2 – Životní prostředí |
Hodnocení oblasti |
2.1
Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1
Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Audit podává dostatečný obrázek o stavu vodního hospodářství na území města. Současný stav je stabilní a trendy na základě dostupných údajů mírně optimistické. Město podniká kroky ke zlepšování současného stavu v oblasti čištění vod, zásobování vodou nebo šetřením s pitnou vodou.
|
2.1.1. K jaké meziroční změně měrné spotřeby vody (m3/obyvatele)* v obci došlo ve srovnání s předchozím kalendářním rokem? * v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20%, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mezi roky 2017 a 2018 došlo k meziročnímu
nárostu spotřeby vody o 1,3 procenta. V roce 2017 byla spotřeba vody
374 009 m³ a v roce 2018 379 059 m³. Jedná se o vodu dodanou
konečnému spotřebiteli. U stočného došlo k meziročnímu nárůstu množství
čištěných odpadních vod o 1,1procenta. V roce 2017 byla fakturovaná
odpadní voda 418 344 m³ a v roce 2018 422977 m³. Je možné, že zvýšení spotřeby vody je zapříčiněné i napouštěním bazénů, jejichž množství na Dobříši každým rokem roste. Ve městě ani v nejbližším okolí není žádná jiná možnost koupání.
|
-
Průměrná spotřeba na 1 obyvatele města byla v roce 2018 129,97 l/rok (při započítání i průmyslových podniků) a 106,3 l/rok po odečtení průmyslových podniků.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.2. K jaké meziroční změně spotřeby vody došlo v budovách ve správě obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve správě obce jsou tyto budovy/objekty:
typ | budova (č.p.) | |
administrativní | 119 - radnice | administrativní | 75 - SOC | administrativní | 230 - MPO, OSA, ŽO,
OMR | administrativní | 1602 - OVŽP | administrativní | 1794 - spisovna
Tarásek | bytový dům | 106 | bytový dům | 66 | bytový dům | 371 - část | bytový dům | 104 - část | bytový dům | 1603 - Papežanka -
část | sociální byty | 71 | Chráněné
bydlení | 1795 | Dům s
pečovatel. službou | 443 | ubytovna | 1486 | garáže | Komenského | veřejné wc | 106 | hřiště | umělá plocha 2. ZŠ |
Spotřeba
vody v Městských objektech v m³ (zdroj VHS Dobříš, spol. s r. o.
Odběrné místo
|
2017
|
2018
|
č.p.119
|
322
|
285
|
č.p.
230
|
311
|
358
|
Pečovatelák
|
1177
|
1137
|
Městské
byty
|
9382
|
9208
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.3 Jaké jsou korelace meziroční změny měrné spotřeby vody a změny ceny pitné vody a/nebo změny objemu ročních srážek? Jaké je srovnání meziroční změny s průměrem ČR a vybranými městy ČR – benchmarking? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Cena vodného a stočného byla v roce
2017: 69,80 Kč a v roce 2018: 73,70 Kč, což znamená nárůst cen vodného a stočného
o 5,3 %. Pro informaci přikládáme tabulku s vývojem cen vodného a
stočného od roku 2008.
2015
|
58,80
|
2016
|
69,80
|
2017
|
69,8
|
2018
|
73,3
|
Průměrná cena vodného a stočného je
v ČR 80,5 Kč (údaje z roku 2017) Cena vodného a stočného ve vybraných
městech
Praha
|
Brno
|
Kolín
|
Benešov
|
Příbram
|
Černošice
|
Říčany
|
Sedlčany
|
Třeboň
|
89,65
|
79,53
|
79,96
|
84,25
|
75,37
|
86,02
|
83,20
|
79,30
|
84,26
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.4. Vyjmenujte nejvýznamnější úsporná opatření dokončená v předchozím období mezi audity. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš zpracovává audit tohoto druhu poprvé. Data, která jsou zde vyplňována, jsou získána od společnosti Vodohospodářská společnost Dobříš, spol. s r. o.
Ve městě probíhá systematická obnova
stávajících vodovodních a kanalizačních řadů, čímž dochází ke zkvalitnění
dodávky pitné vody a zároveň ke snižování ztrát ve vodovodních řadech. Zároveň
dochází ke zkvalitnění kanalizační sítě a oddělování dešťových vod od vod
splaškových. Ztráty: 2016- 16,7%, 2017- 16,3%,2018-
15,2%
|
-
Průměrná spotřeba na 1 obyvatele města byla v roce 2018 129,97 l/rok (při započítání i průmyslových podniků) a 106,3 l/rok po odečtení průmyslových podniků.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Vyjádřený trend je mírně pozitivní.
|
2.1.5. Jsou v budovách ve správě obce informace o způsobu šetření vodou (osvěta – např. cedulky k waterstopům, apod.)? Proběhla v obci osvětová kampaň zaměřená na šetření pitnou vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V některých budovách městského úřadu (budova radnice č. p. 119, budova odboru výstavby a životního prostředí č. p. 1602) jsou na nástěnkách motivační letáky týkající se šetření s pitnou vodou (spolupráce s VHS Dobříš, spol. s r. o.)
Ve městě probíhá několik osvětových
akcí, které se týkají šetření s pitnou vodou. Každoročně probíhá osvětová
kampaň šetření s pitnou vodou, kdy pomocí letáků, které dostávají
jednotliví odběratelé a reklamních bannerů, které jsou umístěny na
frekventovaných místech, jsou odběratelé informováni a upozorňováni na
problematiku šetření s pitnou vodou. Informační letáky jsou také umístěny
na městském úřadě. Významnou částí osvětové kampaně tvoří
programy ve školách, které provádí provozovatel vodohospodářské infrastruktury.
V rámci těchto programů dochází k informovanosti dětí o šetření
s pitnou vodou.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.6. K jaké změně v podílu počtu osob napojených na kvalitní čištění odpadních vod došlo za sledované období? * v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20%, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mezi roky 2017 a
2018 nedošlo k významnému nárůstu napojených obyvatel. Dochází pouze
k napojování nových pozemků, což znamená méně než 1 procento celkového
objemu napojených obyvatel. V tomto období nedošlo k napojení žádného
průmyslové podniku. V současné době je napojeno 99 procent trvale bydlících
obyvatel na splaškovou kanalizaci.
|
-
nárůst napojených obyvatel - méně než 1% celkového objemu
napojeno 99% trvale bydlících obyvatel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.7. K jaké změně došlo ve snížení objemu znečišťujících látek, vypouštěných do povrchových vod ve sledovaném období? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V této části přikládáme porovnání vstupů a
výstupů na čistírně odpadních vod Dobříš u základních ukazatelů za poslední 3
roky. Hodnoty ukazují množství na nátoku a následně množství obsažené ve
vyčištěné vodě.
|
N
celk.
vstup
tuny
|
N
celk.
výstup
tuny
|
NL
suš.
vstup
tuny
|
NL
suš.
výstup
tuny
|
P
vstup
tuny
|
P
výstup
tuny
|
2016
|
56,33
|
13,42
|
268,64
|
7,14
|
9,33
|
1,12
|
2017
|
41,37
|
12,9
|
222,34
|
4,33
|
12,2
|
0,66
|
2018
|
44,79
|
12,12
|
247,34
|
3,6
|
7,11
|
0,77
|
|
-
nárůst napojených obyvatel - méně než 1% celkového objemu
napojeno 99% trvale bydlících obyvatel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.8. K jaké změně došlo v procentech plochy zastavěného území města, odkud je odváděna dešťová voda do oddílné kanalizace, zasakuje do země nebo je odváděna do toků (neodtéká jednotnou kanalizací na ČOV)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
nárůst odváděných dešťových vod o 15%
Dešťová kanalizace odvádí samostatně dešťové vody z cca. 6% zastavěného území.
Z dostupných dat nelze spočítat podíl zasakovaných dešťových srážek
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.9. Vytvořila obec nebo subjekty v ní působící podmínky pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci, a využívání srážkových vod místo vody pitné (pro čištění obce, zálivku veřejné zeleně apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš zatím výrazně nepracuje na zpomalení odtoku z území či na vyšší akumulaci vod v území. Vyzdvihnout by šlo projekt převodu povrchové vody z vodní nádrže Chotobuš do rybníka Papež, kdy obec postupně dlouhodobě pracuje na převodu povrchových vod, spojeném se zálivkou městské zeleně i zálivkou dobříšského zahradnictví. Při rekonstrukci vodovodních a kanalizačních řadů se připokládá řad užitkového vodovodu. Smyslem je udržet vodu v území. Projekt není dodělán, části (zálivka zámku a zahradnictví z Huťského rybníka fungují). Při nové výstavbě správní orgány požadují zasakování vody v území, u městských akcí jde například o výstavbu nového pavilonu u 2. ZŠ, kde jsou naplánovány zasakovací objekty (stavba probíhá). Při rekonstrukcích sítí dochází k postupnému oddělování dešťových a splaškových vod z důvodu omezení odtoku balastních vod na dobříšskou ČOV.
|
-
nárůst odváděných dešťových vod o 15%
Dešťová kanalizace odvádí samostatně dešťové vody z cca. 6% zastavěného území.
Z dostupných dat nelze spočítat podíl zasakovaných dešťových srážek
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2
Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.2
Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město se nachází v nadprůměrně zachovalém přírodním prostředí s vysokou ekologickou stabilitou, řadou chráněných území a funkčním ÚSES.
|
2.2.1. Pokud má obec v platném územním plánu vymezen lokální územní systém ekologické stability krajiny (LÚSES), k jaké změně podílu (%) realizovaných nebo k realizaci připravených ÚSES k navrhovaným ÚSES došlo? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V září 2009 bylo jako podklad pro zapracování do Územního plánu Dobříš zpracováno "Vymezení ÚSES pro územní plán Dobříš" společností U-24, s.r.o. Tyto podklady byly převzaty do zpracovaného Územního plánu Dobříš a jeho změn. Koeficient stabilní plochy/nestabilní plochy byl vypočten jako 5,8 (tj. celkem stabilní plochy 4544,3, celkem nestabilní plochy 797,4). Území se řadí do kategorie Krajina přírodní a přírodě blízká. Katastr Dobříš pokrývají z velké části lesy, poměrně velké zastoupení mají i trvalé travní porosty, tedy ekologicky stabilní plochy. Naopak orné půdy a zastavěných ploch, tedy ekologicky nestabilních ploch je vzhledem k rozloze katastru poměrně málo. Z výše uvedených důvodů k žádné změně v realizaci ÚSESů nedošlo, ani je město zatím neplánuje. Všechny ÚSESy (biocentra, biokoridory) jsou funkční. Revize ÚSESů byla provedena před zpracováním změny č. 2 územního plánu města Dobříše (cca 2015).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.2. Vyskytují se na území obce zvláště chráněná území (ZCHÚ) nebo území soustavy Natura 2000? Pokud ano, jak je zajišťována péče o tato území? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano,
vyskytují. Péče o tato území je zajišťována před Krajský úřad Středočeského
kraje.
Vyhlášená maloplošná zvláště chráněná území na území města
jsou: přírodní rezervace Hradec, přírodní památka Dobříšský park, přírodní
památka Jezírko u Dobříše, přírodní památka Dobříšský zámek. Evropsky významné
lokality jsou Aglaia, Dobříšský park, Dobříšský zámek, Hradec a Kuchyňka.
Péče se řídí schválenými plány péče, údržbu zajišťuje Středočeský kraj
prostřednictvím nasmlouvaných subjektů.
Přírodní park Hřebeny byl zřízen nařízením Středočeského
kraje č. 4/2009 ze dne 14. září 2009. Hlavním důvodem vyhlášení je zachování
krajinného rázu zalesněné pahorkatiny, zejména s lesními komplexy s částmi
přírodě blízkých bučin a smíšeného lesa s rozptýlenými věkovitými stromy na
charakteristickém geologickém podloží, s významnými přírodními a estetickými
hodnotami a s řadou kulturně historických památek.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.3. Došlo za hodnocené období ke snížení podílu úbytku ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru vůči přírůstku zastavěných a ostatních ploch nepřírodního charakteru (stavby, komunikace, provozní prostranství, zpevněné plochy apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Za poslední rok nedošlo ke výraznějšímu snížení podílu úbytku ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru vůči přírůstku zastavěných a ostatních ploch nepřírodního charakteru. Jediná nová výstavbová plocha je výstavba rodinných domů vedle Energonu (za židovským hřbitovem). Jedná se o plochu cca 16 tis. m2.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.4. Jaký je na území města dlouhodobý trend v ekologické stabilitě území, měřený koeficientem ekologické stability? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle údajů Českého statistického úřadu má město Dobříš: - podíl zemědělské půdy z celkové výměry - 15% -podíl orné půdy ze zemědělské půdy - 57% - podíl trvalých travních porostů ze zemědělské půdy - 34% - podíl zastavěných a ostatních ploch z celkové výměry - 7% - podíl vodních ploch z celkové výměry - 1% - podíl lesů z celkové výměry 76% - koeficient ekologické stability - 5 Tyto údaje se dlouhodobě nemění.
KES = stabilní plochy/nestabilní plochy = 5,8. Celkem stabilní plochy 4544,3. celkem nestabilní plochy 797,4. Tyto údaje jsou z dokumentu "Vymezení ÚSES pro územní plán Dobříš", zpracovaného v září 2009 společností U-24, s.r.o. a převzatého do územního plánu. Území se řadí do kategorie Krajina přírodní a přírodě blízká. Katastr Dobříš pokrývají z velké části lesy, poměrně velké zastoupení mají i trvalé travní porosty, tedy ekologicky stabilní plochy. Naopak orné půdy a zastavěných ploch, tedy ekologicky nestabilních ploch je vzhledem k rozloze katastru poměrně málo. Území je stabilizované, indikátor se nemůže výrazně měnit.
Koeficient ekologické stability se tedy liší dle vstupních dat a výpočtu mezi 5 - 5,8.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.5. Došlo ke zvětšení ploch veřejné zeleně/parků/sadů v obci (v rámci celého území města)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci území města nedošlo ke zvětšení ploch veřejné zeleně/parků/sadů v obci. Dochází k revitalizaci Francouzského parku u zámku Dobříš, revitalizaci provádí soukromý vlastník a ještě není dokončená.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.6. Je upřednostňována nová výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve stávajícím zastavěném území obce před výstavbou na dosud nezastavěném přírodním území nebo na zemědělské či lesní půdě mimo ně? Pokud ano, uveďte příklady. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Je upřednostňována výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve stávajícím zastavěném území obce před výstavbou na dosud nezastavěném přírodním území, zemědělské či lesní půdě. Město má dva brownfieldy, bývalé Rukavičkářské závody a bývalé kino. O stavbě, která bude umístěna místo bývalého kina se vedou vášnivé diskuze, pravděpodobně půjde o knihovnu se spolkovou činností. Již bylo v této věci požádáno o územní rozhodnutí. Pro areál Rukavičkářských závodů je v současné době zpracovávána územní studie. Vedení města avizuje, že nemá zájem na dalším rozšiřování města nad rámec územního plánu, zpracovaného v roce 2010. Od té doby nebyly žádné nové plochy pro výstavbu schváleny. Výstavba na lesní půdě je zcela nemožná, orgán státní správy lesů by nedal souhlasné stanovisko.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.7 Další informace k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3
Kvalita půdy, ochrana ekologicky produktivní půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.3
Kvalita půdy, ochrana ekologicky produktivní půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kvalita ochrany půdy a lesního
hospodářství je na dobré úrovni. Město nevlastní žádné lesní pozemky. Většina lesních pozemků je ve vlastnictví obou větví rodiny Colloredo - Mannsfeld a jejich hospodaření je ze strany
kontrolních orgánů hodnoceno jako dobré. Zemědělské pozemky jsou pronajaty
subjektům provozujících zemědělskou výrobu. Pozemky jsou ve vlastnictví
soukromých osob.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.1. Došlo ke zvýšení výměry zemědělské půdy s certifikovaným ekologickým zemědělstvím a/nebo s respektováním zásad správné hospodářské praxe? Jedná město se zemědělci s cílem podpořit zvýšení počtu certifikovaných hospodářství? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V katastru města Dobříše nepůsobí dle našich zjištění žádný certifikovaný ekologický zemědělec. Město nemá zájem na podpoře certifikovaných hospodářství, zemědělské společnosti působící v katastru města se snaží na zemědělské půdě hospodařit kvalitně, rozmělňování do dalších společností není žádoucí.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.2. Došlo ke zvýšení výměry pozemků určených k plnění funkcí lesa na správním území obce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle údajů státní správy došlo v roce 2018 k mírnému zvýšení výměry pozemků určených k plnění funkcí lesa o 0,74 ha.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.3. Má obec problémy s erozí půdy? Pokud ano, přijala nebo podpořila konkrétní protierozní opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město nemá výrazné problémy s erozí půdy. Nepřijalo ani nepodpořilo žádná konkrétní protierozní opatření.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.4 Chrání obec zemědělský půdní fond? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec chrání zemědělský půdní fond, nedochází k rozšiřování výstavby do volné krajiny (neprobíhají změny územního plánu - poslední v r. 2010, jedná se i o požadavek veřejnosti vzešlý z 10P). Město Dobříš chce zachovat stav města do max. 10 tis. obyvatel. K záboru v i. třídě ochrany nedošlo za poslední 3 roky vůbec, v II. třídě pouze výjimečně.
|
-
Za poslední 3 roky (2016 - 2018) nedošlo k žádnému záboru I. třídy ochrany ZPF, v roce 2017 došlo k záboru 339 m2 II. třídy ochrany, a to 1 trafostanice a 2 rodinných domů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4
Kvalita ovzduší
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.4
Kvalita ovzduší
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kvalita ovzduší je relativně dobrá, zejména ve vztahu k imisním limitům k PM10. Překračovány jsou imisní koncentrace b(a)p.
|
2.4.1. Došlo ke zlepšení kvality ovzduší v obci? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nemáme k dispozici žádné analýzy, které by vyvodily, zda se kvalita ovzduší v obci zlepšuje. Největšími zdroji znečištění je automobilový průmysl a lokální topeniště. Žádné výrazné zásahy nebyly v posledním období učiněny.
Průměrná roční koncentrace pro PM 10 je 20,7
Průměrná roční koncentrace BaP je 1,5
Průměrná denní koncentrace PM 10 35,3
Jedná se o průměry, které byly naměřeny přímo v centru
města (viz polygon 5). Jinak město je rozděleno pro výše uvedená měření do cca
samostatných 9 polygonů měření, kde se tyto hodnoty různí, ale ne zas až tak
zásadně.
|
-
-
Průměrná roční koncentrace pro PM 10 je 20,7
Průměrná roční koncentrace BaP je 1,5
Průměrná denní koncentrace PM 10 35,3
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.2. Má obec problémy se znečišťováním ovzduší z lokálních topenišť? Jaká opatření proti tomu obec činí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Dobříš je z velké části
plynofikované. Neregistrujeme větší problémy s lokálními topeništi.
V loňském roce městský úřad řešil několik
stížností na lokální topeniště, kdy při zatápění z komínů stoupal černý kouř.
Je to způsobeno nesprávným postupem při zatápění, jedná se však o topné zdoje v
soukromých rodinných domech, proto je zajištění správné manipulace problematické.
Stížnosti byly řešeny domluvou.
|
-
Neznáme
Tento údaj nemáme k dispozici. Město Dobříš nemá na svém území měřící stanici, nevlastní pojízdný měřící vůz ani jiné měřící přístroje.
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.3. Jaké jsou hlavní zdroje znečištění ovzduší na území města (např. dle kategorií: stacionární zdroje / doprava / lokální zdroje), nebo např. hlavní znečišťovatelé) a jaká opatření ke snížení emisí byla učiněna? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V katastrálním území města Dobříše se nenachází měřicí stanice imisí. Nejbližší imisní stanice je
v Příbrami – Březové Hory.
Program zlepšování kvality ovzduší pro Středočeský kraj uvádí, že za roky 2007-2011 byl pro město Dobříš překročen imisní limit pouze pro benzo(a)pyren, který je hlavně z dopravy a z lokálních topenišť.
Viz tabulka. Příbram
má například PM10 (prachové částice 661 t/rok)
Z hlediska
zlepšování kvality ovzduší patří Dobříš do tzv. kategorie IIa = překročení
jednoho imisního limitu (obce nad 1000 obyvatel)
Cíl: Do
roku 2020 bychom měly snížit emise z PM10 a benzo(a)pyren o 75 %
Opatření
pro Dobříš: AB2
obchvat města - přeložka silnice II/114
AB6
- vybudování 1 – 2 odstavných parkovišť s přestupem na ne/veřejnou hromadnou
dopravu
AB15
– zvýšení plynulosti dopravy v intravilánu
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.4. Další informace k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|