1A – Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1
Řízení při správě a rozvoji - úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska výběru „správných věcí“ (výběr lze doložit například popisem a vyhodnocováním rizik, event. analýzami rizik, např. v rámci strategického plánu) včetně pravidelného vyhodnocování plánů, jejich cílů a měřitelných indikátorů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město disponuje v současnosti se strategickým plánem rozvoje města na období let 2017 – 2022
, vyhodnocení SP probíhá jednou ročně, poslední zpracováno 16.4.18 /v příloze/ Strategický plán rozvoje města je zásadní a komplexní strategický rozvojový dokument s dlouhodobým horizontem a dopadem na občany, organizace a zájmová sdružení i podnikatele na území města. Smyslem strategického plánu je vytyčit základní směry budoucího rozvoje, jež jsou deklarovány strategickou vizí a cíli. Usnesení zastupitelstvem města o schválení akčního a strategického plánu města: http://intranet/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=10204&p1=1005
Strategický plán rozvoje města http://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1093769&n=strategicky%2Dplan%2D2017%2D2022&p1=84152
Akční plán: http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1093772 Mapový portál obce s rozšířenou působností Hodonín: http://gis.muhodonin.cz V rámci jednotlivých aktivit obsaženým v SPRM jsou
realizovány Regenerace sídlišť – jsou
realizovány aktivity směřující k řešení lokality Jihovýchod,
k problematice byl vytvořen také internetový dotazník kde se mohli
obyvatelé vyjadřovat k jejich představám co v tomto místě zlepšit,
postavit apod., ankety se zúčastnilo 200 osob. http://www.hodonin.eu/vismo/zobraz_dok.asp?id_org=4041&id_ktg=50580&n=regenerace%2Dpaneloveho%2Dsidliste%2Djihovychod&p1=84152
Obnova příměstských lesů,
resp. stezek – spolupráce s Nadací proměny, která pomáhá v vybudování
lesoparku v lokalitě Bažantnice, v rámci této aktivity měli možnost se
občané zapojit např. do výběru loga (http://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1098378&n=pomozte-nam-vybrat-logo-budouciho-lesoparku-dubrava&p1=87501),
k tomuto záměru probíhají průběžně informační a kulturní akce pro občany
např. „Kopeme za lesopark“ http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1097475
nebo „Bažula živě 2019“ (http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1101601)
Koncepce cestovního ruchu –
aktuálně v přípravě Strategie cestovního ruchu města Hodonín,
v přípravné fázi byl vyhotoven dotazník pro turisty který vyplnilo 294
osob, (http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1098559) výsledky dotazníky budou použity při tvorbě strategie. S vyhodnocováním rizik během rozpracovanosti a vyhodnocování aktivit v SPRM nepracujeme. Jestliže se jedná o větší investiční akce, které jsou zařazeny ve SPRM, většinou se jejich plnění dává k posouzení veřejnosti, např. http://hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1100013&n=svymi%2Dnazory%2Dmuzete%2Dovlivnit%2Djak%2Dbude%2Dvypadat%2Dsidliste%2Djihovychod
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Děkuji za doplnění a reakci na moje otázky. Je třeba ještě doplnit indikátor - v tomto případě ANO. 1. Byla zpráva o plnění strategického plánu projednána zastupitelstvem/radou? S jakým usnesením? Můžete doložit? 2. U řady opatření, jejichž realizace je plánována v letech 2017- 2019, je uvedeno, že jsou ve fázi rozpracovanosti bez bližších upřesnění. Pracujete nějak s popisem a vyhodnocováním rizik? 3. On-line dotazník ke spokojenosti se SP vyplnilo 16 osob. Byly realizovány nebo počítá se do budoucna i s dalšími postupy pro zapojení veřejnosti do vyhodnocování realizace SP a plánovaných/realizovaných projektů? Můžete doložit?
|
1.1.2. Vybírá a prosazuje (schvaluje) město nejpotřebnější či nejdůležitější investice, aktivity, veřejné služby, opatření, legislativu atd., a to v optimálním rozsahu a ve smyslu zásad udržitelného rozvoje včetně pravidelného hodnocení opatření ve vztahu k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město dlouhodobě pracuje s vyrovnaným rozpočtem a investuje do zvyšování
kvality života svých obyvatel. Používámím nového akčního plánu při řízení
města dochází k výběru těch projektů, které naplňují hlavní rozvojové cíle
města, které jsou součástí strategického plánu.
Energetický management
Hlavním cílem města, který je obsažený v dokumentu Příručka EnMS ČSN EN ISO
50001 Systémy managementu hospodaření s energií je neustále snižování
energetické náročnosti. Energetická politika jse schvalována radou města.
Příloha: prirucka-enms-pro-mesto-hodonin_upraveno.pdf
Město pracuje se SPRM a AP v rámci předpokládaných a plánovaných investičních akcí. V některým investičním akcím se realizovala veřejná projednání, např. Projednání koncepce cyklistické dopravy, projednání studie kolem Rozmarýnku, koncepce rozvoje sportu,..
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doplnit indikátor - ANO
1) Oceňuji zpracovaný přehled investičních akcí na webových stránkách města. Ve vašem hodnocení je i toto možné uvést. 2) Lze doplnit, zda se vážou investiční akce na schválené strategické dokumenty? 3) Realizovala se k některým investičním akcím veřejná projednání? můžete doplnit?
|
1.1.3. Existuje provázanost strategických rozvojových dokumentů a ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Provázanost strategických rozvojových dokumentů (tj. Strategického plánu rozvoje města a na něj navazujícího akčního plánu) a územně plánovacích dokumentací (tj. územního plánu, regulačních plánů a územních studií pro dílčí lokality) je velmi důležitá z hlediska možného naplňování cílů a priorit vytyčených ve strategických dokumentech. Na jednu stranu při tvorbě strategického a akčního plánu byly brány v potaz možnosti stávajícího územního plánu. Na druhou stranu při aktualizacích ÚPD (zejména územního plánu Hodonín) budou jedním z podkladů výstupy ze strategických rozvojových dokumentů města. Garancí, že bude tato provázanost řešena, je skutečnost, že jak strategické rozvojové dokumenty, tak územně plánovací dokumentace jsou v rámci MÚ Hodonín řešeny stejným odborem a to odborem rozvoje města.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.4. Existuje provázanost ostatních koncepčních dokumentů (plány jsou integrované – vzájemně provázané) včetně doložení připravenosti municipality efektivně reagovat na mimořádné situace a nové výzvy (např. klimatické změny, vnitřní a vnější migrace a podobně)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Můžete v hodnocení uvést, s jakými koncepcemi město Hodonín pracuje, případně příprava jakých koncepcí je v plánu?
|
1.1.5. Byla provedena optimalizace veřejných služeb (ZŠ a MŠ, sociální služby, technické služby apod.) a úřadu tak, aby byl systém služeb efektivní a odpovídal místním podmínkám, a to včetně schopnosti reagovat na změny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V oblasti školství je každoročně aktualizován materiál „Stav a vývoj předškolního vzdělávání ve městě Hodoníně“, který řeší kapacity MŠ, vývoj a současný stav počtu dětí, stav předškolního vzdělávání v aktuálním školním roce, povinné předškolní vzdělávání a vývoj naplněnosti MŠ srovnáním několika školních let. Materiál je předkládán vždy v měsíci březnu radě města na vědomí. Pracovnice odboru sociálních věcí a školství disponují všemi potřebnými informacemi týkajícími se oblasti školství, zejména z oblasti financování školství, statistik a výkaznictví o počtech žáků, dětí, pracovníků, přijímání dětí k povinnému předškolnímu i základnímu vzdělávání, sledují vývoj včetně počtu odkladů povinné školní docházky, podpůrných opatření atd. Na základě výše uvedených informací jsou zpracovávány povinné výkazy a statistiky. Data jsou používána také pro zpracování našich koncepčních, strategických a jiných dokumentů.
V oblasti školství je každoročně
aktualizován materiál „Stav a vývoj předškolního vzdělávání ve městě Hodoníně“,
který řeší kapacity MŠ, vývoj a současný stav počtu dětí, stav předškolního
vzdělávání v aktuálním školním roce, povinné předškolní vzdělávání a vývoj
naplněnosti MŠ srovnáním několika školních let.
Ředitelé ZŠ podle přihlášených dětí
do prvních tříd otevírají potřebné množství tříd. ZŠ si žádají o dotace a
granty samostatně s podporou města, nebo
žádá město. V posledních letech došlo k zateplení téměř všech ZŠ v Hodoníně s přispěním dotací z EU. Rekonstruují se hřiště u škol,
vnitřní prostory i okolí škol. Počet ZŠ je optimalizován a dostačující. Město Hodonín financuje mzdové náklady na školní psychology, náklady na primární prevenci a výuku angličtiny rodilým mluvčím na všech ZŠ. Dále je podpora sportovních tříd - celý úvazek na trenéra a prostory pro výuku (pronájem sportovní haly a zimního stadionu), dále pronájem bazénu na výuku plavání v ZŠ.
Město Hodonín financuje mzdové
náklady na školní psychology a výuku angličtiny rodilým mluvčím na všech ZŠ.
MŠ žádají o dotace prostřednictvím
města - objekty MŠ jsou v majetku města. V posledních letech byly zatepleny MŠ
všechny mateřské školy. S řediteli a ředitelkami ZŠ a MŠ pravidelně diskutujeme na pravidelných poradách, a to jak o běžných praktických věcech, tak o jejich návrzích na zlepšení a plánování investičních akcí. Optimalizace sociálních služeb je prováděna prostřednictvím komunitního plánování sociálních služeb,http://www.kpss-hodonin.cz/, aktuálně je vydán Střednědobý plán sociálních služeb pro Hodonínsko na období 2018 – 2020, který nyní naplňujeme. Každoročně je schvalována Minimální síť sociálních služeb města Hodonína a Minimální síť sociálních služeb ORP Hodonín. Pro účely zpracování minimální sítě je nutné, aby poskytovatelé sdělili všechna data - zdroje financování, výše, počty klientů, počty intervencí, osobohodin, lůžkodnů, počty úvazků přímé i nepřímé práce s klientem apod. Pracovníci odboru sociálních věcí a školství se účastní pravidelných porad se starosty spádových obcí, kteří spolufinancují minimální síť sociálních služeb na principu solidárním - dle počtu obyvatel v jednotlivých obcích. Jako výstup dat z oblasti sociálních služeb lze uvést jak minimální síť Hodonína, minimální síť ORP, přehledy financování v aktuálním roce, přehledy o dofinancování služeb i plán financování na příští rok. Pravidelně probíhají jednání všech pracovních skupin KPSS, a to na principu triády (v roce 2019 byla aktuálizována Základní listina KPSS). V rámci KPSS byly zpracovány analýzy: Analýza péče o osoby se sníženou soběstačností, analýza osob poskytující péči, analýza zaměstnávání osob s handicapem, analýza potřeb. Také byly zpracovány 4 průvodci pro jednotlivé cílové skupiny: Řešení nepříznivých situací - sociální vyloučení, rodina, seniory, zdravotně postižené. Pro informaci o poskytovaných službách v ORP Hodonín byl vydán Katalog sociálních služeb, který byl v roce 2019 rozšířen o ORP Kyjov a ORP Veselí nad Moravou a seznamuje tedy občany se službami v rámci celého okresu Hodonín.
Střednědobý plán sociálních
služeb sociálních služeb pro Hodonínsko na období 2018 – 2020: http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1094409
|
-
ANO - Stav a vývoj předškolního vzdělávání
ve městě Hodoníně
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Materiál "Stav a vývoj předškolního vzdělávání ve městě Hodoníně“ je projednáván Radou/zastupitelstvem? Pracuje město s daty v oblasti školství,sociální oblasti, technických služeb na základě kterých monitoring a vyhodnocování stavu probíhá? Zpracovávají se přehledové informace o stavu a vývoji i pro jiné oblasti (sociální služby, technické služby...) Můžete do sebehodnocení doplnit?
|
1.1.6. Existuje provázanost investic se schválenými rozvojovými dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze doplnit, že investice jsou vždy vázané na schválené strategické dokumenty? Lze to doložit?
|
1.1.7. Existuje provázanost provozního rozpočtu a výhledu s činnostmi obsaženými ve schválených rozvojových dokumentech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při zpracovávání
střednědobého výhledu rozpočtu a rozpočtu se vychází z připravenosti
jednotlivých lokalit, projektů, akcí,
které jsou realizovány na základě přijatých a
schválených strategických dokumentů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2
Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska provádění, a to včetně přístupu města k zásadám zdravého finančního řízení (provozní přebytek, systém vnitřní kontroly – 3E, využívání příležitostí a snižování rizik atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Řízení kvality je především snaha o
neustálé zlepšování, jehož výsledkem jsou efektivnější procesy a ve svém důsledku
snížené náklady a zvýšená produktivita. Výstupy řízení kvality MěÚ jsou měřeny
mírou spokojenosti klientů za poskytnuté služby. Významným nástrojem pro
zlepšování výkonnosti a efektivnosti úřadu spolu se zlepšením kvality
poskytovaných služeb občanům jsou růžné metody řízení kvality.
Jednou z aktivit projektu TOP úřad
byla i aktivita Otevřenost úřadu - hlavním cílem bylo nastavení systému zákaznické
orientace MěÚ, včetně konkrétních úkolů, termínů odpovědností. Výstupem byl
dokument Standardy zákaznické orientace (pravidel projednání s klienty).
Proběhly také průzkumy spokojenosti vybraných cílových skupin úřadu (občané,
zastupitelé, ředitelé příspěvkových organizací). Hodonín je nejpřívětivějším
městským úřadem v Jihomoravském kraji: soutěž, vyhlášená Ministerstvem vnitra,
pomocí dotazníkového šetření hodnotila nejlepší městské úřady v jednotlivých
krajích. Kritéria hodnocení se soustředila do tří oblastí. Přístupnost úřadu
pro občany, transparentnost a komunikace. Dohromady se zapojilo 190 obcí včetně
jednotlivých městských částí Prahy. Nejvstřícnějším úřadem Jihomoravského kraje
se stal Hodonín. Občanům mimo jiné nabízí elektronický objednávkový systém,
sledování on-line stavu u přepážek, hlídání dětí na úřadě, materiály z jednání
zastupitelstev, hlášení závad atd.
http://www.hodonin.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=4041&id=1095679&n=nejprivetivejsi%2Dmestsky%2Durad%2Dv%2Dkraji%2Dje%2Dv%2Dhodonine
Město Hodonín sestavuje (aktualizuje) nejméně
jednou za dva roky střednědobý výhled rozpočtu, který je koncipován tak, že je
rozdělen na
provozní a investiční část, aby bylo jednoznačně zřejmé, jak velké prostředky
bude moci město v jednotlivých letech použít na svůj další rozvoj, tedy
investiční výdaje. Dlouhodobě je dosahováno vysokého provozního přebytku. Viz
poslední schválený střednědobý výhled rozpočtu:
http://hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1093708
|
-
Ano
Jsou nastaveny procesy pro zdravé finanční hospodaření města. K vyhodnocování jejich efektivnosti dochází na úrovni odboru ekonomiky a financí 1x měsíčně. Na úrovni všech odborů vždy 1x za pololetí.
-
-
-
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Můžete upřesnit, zda jsou v úřadu nastaveny procesy pro zdravé finanční řízení a zda dochází k vyhodnocování jejich efektivnosti? Kdo to zajišťuje?
|
1.2.2. Existují přiměřená vnitřní pravidla pro zadlužování města a jsou tato pravidla dodržována? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Již několik let je dodržováno pravidlo,
že si město bere nové úvěry maximálně do výše 50% splacené jistiny s výjimkou úvěrů na akce, které následně přinášejí příjem do
rozpočtu města, ze kterého je konkrétní úvěr splácen. Toto pravidlo není nikde písemně zpracováno a není k němu
vydán vnitřní předpis. Z vývoje úvěrového zadlužení
města za posledních deset let vyplývá od roku 2008 neustálý pokles dluhu. Město
má schválený rozpočtový výhled na období 2019 - 2021
- tento výhled schválilo zastupitelstvo města dne 12.12.2017. Z výhledu je patrné plánované snižování úvěrového dluhu až do roku
2021.
Město má zpracován dotační program
poskytování zápůjček a dotací ze stavebního fondu- zastupitelsvto města jej
schválilo dne 25.4.2017. Za účelem zachování, rozšíření a zlepšení funkcí
dosavadního a nového bytového fondu vytváří město účelový fond, jehož
prostředky lze použít k různým účelům. Celkovou výši prostředků určenou v daném roce na účelové zápůjčky a dotace schvaluje v rámci rozpočtu
města zastupitelstvo města.
Každý rok město vypisuje dotační
programy na podporu pro-rodinných aktivit, podporu životního prostředí a zdraví, podporu sociální oblasti, podporu kultury a
cestovního ruchu, podporu dětí a mládeže, podporu sportu dětí a mládeže, podporu sportu dospělých, podporu
přeshraničních dotačních projektů a podporu registrovaných sociálních služeb.
http://hodonin.eu/dotacni-programy-rok-2019/ds-50484/archiv=0&p1=84102
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.3. Lze na konkrétních aktivitách a činnostech prokázat orientaci úřadu a jeho organizací na občana a jeho oprávněné potřeby (otevírací doba, dostupnost …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.4. Prokazuje městský úřad a klíčové organizace města při běžném chodu výkonnost a kvalitu (např. pomocí zlepšujícího se trendu nebo pomocí benchmarkingu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město je zapojeno do Benchmarkingu.
Na základě výstupů z analýz
jsou oblasti zpětně hodnoceny a případné odchylky (v rámci benchmarkingové
skupiny) blíže sledovány. Hledá se způsob, jak činnosti zefektivnit.Z tohoto důvodu je zapojení do benchmarkingové iniciativy velmi vysoce hodnoceno. Hodnocení představuje administrativní zátěž, ale přínosy, které výstupy představují jsou velmi nápomocné. Jednotliví pracovníci, napříč všemy odbory úřadu, kteří data pro roční hodnocení zajišťují již se statistikou počítají. Další velmi cenný přínos jsou dvoudenní setkání zapojených měst v rámci tzn. skupiny. Hostitelské město pro kolegy připraví odborný program, včetně příkladu dobré praxe. Výstupy z těchto setkání jsou inspirací pro řešení podobných situací v místních podmínkách. Také velmi využívaným benefitem je možnost využití tzv. minibenchmarkingů, kdy je formou e-mailového dotazu sdílen určitý problém a kolegové z jiných měst (v rámci jedné skupiny) nastíní možnosti řešení.
Poslední sebehodnocení v rámci CAF proběhlo v roce 2014 a 2015 v rámci projektu TOP úřad.V tuto chvíli není jasné, zda bude dále hodnocením metodou CAF probíhat. Příležitostí pro metodu CAF byla realizace projektu TOP úřad. Po skončení projektu se hodnocení již neopakovalo. Vzhledem k potřebám úřadu se osvědčila metoda hodnocení prostřednictvím Benchmarkingu. Každé další hodnocení by přineslo novou administrativní zátěž. Z tohoto důvodu není prioritní využívání dalších forem hodnocení. Zkušenosti z Benchmarkingu jsou dobrým hodnotícím kritériem. Některé příležitosti a inspirace, které vzešly z tohoto porovnání jsou aplikovány do praxe, ale stále jsou inpirace, které vyžadují delší časové období na jejich realizaci v místních podmínkách zatím nedošlo. Pro získání zpětné vazby od klientů a občanů je úřad zapojen do projektu tzv. Dobrý úřad, kdy jsou klienti žádání o hodnocení služeb v e-mailovém dotazníku. Další formu, která je praktikována pro získání názorů občanů a zaměstnnaců jsou tzv, schránky důvěry. Výstupy jsou pravidelně hodnoceny.
Pravidelně jsou sledovány Společné evropské indikátory
A.1 Spokojenost občanů s místním společenstvím (2004, 2006,2009, 2013)
A.3 Mobilita a místní přeprava cestujících (2004, 2006, 2009, 2013)
A.4 Dostupnost místních prostranství a služeb (2006, 2009)
B.6 Bezpečná cesta dětí do školy a zpět (2007, 2009)
B.7 Registrovaná míra nezaměstnanosti (2006 – 2010)
B.10 Ekologická stopa (2011)
Výsledky indikárorů jsou názorným příkladem zpěté vazby pro místní samosprávu, která zjistí názory občanů na
stav města a na kvalitu života v něm. Prostřednictvím indikátoru A.3 můžeme například zlepšit plánování spojů
MHD a zkvalitnit veřejnou dopravu z hlediska časového rozložení spojů a většího konfortu cestování. V neposlední
řadě, nám mohou výsledky posloužit při přípravě žádostí o podporu ze zdrojů Evropské unie.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Můžete doplnit, zda a kdy budou data aktualizována?
|
1.2.5. Jsou zavedeny efektivní způsoby komunikace v rámci samosprávy, úřadu a organizací řízených městem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.6. Chová se úřad a organizace města ekologicky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský úřad Hodonín získal v roce 2006 první místo v soutěži o ekologicky nejpříznivější provoz úřadu
v Jihomoravském kraji a významně tak uspěl v konkurenci dalších 12 úřadů.
Ve všech chodbách městského úřadu jsou rozmístěny kontejnery na papír a plasty. Nejfrekventovanější místa jsou
opatřeny lisem na PET láhve. V jednotlivých budovách úřadu jsou koše na monočlánky.
Úřad se také velmi intenzivně věnuje ekologické výchově občanů, především pak dětem v mateřských a
základních školách. Pomohl se zavedením separovaného sběru odpadů (papír, plasty, nápojové kartony)
v mateřských, základních i středních školách. Všichni zaměstnanci úřadu měli v minulosti možnost zúčastnit se
semináře na téma ekologické úřadování. Každoročně jsou pořádány ve spolupráci s neziskovými organizacemi akce
ke Dni Země, Evropskému týdnu mobility, Dnu bez aut.
Hodonín se v minulosti také zapojil do akce „Bioodpad – živá hmota“. Na základních školách se konaly výukové
programy na téma kompostování, byl uspořádán seminář pro občany města. Do všech domácností byla roznesena
publikace „Příručka pro třídění odpadů od A do Z“.
Pravidelně se město zapojuje do akce Hodina Země. příručka pro třídění odpadu: http://www.hodonin.eu/dokumenty-oddeleni-odpadoveho-hospodarstvi-a-zelene/ds-48853/archiv=0&p1=86779
Na území města byl realizován projekt Hodonín - biologicky rozložitelný odpad - záměrem bylo vytvoření
integrovaného systému odděleného sběru bioodpadů do nově pořízených domácích kompostérů, komposteněrů -
biopopelnic, zvonových kontejnerů a velkoobjemového kontejneru VOK.
Byl zrekonstruován Sběrný dvůr odpadů - Regionální centrum Hodonín pro nakládání s komunálními odpady. Cílem
projektu bylo zvýšení podílu a množství recyklovaných odpadů, podpora a zvýšení efektivity systémů separovaného
sběru a snížení množství odpadu ukládaného na skládkách. V rámci projektu se realizovaly stavební objekty a
technologická zařízení sběrného dvora pro zpracování komunálního odpadu – tříděného i netříděného a k nakládání
s nebezpečnými odpady, včetně souvisejících technologií, inženýrských sítí, ploch a komunikací. Zařízení slouží pro
region Hodonínska. Používané technologie a kapacita sběrného dvora před realizací projektu neumožňovaly zvýšit
objem zpracovaných odpadů a pokrývaly pouze úzké spektrum služeb v oblasti nakládání s odpady.
Kapacita sběrného dvora – komunální odpad:
1 500 t před realizací rekonstrukce,
18 000 t po realizaci rekonstrukce (tato kapacita vyplývá z množství uvažovaných kontejnerů pro sběr a
předpokládané četnosti vývozu kontejnerů).
Kapacita sběrného dvora – nebezpečný odpad:
150 t před realizací rekonstrukce,
1 500 t po realizaci rekonstrukce (tato kapacita vyplývá z předpokládané četnosti vývozu a s ohledem na
okamžitou kapacitu skladu nebezpečných odpadů).
V rámci Hodonína proběhl projekt Hodonín - biologicky rozložitelný odpad - záměrem bylo vytvoření
integovaného systému odděleného sběru bioodpadů do nově pořízených domácích kompostérů, kompostejnerůbiopopelnic, svonových kontejnerů a velkoobjemového kontejneru VOK.
od roku 2018 je vytvořena nová koncepce: Plán odpadového hospodářství města Hodonín 2017-2016
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Sleduje město Hodonín nějakých datech/ indikátorech vývoj v energetické a materiálové náročnosti úřadu, produkci odpadů apod.? Můžete doložit?
|
1.2.7. Přijímá úřad a organizace města opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MěÚ - třídění odpadu. V kancelářích jsou kontejnery
(koše) na tříděný odpad. Pořízení notebooků pro zastupitelstvo města (ZM) -
elektronický systém dokumentů pro RM a ZM. Systém elektronické rezervace
služebních aut - sdílené služební jízdy - větší počet osob v autě.
Energetická úspora budov v majetku města
Hodonín (MŠ, ZŠ, úřady, sportoviště, kulturní zařízení, ….) je realizována
zejména ve formě zateplení obvodového pláště a výměny výplní otvorů, a to za
přispění dotačních prostředků Zateplení a výměna výplní otvorů se realizovalo,
např. na následujících budovách:
budovy MŠ – Žižkova, Družstevní, Jánošíkova,
Štefánikova, Sídlištní, Vrchlického, Jilemnického, Lužní
budovy ZŠ – Očovská, Vančurova
budovy MěÚ – Národní tř. 25, Horní Valy 2
ostatní budovy – Krytý plavecký bazén, Kulturní
dům, Psychocentrum domeček
Další oblastí, ve které je cílem postupně snižovat
energetickou náročnost, je veřejné osvětlení. Za přispění dotačních prostředků
byla realizována výměna stávajících svítidel za moderní LED na ul. Velkomoravská,
Dvořákova, Štefánikova a Měšťanská. Rovněž při rekonstrukcích ulic či
prostranství se již instalují svítidla s LED technologií. Každý rok se porovnávají spotřeby energií na jednotlivých budovách. Vyhodnocování neprobíhá.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Sleduje a vyhodnocuje úřad nějakým způsobem dopad přijatých opatření - jaké jsou úspory? Prosím doplňte.
|
1.3
Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3
Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.1. Naplňuje město při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ (viz obrázek)z hlediska správné komunikace? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město
Hodonín je členem NSZM ČR a přijalo tak principy otevřenosti úřadu a komunikace
s veřejností. Každoročně je pořádána řada osvětových kampaní, kulatých
stolů, veřejných projednávání, veřejné fórum. Druhým rokem rovněž probíhají tzv. hovory s vedením města. Většina akcí je pořádána za
účasti vedení města a je patřičným způsobem medializována.
Veškeré územně plánovací dokumentace včetně změn jsou ze zákona projednávány s veřejností vždy.
Od
roku 2017 je vytvořen Marketingový plán komunikace a
participace - navazuje na již zpracované programové dokumenty
města. 1 úkolem marketingového plánu komunikace a participace je dosáhnout
stanovených cílů. Marketingový plán komunikace a participace je postaven na
tématech města a za pomoci jejich kombinace je předpokladem k úspěchu. Postupné
naplňování marketingového plánu se v realitě potýká s vnějšími a vnitřními
vlivy a faktory, které působí na marketingový plán. Účelem marketingového plánu
je definovat komunikační a participační agendu pro cílové skupiny, přiřadit
odpovědnost za jednotlivé oblasti komunikace participace, nastavit komunikační
aktivity v souladu s rozpočtem města. Úkolem marketingového plánu komunikace a
participace je definovat postup ke komunikaci s občany a ke komunikaci uvnitř
městského úřadu.
http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1091173
Profil - sociálně ekonomická analýza
města
http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1089345
|
-
ano
2017 - 11 2018 - 27 témata: 10. 4. – preventivní
program „Seznam se bezpečně“ 12. 12. – Focus Group –
„Romské děti a mládeže 26. 11. – setkání se
studenty ISŠ 11.6., 19.11. – Dítě
v krizi I., II. 14. 6. – Den sociálních
služeb – u ZS 19.3. – Konference -
Komunitní plánování sociálních služeb v obcích a jeho význam
v současné době 9.4. – Konference
k reformě psychiatrické péče 19.9. - Veřejné fórum 18.1.,17.5. Hovory občanů s vedením města Jednání pracovních
skupin komunitního plánování – 17x
-
-
-
-
ANO - plnění ukazatelů MA21
viz. 1.3.B
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.2. Provádí úřad a organizace města veřejná projednávání (či obdobné formy) při všech |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mezi komunikační nástroje, které
město Hodonín aktuálně využívá, patří kromě webových stránek města www.hodonin.eu také zpravodaj města Hodonínské listy a rovněž
facebokové stránky Město Hodonín. Právě ty umožňují okamžitou interakci s
občany a zpětnou vazbu. Připravujeme spuštění Instagram účtu, vč. fotosoutěže
občanů na téma – „Hodonín, místo kde se dobře žije…“ Mimo to se pravidelně konají Hovory
vedení s občany města, a to jak obecné, tak v konkrétních městských
částech. Místo konání se pokaždé mění, cílem je být lidem blíž a vyslechnout si
problémy přímo v jejich přirozeném prostředí. Hovory s vedením byly
zahájeny na podzim 2017, v roce 2018 se konaly třikrát, v roce 2019
zatím rovněž třikrát, ale počítá se, že se budou konat častěji. Počet aktivních
účastníků se postupně zvyšuje, posledního setkání se zúčastnilo okolo 60
občanů. Město Hodonín se snaží zapojovat
veřejnost do dění ve městě také nejrůznějšími výzvami a soutěžemi, jednou
z posledních je výzva Adoptuj svůj strom, jejímž cílem je zapojit občany a
motivovat je k péči o veřejnou zeleň. Nyní se také oslovují podnikatelské
subjekty v centru města, kdy by tím, že zkrášlí veřejné prostranství
živými květinami před svými prodejnami, nebudou muset žádat o zábor veřejného
prostranství – název Zkrášleme si Hodonín.
Už potřetí pořádá město Den
otevřených dveří – 27.6.2019 jen za dopoledne účast cca 400 osob. Město Hodonín v roce 2019 plánuje zahájit práci na vytvoření Metodiky pro participativní řízení města vč. pořízení softwaru na participativní řízení. Cílem tohoto záměru je rozvoj vybraných nástrojů komunikace úřadu s veřejností tak, aby byla rozšířena škála nástrojů, které úřad pro komunikaci s veřejností využívá a současně stoupla také kvalita, rychlost a úroveň komunikace. Plánovaná metodika by měla obsahovat postupy pro realizaci výzkumného šetření - tvorbu položek pro dotazování, způsob sběru dat vč. motivace a práce s cílovou skupinou. Spolupráce s občany bude dosažena také využíváním odměn a benefitů za pravidelnou účast na výzkumech. S metodikou je propojeno také pořízení vhodného softwarového nástroje, který by měl být pro občany uživatelsky přívětivý a bude informovat o aktuální situaci ve městě Hodonín vč. potřeb a přání občanů. Pořízení Metodiky participativního řízení města a software je financováno z Evropského sociálního fondu z Operačního programu Zaměstnanost, projekt "Hodonín moderně a chytře" bude trvat od 1.4.2019 a nejzazší termín ukončení je 31.3.2021. O projektu je veřejnost informována na webových stránkách města http://www.hodonin.eu/hodonin-moderne-a-chytre/d-1096569/p1=87500.
|
-
ano
Počet veřejných projednávání: 2017 - 11
2018 - 27
-
-
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze doplnit k jakým tématům se veřejná projednání konala a zda je o nich vedena nějaká evidence, včetně počtu účastníků.
|
1.3.3. Zveřejňuje město a jeho organizace pravidelně výroční zprávu (nebo obdobnou zprávu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
-
ANO - plnění ukazatelů MA21
viz. 1.3.B
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.4. Existuje analýza stížností nebo podnětů od občanů, jsou přijímána opatření k jejich řešení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
-
ANO - plnění ukazatelů MA21
viz. 1.3.B
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.5. Lze o úřadu a organizacích města říci, že jsou transparentní a informace jsou dostupné? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
-
-
ANO - plnění ukazatelů MA21
viz. 1.3.B
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.6. Přijímá úřad a jeho organizace opatření pro snížení rizik korupce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
-
ANO - plnění ukazatelů MA21
viz. 1.3.B
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.7. Jsou popsány a optimalizovány komunikační kanály s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Funguje oddělení vnějších vztahů a tisková mluvčí. Nově byla od roku 2017 tato pozice posílena o dalšího tiskového mluvčího a redaktora v jedné osobě. Pravidelně probíhají tiskové konference, občané jsou informováni prostřednictvím měsíčníku Hodonínské listy, prostřednictvím místní TV Slovácko a prostřednictvím webových stránek města. Město Hodonín je od ledna 2018 aktivní rovněž na sociální síti Facebook, kde má aktuálně přes 1500sledujících (informace k 27. 3. 2019) Dále jsou zveřejňovány finanční informace, záměry města, připravované projekty ... Město pro občany na stránkách města zavedlo tzv. rozklikávací rozpočet. http://31.192.64.131/GReportViewer/ Občané mají možnost využít elektronický objednávkový systém, sledovat on-line stav u přepážek, nechat si pohlídat dětí na úřadě a hlášení závady prostřednictvím internetu.
|
-
-
-
ANO - plnění ukazatelů MA21
viz. 1.3.B
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.8. Jsou vytvářena vhodná partnerství? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Hodonín má podepsané partnerské smlouvy se 4 městy - Holíč, Trebišov, Zistersdorf, Jaslo. V jednání je uzavření budoucího partnerství s městem Skalica. Spolupracujeme s VŠB TU v Ostravě. partnerská města: http://www.hodonin.eu/partnerska-mesta/ds-18296/p1=84323
V rámci ZM a MA21 město spolupracuje s podnikateli, NNO, ZŠ, MŠ, středními školami ...
Do pracovních skupin a komisí jsou navrhováni také odborníci mimo zaměstnance úřadu
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.9. Lze na konkrétních případech prokázat synergické efekty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.1. Existuje metodika šetření spokojenosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
NE
šetření z roku 2014 spokojenost obyvatel 65,1% nespokojenost obyvatel 34.9%
pravidelně se obnovují místní indikátory, šetření spokojenosti obyvatel se v nejbližší době nechystá, ale jakmile bude možnost toto šetření provést bude uskutečněno.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je možné doplnit, zda se chystá nové aktuálnější šetření spokojenosti obyvatel a nastavení jeho pravidelného opakování s roční frekvencí?
|
1.4.2. Jsou s výsledky seznamováni zastupitelé a veřejnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Budou data aktualizována?
|
1.4.3. Lze doložit trend v hodnocení spokojenosti případně srovnání s jinými městy? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Srovnání s jinými městy lze najít na výsledkovém portálu, který nabízí výsledky sledování indikátorů ECI. Portál obsahuje srovnání nejdůležitějších indikátorů a jejich výsledků od roku 2003, kdy česká města začala indikátory sledovat. http://indikatory.ci2.co.cz/cs/profil/hodonin Byly zpracovány jednotlivé dílčí části SWOT analýzy, aby detailně popsaly současný stav města Hodonína a lépe tak vyjádřily celkovou pozici města a daných oblastí. Silné stránky reprezentují faktory, na kterých lze stavět budoucí pozici města, slabé stránky naopak reprezentují faktory, které mohou omezit další rozvoj silných stránek. Příležitosti a hrozby obsahují ty body, které mohou mít na město Hodonín dopad a mohou město déle ovlivnit, popř. obsahují body, které by měly na rozvoj Hodonína dopad, ale město je nemůže zcela ovlivnit (ovlivnitelné jsou např. formou prosazování zájmů na krajské úrovni politiky). http://www.hodonin.eu/assets/File.ashx?id_org=4041&id_dokumenty=1090282
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.4. Je provedena analýza výsledků, a to zejména v případě negativního trendu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
S výsledky je dále pracováno, pomáhají při zaměření aktivit a projektů. S aktualizací dat ECI A1 počítáme v roce 2020-2021 a dále s 2-3 letým intervalem. Připravovaná metodika participativního rozpočtu v rámci projektu "Hodonín moderně a chytře" financovaného z Operačního programu Zaměstnanost je počítáno s šetřením ne/spokojenosti občanů a zaznamenávání elektronicky jejich podnětů, se kterými bude dále pracováno a hodnoceno.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze upřesnit, zda budou data pravidelně aktualizována?
|
1.4.5. Přijímají se opatření na základě provedení šetření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|