Infrastruktura pro pěší:
Nové nebo rekonstruované
komunikace pro pěší a přechody pro chodce resp. místa pro přecházení jsou
prováděny tak, aby byly dodrženy všechny obecně závazné technické požadavky
zabezpečující jejich bezbariérové užívání. Přechody pro chodce jsou postupně
nasvětlovány bezpečnostními svítidly.
Chodníky i
přechody se staví (rekonstruují) jako samostatné akce nebo jako součást jiných
(velkých) projektů, kterých město každoročně realizuje několik.
Město realizuje samostatné
akce v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy na dva
roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro
období 2007 -2022 (aktualizován v roce 2014). Problematikou
bezbariérovosti se také zabývá Plánu udržitelné městské mobility (bude projednáván v orgánech
města v březnu a dubnu 2020).
Město Kopřivnice v období
let 2017 – 2019 zrealizovalo desítky akcí ve prospěch zlepšení podmínek pro
osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.
Město má zpracovanou Analýzu bezbariérovosti vybraných tras a objektů v Kopřivnici k roku
2018:
·
jedná se o analýzu čtyř základních tras v délce cca 16 km, které
propojují více než 40 budov občanské vybavenosti ve městě (nejen ve vlastnictví
města), jedná se jak o úřady, tak i sportoviště či kulturní zařízení, další
chodníky byly posouzeny v rámci zpracování Plánu udržitelné městské mobility v roce 2019,
zásadním strategickém dokumentu města, který se mimo jiné také zabývá bezbariérovostí
komunikací
·
k roku 2019 je z větší části hotová první trasa a část trasy
druhé a třetí, která propojuje MÚ Kopřivnice, Radnici, Úřad práce, Poštu,
Finanční úřad, dvě ZŠ, ZUŠ, Dům s pečovatelskou službou, Kulturní dům
Kopřivnice, Technické muzeum Kopřivnice a několik dalších budov občasné
vybavenosti, a to i s napojením na bytové domy, součástí úprav byly
stávající chodníky a rekonstrukce stávajících a zřízení nových přechodů pro
chodce na těchto trasách. Město také postupně upravuje budovy ve svém
vlastnictví pro pohyb osob s pohybovým omezením.
V roce 2020 se bude
realizovat několik dalších velkých investičních akcí zaměřených na úpravy ve
prospěch bezbariérovosti a doplnění komunikací pro cyklisty a chodce.
Za zmínku stojí zahájení
rekonstrukce centra města nebo předpokládaná přestavba stávající křižovatky
ulic Obránců míru, Školní a Francouzská na okružní, úprava a doplnění chodníků,
a to včetně úpravy a nasvětlení stávajících 4 nevyhovujících přechodů pro
chodce. Dále začne úprava veřejného prostranství okolo nového muzea Tatry na
ulici Husova.
Projekčně se začne v roce 2020 připravovat přestavba nevyhovující
křižovatky ulic Záhumenní a Kpt. Jaroše, a to včetně úpravy a nasvětlení
přechodů pro chodce a okolních chodníků.
- počet bezbariérových přechodů pro chodce (úprava stávajících
resp. zřízení nových):
2017 - 9
2018 - 1
2019 - 4
- počet bezbariérových míst pro přecházení (úprava stávajících resp. zřízení
nových)
2017 - 9
2018 - 16
2019 - 9
- počet bezbariérových autobusových zastávek (úprava stávajících resp.
zřízení nových)
2017 - 4
2018 - 1
2019 - 2
- počet upravených nebo zřízených parkovacích míst pro ZTP včetně
bezbariérových úprav (pouze městská parkoviště - bez obchodních domů)
2017 - 9
2018 - 10
2019 - 2
Infrastruktura pro cyklisty:
Město disponuje jak stezkami
s odděleným provozem pěších a cyklistů, tak i stezkami společnými či
samostatnými. Ve městě je i několik značených cyklotras. O dopravní značení
cyklotras se stará ČKT.
Město realizuje samostatné
akce v závislosti na Akčním plánu, který se zpracovává vždy na dva
roky a vychází ze Strategického plánu rozvoje města Kopřivnice pro
období 2007 -2022 (aktualizován v roce 2014). Problematikou
bezbariérovosti se také zabývá Plánu udržitelné městské mobility (bude projednáván v orgánech
města v březnu a dubnu 2020).
Město má take zpracován Generel cyklistické dopravy města
Kopřivnice z roku 2016:
Na území města se nachází
také několik vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty v délce téměř 660m.
Celková délka jednotlivých
druhů komunikací k 31.12.2019:
• komunikaci na území města (MK,silnice I.až III.tř.) - 95,35km
• cyklotras na území města - cca 23,2 km
• třech kondičních okruhů ve městě - 13,9km
• cyklostezek (společných, dělených i samostatných,
cyklopruhů) - 11,24 km
• chodníků – cca 80,5 km (při prům. šířce 2,5m tzn. cca 201
000 m2)
V rámci města se postupně
instalují cyklostojany pro kola dle finančních možností města.
Město má připravenou
projektovou dokumentaci na cyklistické propojení Kopřivnice s vedlejší
obcí Závišice (směr Nový Jičín). Město také začalo zpracovávat v roce 2019
dokumentaci na propojení Kopřivnice – Frenštát pod Radhoštěm, která musela být
ovšem z důvodu nedohodnutí se na majetkoprávním vyrovnání se soukromým
vlastníkem pozemku přerušena. Město bude i nadále postupně upravovat a
rozšiřovat síť komunikací pro cyklisty, a to také včetně potřebné infrastruktury,
jako jsou cyklostojany, mapy, odpočívky atd.
V červnu 2019 byla zprovozněná
první nabíjecí stanice pro elektrokola, a to u Informačního centra Kulturního
domu v Kopřivnice. Průběžně se také obnovuje a doplňuje dopravní
značení.
- nové resp. rekonstruované cyklostezky na k.ú. Kopřivnice a místních
částí (společné, dělené a samostatné vč. cyklopruhů)
2017 - 0 m
2018 - 240 m (zrušení 1
cyklopruhu na sídlišti Korej)
2018 - 380 m (realizace
stezky Dolní Roličky a u vlakové zastávky)
2019 - 0 m
- počet nových cyklostojanů - bez OD (počet míst pro odstavení kol)
2017 -
11
2018 - 25
2019 - 20
Město Kopřivnice neprovozuje
MHD. Kopřivnice zajišťuje dopravní obslužnost města na základě Smlouvy
zajištění dopravní obslužnosti na území Moravskoslezského kraje veřejnou
linkovou dopravou – oblast Novojičínsko východ s účinnosti od prosince
2018, a to pro následujících 10 let. Smlouva procentuálně upravuje spoluúčast
jednotlivých dotčených měst a obcí.