7 – Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
Za poslední 3 roky můžeme konstatovat, že se
oblast vzdělávání posouvá viditelnými kroky dopředu. Ze strany města se zvýšila
podpora vzdělávacích aktivit (detailněji viz bod 7.1.1 i další), velmi se rozšířila
nabídka vzdělávání a zlepšilo se síťování mezi organizacemi díky zapojení města v projektu MAP ORP
KOPŘIVNICE II. Nutno říct, že i samotné organizace (většina ZŠ a MŠ) se mnohem
více zaměřili na oblast udržitelného rozvoje a rozvoj gramotností u žáků. Mnohé
z nich získávají cenná ocenění jako „Světová škola“, „Etická škola“, „Skutečně
zdravá škola“ apod., což dokazuje jejich cílené směřování k rozvoji dětí v širších
oblastech - např. etiky, fair trade, globální výchovy, zapojení do charitativní
činnosti apod. Detailnější popis viz jednotlivé oblasti. Detailní rozpis škol a jejich zapojení v projektech a aktivitách viz příloha "Statusy škol - ORP Kopřivnice".
|
Od
posledního auditu se realizace a podpora VUR ve městě značně zlepšila. Významný
je zejména projekt MAP ORP Kopřivnice II, díky němuž došlo k posílení
síťování mezi městem, školami a dalšími místními aktéry a vznikla celá řada
materiálů podporujících EVVO a VUR na školách. Vzdělávání se zaměřuje nejen na environmentální
témata, ale také na globální rozvojová témata (např. fair trade, etika). Město
dále školy a školská zařízení podporuje materiálně na různé projekty a aktivity
(např. přírodní zahrady, snižování spotřeby energie, recyklace odpadů).
Pozitivně lze hodnotit také každoroční školení pro zaměstnance ZŠ a MŠ
v oblasti spotřeby energie a nakládání s vodou. Pro rozvoj VUR ve
městě jsou významná také pravidelná setkávání zástupců města, firem, úřadu
práce a škol v rámci nově ustavené Rady pro rozvoj lidských zdrojů.
Spokojenost obyvatel se vzdělávacími institucemi ve městě je poměrně vysoká, je
nicméně nutné se v nadcházejících letech zaměřit na možnost srovnatelnosti
dat s předchozími šetřeními. Dále bychom doporučily zavést systém
vyhodnocování VUR, který je v současnosti připravován.
|
7.1.1. Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
1. Finanční normativ na žáka v MŠ a ZŠ na EVVO a to nejen školám zřizovaným městem, ale i např. církevní škole Sv. Zdislavy – od roku 2019 došlo k navýšení částky na 50
Kč na žáka proti původní částce 30 Kč. Ta odpovídá zhruba ceně 1 programu EVVO pro 1 žáka.
2. Spolufinancování projektů
odborných učeben na základních školách - v
roce 2018 byly realizovány odborné učebny na ZŠ Emila Zátopka
(přírodopis), ZŠ a MŠ 17.listopadu (ICT učebna) a ZŠ Mniší (jazyková a ICT
učebna). V roce 2020 budou realizovány projekty na 3 ZŠ v Kopřivnici
- na ZŠ a MŠ 17. listopadu to bude modernizace učebny přírodopisu, na ZŠ Lubina
vytvoření přírodovědné učebny a na ZŠ Emila Zátopka modernizace učebny fyziky. Realizace těchto odborných učeben by měla vést zejména k těmto pozitivním změnám:
zvýšení zájmu žáků o studium přírodovědných předmětů v souvislosti
s volbou budoucího povolání, zlepšení dovedností při práci
s moderními výukovými pomůckami, rozvoj tvořivosti a samostatnosti žáků
s využitím tradičních i netradičních výukových metod, zlepšení podmínek
pro práci s talentovanými žáky, stabilizaci či zvýšení
konkurenceschopnosti školy disponující lepším vybavením a nabízející žáků
příjemné moderní výukové prostory a lepší možnosti přípravy na další vzdělávání
i budoucí povolání. Zvýší se také kvalita odborných volnočasových aktivit –
kroužků, školou pořádaných olympiád apod., bude otevřen prostor i novým
možnostem a formám volnočasových aktivit ve spolupráci s partnery, kterými
jsou Dům dětí a mládeže Kopřivnice nebo další základní školy z Kopřivnice
i nejbližšího okolí.
3. Spolufinancování projektů
přírodních zahrad u ZŠ (v roce 2019 realizována přírodní zahrada s prvky EVVO v ZŠ Mniší, příprava
projektového záměru zahrady v ZŠ Lubina – předpokládaná realizace 2021)
4. V návaznosti na projekt „Svět je velká zahrada“
město podporuje využívání hřišť u ZŠ a
zahrad při MŠ nejen pro výuku, ale také
v odpoledních hodinách pro veřejnost – město dává příspěvek na správce
hřišť a zahrad a na jejich údržbu.
5. Odborná podpora - plán a realizace školení, workshopů a sdílení
zkušeností v oblasti gramotností a UR v rámci budování znalostních
kapacit projektu MAP ORP Kopřivnice II (http://www.koprivnice.cz/index.php?id=mistni-akcni-plan-orp-koprivnice)
V rámci MAP II vytvořen v roce 2019 EVVO nápadník – dostupný na webu města http://www.koprivnice.cz/skolstvi/map/EVVO_Napadnik.pdf
- inspirace pro ZŠ a MŠ na programy v okolí a vhodné pomůcky
V rámci projektu MAP ORP KOPŘIVNICE II probíhá projekt na podporu polytechniky a zručnosti v předškolním vzdělávání s názvem Technické školky - zapojeno je aktivně 10 MŠ z ORP Kopřivnice (přehled akcí a více informací k projektu Technických školek viz http://www.koprivnice.cz/index.php?id=technicke-skolky-map-orp-koprivnice). V roce 2019 jsme v rámci projektu MAP II ve spolupráci se ZŠ 17. listopadu vytvořili badatelský kroužek s názvem BADY, který je určený nadaným a zvídavým dětem 1.stupně ZŠ pro rozvoj logického myšlení a badatelství. Toto je nová iniciativa v rámci MAP ORP KOPŘIVNICE II a je v plánu v ní pokračovat i nadále. Kroužek se těší velké oblibě žáků i jejich rodičů.
6. Organizace soutěží a akcí
pro žáky MŠ a ZŠ, informování o celostátních soutěžích i akcích města, do kterých se mohou
zapojit (např. kampaň Den země - soutěže škol, Ekovýstava, akce Pohádkový les apod.) http://zivotniprostredi.koprivnice.org/
Den bez úrazů – kampaň zaměřená na bezpečnost a
poskytování první pomoci
Evropský týden mobility – udržitelná doprava (akce – př.
cyklohrátky), Mladý cyklista – akce
ve spolupráci s BESIP
Evropský den bez aut – upozornění na neudržitelný růst
individuální dopravy, snaha o podporu veřejné dopravy, stezky pro pěší,
cykloturistické trasy,...) Cyklohrátky
Odborná
pomoc města spočívá v koordinačním
a metodickém zastřešení akcí. Řada akcí, seminářů a workshopů je realizována v rámci projektu MAP ORP KOPŘIVNICE II a poskytována tak celému ORP (viz výše a další odkazy).
7.Podpora
města vzhledem k projektům neziskových organizací zabývajících se mimo jiné
vzděláváním k UR (dotace)
8. Fungující dětské zastupitelstvo (dále
jen DZ) a jeho aktivní činnost (spolupráce na kampaních Zdravého města,
zapojování mladých do projektů města, iniciace vlastních podnětů vedení města,
organizování akcí pro seniory, ...) Aktuálně více viz odkaz: https://sprava.dobrapraxe.cz/cz/video/koprivnice-detske-zastupitelstvo-koprivnice-2
9. Organizování Mladého fóra a Školních
fór. Cílem těchto akcí je vzbudit zájem mladých o dění kolem sebe a ukázat
jim, že i oni mají možnost toto dění aktivně ovlivňovat a realizovat své
nápady. Mladí lidé se současně učí formulovat a prezentovat své názory,
diskutovat o nich s úředníky a politiky. Často také přicházejí s originálními
návrhy, které by „dospěláky“ nenapadly. Pravidelně bývají jimi navrhované body
vybrány jako nejpalčivější i Veřejným fórem zastoupeným všemi generacemi.
Školní fórum je obměna mladého fóra. Na akci jsou se žáky kromě jejich
nápadů na vylepšení ve městě a jeho další rozvoj diskutovány i problémy a
nápady na zlepšení v jejich škole. Cílem akce je podnítit co nejvíce žáků,
aby přemýšleli o rozvoji a možnostech zlepšení města a probudit v nich zájem
o okolí, o vyhledávání informací a naučit žáky přijímané informace kriticky
hodnotit. Prostřednictvím školních fór chceme zapojit větší počet žáků, než
umožňuje pořádání pouze Mladého fóra, dosáhnout ztotožnění s okolím a
ukázat, ž mají možnost vývoj ve městě aktivně ovlivňovat. Mladá fóra byla
organizována Kopřivnicí už několikrát, 1. školní fórum jsme zorganizovali v roce
2019 pro ZŠ Alšova (viz příloha), v letošním roce bychom rádi navázali a zapojili další
ZŠ.
Odkaz na první školní fórum 2019: https://sprava.dobrapraxe.cz/cz/video/koprivnice-prvni-skolni-forum
Této akci předcházely dvě akce podobného charakteru, kterou iniciovalo samo Dětské zastupitelstvo Kopřivnice. Jednalo se o žákovskou diskusi s představiteli města, 20. února 2019 (20 školáků+10 zástupců radnice) a poprvé v roce 1. 2. 2018 (46 žáků).
Fóru mladých bylo poprvé zrealizováno v roce 2012. Počty osob, viz seznam níže, dle prezenčních listin, či mediálních výstupů.
21. 4. 2017 - 50 mladých 5. 5. 2016 - 49 mladých 14. 5. 2013 - 47 podepsaných
17. 5. 2012 - 47 podepsaných
|
-
Ano
Viz návodná otázka 7.1.1 a příloha
|
Oproti předešlému období vnímáme posun zejména ve větší podpoře odborné (řada seminářů, workshopů, akcí - řada z nich v rámci projektu MAP), ale i finanční a materiální - podpořilo se mnohem více projektů pro školy a školská zařízení (odborné učebny, vybavení, přírodní zahrady), zvýšil se příspěvek na žáka na programy zaměřené na EVVO. Citelný je i rozvoj na školách, nejen díky zapojení do projektu MAP II, ale i využíváním ŠABLON, které umožňují financovat např. projektové vyučování, vzdělávání pedagogů, tandemovou výuku, rozšíření nabídky aktivit na školách atd. Školy získávají za poslední roky také řadu ocenění a zapojují se do různých iniciativ - viz dokument "Statusy a projekty škol ORP Kopřivnice"
|
Ve městě existuje velmi dobrá podpora škol pro realizaci
programů a aktivit rozvíjejících vzdělávání pro udržitelný rozvoj a globální
vzdělávání. Kromě environmentálních programů město podporuje např. také
polytechnické vzdělávání, badatelský kroužek či osvětové kampaně týkající se
udržitelné mobility, zdravého životního stylu, atp. Školy se zapojují do
různých iniciativ a získávají ocenění (např. Ekoškola, Skutečně zdravá škola,
Etická škola, Recyklohraní, Sportuj ve škole, atd.)
Pozitivně lze vnímat zvýšení finančního příspěvku na
EVVO na žáka i spolufinancování projektů odborných učeben na ZŠ. Velmi významný
pro podporu VUR je projekt MAP ORP Kopřivnice II probíhající v letech 2018
– 2021, v jehož rámci vznikl například nový EVVO Nápadník s přehledem
akcí a institucí s tématikou EVVO a příklady pomůcek využitelných pro EVVO
na školách. Vyzdvihnout lze spolufinancování projektů přírodních zahrad u škol a
podporu jejich využívání nejen žáky, ale také širokou veřejností (příspěvek na
správce a údržbu). Novinkou jsou v porovnání s předchozím auditem
také Mladá fóra a Školní fóra, která umožňují dětem a mladým lidem zapojit se
do diskuze a rozhodování o budoucích aktivitách ve městě a podporují tím jejich
zájem o veřejné dění.
|
7.1.2. Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován obcí (obec zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odbor
školství, kultury a sportu sbírá data o využití finančních prostředků určených
na EVVO přímo od škol v rámci zpracovaných výročních zpráv. Zjišťujeme typ
akce či projektu, případně druh pomůcek/didaktických materiálů, na který byly
peníze využity a počet zapojených žáků školy. Zároveň školy uvádí, které
aktivity v oblasti VUR využívají a se kterými organizacemi spolupracují. Komplexnější vyhodnocení jsme dosud neprováděli, šlo nám spíše o sběr dat - o jaké exkurze mají školy zájem, kam v oblasti VUR směřují a zda alokované prostředky patřičně čerpají. Začali
jsme se zabývat i otázkou odborného monitorování, kde nám pomocnou ruku nabídlo
město Chrudim. V roce 2019 jsme provedli analýzu jejich metodiky a snažili
se přizpůsobit otázky našim podmínkám. Tuto metodiku hodnocení UR máme momentálně nachystanou k
připomínkování (ředitelé ZŠ a MŠ, kolegové z MÚ, příp. NNO) a od roku 2020 ji
plánujeme pravidelně využívat k monitorování této oblasti na školách.
|
-
Ano
Formou výročních zpráv, viz návodná otázka 7.1.2
|
Částečný sběr informací probíhá dlouhodoběji, teď jsme na startu odbornějšího monitorování a vyhodnocování.
|
Systém
vyhodnocování VUR zatím neexistuje. Město nicméně již delší dobu sbírá
informace o EVVO na školách (dále neanalyzovaná), o tom, jak VUR ve školách
probíhá. Ve
spolupráci s městem Chrudim, které již systém hodnocení zavedlo,
připravuje město metodiku hodnocení UR specificky přizpůsobenou pro město
Kopřivnice (dle informací z auditu je dokument momentálně v připomínkovém
řízení s plánem začít jej využívat v letošním roce).
|
7.1.3. Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány krajem, obcí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní/mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Školy využívají různé veřejně
přístupné databáze elektronických materiálů – např. materiály z projektu
EduBase (http://www.edubase.cz/pro-skoly.php), DUM RVP (https://dum.rvp.cz/index.html), (elektronické materiály pro udržitelný rozvoj z projektu
EU peníze školám). Některé školy jsou
členy sítě M.R.K.E.V (metodika a realizace komplexní ekologické
výchovy), 5x do roka obdrží písemné materiály (časopis Bedrník, nabídky
středisek ekologické výchov, informační materiály) využitelné ve výuce,
průběžně jsou z M.R.K.E.V. rozesílány elektronické nabídky výukových
programů pro žáky, nabídky seminářů pro učitele (https://www.e-bedrnik.cz/zakladni-a-stredni-skoly/co-je-program-mrkev/)
Dále
jsou školami využívány didaktické materiály volně dostupné – např. z www.nidv.cz, www.rvp.cz
apod. Školy se také zapojují do různých programů, ve kterých dosahují různých certifikátů - např. Ekoškola, Etická škola, Světová škola, Zdravá škola apod. Lídrem v této oblasti je ZŠ Floriana Bayera, která má tituly Světová škola, Ekoškola, Etická škola a zapojuje se do projektů jako je "Les ve škole", "Recyklohraní aneb ukliďme si svět" atd. Dobrou praxi a zkušenosti předávají mj. v rámci pracovní skupiny "Rovné příležitosti" fungující v projektu MAP ORP KOPŘIVNICE II. Ostatní školy se tak v posledních 2 letech také výrazněji zapojují do těchto projektů a získávají ocenění.
|
|
školy využívají veřejně dostupné databáze a didaktické materiály, které jsou volně k dispozici. Konstatují, že nabídka je dostačující. Obec v tomto směru nevytváří žádné nové databáze.
|
Školy
využívají materiály k VUR z vhodných veřejně dostupných databází
(např. EduBase, DUM RVP, atp.). Uvádějí, že jich je k dispozici dostatečné
množství. Město si je těchto zdrojů vědomo, nové materiály ani databáze
nevytváří.
|
7.1.4. Je u škol a školských zařízení zřizovaných obcí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu, apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Všechny budovy ZŠ a MŠ jsou zařazeny do systému energetického
managementu budov v majetku města Kopřivnice.
Energetický management je zde vykonáván na ose spolupráce mezi odpovědnými
zaměstnanci škol, energetikem města a odborem školství, kultury a sportu.
Spotřeba energie a finanční náklady na energie jsou sledovány speciálním
energetickým sw Energy Broker https://www.energybroker.cz/, ke
kterému má přes internet přístup celý energetický management města, včetně
zaměstnanců školských zařízení odpovědných za hospodaření s energiemi,
energetika města, pracovníků odboru školství, kultury a sportu.
Hospodaření s energiemi je samostatně zpracovaný proces MU. Sledování
spotřeby energií je prováděno v měsíční periodě s ručním odečtem měřidel
energie a vody.
Zřizovatel zajistil vypracování energetických auditů (energetických
posudků), průkazů energetické náročnosti budov,v některých případech i
energetických štítků obálky budov , v rozsahu definovaném platnou
legislativou. Mnohá energeticky úsporná opatření doporučená z energetických
auditů či posudků již byla provedena, např. komplexní zateplení – www.koprivnice.cz (RADNICE/PROJEKTY/
UKONČENÉ PROJEKTY). Na zateplení se částečně čerpaly peníze z dotací. Jiná
úsporná opatření teprve čekají na realizaci a hledají se finanční zdroje. Kromě
využití dotací se využila u investic do krátkodobě návratných
energetických opatření metoda EPC. Bylo přikročeno i k osvětě uživatelů škol. Osvěta k udržitelné energetice
a hospodaření s vodou všech zaměstnanců příspěvkových organizací a organizačních
složek spadajících pod odbor školství, kultury a sportu je prováděna
energetikem města 1 x ročně. V oblasti hospodaření s energií a vodou je
nastavena i motivace. Ředitelé jednotlivých příspěvkových organizací jsou
každoročně hodnoceni z hospodaření s energií a vodou, což má zpětnou vazbu do
jejich finančního odměňování.
Další úsporná opatření
jsou chystána v oblasti spotřeby elektrické energie.
MŠ a
ZŠ třídí odpadový materiál. Město poskytuje školám nádoby na tříděný sběr. Detailnější
popis sběru u jednotlivých ZŠ a MŠ viz tabulka níže:
ZŠ 17.
listopadu |
papír |
plast |
sklo |
|
ZŠ Alšova |
papír |
plast |
|
bio |
ZŠ E. Zátopka |
papír |
plast |
|
bio |
ZŠ M. Horákové |
papír |
plast |
|
|
ZŠ Lubina |
plast |
|
|
bio |
ZŠ F. Bayera |
papír |
plast |
|
|
ZŠ,MŠ Motýlek |
papír |
plast |
|
|
ZŠ Mniší |
papír |
|
|
|
MŠ Mniší |
papír |
|
|
bio |
MŠ Krátká |
papír |
|
|
bio |
MŠ Česká |
papír |
|
|
bio |
MŠ Francouzská |
papír |
|
|
bio |
MŠ I. Šustaly |
papír |
|
|
|
MŠ Jeřabinka |
papír |
|
|
bio |
MŠ Lubina |
papír |
plast |
|
bio |
MŠ Pionýrská |
papír |
plast |
|
bio |
MŠ
Záhumenní |
papír |
|
|
bio |
Kompostéry na ZŠ a MŠ, sběr a využití dešťové vody
MŠ Francouzská:
Na zahradě mají svůj kompost, který je z palet a je dvoukomorový. Dále
využívají popelnici na bio odpad.
Kompost budou na podzim využívat jako hnojivo do záhonů. Chtěly by dokoupit biopopelnice
i do tříd. Seznamují děti s tím, jaký přínos má kompost pro naši
zemi.
Mají koupený sud na dešťovou vodu. Řeší se odtoková roura z okapu,
zatím je jen na sběr vody co naprší. Vodu využívají na nově vybudované záhony
na školní zahradě. Učí děti šetřit vodou z vodovodu.
MŠ Lubina:
Vlastní kompostér zatím nevyužívají, ale chystají se zavést od nového
školního roku. Zatím odpad ze zahrad a školní kuchyně dávají do BIO popelnice,
kterou pak Slumeko sváží.
Zadržování dešťové vody - ano, z okapu do sudu - používají na zalévání a
hry dětí.
MŠ Pionýrská:
Mají obojí. Chytají vodu i dělají kompost.
MŠ Zd.Buriana:
Mají svůj vlastní kompost a také zachytávají dešťovou vodu, kterou
využívají ve své zahradě.
V ostatních MŠ zatím kompostér není a vodu nezachytávají, ale dle dohody by
se na toto zaměřili od září 2020, což bychom podpořili i z města (dodání
kompostérů apod.)
U ZŠ, které mají školní zahrady, tak využívají kompostéry, zahradu nemá ZŠ
M.Horákové, tak tam není. Dešťovku školy zatím nevyužívají.
|
|
|
Co se týká energetického managementu došlo k posunu zejména nákupem nového energetického programu (Energybroker) před 2 lety, který umožňuje jednak vkládání potřebných dat na jedno místo, ale hlavně možnost nahlížení všech zúčastněných osob. Spolupráce se v tomto velmi zlepšila, provoz je pravidelně sledován a výkyvy jsou konzultovány s energetikem města. Jsou také nastavená pravidelná školení zaměstnanců ZŠ a MŠ městským energetikem na všech školách a školkách zřizovaných městem (1 x ročně). Pravidla energetického managementu týkající se škol a školských zařízení jsou popsána v příkazu tajemníka "Zásady vztahů zřizovatele a příspěvkových organizací" (zejména str. 16-19, část pátá, článek 14 , bod 4 p) -z) a článek 22 (1) i) na str. 23).
|
Město podporuje provoz škol v souladu s principy
udržitelného rozvoje. Od minulého auditu došlo k významnému zlepšení. Město
pořídilo nový energetický software, který umožňuje nahlédnutí spotřeby energie
ve městě všem zúčastněným a jejich další spolupráci a koordinaci. Provoz (nejen)
ve školách je tímto způsobem pravidelně sledován a konzultován s energetikem
města. Pozitivně lze hodnotit také každoroční školení pro zaměstnance ZŠ a MŠ v oblasti
spotřeby energie a nakládání s vodou. Město zahrnulo pravidla
energetického managementu ve svých oficiálních dokumentech. Dochází také k postupnému
zateplování budov a dalším energetickým opatřením.
Všechny školy mají vlastní nádoby pro recyklaci
papíru, zhruba polovina škol recykluje také plasty a jedna škola má také nádobu
na recyklaci skla. Většina škol používá popelnice na bioodpad. Některé školy mají
také vlastní kompostéry na zahradě a sběr dešťové vody, které využívají pro
zalévání či hru dětí. Do budoucna lze doporučit podporu zavedení kompostérů a
sběru dešťové vody ve všech školách a školských zařízeních, kde je to technicky
možné.
|
7.1.5. Podporuje obec (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K největšímu síťování učitelů a
vychovatelů dochází v rámci projektu MAP ORP Kopřivnice II, kde jsou mj. vytvořeny pracovní skupiny zacílené
na rozvoj gramotností (čtenářská, matematická), dále na podporu rovných
příležitostí ve vzdělání a pracovní skupina pro předškolní vzdělávání. Pro
práci pracovních skupin nabízí město k dispozici prostory pro setkávání,
je schopné nabídnout koordinátory pro diskuze a lektory vzdělávání pro
účastníky zdarma. V rámci budování znalostních kapacit jsou plánovány a
připravovány aktivity sdílení zkušeností a předávání dobré praxe ředitelů,
pedagogů (učitelů a vychovatelů) se zaměřením na jednotlivé gramotnosti,
moderní didaktiku, vzdělávání v oblasti etické výchovy, komunikativních
dovedností, socioklimatu ve třídách, práci s dětmi se speciálními vzdělávacími
potřebami atd.
Více na http://www.koprivnice.cz/index.php?id=vzdelavani-skoly-map-orp-koprivnice.
V rámci tohoto projektu nám také fungují tzv. Otevřené kabinety pro
jednotlivé skupiny – např. Otevřený kabinet pro vychovatelky, Otevřený kabinet
pro speciální pedagogy, Otevřený kabinet pro učitele 1. stupně atd., kde
dochází k síťování podobně zaměřených odborníků z řad pedagogů, kteří
se pravidelně scházejí a předávají zkušenosti a příklady z praxe.
Město
také úzce spolupracuje s místními organizacemi, nabízejícími vzdělávání
v problematice UR, jednak organizováním společných akcí a také předává jejich nabídky na ZŠ a MŠ (např. Radamok,
Hájenka z.s., atd.). Místní školy tyto aktivity využívají pro žáky i učitele. Na půdě MÚ probíhají 4 x ročně pravidelná setkávání zástupců firem, Úřadu práce, škol a zástupců města (vedení + vedoucí odborů rozvoje města a školství) v rámci Rady pro rozvoj lidských zdrojů. Prohloubila se tím spolupráce těchto organizací v aktuálních tématech rezonujících ve městě, tj. zejména rozvoj, vzdělávání, podpora firem, atd. (viz přiložená pozvánka na setkání v roce 2019) Vedení škol a školských zařízení se setkávají na pravidelných poradách, které pro ně pořádá Odbor školství, kultury a sportu 1x za 2-3 měsíce. Je zde prostor pro sdílení nápadů a domlouvání spolupráce. V případě zájmu jsou zvány a vítány i další organizace, které prezentují své nabídky a možnosti spolupráce se školami. Zpravidla na každé poradě se takto objeví 1-3 hosté s různými podněty (viz přiložená aktuální pozvánka na poradu s řediteli)
|
-
Ano
Viz návodná otázka 7.1.5
|
Síťování je proti minulému období systematičtější zejména díky projektu MAP II, který působí v celém ORP - došlo k většímu propojení a spolupráci nejen mezi jednotlivými školami, ale i mezi ZŠ a MŠ a dalšími institucemi (knihovna, DDM, místní a okolní firmy a NNO).
|
Město
aktivně podporuje síťování různých subjektů a značně se v této oblasti
zlepšilo od posledního auditu. Síťování a spolupráce probíhá zejména v rámci
MAP II, kde jsou ustavené pracovní skupiny zaměřující se na rozvoj gramotností,
rovných příležitostí, atp. Pozitivně lze hodnotit zapojení ředitelů, učitelů i
vychovatelů, kteří si zde předávají své zkušenosti a příklady dobré praxe.
Město síťování podporuje nabídkou prostor, facilitátorů či lektorů. Nově dochází
také k pravidelným schůzkám zástupců města, firem, úřadu práce a škol
v rámci Rady pro rozvoj lidských zdrojů. Pravidelné porady jsou také
organizovány pro vedení škol a školských zařízení, na kterých mj. dochází k
setkávání s místními organizacemi pro případnou další spolupráci.
|
7.1.6. Jaká je spokojenost obyvatel obce se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2018 proběhl další průzkum veřejného mínění realizovaný společností Augur (probíhá jednou za 2 roky), jehož součástí bylo i několik otázek týkajících se vzdělávání. U většiny otázek je srovnání s předešlým šetřením v roce 2016.Detaily viz: http://www.koprivnice.cz/urad/dokumenty/pruzkum_verejneho_mineni_2018.pdf - str. 19-23. Z uvedeného vyplývá zejména toto: Sedm z deseti respondentů je spokojeno s kvalitou práce s dětmi v mateřské škole (69,8%). Téměř stejný počet respondentů je spokojen s mateřskými školami obecně (68,4 %). Se spoluprací školského zařízení a rodičů je spokojeno 64,4 % dotázaných a téměř 6 respondentů z 10 je spokojeno s možností výběru mateřské školy. Oproti roku 2016 se spokojenost s MŠ výrazně zvýšila. Se základními školami jsou spokojeny více než dvě třetiny dotázaných (67,1 %). Téměř stejný počet respondentů vyjádřil spokojenost s nabídkou mimoškolních aktivit (školní družina, klub, kroužky) a s kvalitou práce s dětmi v ZŠ (63,8%). Naproti tomu nejnižší míru spokojenosti vyjádřili respondenti s kvalitou vzdělávání v oblasti praktických dovedností. V porovnání s rokem 2016 se spokojenost se základními školami také zvýšila. Tabulka č. 11 je bohužel společností Augur špatně vyplněna a interpretována. Byli na to již upozorněni. Porovnáním dat z let 2016 a 2018 je patrné, že spokojenost se školami se zvýšila. V roce 2016 byla jednou možnou odpovědí „nevím“, kdežto v roce 2018
nikoli – data proto nejsou přímo srovnatelná.
V roce 2019 jsme v rámci projektu MAP ORP KOPŘIVNICE II dělali také detailnější průzkum spokojenosti se vzděláváním v MŠ a ZŠ - dotazníkové šetření bylo připraveno jednak pro pedagogy a jednak pro rodiče. Přikládáme v souboru výsledky tohoto šetření pro rodiče v rámci základních a mateřských škol města Kopřivnice. V rámci tohoto šetření lze z hlediska rodičovské veřejnosti také konstatovat spíše spokojenost se vzdělávacími institucemi v Kopřivnici. Zároveň nám průzkum ukázal oblasti, na které bychom se měli zaměřit pro další rozvoj, např. zlepšení komunikace mezi školami a rodiči, školení pro rodiče pro orientaci v moderních pedagogických a didaktických metodách, spolupráce v oblasti prevence zejména šikany, kyberšikany, závislostí apod.
|
-
Ano
Viz návodná otázka 7.1.6 a přiložený dokument
|
Oblast vzdělávání se zejména větším propojením jednotlivých aktérů v území v rámci projektu MAP ORP KOPŘIVNICE II zlepšuje a rozvíjí. Stále je na čem pracovat, nicméně spokojenost obyvatel se vzdělávacími institucemi je dle uvedených průzkumů dobrá až velmi dobrá.
|
Město provádí pravidelný průzkum
veřejného mínění každé dva roky a součástí je i průzkum spokojenosti obyvatel
se vzdělávacími institucemi. Poslední průzkum proběhl v roce 2018 a byl
porovnán s výsledky z roku 2016. Z výsledků vyplývá, že je více
než 60% respondentů spokojených se ZŠ i MŠ. Spokojenost se vzdělávacími
institucemi je tedy všeobecně poměrně vysoká a zdá se mít vzrůstající trend.
Srovnání s předchozími lety je nicméně obtížné kvůli rozdílným možnostem
odpovědí v předchozím šetření, bude nutné se na toto zaměřit v dalším
šetření (a následně auditu).
Město také v roce 2019 realizovalo podrobnější průzkum
spokojenosti rodičů a pedagogů s MŠ a ZŠ v rámci projektu MAP ORP
Kopřivnice II. Kromě oblastí, kde vládne všeobecná spokojenost rodičů, město díky
tomuto průzkumu odhalilo také oblasti, na jejichž zlepšení by se mělo zaměřit
v budoucnu.
|
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
Město má snahu podporovat NNO zajišťující neformální vzdělávání, spolupracovat s nimi a nabízet dotační programy, které jsou pro ně dostupné. Většina NNO tu působí dlouhodobě, před 2 lety vznikla nová organizace zabývající se také neformálním vzděláváním - Centrum pro rodinu, z.s. Město tuto organizaci podpořilo v prvním roce její činnosti individuální dotací. V rámci dotačních programů se snažíme podpořit všechny žadatele, kteří splní kritéria vyhlášeného programu, i když ne vždy v plné finanční výši, o jakou žádali. V roce 2020 došlo k výraznému navýšení dotačního programu 1/OŠKS/2020 - Program na podporu mládeže, tělovýchovy, sportu a volnočasových aktivit, který každoročně využívá přes 30 zapsaných spolků. Tím se výrazně zvýšila podpora zejména klubů pracujících s dětmi a mládeží a většina z tohoto navýšení jde přímo do činnosti klubů s dětmi a mládeží do 26 let.
|
Město dlouhodobě podporuje NNO a další instituce, které
v rámci neformálního vzdělávání propagují tématiku udržitelného rozvoje.
Významným zlepšením oproti minulému auditu je systematická podpora síťování
různých aktérů ve vzdělávání v rámci Rady pro rozvoj lidských zdrojů a
projektu MAP ORP II. Do budoucna bychom doporučily vypracovat podrobnější
analýzu činností relevantních organizací s ohledem na UR, aby mohla být
případně městem podpořena méně zastoupená témata v neformálním vzdělávání.
|
7.2.1. Existují v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Vyhodnocuje obec jejich činnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V
rámci Kopřivnice evidujeme několik NNO, které se zabývají mj. vzděláváním pro
udržitelný rozvoj, ale zpravidla mají širší záběr aktivit. Částečně se touto
problematikou zabývají i některé příspěvkové organizace.
Proti
minulému auditu máme od roku 2018 novou neziskovou organizaci „Centrum pro
rodinu, z.s.“, se kterou z pozice města spolupracujeme a jejíž činnost
podporujeme. Co se podpory města týká, některé organizace jsou finančně podporovány příspěvkem
z města (Městská knihovna + Akademie III.věku patřící pod Kulturní dům Kopřivnice,
p.o., Dům dětí a mládeže, p.o. apod.), ostatní mají možnost žádat o dotaci
např. na akce (využívá např. Mandala, Junák, Pionýr), u řady spolků podporujeme
také nájmy a činnost směřovanou k dětem a mládeži do 26 let (např. Pionýr,
Junák, sportovní kluby a kulturní spolky), individuální dotaci dostalo Centrum pro rodinu. Níže podávám stručný popis
činnosti jednotlivých NNO a p.o.:
1. Centrum pro rodinu, z.s.
– https://cprkoprivnice.webnode.cz/. Posláním Centra pro rodinu je podporovat
rodinu, manželství a mezilidské vztahy. Pořádají řadu vzdělávacích kurzů a
seminářů, aktuálně např. čtyřdílný kurz „Cesta efektivní komunikace“, seminář
pro rodiče „sourozenecké konstelace“ a řadu dalších. Pro ZŠ a SŠ nabízí
preventivní školní program „Škola osobního života“.
Tato nezisková organizace vznikla a působí na území města od září 2017. Cílem
centra je přispívat k upevňování stability manželství, ke zlepšování
vztahů a prevenci vztahových dysfunkcí v rodině a k trvalému
posilování základních funkcí rodiny. Činnost, kterou organizace a realizuje,
spočívá v přípravě mladých lidí na manželství a rodičovství, v pořádání
vzdělávacích akcí (přednášek, besed a kurzů) pro veřejnost s cílem
podpořit a rozvíjet vztahové, rodičovské a rodinné kompetence účastníků a také
v poskytování podpory rodinám zatíženým vztahovými a výchovnými problémy.
Tato podpora je uskutečňována nabídkou individuálních konzultací, rodinných
mediací a rodinných terapií v rozsahu dle potřeb klientů. Organizace se
zapojila do procesu komunitního plánování sociálních služeb a je uvedena ve III.
střednědobém plánu sociálních služeb na území města Kopřivnice v Příloze
č. 4 „Síť souvisejících aktivit“ jako organizace, která svými aktivitami vhodně
doplňuje síť sociálních služeb (více viz bod 9.2.1 auditu). V roce 2019 organizace uspořádala 2 běhy kurzu osobnostního rozvoje
pro ženy ROSE, který byl zaměřen především na rozvoj vnitřního potenciálu a
sebedůvěry žen, rozvoj komunikačních kompetencí a zvládání stresu. Kurzu se
zúčastnilo celkem 31 žen.
https://cprkoprivnice.webnode.cz/
2. Hájenka, o.s. - provoz střediska ekologické výchovy (programy pro MŠ
a ZŠ) – zabezpečují činnost ekologické poradny pro občany Kopřivnice a okolí.
Připravují programy ekologické výchovy, besedy, přednášky, výstavy, semináře,
terénní exkurze, soutěže a další aktivity. S městem spolupracují na
některých větších akcích – např. Den země. http://www.ekocentra.cz/moravskoslezsky-kraj/144-278-obcanske-sdruzeni-hajenka.htm
3. Junák – český
skaut, středisko Kopřivnice z.s. - www.vanaivan.cz
– provozovatel Skautského centra Vanaivan, kde probíhá řada aktivit pro školy,
ale i širokou veřejnost – z aktuálních např. orientační závod Kimegal
2019, závod Kopřivnický chyták 2019, Seniorkomp (v rámci cyklu Aktivní senior
2019) atd. Posláním skautského centra je posílit a podpořit rozvoj
volnočasových a vzdělávacích aktivit nejen skautů, ale i dalších neziskových
organizací v regionu a občanů města. Úzce spolupracují s městem na
organizování některých akcí pro veřejnost (seniory, rodiny s dětmi) - např.
Pochod všech generací, Sportovní seniorské odpoledne apod. Co se týká témat
udržitelného rozvoje, v loňském roce jsme ve spolupráci města s Vanaivanem zorganizovali
např. Výstavu na stromech, konanou ve dnech 5.- 12.10.2019 v parku Dr.
Edvarda Beneše a vestibulu MÚ s happeningem dne 11.10.2019 zaměřeným na
podmínky pěstování kakaa v západoafrickém státě Cote d‘ Ivoire. Více viz www.vanaivan.cz
4. Pionýr, z.s. - https://koprivnice.pionyr.cz
Pionýr nabízí aktivní činnost nejen svým členům, ale i široké
veřejnosti. Vede k rozvoji člověka a podílí se na prevenci sociálně
patologických jevů. Dětem nabízí různorodé využití jejich volného času:
kultura, sport, soutěže, turnaje, výlety, výtvarné činnosti, talentová činnost,
aktivity v přírodě,…
5. Jóga v denním
životě, o.s. http://www.joga.cz - Jógacentrum Kopřivnice – nabízí kurzy pro
začátečníky i pokročilé, cvičení pro seniory, kurzy prevence civilizačních
onemocnění, cvičení pro mladší a starší děti. Pořádají víkendové kurzy zaměřené
např. na jógové techniky, filozofii, vegetariánské vaření apod. Spolupracují s městem
např. na akci Férová snídaně.
6. Akademie třetího věku při
Městské knihovně Kopřivnice www.kdk.cz . Akademie je pořádána
jako zájmové semestrální studium určené pro posluchače starší 55 let. Témata se
mění. V roce 2018/19 to byly např. tyto kurzy: Historie i současnost
středního školství v Kopřivnici, Kapitoly z etnografie a dějin Novojičínska
atd.
7. Živá mandala
- https://cs-cz.facebook.com/pg/MANDALA.koprivnice
- jak sami píší: „MANDALA je zhmotněnou podobou spolupráce a komunikace lidí, kteří se chtěli, chtějí nebo teprve budou chtít podílet a
podělit“. Pořádají řadu kulturních akcí, seminářů, happeningů, osvětových akcí.
Z aktuální nabídky k tématu UR např. beseda s Lucií Smolkovou
s názvem Klima Fridays for Future dne 22.1.2020 v Katolickém domě
v Kopřivnici (https://www.facebook.com/MANDALA.koprivnice/photos/p.2748349078581438/2748349078581438/?type=1&theater).
8. RADAMOK – Rada dětí a
mládeže Moravskoslezského kraje - http://www.radamok.cz/.
Jedná se o dobrovolný spolek, jehož
posláním je podporovat v duchu „Úmluvy o právech dítěte“ oprávněné zájmy
dětí a mládeže, ve snaze napomáhat všestrannému rozvoji mladých lidí. Spolek
provozuje objekt Hájenky u Kopřivnice. Objekt slouží dětem a
mládeži k víkendovým pobytům, ale i jako školící a vzdělávací středisko pro dobrovolníky. Radamok spolupracuje s městem na akcích jako je Den země nebo Festival volnočasových aktivit.
9. Armáda spásy - provozuje
Klub Kamarád (nízkoprahové zařízení pro
děti a mládež) http://armadaspasy.cz/pobocky/koprivnice/nzdm-koprivnice/.
Klub nabízí socioterapeutické činnosti, volný i řízený program. Pracovníci
poskytují uživatelům intervence v problémových a rizikových tématech.
Služba je poskytována anonymně. Posláním této služby je zlepšit kvalitu života
dětí a mládeže ohrožených společensky nežádoucími jevy. Poskytnutím bezpečného
prostoru, pomoci, podpory a informací se snaží napomáhat předcházet sociálnímu
vyloučení a všestranně rozvíjet osobnost klientů. Spolupráce města s Armádou
spásy je nejen v provozu Klubu Kamarád, ale také v oblasti udržitelného
rozvoje ve shromažďování a sběru starého šatstva a obuvi, pro které jsou ve
městě instalovány kontejnery.
10. Příspěvkové organizace města
se problematikou udržitelného rozvoje také zabývají – MŠ a ZŠ, DDM Kopřivnice (MC Klokan), již zmiňovaný KDK
(Městská knihovna). O nich píšeme v jiných kapitolách.
11. Co se týká organizací, které
poskytují poradenské, vzdělávací a sociální služby ohroženým a znevýhodněným
skupinám obyvatel, obec podporuje formou dotací Občanskou poradnu, která má
kontaktní místo v Kopřivnici, zřizovatelem je Centrum pro zdravotně
postižené Moravskoslezského kraje o. p. s., Bieblova 3, Ostrava. Občanská
poradna poskytuje poradenství v oblasti sociálních dávek, pracovněprávních
vztahů a nezaměstnanosti, bydlení, rodiny a mezilidských vztahů,
majetkoprávních vztahů a také v oblasti dluhové problematiky (řešeno
nejčastěji), kde pomáhá při vyjednávání s věřiteli a exekutory a
pomáhá při sepisování návrhu na insolvenci.
Odbor sociálních
věcí a zdravotnictví – poskytuje sociální
práci a sociálně právní poradenství. Pravidelně
každoročně organizuje Dny sociálních služeb, aby občany informovalo o
možnostech péče ve městě. Odbor v oblasti péče o nejstarší generaci každoročně spolupracuje
na organizaci 4 společensko-kulturních
akcí pro seniory v Kopřivnici a místních částech Mniší a Vlčovice, provádí
návštěvy seniorů z Kopřivnice v domovech pro seniory v okrese Nový Jičín –
každoročně je předáno celkem cca 40 dárkových balíčků k Vánocům s
individuálních přáním každému z nich. Dále odbor zrealizuje cyklozájezdy pro
seniory. .V rámci odboru je zajišťován provoz 2 Klubů seniorů a částečná úhrada
aktivit členů klubů v Kopřivnici a společného klubu Mniší – Vlčovice.
Členové obou klubů vyvíjejí vlastní klubovou činnost – setkávání se při
společenských hrách, procházkách v blízkém okolí, organizují poznávací či
turistické zájezdy. Vedení obou klubů aktivně spolupracuje s odborem – provádí
hodnocení aktivit, podávají náměty, připomínky, pracovníci odboru se účastní na
některých jejich akcích apod. Od roku 2012 odbor organizuje celoroční
aktivizační programu pro seniorskou veřejnost – „Aktivní senior“. Tento program
obsahuje vzdělávací aktivity (Akademie třetího věku, trénování paměti,
seniorcomp), jednorázové besedy, přednášky, výstavky, sportovní aktivity a
společensko-kulturní akce.
Město je
zřizovatelem organizace, která poskytuje sociální služby a podporuje další
organizace jak na území města, tak mimo něj, pokud poskytují služby občanům
města a to prostřednictvím dotačního programu.
Středisko
sociálních služeb města Kopřivnice, p. o.
– zřizováno městem Kopřivnice; zastřešuje poskytování sociálních služeb na
území města Kopřivnice; provozuje pečovatelskou službu, domácí zdravotní péči,
odlehčovací služby, rehabilitace, stravovnu, azylový dům s noclehárnou a
denní stacionář pro dospělé občany se zdravotním a mentálním postižením http://www.sssmk.cz/
Centrum
pro zdravotně postižené Moravskoslezského kraje, o.p.s. poskytuje na území města od roku 2009 služby odborného
sociálního poradenství - Občanskou
poradnu, která poskytuje široké sociálně právní poradenství. V r. 2013
rozšířena činnost o 1 den na základě zvýšené poptávky po službě. Dále
organizace poskytuje od roku 2011 službu
Osobní asistence pro osoby se zdravotním postižením. Služba vznikla na základě
potřeby vyjádřené v prvním kom. plánu sociálních služeb.
Z. s.“ Máš
čas?“ – provozuje nízkoprahové denní centrum Racek pro osoby
bez přístřeší. Usilují o sociální začlenění a pozitivní změnu v životech
osob bez přístřeší v Kopřivnici. Služba vznikla v roce 2010. Cíle: Zdravotní
a sociální rizika spojena s životem na ulici jsou minimalizována
prostřednictvím služby; uživatelé služby aktivně řeší svou situaci; uživatelé
získávají ekonomickou nezávislost; situace osob bez přístřeší v Kopřivnici
je mapována. Zařízení je nízkoprahové, usilujeme o minimalizaci bariér, které
by bránily potencionálním uživatelům službu využít. Pomoc je realizována přímo
nebo zprostředkovaně. Kontakt pracovníků s klienty je postaven na svobodném a
dobrovolném rozhodnutí ze strany klienta vstoupit do interakce s pracovníkem.
http://www.socialnisluzbykoprivnice.cz/organizace/nizkoprahove-denni-centrum-racek
Renarkon,
o.p.s. – poskytuje soc. službu terénní program pro osoby závislé na návykových
látkách, nově od r.2017 i pro osoby závislé na alkoholu a gamblerství.
V roce 2013 rozšířila organizace svou činnost i o poradenství pro rodinné příslušníky, známe atd.
Cíleně činnost těchto organizací jako obec nevyhodnocujeme, ale přehled o jejich činnosti v rámci působnosti jednotlivých odborů máme.
|
|
Ve městě se nachází řada NNO, z nichž větší část se alespoň částečně zabývá některými tématy UR. Podrobněji viz výčet a stručný popis. Obec cíleně nevyhodnocuje jejich činnost, nicméně má přehled o jejich činnosti v rámci jednotlivých oblastí.
|
Ve
městě je řada organizací a NNO zabývajících se aspekty VUR. Od minulého auditu
přibyla jedna organizace (Centrum pro rodinu) a město ji i další existující
podporuje. Do budoucna bychom doporučily vypracovat podrobnější analýzu
činností těchto organizací s ohledem na UR – méně zastoupená témata či
oblasti by pak město mohlo cíleněji podpořit.
|
7.2.2. Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu obce pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
sto každoročně připravuje pro NNO několik typů dotačních programů. Nejblíž problematice UR jako takové má dotační program Zdravého města Kopřivnice
s každoročně vyčleněnou částkou 30.000,- Kč. Vzhledem k nevelké částce v tomto programu a zároveň nevelkému počtu žádostí v programu Zdravého města, jsou podpořeny zpravidla 2-3 projekty ročně. Spolky využívají spíše ostatní programy - viz dále.
Dále je možno využít dotačního programu 2/OŠKS/2020 – Program
na podporu kultury a osvětové činnosti s rozpočtem 700 000 Kč nebo 1/OŠKS/2020 - Program na podporu
mládeže, tělovýchovy, sportu a volnočasových aktivit s rozpočtem pro rok 2020 ve výši 2 050 000 Kč. Programy viz http://www.koprivnice.cz/index.php?id=dotace-koprivnice
Co se týká organizací, které poskytují sociální služby, podporuje je město v rámci
dotací Odboru sociálních věcí a zdravotnictví.
Tabulka s počty podpořených subjektů z jednotlivých dotačních programů v letech 2012-2019:
Program
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
Mládež a sport
|
33
|
41
|
34
|
33
|
33
|
30
|
28
|
28
|
Kultura
|
22
|
27
|
26
|
20
|
23
|
19
|
23
|
15
|
Zdravé město
|
9
|
4
|
4
|
2
|
4
|
1
|
2
|
3
|
Poznámka: Mimo tyto dotační programy je možnost žádat i o individuální dotace,
což je využíváno zejména v oblasti sportu, kultury a mezinárodních vztahů. Žádost zaměřenou cíleně na vzdělávání k udržitelnému rozvoji jsme zatím nezaznamenali, ale mnohé podpořené akce se částečně této oblasti týkají.
Žadatelé ve všech dotačních programech zpravidla bývají podpořeni, i když mnohdy ne v plné výši jejich žádosti. Přesto si dovolíme konstatovat, že podpora města vůči místním NNO je poměrně velká a stabilní.
Pro detailnější doplnění uvádím, že např. z programu Zdravého města byly v roce
2019 podpořeny 3 subjekty, konkrétně takto: Junák – český skaut, z.s.,
středisko Kopřivnice, na akci Kimegal a oslavu 10 let založení skautského
střediska Vanaivan, pan Petr Čarnota na akci „BIF JAM 5“ a Taneční centrum
Relax, z.s. na akci „Dny zdraví“
Vývoj poskytnutých částek (mil. Kč) u finančně největšího dotačního programu:
|
|
Ano, město nabízí několik typů dotačních programů, ve kterých mohou NNO žádat zejména na nájmy, činnost a akce. V roce 2020 v jednom z dotačních programů došlo k výraznému navýšení a to o cca 1,5 milionu Kč. Jedná se o program 1/OŠKS/2020 - Program na podporu mládeže, tělovýchovy, sportu a volnočasových aktivit, ve kterém o podporu každoročně žádá okolo 30 subjektů. V rámci tohoto programu je podporována zejména činnost klubů pracujících s dětmi a mládeží od 5 do 26 let. Město přispívá na nájmy, energie, činnost i trenéry.
|
Město
finančně podporuje řadu NNO a organizací, které se svými akcemi dotýkají (V)UR
– jedná se specificky o dotační program Zdravého města Kopřivnice
s částkou 30 tis. Kč, ze kterého jsou ročně podpořeny pravidelně 2-3
subjekty. Většina NNO a organizací dále využívá programy na podporu kultury a
osvětové činnosti či aktivit sportovních a mládeže. Na tyto oblasti má město
vyčleněny dva velké programy přesahující celkem 10 mil. Kč a podporující více
než 40 projektů ročně. Za pozitivní změnu lze považovat navýšení finančních
prostředků v roce 2020 v jednom z těchto programů (sport).
|
7.2.3. Pokud v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nejsou, snaží se obec nějakým způsobem podpořit jejich vznik? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město podporuje organizace zaměřené na udržitelný rozvoj.
V současné době vnímáme, že rozsah NNO ve městě je dostačující, řada z nich
se alespoň částečně problematikou UR zabývá.
Existující
organizace pokrývají svou nabídkou veškeré věkové skupiny obyvatel (od
předškolních dětí až po seniory).
|
|
|
|