3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se v rámci své činnosti snaží o ekonomické i ekologické hospodaření s financemi i energiemi.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí nemá
vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické
efektivnosti, ale při zpracovávání zadávacích dokumentací se řídí metodikou
odpovědného veřejné zadávaní zpracovanou MPSV.
Odpovědné veřejné zadávání
není v právní úpravě definováno. Metodiku vnímáme odpovědné veřejné
zadávání jako proces, při kterém nakupujeme produkty, služby a stavební práce,
které potřebujeme, přičemž získáváme maximální hodnou za peníze vytvářením prospěchu
pro společnost a ekonomiku, a minimalizací negativních dopadů na životní
prostředí.
Tuto širokou definici
odpovědného zadávání preferujeme proto, že propojuje ekonomické, sociální i
environmentální aspekty a má tak blízko k tzv. principu 3E, který zahrnuje
hospodárnost, účelnost a efektivnost. Jedná se o přístup, který se nesoustředí
pouze na některé, úzce vymezené, společenské aspekty, ale jeho přesah je právě
v komplexnosti jeho pojetí.
V praxi je tato metodika
uplatňována, např. výběrová řízení na techniku (IT) již obsahují požadavky na
maximální energetickou náročnost elektroniky. Také nákupy spotřebního materiálu
(do 2.000,- Kč), drobného dlouhodobého hmotného majetku i dlouhodobého hmotného
majetku (nad 40.000,- Kč) se řídí kritériem spotřeby pořizovaného spotřebiče. Dalším opatřením je již zavedená elektronizace materiálů pro představitele města. Dnes už materiály k rozhodování v orgánech města nedostávají radní a zastupitelé v papírové podobě, ale jen v digitální. Dalším novým modulem, který byl na Městském úřadě ve Velkém Meziříčí zaveden (leden 2019) jsou tzv. elektronické procesy, sloužící pro veškerou evidence daňových dokladů. Veřejné osvětlení. Máme proveden pasport veřejného osvětlení, proběhla optimalizace odběrných míst a data slouží jako podklad k postupné rekonstrukci VO ve městě. Tak jako i v jiných městech město musí zajišťovat službu osvětlení a ročně toto stojí nemalé finanční prostředky.
|
-
-
-
Ne
2015 - počet nakoupených papírů A4 602.500 ks 2016 - počet nakoupených papírů A4 600.000 ks 2017 - počet nakoupených papírů A4 750.000 ks 2018 - počet nakoupených papírů A4 800.000 ks Na Městském úřadě ve Velkém Meziříčí se recyklovaný papír nepoužívá, jelikož prach z recyklovatelného papíru se usazuje v tiskárnách, což zvyšuje náklady na servis, opravy a profylaxi.
-
Ano
Jsou preferovány nákupy spotřebičů v nejvyšší energetické třídě.
-
Ano
Recyklovaný papír není nakupován, protože jeho používání se ukázalo jako neekologické a neekonomické ve vztahu k životnosti tiskáren. V jisté míře je však používán například při tvorbě propagačních materiálů města. Spotřebiče jsou při nákupu posuzovány i z hlediska eko třídy a jsou nakupovány spotřebiče v nejvyšší energetické třídě. Jejich podíl však není sledován. Stejný princip je uplatňován i při nákupu spotřebního zboží s pozitivním vlivem na UR.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se v rámci své činnosti snaží o ekonomické i ekologické hospodaření s financemi i energiemi. Některé činnosti jsou sledovány částečně.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oceňuji proaktivní přístup, sledování spotřeb, provádění elektronizace.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je zaveden celoplošný komplexní systém třídění komunálního odpadu. Dochází k zvyšování podílu vytříděného odpadu na obyvatele. Dále došlo k navýšení počtu složek separovaného odpadu. Osvěta a popularizace třídění odpadů probíhá v rámci kampaní. Informace jsou umístěny na webových stránkách města a jednou ročně v tištěném měsíčníku, který obdrží každá rodina. Velmi dobré výsledky v oblasti s nakládáním s odpady byly potvrzeny umístěním města v soutěži "My třídíme nejlépe".
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kladně hodnotím, že odpadové hospodářství je řízeno, jsou dostupné informace o množství a druzích produkovaných odpadů, je zajištěn sběr všech složek KO. Doporučil bych více pracovat také s živnostenskými provozy, aby se do městského systému zapojili, případně řešily OH vlastními smlouvami tak, aby nedocházelo ke zneužívání systému.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Po městě je rozmístěno asi 120 stanovišť na tříděné složky
komunálního odpadu. Krom papíru, plastů,
nápojových kartonů a skla (bílého a barevného zvlášť) jsou ve městě od roku
2009 rozmístěny i nádoby na bioodpad (asi 110 stanovišť a 6 velkoobjemových kontejnerů
v zahrádkářských koloniích), od roku 2018 nádoby na kovy (23 stanovišť), od
roku 2015 nádoby na textil textil (12 stanovišť, které sváží společnost
TextilEco) a drobné elektro (8 stanovišť – od společnosti Asekol).
Do konce roku 2019 umístíme na vybraných zhruba 10 stanovištích i
nádoby na potravinové oleje a tuky.
Množství některých vytříděných odpadů za rok
2016:
Pneumatiky 6,316 tun/rok
Železo a ocel: 351, 636 tun/rok
Papír a lepenka: 293,952 tun/rok
Sklo: 176,776 tun/rok
Oděvy: 50,693 tun/rok
Dřevo: 258,167 tun/rok
Plasty: 258,167 tun/rok
BRO: 1114, 166 tun/rok
Objemný odpad: 639,2 tun/rok
2017:
Pneumatiky: 17,538 tun/rok
Železo a ocel: 199,339 tun/rok
Papír a lepenka: 291,715 tun/rok
Sklo: 188,519 tun/rok
Oděvy: 48,982 tun/rok
Dřevo: 170,825 tun/rok
Plasty: 264,814 tun/rok
BRO: 868,798 tun/rok
Objemný odpad: 606,44 tun/rok
2018:
Pneumatiky 12,964 tun/rok
Železo a ocel: 194,252 tun/rok
Papír a lepenka: 293,383 tun/rok
Sklo: 194,902 tun/rok
Oděvy: 49,462 tun/rok
Dřevo: 194,844 tun/rok
Plasty: 287,535 tun/rok
BRO: 851,853 tun/rok
Objemný odpad: 741,22 tun/rok
|
-
Ano
Ve Velkém Meziříčí je možnost třídit tyto druhy odpadů: - papír a lepenka - sklo - plasty - objemný odpad - směsný odpad - nebezpečný odpad - kovy železné - kovy neželezné - stavební odpad (kódy 170101, 170102, 170103,
170107) - elektroodpad - dřevěný odpad - bioodpad - pneumatiky - textilní odpad - odpad z tržišť - nepotřebná léčiva - elektroodpad - zářivky a výbojky
-
Rok 2018: 1.683.000 kg, 147 kg/obyv.
Rok 2017: 1.664.000 kg, 145 kg/obyv.
Rok 2016: 1.893.000 kg, 164 kg/obyv. (extrém kvůli bioodpadu (tam ho bylo o téměř 300 tun víc než v dalších letech)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je zaveden celoplošný komplexní systém třídění komunálního odpadu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oceňuji, jak je systém OH veden a řízen. Doporučuji průběžné sledování zaplněnosti separačních míst pro další zefektivńování. Doporučuji také práci se živnostenskými provozy a jejich zapojování do obecního systému, případně zajištění OH vlastními smlouvami tak, aby nezneužívali obecní systém. Postrádám informaci o sběru nebepečných odpadů v této kapitole.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obyvatelé města jsou pravidelně informováni na webu města,
v měsíčníku Velkomeziříčsko a na internetovém portále NovinyVM. Ve městě
funguje ekocentrum Chaloupky, které pořádá osvětové kampaně několikrát do roka.
Spolupracujeme se společností EKO-KOM, která zhruba 1x za tři roky provede
osvětovou kampaň na základních školách.
Motivací pro třídění je již několik let se nezvedající
místní poplatek za komunální odpad. Pro občany nabízíme sadu tří tašek na
třídění papíru, skla a plastů (zdarma) a dále kompostéry do zahrad.
Z posledních dvou dotací z OPŽP (rok 2015 a 2018) jsme rozdali 800
kusů kompostérů do pětileté výpůjčky a následného převodu do osobního
vlastnictví (tedy také zdarma). Kompostéry jsou o objemu 900 a 1050 litrů. Dále
v rámci motivace snižujeme docházkovou vzdálenost pro občany
k separačním hnízdům…. Z původních zhruba 60 stanovišť (v roce 2004)
jsme dosáhly za 15 let zdvojnásobení množství stanovišť.
Do škol jsme společně se společností EKO-KOM nabídli krabice
na třídění odpadů na chodby a do vestibulu.
Firmy a drobní podnikatelé jsou taktéž informováni
prostřednictvím webových stránek města. Metodicky jsou vedeni na odboru
životního prostředí, ať už v rámci ohlašování odpadů přes webový portál
ISPOP, tak jsou jim poskytovány informace ohledně firemního odpadového
hospodářství. Drobní podnikatelé mohou využívat systému nakládání
s komunálním odpadem ve městě, tedy nádoby na tříděný odpad a to
v tom případě, že mají uzavřenou smlouvu s městem.
|
-
V roce 2016 to bylo celkem 1.873.076 kg, tedy v přepočtu 162 kg na osobu a rok.
V roce 2017 bylo množství SKO 1.907.460 kg, tedy v přepočtu 165 kg na osobu a rok.
V roce 2018 město naprodukovalo 1.954.169 kg SKO, tedy v přepočtu 170 kg na osobu a rok.
Ve městě Velké Meziříčí bohužel každoročně množství
komunálního odpadu narůstá. Přes veškeré snahy města množství SKO narůstá, také
se ale zvyšuje podíl tříděných složek komunálního odpadu. Tedy sice množství
odpadů narůstá (to celosvětově), ale také více třídíme.
-
Ano
Rok 2016: Podíl BRO ku SKO: 59% (extrémní množství BRO) Podíl plastů k SKO: 13% Podíl skla
k SKO: 9% Podíl
papíru k SKO: 15%
Rok 2017: Podíl BRO k SKO: 45% Podíl plastů k SKO: 14% Podíl skla
k SKO: 10% Podíl
papíru k SKO: 15%
Rok 2018: Podíl BRO ku SKO: 43% Podíl plastů k SKO: 15% Podíl skla
k SKO: 10% Podíl
papíru k SKO: 15%
Podíl
biologicky rozložitelných odpadů ke směsnému komunálnímu odpadu klesá. To
přičítáme k dobru kompostérům rozdaným občanům do zahrad, kteří si tak sami BRO
zkompostují a využijí ho jako kompost a neodkládají tak biologicky
rozložitelný odpad pouze do kontejnerů rozmístěných po městě. Každoročně se
město Velké Meziříčí umisťuje na předních příčkách v krajské soutěži My
třídíme nejlépe, kterou organizuje Kraj Vysočina společně s obalovou
společností EKO-KOM.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Motivace a informovanost občanů je na dobré úrovni, svědčí o tom i množství vytříděných odpadů. Velké Meziříčí bylo v rámci Kraje Vysočina a obcí ORP v posledních třech letech vyhodnoceno 2x na prvním místě a jednou na místě druhém co se týká třídění odpadů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji komunikovat problematiku OH také s živnostenskými provozy.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí prostřednictvím Technických služeb, které ze 100% vlastní, provozuje sběrný dvůr,
kde je možné odevzdávat nebezpečné odpady všeho druhu (např. Rozpouštědla,
kyseliny, zásady, fotochemikálie, barvy, lepidla, detergenty, baterie a
akumulátory, znečištěné obaly a v rámci zpětného odběru také vyřazená elektrická
a elektronická zařízení, zařízení obsahující chlorfluorouhlovodíky, zářivky
atd.)
V místních
částech probíhají 2x ročně svozy nebezpečných odpadů (na jaře a na podzim).Na
vybraných stanovištích jsou umístěny červené nádoby na drobné elektro, na městském
úřadě je umístěný nádoba na sběr monočlánků a baterií, stejně tak probíhá
zpětný odběr elektrozařízení v prodejnách elektro, pneumatiky lze bezplatně
odevzdat při výměně v pneuservisech (zpětný odběr), baterie a monočlánky lze
taktéž odevzdat v prodejnách.
Celkové
množství nebezpečných odpadů za rok 2016: 62 tun 2017: 52 tun 2018: 55 tun
Celkově se množství nebezpečných odpadů (pokud z nich
vyjmeme nebezpečné odpady ze stavebnictví) snižuje, množství nebezpečného
stavebního odpadu je odvislé od množství staveb a rekonstrukcí objektů
soukromých osob na území města.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má vytvořeny stabilní možnosti pro odevzdávání nebezpečných složek odpadu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V rámci městského úřadu je zřízena pozice energetického manažera od roku 2014. Mezi jeho hlavní činnost patří sledování nebo sběr (údaje od školníků a domovníků) a vyhodnocování spotřeby energie s cílem dlouhodobého snižování spotřeby energií.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji pouze vypracování energetické koncepce s identifikací hlavních zdrojů energetických ztrát, návrhu řešení a prioritizace.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci městského úřadu je zřízena pozice energetického manažera od roku 2014. Mezi jeho hlavní činnost patří sledování a vyhodnocování spotřeby energie s cílem dlouhodobého snižování spotřeby energie.
Město realizovalo tyto aktivity:
V budovách v majetku města jsou zpracovány energetické audity budov a vyvěšeny průkazy energetické náročnosti budovy. Postupně město realizuje energeticky úsporná opatření spočívající v zateplení budov, ve výměně oken, regulace vytápění, rekonstrukce osvětlení apod. V městských budovách je pravidelně monitorována spotřeba energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu energií. Monitoringem energií došlo za poslední období k významnému zlepšení a úspoře.
Zrušení centrálního vytápění bytových domů ve vlastnictví města a jejich náhrada ekologickými lokálními topeništi, realizováno do roku 2010.
Rekonstrukce budovy Spořitelny - administrativní prostory části MěÚ, výměna všech oken a zateplení, realizace rok 2012, rozpočet 36 mil. Kč
Nová budova radnice - administrativní prostory části MěÚ, výměna oken a vstupních dveří, zateplení střechy, realizace 2014, rozpočet 1 mil. Kč
Kulturní centrum města JUPITER CLUB - kompletní rekonstrukce budovy, rozpočet 110 mil. Kč, realizováno v roce 2016. Historická budova radnice - administrativní prostory části MěÚ výměna všech oken ve třech podlažích na dvě etapy 2016 a 2018, rozpočet 4,5 mil. Kč.
Budova Hasičské zbrojnice - výměna oken a celkové zateplení budovy, rozpočet 12,5 mil. Kč, realizace v roce 2019
Na mateřských a základních školách a školských zařízeních je pravidelně monitorována spotřeba energií a postupně jsou realizována opatření, která snižují spotřebu energií. V rámci plánovaných oprav je vždy kladen důraz na snižování energetické náročnosti budov.
Základní škola Velké Meziříčí, Sokolovská 470/13 Na základní škole proběhla: - výměna oken, zateplení fasády a střechy na budově Sokolovská - zateplení fasády a výměna střechy - školní jídelna na ulici Poštovní
Základní škola Velké Meziříčí, Oslavická 1800/20 - zateplení budovy včetně výměny oken - výměna plynového kotle za kondenzační - v letošním roce bude provedena rekonstrukce osvětlení s náhradou původních žárovkových osvětlovacích těles za úspornější zářivková svítidla tak, aby se docílila předepsaná intenzita osvětlení s co nejmenší spotřebou elektrické energie
Základní škola Velké Meziříčí, Školní 2055 - relativně nová škola z roku 2003 - zateplená okna, vytápění – odpovídá současným standardům bez nutnosti stavebních úprav - výměna klasických zářivek za LD zářivky v tělocvičně školy
Mateřská škola Velké Meziříčí (6 odloučených pracovišť v různých částech města) - zateplení jednotlivých pracovišť spolu s výměnou oken
Základní škola a mateřská škola Velké Meziříčí, Lhotky 42 - rekonstrukce budov včetně výměny oken, - nové vytápění, výměna kotle včetně instalace termoregulačních ventilů a hlavic - monitoring sledování spotřeby elektřiny, vody, pevných paliv
Základní škola a mateřská škola Velké Meziříčí, Mostiště 50 - MŠ Mostiště - zateplení budovy včetně výměny střechy + rekuperace - ZŠ Mostiště a MŠ Olší n. Oslavou - výměna oken
Zateplení MŠ + ZŠ přehled
objekt | zdroj | ukončení realizace | celkové výdaje (Kč) | výše dotace (Kč) | ZŠ Lhotky | OPŽP | 2010 | 1 944 640 | 1 454 486 | Školní jídelna, Poštovní ulice | OPŽP | 2014 | 2 371 188 | 1 228 050 | MŠ Čechova | OPŽP | 2014 | 4 429 398 | 2 918 520 | MŠ Sokolovská | OPŽP | 2014 | 4 593 958 | 2 831 400 | MŠ Nad Plovárnou | OPŽP | 2015 | 4 398 982 | 2 504 700 | MŠ Sportovní | OPŽP | 2015 | 4 806 269 | 2 853 180 | ZŠ Sokolovská | OPŽP | 2015 | 9 270 608 | 5 499 450 | MŠ Mostiště | OPŽP | 2017 | 3 086 550 | 990 888 | CELKEM | | | 34 901 593 | 20 280 674 |
Veřejné osvětlení. Máme proveden pasport veřejného osvětlení, proběhla optimalizace odběrných míst a data slouží jako podklad k postupné rekonstrukci VO ve městě. Tak jako i v jiných městech město musí zajišťovat službu osvětlení a ročně toto stojí nemalé finanční prostředky.
|
-
Ano
Od roku 2014 existuje pozice energetického manažera.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V roce 2014 byla zřízena funkce energetického manažera, který nejprve provedl audit všech odběrných míst, kontrolu nastavených sazeb. Je pravidelně sledován odběr energií, město vypisuje tendery na nákupy energií pro všechna odběrná místa. Na základě návrhů energetika jsou prováděna jednotlivá opatření vedoucí ke snižování spotřeby energií.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je zřízena pozice energetického manažera, probíhá realizace úsporných opatření.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
data jsou získávána: - pro řízený centralizovaný nákup energií pro město a jeho organizace - pro plánování rekonstrukcí a modernizací se současnou realizací energeticky úsporných opatření - pro vyhodnocování skutečného přínosu realizovaných energeticky úsporných opatření - pro optimalizaci energeticky hospodárného provozu budov a technických zařízení v majetku města (měsíční perioda) - pro hodnocení naplnění energetické politiky
|
-
viz. tabulka
Celková spotřeba energií za město |
|
2015 |
2016 |
2017 |
|
MWh |
MWh |
MWh |
Elektřina |
84605 |
88336 |
94549 |
Zemní plyn |
91465 |
94807 |
96978 |
Hnědé a černé
uhlí |
567 |
2,976 |
584 |
Celkem |
176637 |
183146 |
192111 |
Výroba energie z OZE |
1,272 |
N.A. |
7833,9 |
Podíl |
0,001% |
|
4,1% |
-
viz. tabulka
Celková spotřeba energií za město |
|
2015 |
2016 |
2017 |
|
MWh |
MWh |
MWh |
Elektřina |
84605 |
88336 |
94549 |
Zemní plyn |
91465 |
94807 |
96978 |
Hnědé a černé
uhlí |
567 |
2,976 |
584 |
Celkem |
176637 |
183146 |
192111 |
Výroba energie z OZE |
1,272 |
N.A. |
7833,9 |
Podíl |
0,001% |
|
4,1% |
-
-
Spotřeba zemního plynu ve Velkém Meziříčí:
rok 2017 = 96.978 MWh
rok 2016 = 94.807 MWh
rok 2015 = 91.465 MWh
-
0 KWh
Pouze lokální kotelny, tudíž spotřeba zemního plynu a uhlí, nikoliv CZT.
-
Spotřeba MěÚ
rok 2018
motorový benzin = 5434 l
motorová nafta = 2362 l
rok 2017
motorový benzin = 8410 l
motorová nafta = 1547 l
-
2014 - 9%
2015 - 18%
2016 - 18%
2017 - 21%
2018 - 21%
-
Ano
Celková spotřeba energií za město | | 2015 | 2016 | 2017 | | MWh | MWh | MWh | Elektřina | 84605 | 88336 | 94549 | Zemní plyn | 91465 | 94807 | 96978 | Hnědé a černé
uhlí | 567 | 2,976 | 584 | Celkem | 176637 | 183146 | 192111 | Výroba energie z OZE | 1,272 | N.A. | 7833,9 | Podíl | 0,001% | | 4,1% |
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Data jsou využívána pro další opatření vedoucí ke snižování spotřeby energie.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá předpis upravující parametry investičních akcí s ohledem na budoucí spotřebu energie. Při zpracování projektů na investiční akce se město řídí platnou legislativou a v případě rekonstrukcí budov nebo novostaveb jsou součástí projektu PENB. V rámci realizace projektu IPRM byla realizována řada opatření, která přispěla velkou měrou k ochraně životního prostředí a zlepšení kvality života obyvatel žijících v této lokalitě. Uvažovanými aktivitami došlo k realizaci projektových záměrů na objektech, které jsou v majetku města. Byly zatepleny obvodové pláště a střechy bytových domů. Investice do zateplení směřovaly k výraznému zlepšení tepelně technických vlastností bytových domů, k zamezení výskytu plísní s pozitivním dopadem na životní prostředí včetně zvýšení fyzické atraktivity zóny. Byly rekonstruovány a modernizovány společné prostory bytových domů. Rekonstrukcí a modernizací výtahů se zlepšila bezpečnost a spolehlivost, snížila se nákladnost provozu a údržby.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
I když město nemá zpracován vnitřní předpis, jsou při investičních akcích dodržovány platné zákony a normy, které mají za cíl dosáhnout energetických úspor.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji nastavit kriteria posuzování energetické náročnosti u investičních akcí nové výstavby a rekonstrukcí.
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spotřeba energie se na úrovni města Velkého Meziříčí sleduje u veškerého majetku se kterým nakládá město a nebo jeho městské organizace. Od roku 2014 se sleduje vyúčtování nákladů na vytápění, spotřebu el. energie, vodu a plyn. Získaná data od jednotlivých ZŠ a MŠ se evidují ročně případně měsíčně. Porovnávají se roční spotřeby energií mezi jednotlivými ZŠ a MŠ, zejména u těch, kde bylo potřeba znát data pro připravované investiční akce. Spotřeba vody v budovách MěÚ (v m3)
Budova
ve vl. města |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Hasičská
zbrojnice |
268 |
270 |
265 |
237 |
Záchranná
služba |
221 |
180 |
189 |
189 |
Spořitelna |
164 |
177 |
190 |
180 |
Nová budova
radnice |
132 |
80 |
76 |
68 |
Stará budova
radnice |
504 |
513 |
492 |
496 |
K měsíční spotřebě energií. Otázkou je využití získaných údajů. Meziroční porovnání měsíčních údajů v objektech, kde je spotřeba energií zásadně ovlivňována klimatickými podmínkami, by totiž mohlo vést k nesprávným závěrům a následným opatřením.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Do budoucna je nezbytné pro lepší přehlednost, dostupnost, rychlost zpracování dat a dokumentů pořídíit energetický sw, ktrý by všechna energetická data a dokumenty evidoval centrálně, byl přístupný i pro organizace města, občany.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jsou získávána a vyhodnocována data.
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Veškerá nová výstavba je řešena v rámci územního plánu a příslušných regulativů. Vzhledem k zákonu o zadávání veřejných zakázek je obtížné hodnotit původ stavebních hmot, jejich energetickou náročnost při výrobě, ani využívání recyklovatelných materiálů. Pozitivně je však třeba hodnotit zateplování objektů v majetku města, tzn. základních a mateřských škol, bytů v majetku města, apod. V současnosti se připravuje zateplení budovy hasičské zbrojnice a ZZS Kraje Vysočina, které sídlí v budově v majetku města.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Velké Meziříčí nemá schválený vnitřní regulační předpis, kterým by řešil problematiku udržitelnosti při vlastní investiční činnosti. V současnosti jsou preferovány principy udržitelného rozvoje v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Veškerá nová výstavba je řešena v rámci Územního plánu.
|
-
Ne
Nejsou ve schválených regulačních plánech stanovena žádná pravidla.
-
Ne
V praxi velmi obtížně realizovatelné.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nejsou ve schválených regulačních plánech stanovena žádná pravidla.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji zpracování předpisu zohledňujícího principy udržitelného stavitelství. I bez něj se hlavně orientovat na minimalizaci vzniku odpadů, jejich maximální využití v areálu stavby. Pracovat s opatřeními proti šíření tuhých znečišťujících látek při stavební činnosti a opatřeními proti hluku.
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sledování na úrovni celého města je náročnější. Data je možné získat od distributorů (E.on, Inoggy, atd.).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nebylo dosud stanoveno, nelze hodnotit. Překládáme spustit tuto aktivitu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podlahovou plochu lze jen těžko odhadnout, protože alespoň částečné zateplení (výměna oken) bylo provedeno téměř v každé veřejné budově. Plocha, kde byla provedena energetická opatření z prostředků města nebo z jiných dotačních titulů nebyla dosud spočítána. Vyčíslit lze pouze úsporná opatření. (viz. 3.3.1) Tento přehled však nezahrnuje nájemní bytové domy a pronajímané nebytové prostory. V menších objektech se realizují většinou je dílčí energeticky úsporná opatření v rámci oprav a snížení spotřeby energie se nevyčísluje. V zadání se pouze stanová, že dotčená konstrukce musí po opravě splňovat doporučenou hodnotu součinitele prostupu tepla dle ČSN 73-0540-2 v platném znění.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podlahovou plochu lze jen těžko odhadnout. Úplné či částečné zateplení bylo provedeno téměř v každé veřejné budově. Stavební úpravy vedou k úsporám energií.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|