6 – Místní ekonomika a podnikání |
Hodnocení oblasti |
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1
Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace je stabilní, díky růstu ekonomiky je velmi nízká nezaměstnanost, přesto by i podpora města mohla být aktivnější. Chybí např. strategický dokument pro rozvoj podnikatelského prostředí ve městě. Z větší části se jednoznačně jedná o pozitivní vliv vývoje ekonomiky. Aktivita města je zanedbatelná.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Celkové
trendy v oblasti podnikání, místní ekonomiky a trhu práce mají dobrou tendenci.
Nicméně z dílčích sebehodnocení není zřejmé, do jaké míry se jedná o vliv
celkově pozitivní situace (konjunktury) v Česku a do jaké míry město svými
aktivními kroky a podpůrnými nástroji k těmto trendům přispívá. Zástupci města připouští, že podpora ze strany města by mohla být více aktivní. Pro budoucí
hodnocení doporučuji se více zaměřit na "evidence based" přístup, tj.
vyhodnocovat si aktivity města tak, aby byla jednotlivá tvrzení podložená a prokazatelná.
|
6.1.1. Disponuje město nástroji pro podporu zaměstnanosti nebo podporu vzniku nových podnikatelských subjektů? Jaká je míra jejich využití a jak se tyto nástroje hodnotí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nabízí a využívá veřejně prospěšných prací, spolupracuje s místním pracovním úřadem. Co se týká vzniku nových podnikatelských subjektů, pořádá každoročně oddělení obecního živnostenského úřadu na středních školách osvětovou činnost formou semináře na téma, jak začít podnikat. Město vyhodnocuje myšlenu zavedení podnikatelského inkubátoru.
Územní plán definuje prostory pro rozvoj podnikání a brownfields.
V území působí Místní akční skupina Lednicko-valtický areál, jejíž náplní je podpora podnikatelů, organizací a obcí. Na základě schválené strategie jsou pro spolek dostupné prostředky, které přerozděluje formou výzev do území.
V rámci srovnání Město pro byznys Jihomoravského kraje v roce 2017 obsadilo město Břeclav 7 příčku v celkovém pořadí. Za rok 2018 obsadilo město Břeclav 3 příčku v rámci JMK. Břeclav vyniká velmi vysokým podílem právnických osob. Ve městě působí pobočka Okresní hospodářské komory.
|
-
Dle živnostenských oprávnění.
-
-
Vznik technický služeb, které budou nabízet práci obyvatelům sociálního bydlení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dle metodického doporučení u indikátoru počet podnikatelských subjektů je
vhodné/doporučované tyto ukazatele relativizovat, tj. přepočítat na počet
ekonomicky aktivních obyvatel - viz metodický komentář k indikátoru. V případě indikátoru 6.1.A není zřejmé hodnota indikátoru - zobrazuje se "Dle živnostenských oprávnění"
|
6.1.2. Došlo ke zvýšení počtu podnikatelských subjektů v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano v porovnání konce roku 2017 a konce roku 2018 došlo k nepatrnému nárůstu počtu podnikajících subjektů. Postupný nárůst je trendem posledních let. Především se zvyšuje počet právnických osob na úkor fyzických osob. Fyzické osoby však stále tvoří 2/3 podílu podnikatelů ve městě. Dále je v příloze uvedeno rozdělení podnikatelských subjektů dle právní formy. Z přílohy je rovněž patrné, že neustále klesá počet ekonomicky aktivních obyvatel a tím se snižuje také jejich počet na jeden aktivní ekonomický subjekt.
K 31.12.2017 – počet: 3 666 podnikatelů
K 31.12.2018 – počet: 3 698 podnikatelů
|
-
3 698 k 31.12.2018
Situace kolem počtu podnikatelů je ve městě stabilizovaná,
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace je dobrá a stabilizovaná, má však ještě potenciál ke zlepšení, v případě vzniku dalších (výrobních) kapacit ve městě
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz metodický komentář výše. Bylo by vhodné uvést hodnoty za roky 2014, 2015 a 2016, aby byl patrný krátkodobý trend a nikoliv jen meziroční změna. Bylo by vhodné uvést informace o struktuře podnikatelských subjektů, tj. např. velikostní struktura a odvětvová struktura a její zhodnocení. Samotný počet podnikatelských subjektů může být zavádějící pro interpretaci.
|
6.1.3. Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, v porovnáním roku 2017 a 2018 došlo k mírnému poklesu nezaměstnanost ve městě, pokles nezaměstnanosti v regionu byl ještě výraznější. V současné situaci lze napsat, že míra nezaměstnanosti osciluje kolem přirozené míry nezaměstnanosti.
město Břeclav
2015 5,8 % 2016 4,8 % 2017 3,8 % 2018 3,4 %
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zaměstnanost v regionu je rekordně vysoká. Jednak díky nově vznikajícím podnikatelským subjektům a jednak díky růstu ekonomiky. Podíl města je zanedbatelný.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji uvést delší časovou řadu míry nezaměstnanosti pro hodnocení hlavního trendu. V
rámci interpretace doporučuji uvést poznámku, do jaké míry jsou trendy
snižující se nezaměstnanosti zapříčiněny obecně se zlepšující makroekonomickou
situací v Česku a do jaké míry se jedná o důsledek aktivit města případně firem?
|
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2
Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Spolupráce probíhá jen u dílčí a většinou pouze ad hoc. Příležitosti nebyly ani nalezeny, tím méně realizovány.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Průběžná a systematická komunikace s firmami není ve městě zavedena. Ze
sebehodnocení zástupců města není zřejmé, proč je zájem podnikatelů tak
nízký, jestli došlo k vyhodnocení poptávky a jaké nástroje aktivní
podpory jsou plánovány.
|
6.2.1. Komunikuje obec průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zástupci města komunikují s místními podnikateli v rámci konkrétních bodů k jednání - ať se jedná o podnikatelské vize, nebo již realizaci konkrétních podnikatelských záměrů. Jednání jsou však vedena jednotlivě. Pravidelné setkávání se zástupci podnikatelské sféry neprobíhá. V poslední době stále více probíhají dílčí jednání s konkrétními dotčenými subjekty při plánování investičních akcí či projektů. Při plánování akcí se snažíme nacházet společná řešení ku prospěchu všech stran, případně tak, aby dopad na ekonomickou činnost byl co nejmenší. Podnikatelské subjekty se snažíme zapojovat také finanční účastí u opatření, která si firmy do projektu prosadí. Samozřejmě, pokud se jedná o problematiku rušivých provozů, dopravní obsluhy, ochrany vodních zdrojů či zneškodňování odpadu, je tato problematika také řešena s konkrétními subjekty, které jsou zainteresovány.
Okresní hospodářská komora Břeclav pořádá každý rok Břeclavský fortel, jehož cílem je především přiblížení technických oborů hlavně nastávajícím absolventům základních a středních škol, ale i široké veřejnosti. Nejvýznamnější průmyslové firmy mají možnost povzbudit zájem žáků o technické profese a poukázat na stálý nedostatek zájemců o tato povolání a přestavit pracovní možnosti v místních podnicích.
Formát společných setkání zástupců města a podnikatelského sektoru, A´t už formou pravidelných setkání, pracovních obědů, atd.. není ve městě zaveden.
|
-
spolupráce s místními výrobními podniky v oblasti krizového řízení a prevence (FOSFA, VAK Břeclav)
-
Město vyvolalo několik setkání z podnikateli, ale jejich zájem je velmi malý. Společný zájem nacházíme u dopravních staveb nebo teď u rozvoje lokality i Zámku.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Existuje poměrně velký potenciál na zlepšení, základem je najít vyhovující formu pravidelných setkání
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Průběžná a systematická komunikace s firmami není ve městě zavedena. Ze sebehodnocení zástupců města není zřejmé, proč je zájem podnikatelů tak nízký, jestli došlo k vyhodnocení poptávky a jaké nástroje aktivní podpory jsou plánovány.
|
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3
Udržitelný místní cestovní ruch
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Potenciál růstu zde je. Doposud však nebyl využit. Město není turistickou destinací a doposud se nepodařilo předložit koncept, který by to pomohl změnit. V letoším připravuje Město Břeclav dotační projekt do výzvy 92, který bude mimo jiné aktualizovat strategické dokumenty města a chybějící zavádět (zpracovávat), jedním z nich je také strategie cestovního ruchu, kde budou nastaveny také hodnoticí kritéria.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město
má určité předpoklady pro realizaci cestovního ruchu na svém území a je aktivní v podpoře
různorodých akcí podporujících jeho rozvoj. Informace o počtu návštěvníků a počtu přenocování (včetně trendů nebyly předloženy) a je vhodné je doplnit - viz metodický komentář k dostupnosti dat na ČSÚ. Město si zatím nezpracovalo žádnou koncepci cestovního ruchu, ani hodnocení cestovního ruchu z pohledu firem, občanů a dalších aktérů ve městě.
|
6.3.1. Je rozvoj cestovního ruchu koordinován obcí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rozvoj cestovního ruchu není obcí z hlediska únosnosti území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu koordinován. Město vstupuje do problematiky pouze v případech, kdy dochází k negativním vlivům na životní prostředí či veřejné zdraví. Jedná se však o ojedinělé případy, je tomu tak zejména z toho důvodu, že v současné době nepatří město Břeclav mezi vyhledávané turistické destinace, takže se negativní vliv turismu neprojevuje. Snaha je dlouhodobě přilákat turisty do města Turistický ruch patří do kompetence příspěvkové organizace města, která pořádá, či spolupořádá řadu kulturně zábavných akcí ve městě. V loňském roce byl také spuštěn Muzeem a galerií Břeclav specializovaný turistický web www.dobreclavi.cz, který vedle propagace turismu ve městě a okolí aktivně podporuje provozovatele ubytovacích zařízení ve městě.
Ve strategickém plánu města má město definováno mj. následující priority:
podpora místní ekonomiky a rozvoj cestovního ruchu,
Město se zaměřuje na plné využití potenciálu města v oblasti podnikání a cestovního ruchu s cílem podpořit ekonomický růst města založený na rozvoji průmyslové tradice malého a středního podnikání a v neposlední řadě co největšího využití potenciálu cestovního ruchu, který v Břeclavi jednoznačně existuje a může být jedním ze zdrojů ekonomického růstu.
podpora rozvoje infrastruktury a kvality životného prostředí.
Jde o na sebe navázané aktivity, které musí být rozvíjeny ruku v ruce, nikoliv jedna oblast na úkor druhé. Maximální využití unikátní polohy města ve vztahu k dopravním sítím.
Město se vzhledem ke své poloze zaměřuje na podporu a zlepšování infrastruktury pro cykloturistiku. Pořádá se zde řada kulturních akcí, ať již tradičních kulturních, či novodobějších kulinářských - viz výše.
Negativem je absence strategie rozvoje cestovního ruchu ve městě, která by dané strategické cíle blíže upřesnila.
|
-
informace Turistického informační centrum
-
spuštěný turistický web
akce ve městě:
Slavnosti piva, pořádané místním pivovarem
Slavnosti rajčat
Moravské dny
Lichtenštejnské stezky
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ve městě přes řadu dílčích a kvalitních akcí chybí jednotná koncepce rozvoje cestovního ruchu. Vybrané akce jsou uvedeny v příkladech dobré praxe.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze doložit
nějaké konkrétní realizované aktivity či projekty navázané na
opatření k podpoře podnikání a cestovního ruchu uvedené ve strategickém plánu města? Dochází k průběžnému vyhodnocení této strategie?
|
6.3.2. Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tento údaje není sledován. Obecně lze konstatovat, že zájem turistů o přespání v Břeclavi je relativně nízký. V roce 2018 počet turistů ve městě stagnoval. Dle informací odvozených z vybraných poplatků za rekreační pobyt vzrostl počet nocí, které stráví hosté v místních ubytovacích zařízeních, v roce 2017 proti roku 2016, v roce 2018 zůstal na stejné úrovni jako v roce 2017.
Stručným porovnáním příjmů za lázeňský a rekreační poplatek a poplatek z ubytovací kapacity je zřejmý níže uvedený trend (jde v podstatě o stagnaci): 2015 - 425,4 tis. Kč 2016 - 512,4 tis. Kč 2017 - 591,7 tis. Kč 2018 - 577,10 tis. Kč V příloze poté naleznete přehled ubytovací kapacity, počtu hostů atd včetně vývoje ukazatelů za období 2015 - 2018
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město Břeclav je průjezdovou destinací a nedaří se zde udržet turisty na vícedenní pobyty
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Indikátory o počtu návštěvníků i počtu přenocování jsou dostupné na ČSU - viz metodický komentář k tomuto ukazateli. Současná interpretace je velmi obecná. Prosím o upravení.
|
6.3.3. Podporuje obec specifika místních výrobků, pořádají se v obci tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané obce, které podporují rozvoj místní turistiky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město aktivně podporuje specifika místních výrobků zejména formou jejich propagace na profilu Zdravého města, podílí se na spolupořádání akcí, fair traidových akcí, na tradiční festivaly, jarmarky a další akce jsou zváni prodejci místních produktů a výrobků (jedná se o lokální speciality). Zmíněné kulturní akce mají svou letitou tradici.
Jako příklad lze uvést již tradiční Svatováclavské slavnosti, Slavnosti rajčat, Slavnosti piva, a několikeré hody, které probíhají v několika částech města, podle historické sounáležitosti obyvatel města.
Vedle toho probíhají akce menšího formátu - např. tematické výstavy – Muzea a galerie Břeclav, výstavy vín vinařů z regionu, atd... Za zmínku stojí i pravidelné farmářské, velikonoční a vánoční trhy
Město Břeclav také finančně podporuje místní kroužky, které udržují historickou tradici regionu.
|
-
podpora akcí typu Svatováclavské slavnosti, Slavnosti rajčat, Slavnosti piva
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město pravidelně pořádá, nebo se podílí na řadě osvědčených kulturních akcí, které mají ohlas veřejnosti
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.4. Zkoumá obec, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky, v dané obci? Zdali jako příležitosti nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní obce je nerelevantní. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Města Břeclav se otázka netýká
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|