4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
|
Tato kapitola je popsána dostatečně. Město je velmi aktivní a řada věcí je již nyní naplněna.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obecně se
vychází z Plánu udržitelné mobility města z roku 2015, který je využíván pro koordinaci a iniciaci udržitelné dopravy. V letošním roce plánujeme jeho aktualizaci. V konkrétních případech se pak vychází ze zhodnocení
a posouzení dané situace a z toho vycházejících potřeb. Při odboru hlavního architekta města je zřízen a externě financován cyklokoordinátor. V roce 2020 město plánuje zavést zkušební provoz systému sdílených kol. Město je partnerem v projektu RESOLVE (umožní partnerům vyměnu zkušeností s konkrétními opatřeními v jednotlivých městech a regionech přispívajících ke snížení emisí oxidu uhličitého a dalších látek znečišťujících ovzduší.)
Město má vytvořenu mapovou aplikaci "Cyklodoprava", kde mohou občané nalézt mapy cyklotras, prostory, kde jsou bezpečnostní stojany na kola atd. Dále viz https://map.opava-city.cz/waportal/apps/webappviewer/index.html?id=1b8a518085c5481eafe781cd6435e609 Další mapovou aplikací je "Mapa přístupnosti Opavy." Mapová aplikace zobrazuje informace o přístupnosti a dostupnosti objektů a vybavení nacházejících se na území města Opavy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Obsah mapové aplikace je systematicky doplňován a aktualizován příslušnými správci jednotlivých tematických mapových vrstev. https://map.opava-city.cz/waportal/apps/webappviewer/index.html?id=d9108c47f610414ea938c150e0730eb8
|
-
viz popis níže
Indikátor délky pěších komunikací upravených jako bezbariérové nesledujeme. Máme k dispozici data: Délka chodníků na území města celkem 225,1 km. Délka chodníků se smíšeným provozem (s cyklisty) 12,9 km. Počet přechodů pro chodce 540 ks z toho 408 se slepeckou dlažbou a sníženou obrubou na obou stranách. Počet zastávek MHD 225 z toho 98 bezbariérových.
-
viz popis níže
Celková délka cyklostezek v Opavě 32,6 km (včetně parků). Celková délka komunikací na území statutárního města (místní+účelové) 171,9 km. Poměr délky komunikací pro cyklisty ku celkové délce komunikací = 0,189
|
|
Město má inforamce o počtech a využívání infrastruktury. Indikátor je vhodně popsán
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mobiliář
pro cyklisty je součástí veřejných prostranství. V rámci chystaných
realizací parkovacích objektů pro automobily je rovněž pamatováno na klece či
přístřešky pro bicykly. V rámci řešení a posuzování soukromých záměrů,
např. předzahrádky restaurací a reklamní zařízení jsou vyžadována opatření pro
hendikepované osoby. Město má vytvořenu mapovou aplikaci "Cyklodoprava", kde mohou občané nalézt mapy cyklotras, prostory, kde jsou bezpečnostní stojany na kola atd. Dále viz https://map.opava-city.cz/waportal/apps/webappviewer/index.html?id=1b8a518085c5481eafe781cd6435e609
|
-
viz popis níže
Celkový počet budov v majetku statutárního města Opava je 347 včetně bytových domů. Stojany na kola jsou umístěny u všech veřejných institucí (knihovny, školy, úřad). Pro zaměstnance je u budovy úřadu na ulici Krnovská uzamykatelná kolárna, pro zaměstnance Hlásky je k dispozici kolárna v útrobách budovy. Stojany, někde i uzamykatelné klece nebo krytá stání pro kola jsou k dispozici pro žáky i zaměstnance škol (avšak na základě nedávno proběhlého dotazníkového šetření v rámci ECI indikátoru "Bezpečná cesta dětí do a ze školy" jsou tato stání nedostatečná, zpracováno v červnu 2019, https://zdravemestoopava.cz/indikatory/ .) V rámci daru pivovaru Bernard byly pořizovány cyklostojany s vlastním zamykacím systémem a vložkou a jsou přístupné veřejnosti (např. u budovy PČR na Hrnčířské ul., u budovy knihovny v Kylešovicích.) V rámci prevence probíhá již od roku 2014 čipování kol syntetickou DNA pro veřejnost (financováno z projektu Ministerstva vnitra ČR, realizováno Městskou policií Opava). Od roku 2015 značíme i vozíčky pro invalidy.
|
|
Město je v této oblasti velmi aktivní. Indikátor je v současnosti dobře popsán. Pro budoucí hodnocení stavu, bude potřeba invetarizovat vybavení a zpracovat např. % podíl vybavenosti veřejných budov.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci zkvalitnění služeb MHD proběhly v roce 2017 a 2018 aktivity: Projekt implementace inteligentních označníků, aplikace pro chytré mobilní telefony - oba tyto projekty výrazně usnadňují orientaci cestujících a jejich plánování dopravy. Rovněž proběhlo v rámci investiční akce města vytvoření 9 bezbariérových zastávek. https://zdravemestoopava.cz/projekty/bezbarierove-zastavky-2018/ Na základě údajů z výroční zprávy 2017 disponoval dopravní podnik 33 trolejbusy (25 nízkopodlažních - 76%), 34 autobusy (všechny nízkopodlažní). Na začátku roku 2019 proběhl nákup nových trolejbusů, nyní je vozový park MHD zcela bezbariérový a environmentálně šetrný. V letech 2020-2022 by měl být v rámci dotačního titulu ITI - Ostravská aglomerace vystavěn poblíž nádraží Opava-východ Terminál (P+R, parkovací dům s 210 parkovacími místy, stojany na kola, přestup na vlakovou dopravu, dálkové spoje autobusů, MHD.) V roce 2020 chce město Opava zavést zkušební provoz sdílených kol.
|
-
100%
Městský dopravní podnik Opava, a. s. provozuje již pouze nízkopodlažní vozidla, všechna vozidla jsou vybavena hlasovým informačním systémem pro nevidomé cestující.
|
|
Tato oblast je popsána vyčerpávajícím způsobem. V MHD je je v současnosti doseženo maximum, které je potřeba v budoucích letech udržovat.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V centru
města je statická doprava organizována vyhrazením parkovišť pro rezidentní
stání a placeného stání (automat). V některých lokalitách je zavedeno
krátkodobé stání s parkovacím kotoučem. Pěší zóny jsou vymezeny jen
v centru města. Systém P+R bude zaveden v souvislosti s výstavbou nového parkovacího domu a terminálu v areálu nádražní stanice Opava-východ (plánovaná realizace 2020-2022 v rámci projektu ITI - Ostravská aglomerace). Město má vytvořenou mapu "Zóna placeného stání", která zobrazuje systém parkování v zóně placeného stání v centru města. V městské památkové zóně platí zóna omezeného stání, tzn. že parkovat lze pouze na parkovištích. Tato parkoviště jsou zpoplatněna. V okrajových částech města lze parkovat na neplacených parkovištích a v místech, kde to umožňují dopravní předpisy. https://map.opava-city.cz/waportal/apps/webappviewer/index.html?id=d95078bd94cc40b0ab360a61bef0a4ae
|
|
|
Popis je dostatečný. V budoucnu bude potřeba zaměřit se na cenovou politiku parkování a její vyhodnocení.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
|
Tento bod je popsán dostatečně. Řada aktivit je dobře nastavena a sledována. Celkově mohu při prvním auditu konstatovat, že tato oblast je ve městě vnímána a řešena velmi intenzivně.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na základě údajů ve VZ za rok 2017 uvádíme: přepravené osoby autobusy celkem: 3 439 760 přepravené osoby trolejbusy celkem: 5 612 240 (počet obyvatel města Opava k 1. 1. 2019 57 tis.) Problematika auditů UR byla zaslána na Městský dopravní podnik, ani po urgencích nebyly zodpovězeny, proto vycházím z veřejně přístupných údajů na webových stránkách. Jak přispiváme k podpoře zvýšení využití MHD? - 10
nejnovějších vozidel pořízených v roce 2018 je vybaveno klimatizací
v prostoru pro cestující,
- informace o aktuálním provozu vozidel MHD
předáváme prostřednictvím elektronických zastávkových panelů,
- informovace
o provozu MHD předáváme prostřednictvím web a fcb stránek MDPO,
- nabízíme možnost
zakoupení jízdného prostřednictvím mobilní aplikace Opavská jízdenka,
v průběhu července 2019 byůa zavedena možnost platby jízdného ve vozidlech
prostřednictvím bankovních platebních karet ve všech trolejbusech MHD,
- v období od září 2019 do dubna 2020 bude proveden dopravní průzkum
optimalizace trasování linek MHD.
|
-
viz popis níže
rok 2017 autobus: 3 439 760 osob trolejbus: 5 612 240 osob
-
viz popis níže
V rámci zpracování projektové žádosti související s projektem "Vybudování parkovacího domu včetně realizace ul. Skladištní" bylo provedeno šetření počtu spojů přepravního uzlu nádraží Opava-Východ (vlaky, MHD, dálkové spoje). Ve všední den odjíždí z přestupního uzlu 917 spojů MHD a veřejné
linkové dopravy v rámci IDOS.
99 vlakových spojení/den, rozčleněných do směrů (Ostrava,
Krnov, Hlučín, Hradec nad Moravicí včetně přímých spojů do Prahy). Spojení z přestupního uzlu při žst. Opava východ s krajským městem
Ostravou 20 párů osobních vlaků, 9 párů spěšných vlaků, 8 párů rychlíků, jeden
pár vlaku eurocity a jeden pár vlaku Regiojet. Vlaky Rj a EC zajišťují také
přímé spojení s Prahou. Spojení s Hradcem nad Moravicí zajišťuje 18 párů vlaků
na trati 315. S městem Hlučín zajišťuje spojení 20 párů vlaků na trati 317.
Spojení s Krnovem zajišťuje 23 párů vlaků na trati 310. Vybrané vlaky pokračují
do Olomouce. Opavská MHD v číslech: Počet linek: 15 autobusových, 11 trolejbusových Délka linek opavské MHD: 148 km autobusové linky, 63 km trolejbusové linky Počet zastávek obsluhovaných MDPO, a.s.: 225
-
viz popis níže
Indikátor popisuji v příloze, vycházím ze zpracovaného indikátoru „Mobilita a místní přeprava cestujících“ z roku 2016. https://zdravemestoopava.cz/indikatory/
|
|
Rozumím snaze komunikovat s organizátorem MHD. Pro buducí hodnocení bude potřeba nastavit komunikační linku pro poskytování dat. Pro zachycení trendu by bylo vhodné zhodnotit např. poslední 3 roky. Indikátory jsou popsány dostatečným způsobem. Toto bude potřeba realizoat i v příštích letech.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci
organizace zóny placeného stání v centru je využíváno progresivní nastavení
sazby parkovného.
|
|
|
Otázka i indikátor jsou dostatečně odpovězeny a popsány.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odbor
hlavního architekta disponuje Plánem udržitelné mobility města z roku 2015, který je
využíván pro koordinaci a iniciaci udržitelné dopravy. Tento plán bude
v letošním roce aktualizován. Při odboru HAUP je rovněž zřízen a
financován externí cyklo-kordinátor.
|
-
viz popis níže
ANO Statutární město Opava má zpracován Plán udržitelné městské mobility, v příštím roce jej plánujeme aktualizovat. Dále bude zpracován strategický dokument Optimalizace městské hromadné dopravy v Opavě.
|
|
PUMP je základní dokument. Není zde ovšem zmínka zda náhodou neexistují dílčí strategické materiály, či akční plány. Např. cyklogenerel, strategie dopravy v klidu, rozvoj MHD, atd.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
|
Tato kapitola je zhodnocena nejlépe. Město se dané problematice věnuje a podporuje rozvoj nízkoemisních vozidel.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V místní MHD máme vozový park, který je stoprocentně šetrný k životnímu prostředí (trolejbusy, autobusy na CNG, hybridní vozy - trolejbus/CNG pohon). Významnou
vzhledem k životnímu prostředí (nízká spotřeba el.energie, nízkoemisní
provoz autobusů s pohonem CNG (stlačený plyn).
|
-
viz popis níže
Statutární město Opava zajištuje hromadnou dopravu po Opavě v rámci Městského dopravního podniku, a. s., kde je 100% vlastníkem a podporuje pořizování nízkoemisních vozidel. Ostatní dopravní obslužnost (dálkové spoje) jsou v gesci Moravskoslezského kraje.
|
|
Opavská MHD je moderní a ekoligicky šetrná. V současnosti dosáhla maximum.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský dopravní podnik Opava, a. s. má 100% nízkoemisních vozů (pro obsluhu občanů).
V majetku města Opavy v současné chvíli takové vozidlo není, ale v průběhu roku 2019 dojde k nákupu elektrovozu z dotačních prostředků Státního fondu životního prostředí. Referentská/služební vozidla v majetku města nebo městských organizací jsou na benzinový/naftový pohon.
|
-
viz popis níže
Město Opava pořídilo v létě 2019 elektrovůz a o pořízení dalších/ho se uvažuje do budoucna.
MDPO, a.s. v současné době vlastní a provozuje:
1.Autobusy-celkem 34 autobusů, z toho 15 vozů s pohonem CNG, 19 s pohonem
nafta
2.Trolejbusy-celkem 34 trolejbusů, toho 10 vozidel s přídavným
bateriovým pohonem, 8 trolejbusů s přídavným naftovým pohonem, 15
trolejbusů klasických
|
|
Odpověď je potřeba trochu rozšířit a to na popis vozového parku v majetku města (už mimo MHD to je samostatně popsáno v bodě 4.3.1.), ale i jeho podřízených organizací. Tyto inofmrace budou důležité pro posin následného stavu a sledováníní trendu.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě Opava jsou v současné chvíli 3 čerpací stanice na LPG, 2 na CNG (z toho 1 v majetku Městského dopravního podniku Opava, a. s.) a 8 veřejných dobíjecích stanic pro elektrovozy (z toho 2 zřizuje město Opava). CNG - Opava-Jaktař, Bruntálská; areál dopravního podniku, Bílovecká (pouze pro MHD) LPG - Těšínská, Krnovská, Bruntálská
Elektro - Opava-Jaktař, Přemyslovců (1), OC Breda-Weinstein (2), Slezská nemocnice (1), Globus Opava (3), parkoviště Masařská (1) Město Opava plánuje zřízení nabíjčky pro elektrovozy v areálu úřadu na ulici Krnovská.
|
|
|
Popis je vyčerpávající. Je upřesněna lokalizace stanic. Pro budoucí hodnocení je nutné sledovat další rozvoj.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci nákupu nových vozidel požadujeme splnění aktuálně nejnovějších
platných emisních norem, preferujeme nákup vozidel s nižším obsahem
motoru.
V rámci autoprovozu dbáme na efektivní využívání vozidel například
slučováním jízd.
V roce 2019 plánujeme na základě získané dotace nákup 1 ks
elektromobilu, který bude sloužit jako plnohodnotná náhrada osobního automobilu
pro přepravu osob a materiálu v městském provozu.
|
|
|
Bude potřeba doplnit informace od podřízených organizací. Nehodnotí se jen samotný magistrát.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
|
Kapitola je zpracována velmi dobře. Do budoucna je potřeba některé věci začít sledovat a monitorovat jejich vývoj.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Přechody
se nasvětlují v návaznosti na investiční plán, stavební úpravy komunikací
ve smyslu bezpečnostních úprav jsou případně realizovány v rámci celkových
rekonstrukcí komunikací.
|
|
|
Velmi stručná odpověď. Zhodnocení je doplněno. Pro budoucí hodnocení bych doporučoval této kapitole věnovat větší pozornost např. zda existuje nějaký akční plán, jak jsou prolémová místa identifikována, spolupráce s PČR, atd.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odbor
školství vykonává správu na dvou dětských dopravních hřištích - Opava-Malé Hoštice a Opava, ul. Mírová. Na
obou hřištích probíhá výuka dopravní výchovy – preventivní programy pro žáky.
V Opavě-Malých Hošticích je to výuka (vychází z tematického plánu
dopravní výchovy BESIP a žáci ji absolvují dvakrát během školního roku) pro
žáky 4. tříd.
V době
od dubna do června a září až říjen, je úterní den vyhrazen pro žáky 4. tříd
z okresu Opava. Páteční den je vyhrazen pro mateřské školy z celého
okresu včetně města Opavy. Výuku dopravní výchovy ve dnech pondělí, středa,
čtvrtek pro žáky opavských škol zajišťuje Městská policie Opava. Úterní dny
zajišťuje Autoškola Milana Semery pro žáky 4. tříd v okrese Opava. Náklady
spojené s výukou dětí v okrese Opava hradí BESIP. V pátek je
hřiště k dispozici mateřským školám, kde si program zajišťují samotní
pedagogové mateřských škol. (Hřiště zpřístupňují správci, kteří dětem
mateřských škol zapůjčí dětská kola a odrážedla.)
Vyvrcholením
výuky je Dopravní soutěž mladý cyklista, která probíhá v Opavě-Malých
Hošticích a koná se zde okrskové a okresní kolo v měsíci květnu.
Dětské
dopravní hřiště je volně přístupné i pro veřejnost mimo dopoledních hodin ve
výše zmiňovaných měsících (duben, květen. červen, září, říjen)
V Opavě
na ul. Mírové, probíhá výuka dopravní výchovy od května do června a září až
října. Pro žáky 3. tříd ve dnech
pondělí, středa a čtvrtek, zabezpečuje Autoškola Milana Semery a hradí se
z rozpočtu Magistrátu města Opavy. Úterý a pátek je vyhrazen opavským
mateřským školám. V tuto dobu zajišťuje hřiště a propůjčuje dětská kola a
odrážedla správce, který je hrazen z rozpočtu MMO. Po dohodě budou
navštěvovat policisté z Dopravního inspektorátu Opava a strážníci
z Městské policie Opava děti z mateřských škol na dětském dopravním
hřišti.
Dopravní
hřiště v Opavě na ul. Mírová není přístupné veřejnosti.
|
|
|
Velmi dobře zpracované hodnocení. Do budoucna možné rozšíření o debaty a školení zaměřené pro seniory a osoby se sníženou hybností.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obecně se
vychází z PUMM, popř. z „nehodové mapy“ (http://www.jdvm.cz/), při konkrétních řešeních se vychází ze
spolupráce a hlášení komunikačních závad ze strany DI PČR. (Policie České republiky v rámci běžného výkonu
služby zaznamenává a vyhodnocuje krizová místa (více dopravních nehod na
stejném úseku). Po vyhodnocení zašle na příslušný úřad podněty na úpravu
uvedeného úseku (dopravní značení apod.). PČR také vyhledává komunikační
závady, které mohou ovlivnit bezpečnost a plynulost v silniční dopravě.
Poškozené, neúplné, špatně viditelné, nedostačující dopravní značení, nebo
závady ve sjízdnosti komunikace atd.) Při
navrhování dopravních řešení v koncepční rovině, tj. ve studiích, je
využíváno statistiky dopravních nehod a je akcentována ochrana chodců a
cyklistů.
|
-
viz popis níže
- v roce 2020 by měla být vybudována nová okružní křižovatka u ulic Rybářská x Kasárenská x Oblouková x Nákladní (v současné chvíli místo častých dopravních nehod, okružní křižovatka značena pouze provizorně).
- v červenci 2019 otevřena okružní křižovatka u spojky S1 (spojka "Globus - Kaufland", napojující se na severní obchvat), https://www.opava-city.cz/cs/okruzni-krizovatka-u-kauflandu-bude-zprovoznena
- dalším krizovým místem je napojení jižního obchvatu u Komárova (ulice Ostravská - Hlavní), do budoucna se plánuje vybudování okružní křižovatky i v tomto místě (nejsme však vlastníky komunikace)
|
|
Popis situace je dostačující a vypovídající. Do budoucna by bylo možné zapojit občany formoudotazníků jak oni vnímají nebezpečné dopravní lokality.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
|
Kapitola je zpracována ucházejcícím způsobem. Pro popis stávajícího stavu je dostačující. Pro budoucí hodnocení by se mělo město více zaměřit na sběr dat, jejich popis a vyhodnocování trendů.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2014 si statutární město Opava nechalo v souvislosti s vytvářeným Plánem udržitelné mobility zpracovat rozptylovou studii VŠB-Technickou univerzitou na základě dat z roku 2012, a to právě s ohledem na posouzení role jednotlivých zdrojů. Ukázalo se, že nejvýznamnějším zdrojem v současnosti je ve městě Opavě právě silniční doprava. V hodnoceném období nebylo dokončeno nic co by situaci zlepšilo a negativní vliv dopravy snížilo. Běží stavba severního obchvatu, bude otevřen 2020.
|
|
|
Hodncení je dostačující. Indikátor je naplněn.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2014 si statutární město Opava nechalo v souvislosti
s vytvářeným Plánem udržitelné mobility zpracovat rozptylovou studii
VŠB-Technickou univerzitou na základě dat z roku 2012, a to právě
s ohledem na posouzení role jednotlivých zdrojů. Ukázalo se, že nejvýznamnějším
zdrojem v současnosti je ve městě Opavě právě silniční doprava.
V hodnoceném období nebylo dokončeno nic co by
situaci zlepšilo a negativní vliv
dopravy snížilo. Běží stavba severního obchvatu, bude otevřen 2020.
|
|
|
Tato otázka je spíše do praktických realiazcí tj. zda probíhají nějaké konkrétní měření (ovzduší, hluk), zda se jedná o jednorázové akce, či kontinuální měření, atd.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Aktualizovaný
Plán udržitelné mobility města by měl být provázán s připravovaným Strategickým
plánem a propsán do jeho dílčích akčních plánů. PUMM
http://mobilita-opava.cz/dokumenty/ Strategický plán města https://www.opava-city.cz/cs/strategicky-plan-rozvoje-mesta-2007-2020
|
-
viz popis níže
1. Stavba obchvatu města - Severní obchvat, východní část (směr Bruntál, Krnov) - plánované otevření 10/2019, zkušební provoz kruhové křižovatky spuštěn (u Malých Hoštic) otevřeno v 7/2019. - navazuje na PUMM i Strategický plán. 2. Telematika (žádost o dotaci v prámci projektu ITI - Ostravská aglomerace) - zajistí plynulost dopravy a tím pádem snižování emisí co2 plynoucí z dopravy; součástí bude systém upřednostnění vozidel IZS. (PUMM, i Strategický plán).
|
|
Otázka je zodpovězena velmi stručně, přesto je to v současnosti dostačující. Do budoucna bude potřeba zaměřit se na jedlivé aktivity a rozpracovat je.
|