdravého města, ke každé kampani je otištěna tisková zpráva a
leták v Novinách jihlavské radnice, leták k akci je dále publikován v
Jihlavských listech, vylepen na všech výlepních plochách ve městě, umístěn na
vývěskách v okrajových částech, rozeslán velkým zaměstnavatelům a
spolupracujícím organizacím.
|
|
Síťování
- především v sociální oblasti funguje ve městě již delší dobu a město se snaží
být také v této sféře aktivní. V rámci fungujícího MAP II máme
nastavené síťování i v oblasti školství.
|
Město deklaruje síťování mezi institucemi.
To se projevuje zejména ve spolupořádání akcí, které se týkají UR. Město
vyhodnocuje podněty zvenčí a od občanů. Z náplně kampaní je zřejmé, že
minimálně při jejich přípravě a realizaci dochází k síťování mezi
důležitými stakeholdery na území města. Ve městě existuje rovněž vazba mezi
školami a místními podnikatelskými subjekty (viz otázku 7.1.5). Partnerství je
rovněž tvořeno v MAP II, kde probíhá řada síťovacích aktivit.
|
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
V
roce 2019 byl vyhlášen program pro poskytování dotací:
„PROJEKTY V OBLASTI VÝUKY A VZDĚLÁVÁNÍ“. Cílem
programu je podpořit zkvalitnění výuky, podpořit efektivní zavádění inovací ve
formálním vzdělávání a podpořit informovanost a odbornou debatu napříč širokým
spektrem společnosti. Program má dva okruhy. První - Výukové
aktivity a vzdělávací programy v rámci formálního vzdělávání pro žáky
základních škol, které mají sídlo na území města Jihlavy (dále projekt).Projekt je určen na podporu výukových aktivit a vzdělávacích
programů s jasným vzdělávacím dopadem, které se soustředí na zkvalitnění a
zatraktivnění výuky na školách, testují nové metodické postupy, soustředí se na
jejich ověřování
a evaluaci a reagují na potřeby škol. Vítané jsou vzdělávací programy, které
přináší do školního prostředí unikátní hodnotu – specifické prostředí,
osobnost, exponát, nebo vybavení, know-how, specifické postupy
z nejrůznějších oblastí např. umění, vědy, ekologie, byznysu, komunity
apod. Projekt může být realizován i mimo území města Jihlavy.A druhý - Osvětové a
vzdělávací akce pro širokou veřejnost, konaných na území města Jihlavy (dále
projekt). Projekt je určen na podporu akcí, které zvyšují informovanost široké
veřejnosti, aktivizují zájem společnosti o kvalitu škol, podporují regionální
diskusi v rámci transformace českého školství v kontextu
mezinárodního vývoje
a dynamických proměn 21. stol. Projekt může být realizován pouze na území města
Jihlavy.
|
|