4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V minulé roce byly zrekonstruovány ulice na Lukách, Pionýrů, Havlíčkova. Dále byl zrekonstruován chodník Pražská - I. etapa. Všechny chodníky zrekonstruované v roce 2018 jsou již zcela bezbariérové. V minulém roce nevznikly na území města Dobříše žádné nové cyklostezky, cyklopruhy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bezbariérové chodníky jsou postupně realizovány v rámci rekonstrukcí, cyklistická infrastruktura však ve městě prakticky chybí.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Stojany na kola jsou umístěny u hlavních městských budov - městský úřad, poliklinika, kulturní dům, městská knihovna. V roce 2016 byl vybudován za podpory dotace z MMR bikebox, kde jsou kola možná k zapůjčení. Provoz je od dubna do září. Město Dobříš má zpracovaný cyklogenerel. V roce 2017 byl vybudován cyklopruh v ulici Rukavičkářská.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Budovy jsou stojany pro kola vybaveny. Základní městský mobiliář se v hlavních veřejných prostorech (např. náměstí) nachází. Město zpracovalo cyklogenerel, je však již starší (2009) a není zřejmé nakolik se již jeho opatření povedlo naplnit.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Dobříše se vyskytují tyto druhy dopravy: autobusová - linková i IAD, železniční, cyklistická. Město Dobříš má vybudované parkoviště P+R, které slouží k využití různých typů doprav s ohledem na ekologii. Parkoviště je využíváno především obyvateli území ORP Dobříš, kteří pokračují za prací zejména do Hl. města Prahy. Poplatek za užívání tohoto parkoviště je minimální (10 Kč za 24 hod užívání) a motivuje k využití hromadných dopravních prostředků. Záměrem města je v nejbližší době vybudovat P+R u železniční stanice Dobříš. Město Dobříš nemá vlastní MHD, obyvatelé využívají pro přesun po městě linkovou dopravu přepravců - ARRIVA, UHER (aut. zastávky - Bobcat,Větrník, žel. st. Prachanda, Kostelíček, Mírové náměstí). Linková autobusová doprava je využívána za cestami do škol a do zaměstnání a to jak na území města Dobříše, tak pro obyvatele ORP Dobříš (např. žáci druhého stupně základních škol, středních škol z nejbližšího okolí). Přepravce UHER nabízí přepravu nízkopodlažními vozidly (linka č. 317), která je zdarma po seniory od 70 let.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem ke své velikosti město nemá vlastní MHD a tedy i velmi malou možnost ovlivnit složení vozového parku linkové dopravy. NPodíl moderních nízkopodlažních vozidel je doposud nízký. Lze však očekávat zlepšení stavu do budoucna vzhledem k novým požadavkům koordinátora IDS na vozidla při nových soutěžích na dopravce. Jedno parkoviště P+R již město má, další se připravuje.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pěší zóny na území města Dobříše nejsou. Co se týče parkování město je rozděleno do parkovacích zón se zpoplatněným parkováním. V centru města jsou parkoviště s parkovacími automaty. Ve městě je vybudováno jedno samostatné parkoviště P+R.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k velikosti města lze považovat aktuální stav za dobrý. Město má nastaven určitý systém parkování a lze jej považovat za dostatečný.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Po koncepční stránce se povedlo připravit územní generel dopravy, město by tedy mělo být připraveno realizovat jednotlivá navržená opatření. Existuje také Generel k cyklistice, ale ten byl zpracován již před 10 lety.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš nemá vlastní MHD. Linková autobusová doprava je částečně využívána k přepravě v rámci katastru města - viz. odpověď 4.1.3. Četnost dopravy je díky obsluhujícím dvou dopravců (ARRIVA, UHER) cca 20 minut. Podpora zvýšení výkonů dopravy je i díky bonusům dopravců, slevy na jízdním , atd. (PID)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město nemá vlastní MHD, avšak je zapojeno do systému PID. Díky tomu není první indikátor relevantní. Popis ke druhému byl uveden verbálně - linky v rímci IDS mají poměrně krátký interval, tedy obsluhu lze považovat za dobrou. Průzkum mobility proveden doposud nebyl.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš má vydané Nařízení města Dobříše č. 1/2018 o placeném stání silničních motorových vozidel na vymezených místních komunikacích mě na území města Dobříš. Město je rozděleno do jednotlivých parkovacích zón, případně vyhrazená parkoviště, v centru jsou parkoviště s parkovacími automaty. Mýtné ani zpoplatněné vjezdy na území města Dobříše nemáme.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace odpovídá velikosti a potřebám města.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš má zpracovanou územně - dopravní koncepci z 10/2018.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město má nově zpracovanou územní koncepci. Je zaměřena poněkud techničtěji než by byl přímo komplexní plán mobility, avšak obsahuje určité množství prvků z něj (zejména v analytické části) a tedy ho (i vzhledem k velikosti města) poměrně nahrazuje. Pouze v návrhové části se soustředí na infrastrukturu a méně se věnuje organizačním opatřením - například oblasti veřejné dopravy
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vstupní stav v oblasti rozvoje alternativních paliv na území města není dobrý. Chybí dostatečná infrastruktura i přes relativní atraktivitu města díky blízkosti dálnice D4. Město samo nevlastní žádná environmentálně šetrná vozidla, ani je nezohledňuje při zajišťování služeb pro město a jeho organizace.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš ani městské organizace nemají zatím v majetku žádné environmentálně šetrné vozy. Ani nemají v majetku konvenční vůz plnící nejmodernější emisní normu. Město Dobříš má v majetku 1 elektrokolo, které je využíváno zaměstnanci města Dobříše při služebních cestách po městě Dobříši. Město Dobříš neprovozuje MHD, linková autobusová doprava (PID) je zajišťována externími přepravci (ARRIVA, UHER) a ty dosud na svých linkách bohužel nevyužívají environmentálně šetrné vozy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Složení vozového parku linkové dopravy ve městě a jeho okolí není ideální, ale to město samo nemůže příliš ovlivnit. V tomto směru očekávám progres v návaznosti na nově soutěžené dopravce v rmci PID.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš nemá v majetku města nebo organizacích jím zřízených tyto vozy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město ani jeho organizace nemají environmentálně šetrné vozy. Využíváno je 1 elektrokolo.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území města Dobříše jsou 3 čerpací stanice. Jedna z čerpacích stanic má LPG.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území města není k dispozici infrastruktura pro alternativní pohony. Výjimku tvoří možnost čerpání LPG.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem k tomu, že většinu služeb obstarávají městem zřízené organizace, zatím k zohledňování environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízení zatím nedochází.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K zohledňování environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízení zatím nedochází.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nehodovost v dopravě není významným problémem města. MěÚ se snaží některé lokality jsou postupně upravovat. MP realizuje akce pro děti ze základních škol.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zklidňující opatření byly realizovány v ulici na Lukách. Osvětlený a bezpečný přechod pro chodce (Nadace ČEZ) byl realizován v roce 2015.
|
-
NE
Ke dni zpracování auditu nemělo město Dobříš statistiky Policie ČR. Je možné případně doplnit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Některé lokality jsou postupně upravovány, chybí však systematičtější přístup.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská police policie realizovala v minulém roce projekt "Dopravní výchova v praxi". Jednalo se o přednášku na téma Dopravní výchova v praxi pro 1. ZŠ a ZŠ Lidická. Celkem se přednášky zúčastnilo 105 dětí. Celkový počet dětí na 1. stupni na základních školách v Dobříši byl v roce 2018 180 žáků. V předchozím roce - 2017 mělo město Dobříš zapůjčené Dopravní hřiště od BESIP a městská policie zde proškolila téměř všechny žáky dobříšských škol a škol z okolních obcí z 1. stupně.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská policie v uplynulém roce realizovala projekt pro 1. stupeň ZŠ. V zájmu pokračovaní nastoleného pozitivního trendu by bylo vhodné v tomto pokračovat i v následujících letech.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
10 %
Vybudování kruhového objezd v místě původní křižovatky ul. plk. Petroviče a ul. Part. Svobody.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Množství závažných dopravních nehod na území města je nízké. Město proto doposud nemá zpracovaný pasport. Dílčí úpravy komunikací s cílem zvýšení bezepčnosti jsou relizovány ve spolupráci se správci příslušné infrasturktury.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Koncepce dopravy byla zpracována, ale neproběhlo její posouzení z hlediska dopadů na ŽP. Z této koncepce nevyplývá ani forma projednání z veřejností. Zátěž ŽP z dopravy město nevyhodnocuje. Stavba obchvatu je uvedena ve Strategickém plánu, další opatření jsou uvedena v územní koncepci dopravy, avšak bez časového harmonogramu, případně nějaké formy akčního plánu.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš má zpracovanou Územně dopravní koncepci města Dobříše (10/2018). Územně dopravní koncepce města Dobříše nebyla vyhodnocena z hlediska vlivů na životní prostředí.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Koncepce byla zpracována, ale neproběhlo její posouzení z hlediska dopadů na ŽP. Z koncepce nevyplývá ani forma projednání z veřejností.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město vyhodnocení zatížení životního prostředí dopravou neprovádí.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město neprovádí hodnocení zátěže ŽP z dopravy.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš má zájem na realizaci obchvatu kolem města Dobříše, vlastní komunikace je však ve vlastnictví Středočeského kraje, sil. II. třídy. Daný záměr je uveden ve Strategickém plánu města Dobříše 2008 - 2028 a v Územním plánu města Dobříše.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je uváděna možná výstavba obchvatu, který je i zapracován do Strategického plánu. Další opatření jsou uvedena v územní koncepci dopravy, avšak bez časového harmonogramu, případně nějaké formy akčního plánu.
|