3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
|
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Opava nemá vnitřní předpis pro nakupování. V rámci nákupů se město snaží vybírat vždy výrobky, které jsou ekologické nebo šetrnější k životnímu prostředí. Např. čistící a úklidové prostředky preferujeme a vybíráme s označením EKO. Nakupuje se ve větších baleních, tyto čistící prostředky jsou poté přelévány do menších nádob dle potřeby. V rámci úklidu se využívá košů a kontejnerů na tříděný odpad, jenž jsou rozmístěny na společných chodbách a kuchyňkách ve všech budovách i patrech. Především u hlavních vstupů budov jsou umístěny čistící zóny. Při nákupu osvětlení a světelných zdrojů preferujeme LED žárovky a svítidla. Při nákupu kancelářského nábytku preferujeme u dodavatelů produkty s označením ekologicky šetrný výrobek. Při nákupu elektrospotřebičů upřednostňujeme výrobky s co nejnižší spotřebou energie - minimálně energetický štítek s označením A. Kancelářské potřeby jsou nakupovány "hromadně" prostřednictvím dodavatele, který byl vybrán na základě vyhlášené veřejné soutěže. Spotřeba kancelářského papíru dlouhodobě klesá, tento je objednáván hromadně jednou ročně a jeho výdej je evidován. Doplněna příloha Zásady environmentálně šetrného provozu MMO.
|
-
3.1.A
Vnitřní směrnici pro nakupování nemáme. Základní doporučení jsou uvedena v dokumentu Environmentálně šetrný provoz Magistrátu města Opavy.
-
3.1.B
čistící a úklidové prostředky vybíráme s označením EKO, stejně tak upřednostňujeme výrobky s co nejnižší spotřebou energie.
-
-
-
|
Při nákupech dbáme na šetrnost výrobků k životnímu prostředí.
|
Město nemá zaveden vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kriterii energetické efektivnosti. Pozitivní je delarovaná preference pro výběr nakupovaných produktů označených EŠV. Pro provoz Magistrátu je platný dokument Environmentálně šetrný provoz Magistrátu města Opavy (nebyl v příloze k nahlédnutí). Není zavedeno sledování podílu EŠV k ostatním.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
V roce 2020 plánujeme začlenit v rámci Dne Země větší osvětu zaměřenou právě na odpady ve spolupráci s Technickými službami.
|
Doporučuji více sledovat a vyhodnocovat množství odpadů produkovaných občany. Zároveň doporučuji provádět kontroly zejména provozoven živnostníků, jak nakládají s odpady a zda-li nezneužívání obecní systém nakládání s odpady. V rámci kontrol odpadového hospodářství je také vhodné provádět kontrolu zaplněnosti jednotlivých separačních míst a na základě těchto zjištění systém průběžně upravovat a zefektivňovat.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
BRKO, textil, elektro v rámci zpětného odběru, plechovky od potravin. V roce 2018 bylo v rámci dotace z OPŽP pořízeno 5000 ks hnědých popelnicových nádob do lokalit s převahou zástavby rodinných domů. Tento projekt řeší problém chybějícího uceleného systému na sběr a svoz biologicky rozložitelného komunálního odpadu (BRKO), který do této doby nebyl v Opavě zaveden. https://zdravemestoopava.cz/projekty/porizeni-nadob-na-separaci-bioodpadu/ Systém nakládání s komunálními odpady je regulován OZV č. 9/2018 o systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu včetně systému nakládání se stavebním odpadem na území statutárního města Opavy. https://www.opava-city.cz/cs/sber-komunalniho-odpadu
Nebezpečné složky komunálního odpadu a velkoobjemový odpad lze odevzdávat ve sběrných dvorech.
|
-
plast, papír, sklo, (kontejnerová hnízda+pytlový sběr ve vybraných oblastech města), BRKO (od podzimu 2018 svoz biopopelnic, viz návodná otázka 3.2.1), 3 sběrné dvory (občané Opavy zde mohou odložit svůj odpad zdarma), elektroodpad, textil.
Město Opava má uzavřenou smlouvu s kolektivními systémy
zajišťujícími sběr elektroodpadu. Jedná se o společnosti ASEKOL, ELEKTROWIN, EKOLAMP a ECOBAT,
které zajištují v rámci 3 sběrných dvorů sběr použitého elektrozařízení,
zářivek a baterií. ASEKOL ještě i pomocí 15 červených kontejnerů rozmístěných
ve městě.Tyto společnosti, příp. i jiné kolektivní systémy kromě toho
zajišťují sběr použitého elektrozařízení také přímo u celé řady prodejců.Tento sběr je prováděn z legislativního hlediska mimo
systém odpadů. Nemají povinnost vést evidenci odpadů.Podobně je vnímán jako předcházení vzniku odpadu sběr
použitého textilu, který v Opavě zajišťují 3 nezávislé subjekty pomocí kontejnerového
sběru: TextilEco a.s., Diakonie Broumov a Armáda spásy (celkem 40 kontejnerů
rozmístěných ve městě).
-
|
|
Doporučuji se zaměřit na kontrolu využívání městského systému nakládání s KO a jejich zapojování do systému. Zároveň doporučuji zvážit možnost zavedení mobilního svozu velkoobjemových odpadů a nebezpečných odpadů.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Snažíme se na občany působit osvětově - formou letáčků a článků v městském zpravodaji Hláska, akcím pořádaným v rámci Dne Země a Dne stromů. Občané mají ke tříděný snadný přístup - je k dispozici téměř 1000 kontejnerů ve městě (papír, sklo, plasty), další kontejnery na textil, sběr elektrozařízení, od roku 2018 bezplatná distribuce sběrných nádob na BRKO k rodinným domům, přizpůsobení otevírací doby sběrných dvorů požadavkům občanů (rozšíření otvírací doby). Živnostníci a firmy nemají povinnost vést evidenci odpadů, mívají však smlouvy přímo s oprávněnými osobami, které provádějí svoz odpadů. Kontroly probíhají ze strany odboru životního prostředí magistrátu města Opavy.
Doplněna tabulka Produkce odpadů SMO 2015 a 2018, nejde mi vložit k indikátoru.
|
-
398,375 kg/obyvatele za rok 2018
-
|
|
Zde jen obecná poznámka. Všichni původci, tedy i firmy a živnostníci, kteří nedosahují ohlašovacích limitů, mají povinnost vést průběžnou evidenci odpadů podle zákona č. 185/2001 Sb. Zároveň mají na výběr, zda-li uzavřou na jimi produkované odpady smlouvu se svozovou společností nebo smluvně vstoupí do systému nakládání s KO města.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Doporučil bych provedení 1 - 2 mobilních svozů nebezpečných odpadů ročně od občanů.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
V současné chvíli energetický manažer města připravuje souhr veškerých spotřeb energií u budov v majetku města zavedených v systeému energetického managementu za roky 2016, 2017, 2018. Data by měla být k dispozici na konci září 2019.
|
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Systém EM je v dlouhodobé přípravě včetně personálního zajištění kapacit. (V současné chvíli je na odboru majetku vyčleněn v rámci vedoucího oddělení správy majetku města částečný úvazek energetického manažera.)
|
-
viz popis
Systém EM je v dlouhodobé přípravě včetně personálního zajištění
kapacit. (V současné chvíli je na odboru majetku vyčleněn v rámci
vedoucího oddělení správy majetku města částečný úvazek energetického
manažera.)
|
|
Systém environmentálního managementu je stále v přípravě. Pozitivně hodnotím ustavení role energetického manažera.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Data získána měřením jsou zatím sledovaná v rámci statistických podkladů. Všeobecně dochází ke snížení spotřeby energií v rámci budov magistrátu - instalovány spořiče vody, duální splachování, úsporná svítidla, pohybová čidla, nové hlavice a ventily na radiátorech - souvisí se schválenou směrnicí "Environmentálně šetrný provoz magistrátu."
|
-
-
-
-
-
-
viz popis níže
V příloze naleznete celkovou spotřebu PHM služebních vozidel magistrátu města Opavy vč. vozidel vedení města (celkem 16 vozů). Pozn. v červenci 2019 do vozového parku přibyl elektrovůz, kofinancováno z prostředků Státního fondu životního prostředí. Spotřeba PHM příspěvkových a dalších organizací města je sledována na jejich úrovni.
-
viz popis
Podíl staveb nesledujeme v energ. třídách A, B, C ..... nesledujeme. Uvedu příklad rekonstrukcí budov v majetku města za léta 2017-2019 (doposud) 2017: - Zateplení bytového domu Mezi trhy z původní en. třídy E na C,
- MŠ Olomoucká (budovy Olomoucká z C do B, budova Čajkovského z D do C),
- MŠ Malé Hoštice z F do C
2018: - MŠ Krnovská z C do B,
- MŠ Na Pastvisku z D do B.
2019: - MŠ Havlíčkova nově C,
- ZŠ Otická nově B
- Bytový dům Horní náměstí 33 - 35 z E na C
-
|
|
Průběžně jsou realizována opatření ke snižování energetické náročnosti. Doporučuji provedení vyhodnocení dat, identifikaci hlavních zdrojů podílejících se na energetické náročnosti a sestavení plánu opatření pro snižování energetické náročnosti a jejich prioritizaci.
|
3.3.3. Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při realizaci investiční výstavby nové či rekonstrukci jsou využívána data ze zpracovaných energetických auditů, které jsou nezbytným podkladem pro návrh energeticky úsporných opatření. Do budoucna plánujeme začlenit prvky schválené adaptační strategie na změnu klimatu do jakési nově vzniklé "investiční směrnice", která bude řešit nejen snižování energetické náročnosti budov.
|
|
|
Jsou využívána data z energetických auditů. Připravuje se zpracování investiční směrnice zohledňující problematiku energetické náročnosti, ale také strategie adaptace na změnu klimatu
|
3.3.4. Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Data o spotřebě energie a vody jsou k dispozici správcům objektů, kteří je v měsíční periodě sledují a evidují.
|
|
|
Doporučuji vyhodnocování sbíraných dat na úrovni celého města, nikoli pouze na úrovni správců objektů.
|
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4
Udržitelná výstavba (udržitelné stavebnictví)
|
|
|
3.4.1. Existuje předpis, kterým se město hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné chvíli ne. Připravuje se "investiční směrnice", ve které budou začleněny prvky schválené adaptační strategie na změnu klimatu, tzn. bude nutné při nové výstavbě začleňovat adaptační prvky - zelené střechy, zelené fasády, vsaky, retenční nádoby,...
|
|
|
Připravuje se směrnice pro investice zohledňující požadavky Adaptační strategie na změny klimatu.
|
3.4.2. Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celého města? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pokud bude uveden do praxe systém energetického managementu v plném rozsahu, pak bychom tyto indikátory mohli sledovat na úrovni všech budov/organizací ve vlastnictví nebo řízených městem.
|
|
|
Doporučuji vyhodnocování vydaných stavebních povolení, resp. záměrů a uplatňování připomínek k udržitelnému stavitelství do probíhajících stavebních řízení.
|
3.4.3. Lze odhadnout podíl (%) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí). (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území města.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
|