6 – Místní ekonomika a podnikání |
Hodnocení oblasti |
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Strategický
plán rozvoje města Rožnov pod Radhoštěm představuje základní orientaci rozvoje města a je
strategickým dokumentem, pomocí něhož ve stanoveném časovém horizontu
zabezpečuje samospráva města aktivity, které významným způsobem ovlivňují život
obyvatel.
Strategický plán rozvoje města (SPRM) byl schválen
zastupitelstvem 24. června 2008 a jeho platnost je do roku 2020. SPRM sestává z několika částí – části analytické (Profil města, Průzkum názoru obyvatel a
podnikatelských subjektů) a části návrhové (Návrhová část a Akční plán).
Strategický plán je plánem dlouhodobým s platností do roku 2020. Navrhuje
obecnější a dlouhodobé směřování rozvoje města a je zastřešujícím dokumentem.
Strategický plán je naplňován jednotlivými Akčními plány. Ty jsou sestavovány
na období 2-4 roky. V současné době se zpracovává nový strategický plán rozvoje města pro další období.
http://www.roznov.cz/html/soubory/strategicky-plan/
Územní plán: účinnost od 30. 12.
2011
http://www.roznov.cz/vismo/zobraz_dok.asp?id_org=14293&id_ktg=1024&n=1%2Duzemni%2Dplan%2Droznov%2Dpod%2Dradhostem&p1=51
MAS Rožnovsko: úkolem místní akční skupiny je aktivizace občanů mikroregionu. Budování
partnerství, sjednocování lidí a podporování dobrovolné činnosti na všech
úrovních aktivit místních subjektů – obce, podnikatelé, spolky a zájmová
sdružení, veřejnost.
Témata, kterými se místní akční skupina zabývá byla stanovena na základě několikaměsíční
diskuze se všemi rozhodujícími partnery ovlivňující rozvoj území Rožnovska.
Vzhledem ke střednědobé strategii (sedmileté období) byly zvoleny tři základní
témata:
1. Zlepšování podmínek pro rozvoj
cestovního ruchu
2. Podpora drobného zemědělství a zachování tradičního rázu krajiny
3. Trvale udržitelný život na venkově
http://www.masroznovsko.cz/
Asociace regionálních značek: cílem je zviditelnit region a zviditelnit produkty,
které zde vznikají. Mezi certifikované produkty řadíme tiskové materiály s motivem přírody
CHKO Beskydy Michala Šulgana, Rožnovské pivo, Pralinky, čokoládu a
lanýže.
http://www.regionalni-znacky.cz/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.1.1. Disponuje město nástroji pro podporu zaměstnanosti nebo podporu vzniku nových podnikatelských subjektů? Jaká je míra jejich využití a jak se tyto nástroje hodnotí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na základě schválení rady města byly vytvořeny
a fungují dohody o vytvoření pracovních příležitostí v rámci veřejně
prospěšných prací a zároveň také poskytnutí příspěvku od Úřadu práce České
republiky, město zajišťuje
pro tyto pracovníky ochranné pracovní pomůcky a nářadí. Zaměstnanci v rámci veřejně
prospěšných prací vykonávají především činnosti spojené s očistou komunikací,
čištění a překládání chodníků, čištění příkopů, kanalizace, ořezávání náletových
dřevin, úklid sněhu a podobně.
Jedním z dalších nástrojů pro
podporu zaměstnanosti ve městě je od roku 2016 každoročně vyhlášená soutěž
„Technický talent Rožnova“, kdy se spolu s velkými zaměstnavateli snažíme
podporovat technické vzdělávání mládeže, a tím následně zaplnit mezery v
lidských zdrojích, které jsou v technických oborech firem.
Sdružení Mikroregion
Rožnovsko je zakladatelem SOCIÁLNÍ FIRMY PSÍ ÚTULEK ROŽNOVSKO. Ta byla založena
za účelem vybudování a následně provozování útulku pro opuštěná zvířata a
zvířata v nouzi. Společnost PSÍ ÚTULEK ROŽNOVSKO s.r.o. se hlásí k principům
sociálního podnikání a funguje jako sociální integrační podnik, usilující o
zaměstnávání a sociální začleňování osob znevýhodněných na trhu práce.
Město dále disponuje několika různými
nástroji na podporu zaměstnanosti a podnikání na svém území. Jedná se zejména o:
Strategický plán rozvoje města: řeší tři základní oblasti:
H1 Sladění poptávky a nabídky
na trhu práce. Strategický cíl je zvýšení zaměstnanosti, uspokojení poptávky po
kvalifikované pracovní síle a uspokojení potřeb občanů po kvalitní práci
H1.1 Podpora vzniku nových pracovních
příležitostí
H1.2 Podpora vzdělanosti zvyšování
kvalifikace obyvatelstva
H2 Revitalizace areálu bývalé Tesly. Strategický cíl je zvýšení
využití areálu
H2.1 Revitalizace areálu bývalé Tesly
H3 Definování a pasportizace rozvojových ploch
v rámci územního plánu. Strategickým cílem je vytipování a analýza ploch pro
podnikání a případná změna územního plánu
H3.1 Definování charakteru výrob ve
stávajících a rozvojových lokalitách pro podnikání
H3.2 Spolupráce s obcemi mikroregionu
Rožnovsko při rozvoji podnikání
Silné
stránky města: pozice města jako hospodářského centra, klesající míra
nezaměstnanosti, relativně nízký počet uchazečů o zaměstnání ve srovnání s volnými
pracovními místy, vzdělanost lidských zdrojů • Aktivní a tvořivý přístup lidí
(potenciál pro rozvoj malého a středního podnikání), diverzifikovaná ekonomická
struktura (vyšší přidaná hodnota), tradice elektrotechnického
průmyslu, strojírenství a textilní výroby, existence objektů a ploch vhodných pro rozvoj podnikání (především
areál bývalé Tesly), velká kvalita technické
infrastruktury v průmyslovém areálu, kvalitní životní prostředí pro
určité typy podnikání
Transparentní zadávání
veřejných zakázek: V
konkurenci měst ČR do 20 tisíc obyvatel hodnocených v rámci zadávání
veřejných zakázek (celkem 155 zadavatelů v objemu zakázek za 62,4 mld. Kč)
obsadil Rožnov 19. místo.
V našem regionu, ale
i v okolí je dostatek kvalitních firem, které mají o práci pro
město zájem. Koeficienty hodnocené
v rámci zadávání veřejných zakázek obcí jsou počet nabídek, koncentrace
dodavatelů, podíl veřejných zakázek na celkových nákupech, či soutěžní
řízení. Rožnov se mezi 155 městy v celé ČR umístil s indexem 77 %,
jen osm indexních bodů za prvním Ašem. Hodnocení
je děláno za roky 2015-2017. Ve srovnání s předchozím obdobím jsme se
posunuli o sedm procentních bodů. Slíbili jsme, že budeme transparentně
hospodařit s veřejnými prostředky. V maximální možné míře i nad
rámec zákonných povinností tak soutěžíme zakázky města, abychom v rámci
kvalitně odvedené práce dosáhli na nejnižší možnou cenu a šetřili
městské finance. Jako samozřejmost bereme, že žádná naše soutěž nebyla napadena
Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Maximální počet bodů jsme dosáhli také
v hodnocení průběhu soutěžního řízení. Město má rovněž pro zadávání veřejných zakázek zpracovanou vlastní směrnici. V současné době i do budoucna zadávání veřejných zakázek řešíme dle této směrnice s cílem minimalizovat už v této chvíli nízkou chybovost při zadávání (dle hodnocení zadavatelů veřejných zakázek). Dále město dle
možností využilo projekt „Záruky pro mladé ve Zlínském kraji“, kdy podpořilo uchazeče o zaměstnání ve věku do 29 let
(včetně), kteří bylo při hledání pracovního uplatnění znevýhodněni oproti
ostatním uchazečům o zaměstnání, a to z důvodu absence jakýchkoliv pracovních
zkušeností, minimální dosažené praxe, nedostatečné či neuplatnitelné
kvalifikace na trhu práce. V minulosti byli takto
zaměstnáni 2 uchazeči.
|
-
existence služeb
Podpora
podnikání v oblasti cestovního ruchu: ve spolupráci s podnikateli připravujeme
každoročně
projekt ROŽNOV CARD. Rožnov card obdrží každý, kdo se ubytuje v Rožnově od
Radhoštěm na dvě a více nocí v některém z participujících hromadných
ubytovacích zařízení v období od května do konce roku 2019. V projektu
participuje bezmála dvacítka ubytovacích zařízení, a to včetně všech čtyř
4-hvězdičkových hotelů, tří 3-hvězdičkových hotelů a dalších penzionů a
apartmánů.
Karta má za cíl nabídnout ubytovaným hostům to nejlepší z Rožnovska se zajímavou
slevou nebo bonusem například pivovar, zábavní park, rozhledna, ranč, escape
games, výroba svíček) (. Aktuální informace k sezoně jsou na webové stránce
- www.visitroznov.cz, záložka "Rožnov card".
Průmyslový areál není ve vlastnictví města
jako takového. Obsazenost budov je 100 %, v areálu nejsou nevyužité
plochy. Rozvojové plochy jsou řešeny v rámci územního plánu. Nemáme
informace o existenci ekologických zátěží v oblasti průmyslového areálu.
Centrum společných služeb Sdružení Mikroregion Rožnovsko http://www.roznovsko.cz/ Do práce na kole: napojení firem do soutěže pomocí městského koordinátora https://www.dopracenakole.cz/locations/roznov-pod-radhostem
-
Počet podnikatelských subjektů
Počet podnikatelských subjektů má stoupající tendenci. 2010: 4190 2011: 4216 2012: 4190 2018: 4266
-
Příklad dobré praxe
SOCIÁLNÍ FIRMA PSÍ ÚTULEK ROŽNOVSKO Doplnění: Realizací projektu
sociální firmy Psí útulek rožnovsko s.r.o. jsme vybudovali a vyřešili potřebu útulku
pro opuštěná zvířata a zvířata v nouzi a zároveň jsou zaměstnány a sociálně
začleňovány osoby, které těžko hledají práci. Společnost se hlásí k
principům sociálního podnikání a funguje jako sociální integrační podnik. Společnost
zaměstnává osoby se zdravotním postižením (v současné době 2 osoby) nebo
dlouhodobě nezaměstnané (v současné době 1 osoba). Zaměstnáním takto
znevýhodněných osob usilujeme o lepší pozici ve společnosti, lepší sociální
kontakt, zisk sebedůvěry dlouhodobě nezaměstnaných osob ale i pozitivní
ekonomický dopad na znevýhodněné osoby.
Technický talent Rožnova Doplnění: Soutěž Technický
talent vyhlašuje město od roku 2016, na organizaci se podílí i místní
firmy. Účelem
akce je podpora rozvoje vědy a techniky, podpora nové generace českých techniků
a oceňování jejich výsledků, popularizace vědy a rozvoj tvořivosti
v oblasti školních i mimoškolních aktivit (smysluplné využívání
volného času žáků). Podporu mladých talentů považujeme za velmi důležitou, rovněž i povzbuzení,
aby jim nadšení pro technické vědy vydrželo a aby byli motivováni pokračovat v jejich
studiu. Po dobu konání soutěže máme pozitivní ohlasy jak od spolu pořadatelských
firem, tak i od samotných studentů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město vytváří podmínky pro podnikání a zaměstnanost
(průmyslový areál Tesla, rozšiřování cyklostezky a řešení napojení do průmyslové
zóny – piktogramy a pruhy pro cyklisty, pravidelné snídaně s podnikateli, spolupráce
s Mikroregionem Rožnovsko – centrum společných služeb apod.) Všechny
tyto nástroje podpory podnikání jsou využívány. Spokojenost podnikatelů s prostředím města je také
měřena v rámci celorepublikové ankety Město pro BYZNYS. Více v bodě 6.2
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.1.2. Došlo ke zvýšení počtu podnikatelských subjektů v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Z níže
uvedené tabulky vyplývá, že počet podnikatelských subjektů má stabilní úroveň
cca kolem 4100 - 4200 subjektů. Je potřeba zdůraznit, že na konci roku 2018
vzrostl počet podnikatelských subjektů, a to fyzických osob, právnických osob a
obchodních společností. Tabulka: Vývoj počtu
podnikatelských subjektů 2006 - 2018
Město
Rožnov pod Radhoštěm
|
Celkem
|
v tom
|
fyzické
osoby
|
z toho
živnostníci
|
právnické
osoby
|
z toho
|
obchodní
společnosti
|
družstva
|
státní
podniky
|
2006
|
4
174
|
3
177
|
3
041
|
997
|
435
|
6
|
1
|
2007
|
4
161
|
3
380
|
3
021
|
781
|
433
|
5
|
1
|
2008
|
4
207
|
3
401
|
3
046
|
806
|
443
|
5
|
1
|
2009
|
4
192
|
3
367
|
3
155
|
825
|
454
|
5
|
1
|
2010
|
4
190
|
3
357
|
3
151
|
833
|
452
|
3
|
1
|
2011
|
4
216
|
3
368
|
3
153
|
848
|
453
|
3
|
1
|
2012
|
4 190
|
3 327
|
3 091
|
863
|
466
|
4
|
1
|
2018
|
4266
|
3344
|
3052
|
922
|
516
|
5
|
-
|
Zdroj: https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=profil-uzemi&uzemiprofil=31588&u=__VUZEMI__43__544841#w
|
-
Počet podnikatelských subjektů
2010: 4190 2011: 4216 2012: 4190 2018: 4266
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Narůstající počet podnikatelských subjektů naznačuje míru podnikatelské
aktivity ve městě a také to, že jsou vytvářeny podmínky pro podnikání a
zaměstnanost.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.1.3. Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vývoj počtů uchazečů
o zaměstnání od roku 2014 až k 31. 12.2018 v Rožnově pod Radhoštěm
|
Uchazeči o zaměstnání v evidenci úřadu
práce
|
Podíl nezaměstnaných v %
|
Pracovní místa v evidenci
úřadu práce
|
Data k 31. 12. 2014
|
921
|
8,16
|
80
|
Data k 31. 12. 2015
|
740
|
6,68
|
236
|
Data k 31. 12. 2016
|
516
|
4,72
|
232
|
Data k 31. 12. 2017
|
392
|
3,66
|
281
|
Data k 31. 12. 2018
|
280
|
2,65
|
272
|
Zdroj
dat: Český statistický úřad
Z výše
uvedené tabulky vyplývá, že míra nezaměstnanosti zaznamenala poměrně dramatický
pokles v období od roku 2014 do roku 2018. Od roku 2014, díky zlepšení ekonomické
situace dochází ke snížení míry nezaměstnanosti. K tomuto vývoji
zcela jistě přispívá vývoj a rozvoj firem v Průmyslovém areálu Tesly.

Podpora
zaměstnanosti
Město v
rámci úřadu zaměstnává cca 160 zaměstnanců a je jedním z nejstabilnějších zaměstnavatelů.
V loňském roce byl natočen náborový videoklip, který poukazuje na nové
nabídky práce v rámci městského úřadu a nabízené benefity. Tento klip má u
veřejnosti velmi kladnou odezvu. https://www.youtube.com/watch?v=dnGvCRm79VA
|
-
Podíl nezaměstnaných osob v %
Podíl nezaměstnaných osob v % klesá, i díky zlepšení ekonomické situace dochází ke snížení míry nezaměstnanosti. 2014: 8,16 % 2015: 6,68 % 2016: 4,72 % 2017: 3,66 % 2018: 2,65 %
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, došlo ke snížení míry nezaměstnanosti ve městě. Město jako zaměstnavatel má zpracovaný náborový video klip, který má kladnou odezvu a je pravidelně využíván v okamžiku, kdy je vypsáno výběrové řízení na nové zaměstnance úřadu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Úkolem samosprávy a města je vytvoření příznivé platformy pro malé a
střední formy podnikání. Město Rožnov je každoročně hodnocen v rámci
výzkumu Město pro byznys. Tento výzkum zahrnuje všechny oblasti, které mají pro podnikatele a firmy strategický význam. Každoročně je hodnoceno 23 kritérií
(podnikatelské prostředí a veřejná správa). Vývoj a hodnocení má každoročně zlepšující
se tendenci, což nejlépe vystihuje to, že se město v komunikaci a
spolupráci s firmami neustále zlepšuje.
Výsledky pro rok 2018: z
hlediska podnikatelského potenciálu v celém Zlínském kraji je město Rožnov pod
Radhoštěm druhým nejlepším městem. Analytici agentury Datank ve srovnávacím
výzkumu hodnotí všech 205 obcí s rozšířenou působností v České republice a
městské části Hlavního města Prahy. Výsledky výzkumu říkají, že Rožnov má
nejlepší elektronickou komunikaci. Ocenění jsme byli také za jeden z nejvyšších
přírůstků obyvatel a také velmi vysoký podíl podnikatelů. V přístupu veřejné
správy město podle agentury Datank vyniká především nejkvalitnější
elektronickou komunikací v celém kraji, která je testována fiktivními
podnikatelskými dotazy.
http://www.mestoprobyznys.cz/kriteria_hodnoceni
Tabulka
hodnocení v rámci výzkumu Město pro byznys pro město Rožnov pod Radhoštěm
2012 - 2017
|
Pořadí v oblasti
podnikatelské prostředí
|
Pořadí v oblasti
přístup veřejné správy
|
2017
|
11
|
1
|
2016
|
8
|
8
|
2015
|
12
|
4
|
2014
|
13
|
8
|
2013
|
12-13
|
12
|
2012
|
8
|
13
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.2.1. Komunikuje obec průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
má zpracovanou analýzu podnikatelského prostředí. Realizují se pravidelná
setkání s podnikateli, kde řešíme společná témata spolupráce (Snídaně
s podnikateli). Velmi dobře spolupracujeme v oblasti školství nebo
také společenské odpovědnosti firem.
http://www.roznov.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=14293&id=23293&n=vedeni-radnice-jednalo-s-tricitkou-podnikatelu-397-2018
Nově plánujeme pravidelná setkání
s místními zemědělci. Tito hrají důležitou roli v místní ekonomice
(farmy, ekofarmy, Ekoturistika – ubytování, osvětové programy pro skupiny).
Místní podnikatelé jsou propagování i
v rámci akcí konaných na území města: ochutnávky výrobků, účast na akcích
a propagace.
Pravidelnou komunikaci
s podnikatelským sektorem zajištuje Odbor kanceláře starosty, Živnostenský odbor, případně Odbor
strategického rozvoje a plánování.
Na webových stránkách
městského úřadu je zřízena sekce „Podnikatelé“, obsahující důležité informace
pro podnikatele, plán kontrol, důležité odkazy a další důležité informace.
http://www.roznov.cz/podnikatele/ds-1476/p1=9887
V roce
2017 se dále realizoval průzkum podnikatelských potřeb pomocí
dotazníkových šetření s cílem: vytvoření jednoho dotazníku, který pokryje
většinu řešených/problémových témat (doprava, mobilita, bydlení, služby), zmapování
možných rozvojových plánů místních firem a potřeb podnikatelů ve vztahu k městu,
zisk dat pro další práce a plánování. Se získanými informacemi město nadále
pracuje. Na základě průzkumu potřeb podnikatelů město zaměřuje pozornost zejména na
oblast vzájemné spolupráce a komunikace mezi veřejným a soukromým sektorem, na
vytváření příznivých podmínek pro podnikání a ve spolupráci s místními firmami odstraňuje
případná slabá místa a bariéry rozvoje.
O dosažení cíle v podobě zlepšení
přívětivosti město usiluje realizací následujících 3 obecných záměrů a zejména
pak realizací konkrétních aktivit, které tyto záměry naplňují:
1. Vytvořit a udržet
fungující partnerství veřejného a soukromého sektoru a poskytovat (zejména
informační) podporu pro místní i nově příchozí podniky a podnikatele
v Rožnově pod Radhoštěm. Nastavení trvalého a systematického procesu
spolupráce, výměny informací, nikoliv pouze jednorázové akce.
2. Zpracovat
Analýzu klíčových potřeb místních podnikatelů pro zjištění, co brání podnikům v
dalším rozvoji a co jim přináší největší problémy. Základní podrobná
specifikace potřeb podnikatelů a následné pravidelné sledování vývoje
stanovených ukazatelů pomůže jak definovat konkrétní aktivity, tak zobrazí
zpětnou vazbu na zvolené postupy. 3. Vytvořit a prezentovat
přívětivost města nejen pro podnikatelské prostředí. Udržet postavení města v rámci regionální i národní ekonomiky, důsledně
budovat jeho image jako úspěšného centra rozvíjejících se firem, konkurenceschopného
a inovačního podnikání a jako zajímavé lokality s perspektivními pracovními příležitostmi a
kvalitními podmínkami pro život. Město
Rožnov pod Radhoštěm musí posilovat image významné podnikatelské lokality, ve
které působí několik renomovaných firem, zejména v elektrotechnickém a strojním
průmyslu, přičemž tyto společnosti vyvíjí nové výrobky, využívají nejmodernější
technologie, nabízí velmi zajímavé pracovní profese pro přilákání nových
obyvatel a zaměstnanců včetně těch vysoce kvalifikovaných.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
Rožnov pod Radhoštěm se v oblasti cestovního ruchu profiluje a je vnímáno jako
významné a turisty oblíbené centrum historického a kulturního (folklorního)
dědictví Valašska a také jako významná destinace sportovního a společenského
vyžití v těsné blízkosti Beskyd, a to jak v letní, tak v zimní sezóně.
Velkým pozitivem města je existence hned čtyř čtyřhvězdičkových hotelů, což je
na město s 17 000 obyvateli velmi nadstandardní a poskytuje to dobrou
základnu pro všechny druhy turistů, především však pro ty náročnější.
V Rožnově však je dostatek i dalších ubytovacích kapacit – tři hvězdičkové
hotely, penziony, apartmány a chalupy či ubytování v soukromí.
Rožnov
pod Radhoštěm disponuje komplexní nabídkou pro všechny účastníky cestovního
ruchu, tzn. pro rodiny s menšími i většími dětmi, pro sportovce, individuální
cestovatele a turisty, milovníky hudby i filmu, historie i pro (především
mladší) seniory. O tom svědčí i stoupající návštěvnost jednotlivých objektů
cestovního ruchu. V návštěvnosti se v posledních letech promítá více
faktorů např. aktuální počasí, silná ekonomika na republikové i globální úrovni
a s tím spojená větší cestovatelská a turistická aktivita lidí.
Rožnov
p. R. navštíví během roku více než půl milionu turistů, z toho 300 tisíc
zavítá do Valašského muzea v přírodě, které je
po ZOO Lešná druhou nejnavštěvovanější památkou Zlínského kraje a které na
konci roku 2018 „povýšilo“ na Národní muzeum v přírodě
Velkou
pozornost věnuje město komunikaci a spolupráci s místními podnikateli, se
kterými se město mimo jiné spojilo v projektu Rožnov card. Díky tomuto
projektu již od roku 2016 každý, kdo se ubytuje ve městě na dvě a více nocí,
obdrží tzv. Rožnov card, tedy slevovou (bonusovou) kartu, která nabídne slevy a
výhody v cca. 8 největších atraktivitách města.
Město
taktéž těží z dobře fungujícího Turistického
informačního centra, které je členem celonárodní sítě ATIC, obdrželo
již několik ocenění a obslouží během jednoho roku více než 30 000 lidí.
Turisty jsou rovněž hojně využívány webové stránky: http://www.visitroznov.cz/roznov-card/ds-1010/p1=69.
Město
Rožnov má i svá propagační videa: Rožnov žije a Rožnov žije sportem! https://www.youtube.com/watch?v=v1X5OczM-6c&t=24s
https://www.youtube.com/watch?v=mI0wQZViQqo
Udržitelný
cestovní ruch v Rožnově pod Radhoštěm je téma, které město řeší a průběžně
na něm ve spolupráci se subjekty cest. ruchu pracuje. Město klade důraz také na
Jurkovičovu
rozhlednu, která ve vlastnictví města funguje od roku 2012 a stále
je velmi navštěvovanou památkou a oblíbeným cílem turistů. Mezi další atraktivity
města patří Rožnovské pivní lázně, svíčkárna Unipar, Ranč Bučiska či Gibon
Park.
Jako
hlavní výzvu zlepšit stávající situaci bere město krátkou průměrnou dobu pobytů
turistů, tj. že spíše převládají spíše jednodenní výlety do Rožnova než vícedenní
pobyt (rekreace, dovolená). K tomu má napomoci například i zmiňovaná
Rožnov card nebo komunikace stavěná na důrazu na fakt, že ve městě jsou čtyři
4hvězdičkové hotely a další desítky kvalitních ubytovacích kapacit všech
cenových kategorií.
Město
Rožnov p. R. v roce 2016 kompletně přepracovalo část městského webu
věnovanou cestovnímu ruchu a vznikl tak nový web www.visitroznov.cz a k němu taktéž instagramový profil města
specializující se výhradně na cestovní ruch.
Město
se pravidelně účastní veletrhů zaměřených na cestovní ruch. V období od
ledna do března se jedná většinou o cca. 5-6 velkých veletrhů, kde se Rožnov
prezentuje buď samostatně jako město, případně v rámci (okresní)
destinační společnosti Valašsko (www.visit-valassko.cz)
nebo krajské destinační agentury Centrála cestovního ruchu východní Moravy (www.vychodni-morava.cz).
TIC
průběžně rozšiřuje své služby a nabízí klientům kromě informací o turistických
atraktivitách města a okolí také mnoho dalších služeb (předprodejové
vstupenkové portály, internet, kopírování, atd.).
Město
se snaží turisty lákat nejen na dlouholeté ikony, tradiční a oblíbené trháky,
ale také nové nápady, pořady a premiéry. Mezi největší akce patří hudební
folklorní festivaly s desítky let trvající tradicí. Jsou to především Rožnovské
slavnosti, které se konají zpravidla první víkend v červenci, a festival
Ondrášova Valaška, pořádaný druhý víkend v červnu. Tyto akce se střídají po
roce – lichá léta mají Rožnovské slavnosti a sudá zase Ondrášova Valaška.
Srpnovými stálicemi jsou festival slovenského folkloru v ČR Jánošíkův dukát
nebo multižánrový hudební festival Valašské folkrockování. Legendami se staly
také pořady Valašského muzea v přírodě: únorový Masopust, Velikonoce na
Valašsku či dvoudenní Vánoční jarmark. Přidávají se k nim i Vánoční trhy na
rožnovském náměstí nebo farmářské trhy pravidelně od května do října. Úspěšnými
novinkami posledních sezon jsou pravidelné jízdy historických vlaků s názvem
Rožnovské parní léto a dvoudenní letní Garden Food Festival skvělého jídla v
malebném prostředí městského parku.
Velkému
zájmu se těší i běžecké události. Květnový Night Trail Run nabízí sportovcům
unikátní noční proběh Valašským muzeem v přírodě a výběh k Jurkovičově
rozhledně. K městu patří i červnový T-Mobile olympijský běh, největší běh v ČR,
a také zářijový půlmaraton Běh rodným krajem Emila Zátopka, který vede z
Kopřivnice do Rožnova. Novinkou roku 2019 je turistický pochod pro celou rodinu
s názvem Švihák rožnovský, který nabídne osm tras od 7 do 58 kilometrů. V zimních měsících jsou hojně
využívány trasy pro běžeckého lyžování, které provádí sportovce místním parkem
a golfovým hřištěm.
Více
informací ke všem akcím pořádaným v Rožnově pod Radhoštěm přináší speciální
turistický web www.visitroznov.cz a jeho kalendář akcí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.1. Je rozvoj cestovního ruchu koordinován obcí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Cestovní ruch
je městem Rožnov p. R. koordinován s maximálním ohledem na únosnost území a
minimalizování/zamezení negativních vlivů na životní prostředí a veřejné
zdraví. Projekty, které souvisí a podporují rozvoj cestovního ruchu, přispívají
nejen k rozvoji cestovního ruchu a tím posílení místní ekonomiky, ale také k
rozvoji města obecně, k rozvoji služeb návazných na cestovní ruch apod.
Projekty jsou vždy koncipovány s ohledem na únosnost daného prostoru, ve kterém
jsou realizovány a maximálně se snaží tento prostor respektovat a dodržovat
základní environmentální principy.
Město Rožnov
p. R. vnímá otázku rozvoje cestovního ruchu ve městě nejen jako snahu přilákat
do města co nejvíce turistů a nabídnout jim kvalitní atraktivity, ubytování,
stravování, kulturní, sportovní a společenské programy, ale na stejnou váhu
bere také druhou stranu mince – tj. dobře se o turistu postarat a tím zároveň i
ulehčit život rezidentům. Jedná se například o otázku parkování automobilů
turistů ve městě při těch největších akcích sezony, kdy některé akce navštíví
až 30 tisíc lidí za víkend. Právě speciální režim pro parkování aut při
největších eventech sezony je jedním z hlavních bodů, na které se město
soustředí a chce je řešit koncepčně. Tento režim město úspěšně otestovalo při
akci Garden Food Festival 2018, kdy došlo ke zjednosměrnění tří ulic ve městě a
přichystání několika mimořádných parkovacích ploch, což vše dohromady udělalo
několik set parkovacích míst navíc pro danou akci. Pro lepší orientaci řidičů
přijíždějících do města na tyto velké akce rozdávali strážníci městské policie
speciální brožurku s přehlednou mapkou parkovacích ploch (http://www.visitroznov.cz/nova-mapa-parkovacich-mist-v-roznove-p-r/d-1194), mapka je zdarma k dispozici také
v Turistickém informačním centru na Masarykově náměstí a ke stažení na
turistickém webu města. Pro rok 2019 již je vytipováno cca. 6 velkých akcí, na kterých se bude
parkování ve městě upravovat dle zmiňovaného modelu. Jasným cílem je ulehčit
situaci jak řidičům přijíždějícím na velké akce, tak obyvatelům Rožnova, aby
bylo město co nejméně ucpané.
V rozpočtu
města pro rok 2019 je vyhrazena částka na pořízení navigačního systému pro
parkování (nákup elektronických tabulí, které informují o obsazenosti a
možnosti zaparkovat na městských parkovištích).
|
-
ANO
Město
v rámci nového projektu OPZ Restrat 2 bude zpracovávat nové koncepce a to
Koncepci pro místní ekonomiku a koncepci cestovního ruchu - pro monitoring a
identifikaci opatření pro udržitelný rozvoj v těchto oblastech. Mimořádné sportovní akce:
Night Trail Run, T-Mobile olympijský běh, Běh rodným krajem Emila Zátopka viz
bod 6.3
Existence webu www.visitroznov.cz (více
rovněž v bodu 6.3)
-
ANO: Podpora místní ekonomiky a cestovního ruchu
Garden Food Festival: zjednosměrnění ulic za účelem využití parkovacích ploch
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Projekty, které přispívají k rozvoji cestovního
ruchu, jsou provázány na Strategický plán rozvoje města a rozpočet města. Cestovní
ruch je koordinován s maximálním ohledem na únosnost území a zamezení
negativních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.2. Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jeden ze
základních statistických údajů cestovního ruchu - počet přenocování –
v Rožnově pod Radhoštěm kontinuálně stoupá – viz tabulka (zdroj: ČSÚ).

Město Rožnov p. R. průběžně pracuje na zlepšení
koordinace subjektů v oblasti cestovního ruchu a jejich dostatečné a pokud
možno ucelené a koncepční propagaci. Město od roku 2016 vydává celoroční velký
eventový kalendář akcí (brožurku velikosti 9,9x21 mm), který na 40 stranách
nabízí cca. 160 akcí, 30 výstav a všechny důležité informace pro turisty i
rezidenty
http://www.visitroznov.cz/mesto-vydava-kalendar-akci-2019-provede-velkymi-akcemi-a-predstavi-i-programove-novinky/d-1175
|
-
Počet ubytovaných hostů
2013: 51 631 2014: 52 875 2015: 61 300 2016: 66 603 2017: 72 893
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V roce 2017
přenocovalo celkem 72 893 hostů. Tento ukazatel má meziročně rostoucí trend.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.3. Podporuje obec specifika místních výrobků, pořádají se v obci tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané obce, které podporují rozvoj místní turistiky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro rozvoj
místní turistiky jsou na území města pořádány tradiční slavnosti, výstavy,
jarmarky, divadla a festivaly. Na těchto akcích jsou prezentovány místní výrobky i historická
tradice města. Pořadatelem je převážně T klub - kulturní agentura. T klub - kulturní agentura je
příspěvkovou organizací města.
Jarmarky: sortiment, který je prodáván na jarmarcích je pořadatelem
kontrolován. Organizátor vybírá k prodeji to zboží prodejce, které je vyráběno
tradičním postupem řemeslné výroby nebo zboží s tématikou Josefského jarmarku
nebo Všesvatského jarmarku. Není akceptován prodej běžného oblečení a obuvi
nebo prodej zboží jinak nevhodného pro jarmareční prodej (např. běžné textilní
výrobky, bazarové zboží, nízko jakostní zboží apod.), s výjimkou prodeje
tradičních oděvů a obuvi nebo výrobků vyrobených tradičním postupem či s
tematikou konkrétního jarmarku. Rovněž je kontrolována i podoba stánků. Je
povoleno užívání stánků dodaných organizátorem nebo stánků dle možností z přírodních
materiálů.
Pravidla pro prodejce: https://www.tka.cz/tka/doc/2019/pravidla_pro_prodejce_josefsky_jarmark_2019.pdf
Mnoho
z akcí je pořádáno i v rámci programu Národního
muzea v přírodě, p. o.,
které je pořadatelem mnoha výchovně vzdělávacích programů pro děti i zájmové
skupiny. Prostřednictvím vzdělávacích programů je nabízeno malým
i velkým návštěvníkům možnost přiučit se zážitkovou formou mnohému
z historie a tradiční kultury Valašska. Nabídka je určena nejen
školním třídám, ale též zájmovým skupinám, seniorům a všem, kteří do muzea
přicházejí za zábavou, vzděláním i novými zkušenostmi. Pro zajímavost
uvádíme například: program Barvíř modrotisku, Co vařily naše babičky, Jakpak si
hráli valášci malí, Za zvířátky na dědinu, Vánoce na dědině apod.
Tradiční akce, pořádané ve
městě:
Masopust: tradiční obchůzky masopustních masek a pochování basy
Farmářské trhy: prodej farmářských a spřízněných produktů od lokálních producentů
Valašská zahrada: prodej květin, okrasných dřevin, ale také výrobky zručných
řemeslníků
Valašské folkrockování: vystupují i úspěšní umělci pocházející z regionu
Rožnovské parní léto: oblíbený historický parní vláček vozí turisty na trase
Rožnov/Valašské Meziříčí. Termíny jízd jsou naplánovány tak, aby lidé mohli
jízdu historickým parním vlakem spojit s návštěvou jiné kulturní akce
Ovčácký den: výstava a stříhání ovcí, práce s ovčáckými psy, ukázky výroby
ovčích sýrů, k dostání bývají jehněčí i ovčí speciality z Valašska. Probíhá
ukázka řemeslné dílny, ukázky tradičních řemesel z Valašska a také
hudebně-kulturní doprovodný program
Zvonečkový jarmark: setkání hrnčířů, keramiků a dráteníků. Ukázky tradičních
řemesel s možností zakoupení si ručních výrobků. Keramické a tvůrčí dílny pro
děti a jejich rodiče
Svatojánské ohně: tradiční akce láká návštěvníky na valašské kopce. Na více než
deseti místech na Valašsku se rozhoří svatojánské ohně.
Valašské zkušebny: tradiční přehlídka místních kapel
Letní procházky pamětí města: v červencové čtvrtky si zájemci o procházku mohou společně
s lektory - pamětníky projít jednu z vycházkových tras - vzpomínání na
historii města
Pekařská sobota: oslava cechu pekařského, ochutnávky pečiva, soutěže o
nejlepší chleba a rohlík
Dny řemesel a setkání kovářů: setkání mistrů starých řemesel: kovářů, kameníků, bednářů,
klempířů, tesařů a dalších řemeslníků.
Starodávný jarmark: pestrá nabídka jarmarečného zboží s bohatým programem
Švihák Rožnovský: turistický
pochod a celodenní zábava pro celou rodinu. Celkem osm turistických tras včetně
dvou kočárkových, trasy od 8 km do 57 km. Nová velká akce (od pořadatelů akce
Štramberský jasoň), která se uskuteční v Rožnově a okolních krásných horách
O všech akcích se mohou turisté
informovat v Informačním centru, případně na webových stránkách města a
Národního muzea v přírodě.
http://www.visitroznov.cz/tradi-ni-akce/ds-1001
http://www.vmp.cz/cs/programy-a-vystavy/vychovne-vzdelavaci-programy-2018/
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tradiční akce jsou dlouhodobě podporovány
městem. V mnoha případech se nejedná pouze o regionální akce, ale i o akce
nadregionálního a mezinárodního charakteru. Z uvedeného výčtu akcí je patrné,
že město se nezaměřuje pouze na určité skupiny obyvatel a turistů, ale pořádá
akce pro širokou škálu publika, od rodin s malými dětmi, turisty až po
milovníky folkloru a tradic.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.4. Zkoumá obec, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky, v dané obci? Zdali jako příležitosti nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní obce je nerelevantní. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Rožnov
p. R. věnuje velkou pozornost komunikaci a spolupráci
s místními podnikateli, se kterými se město mimo jiné spojilo
v projektu Rožnov card (bod 6.3). Město pravidelně pořádá Snídani
s podnikateli, tj. setkání s cca. 30 představiteli velkých podniků a
podnikateli, kde dochází k představení nejbližších velkých akcí a projektů
města a k následné diskuzi všech stran. Zároveň se město setkává
s občany na tzv. Veřejných fórech, kde mají občané možnost pojmenovat
základní problémy města ve všech klíčových oblastech včetně cestovního ruchu a
místní ekonomiky. Obecně lze konstatovat, že cestovní ruch (přijíždějící
návštěvníky, turisty) vnímají jiným způsobem podnikatelé v různých
odvětvích návazných na cestovní ruch (zvýšení tržeb apod.) a jinak rezidenti
(město plné turistů, přeplněné parkovací kapacity a z toho plynoucí
parkování řidičů v ulicích, kde to komplikuje situaci rezidentům, apod.).
V roce 2017 se dále realizoval průzkum
podnikatelských potřeb pomocí dotazníkových šetření s cílem: vytvoření jednoho dotazníku, který pokryje většinu
řešených/problémových témat (doprava, mobilita, bydlení, služby, cestovní ruch), zmapování
možných rozvojových plánů místních firem a potřeb podnikatelů ve vztahu k městu,
zisk dat pro další práce a plánování. Se získanými informacemi město nadále
pracuje V období 2014-2018
existovala pracovní skupina pro podporu podnikání, v současné době
existuje Zájmové sdružení Průmyslový areál Rožnov, se kterým město intenzivně komunikuje.
http://www.roznov.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=14293&id=5168&n=zajmove-sdruzeni-prumyslovy-areal-roznov)
|
-
ANO
Dotazníkové šetření: průzkum podnikatelských potřeb
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město zkoumá to, jak obyvatelé i podnikatelé vnímají cestovní ruch: pravidelná setkání s podnikateli, veřejné interpelace, průzkum podnikatelských potřeb, pracovní skupina pro podporu podnikání. V roce 2019 začaly práce na tvorbě nové koncepce cestovního ruchu a místní ekonomiky (bude brán zřetel na monitoring a opatření pro udržitelný rozvoj).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|