7 – Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí případně jiným zřizovatelem.
|
Město Chrudim jako zřizovatel škol a školských zařízení poskytuje stabilní příspěvek na provoz, který slouží i pro financování VUR nad rámec ŠVP, a to dle individuálního zapojení školy. Od roku 2017 je prováděno hodnocení výchovy k UR prostřednictvím metodiky a vyhodnocení indikátorů. Sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. Po jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Ve sledované období došlo k významnému zlepšení situace v rámci zefektivnění provozu škol (úspor energií, vody, separace odpadu apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje a to díky činnosti energetického manažera a nastavení vzájemné spolupráce. U všech škol je pravidelně monitorována spotřeba a postupně jsou realizována opatření snižující spotřebu energií.
|
Město prokazuje stabilní přístup škol a školských zařízeních, které
zřizuje, k VUR. Pozitivně hodnotíme širokou škálu aktivit souvisejících
s UR, které jsou realizovány na školách nebo ve spolupráci města se
školami. Sdílení zkušeností a dobré praxe (mj. ve VUR) probíhá mj. při síťování
škol v rámci projektu MAPII.
Obec již také stabilně využívá hodnocení VUR na školách podle vlastního
systému indikátorů. Hodnocení je realizováno každoročně a ukazuje tak postup
škol v jednotlivých kategoriích UR, které jsou hodnoceny. Umožňuje tak jak
městu, tak školám samotným, sledovat svůj postup v této oblasti.
Za pozitivní lze vnímat také nově zavednou funkci energetického
managera, který se mj. podílí na projektech energetických úspor u škol a
školských zařízení a monitoringu spotřeby energií na školách. Kladně lze
hodnotit i nakládání škol s dalšími zdroji, např. s vodou.
Potenciál města spočívá v dalším šetření spokojenosti obyvatel,
které bylo provedeno naposledy v roce 2015. Pro zachování kontinuity dat
ve spokojenosti obyvatel se vzdělávacími institucemi by bylo vhodné realizovat
šetření v blízké době.
|
7.1.1. Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazující tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Školní zahrady převážně v MŠ bývají využívány i jako přírodní učebny. Např. MŠ Strojařů – realizuje projekt s názvem „Kouzelná zahrada“. Přírodní učebna se rozkládá na ploše cca 1500 m2 – její součástí je několik prvků a stanovišť vytvořených z přírodních materiálů, zejména dřeva a kamene. V současné době neprobíhají návazné a rozšiřující aktivity projektu, jde o udržení stávajícího rozsahu.
MŠ Dr.J.Malíka realizuje projekt s názvem „Žijeme v souladu s přírodou“. Jde o souhrn aktivit, zaměřených na poznávání a ochranu přírody, součástí je i využití školní zahrady pro tyto účely.Tato MŠ připravuje projekt s názvem Chceme zdravý vzduch v naší školce. Cílem projektu je zlepšení kvality ovzduší a estetického vzhledu v těsném okolí MŠ Pastelka, rozvíjet a učit děti prožívat vztah k přírodě, sounáležitost s přírodou živou i neživou a naučit děti přírodu chránit, cítit k ní odpovědnost a úmyslně ji nepoškozovat.MŠ Na Valech realizuje s městem Chrudim projekt Cesta ke čtyřlístku,…čtyřlístkem ke štěstí Předmětem projektu je přetvoření části školních zahrad v Mateřské škole, Chrudim 2, Na Valech 693 v prostředí, které bude sloužit dětem jako učební pomůcka environmentální výchovy a vzdělávání zábavnou a přirozenou formou. Část zahrad bude přeměněna na užitkovou plochu se záhony a dvěma kompostéry a bude sloužit jako názorná ukázka průběhu životního cyklu rostlin, ekologického hospodaření a zpracování nezužitkovaných biologických odpadů. Děti tak získají elementární základy pro otevřený postoj k životnímu prostředí. V roce 2014 ZŠ Dr.J.Malíka vytvořila studentský projekt "Cítím se hrdý, když se dívám z okna své třídy". Projekt řešil vytvoření místa pro vzájemné setkávání s vrstevníky a zároveň vytvoření místa, které by bylo využíváno pro aktivní trávení volného času. Tato venkovní tělocvična je i nadále využívána - je na veřejném místě - na stadionu poblíž školy. V roce 2015 vznikla venkovní učebna před ZŠ Dr.J.Malíka. Učebna získala podobu zahradního altánu, ve kterém probíhá vyučování na čerstvém vzduchu a zastřešení zároveň žákům poskytuje stín. ZŠ spolupracovala s dalšími partnery. Projekt se osvědčil, altán je plně využíván. Prozatím se neplánuje budování venkovních učeben v dalších ZŠ. V MŠ Strojařů je školní recyklační program Recyklohraní organizovaný společnostmi ASEKOL s.r.o., ECOBAT, s.r.o. a EKO-KOM, a.s, který si klade za cíl realizaci zpětného odběru baterií a elektrozařízení, spojený s osvětovou činností v oblasti nakládání s odpady ve školních zařízeních v České republice. Jedná se v této době již o tradiční aktivitu, která je ze strany škol vyhledávaná. MŠ Na Valech získala cerifikát Ekologická škola Pardubického kraje 2.stupně. Ve spolupráci s Ekocentrem Paleta jsou připravovány programy, které finančně podporuje město s jsou MŠ či ZŠ využívány dle jejich potřeby. V roce 2016 byl připraven program zaměřený na předcházení vzniku odpadů pro první stupeň škol - program je šitý přímo na míru a potřebám města, v roce 2018 byl rozšířen i na stupeň druhý ( program s názvem "Nákupy s rozumem"). Na školách se v letech 2016 - 2018 uskutečnilo 34 programů. Účastnilo se jich 755 žáků chrudimských ZŠ. V rámci pravidelné rozesílky jsou školám poskytovány informace o nabízených programech partnerské organizace Ekocentra Palety. http://www.paleta.cz/
Podpora vzdělávání pro UR je také zajištěna v rámci kampaní Zdravého města Chrudim, kde jsou organizovány aktivity pro všechny věkové kategorie - od dětí MŠ, přes žáky ZŠ, studenty SŠ přes aktivní občany po seniory. Pro různé věkové skupiny připravuje náplně osvětových kampaní, na kterých se školy aktivně podílejí – dílčí aktivity přímo v rámci oslav, doprovodné aktivity v průběhu celé kampaně – Den Země - sběr hliníku, akce ukliďme svět apod., Den s Technickými službami apod. http://www.chrudim.eu/akce%2Da%2Dkampane/ds-1164/p1=1979 Role města v této části spočívá v organizačním zastřešení, technickém zajištění akcí, propagaci, připravení propagačních materiálů apod. MŠ a ZŠ do akcí vkládají svou odbornost a čas. Většinou bývají kampaně propojené s projektovými dny, výsadbou stromů, zajištění doprovodných programů formou her a soutěží pro ostatní děti. Ředitel získá informace o plánovaných aktivitách města na daný rok na poradě ředitelů MŠ a ZŠ, je dále pak na něm, jak se rozhodne akci podpořit či se do ní přímo aktivně zapojit. Žáci sami navrhují témata projektů a možnosti zapojení se. Je podporována samostatnost žáků a jejich zájem o dění ve městě. V rámci kampaně Den Země získávají výherci poukázku na ekologické výukové programy v Ekocentru Paleta nebo na lesní pedagogiku do Městských lesů Na Podhůře. Školy všech typů mohou být žadateli v rámci grantů Zdravého města. Pro zkvalitnění ekologické výchovy a osvěty je připraven projekt „Lesní škola Podhůra“. Projekt je zaměřen na zvyšování vědomostí o lese, lesnictví, obnovitelných zdrojích, péči o životní prostředí a zdokonalování manuálních schopností. Důraz je kladen na ekologickou výchovu, která zaujímá široké spektrum informací a probíhá formou her a zážitkového učení. Výuka probíhá přímo v lese s pedagogem – lesníkem. Děti si tam mohou les ohmatat, očichat a dozvědět se odborné věci navazující přímo na oblast městských rekreačních lesů Na Podhůře. Jde o třídenní program s lesní pedagogikou pro žáky 4 . - 5. tříd ZŠ Chrudim. Jeho cílem je zlepšení kvality vědomostí dětí a mládeže o lese jako ekosystému, o lesnictví a jeho významu při získávání kvalitního dřeva, obnovitelného zdroje energie, a v péči o životní prostředí. V rozpočtu města je nyní vyčleněna částka 50.000 Kč, která je určena pro školy na využití tohoto programu. O nabídku je velký zájem ze strany škol. Od roku 2011 se pravidelně jednou ročně pořádá veřejné projednání Desatera problémů města Chrudim očima mladé generace. Jde o veřejnou diskuzi nad problémy ve městě očima žáků základních a středních škol. Cílem celé akce je, aby i mládež města měla možnost ovlivnit cestu budoucího rozvoje města. Výstupem akce jsou nadefinované nejpalčivější problémy očima žáků a studentů, které se na školách ověřují anketou a jsou schvalovány zastupitelstvem města. V roce 2019 byly vytipovány např. tyto problémy - modernizace koupaliště, vybudování cyklostezky Na Podhůru, více akcí - letní festivaly, koncerty, vybudování studentské knihovny a kavárny apod. V roce 2016 vzešel z tohoto setkání problém vybudování či opravení stakeparku. V rozmezí let 2018 - 2018 proběhlo několik plánovacích setkání s veřejností a v roce 2019 by měl být skatepark otevřen pro veřejnost. Dalším vyřešeným bodem může být vznik parkovací plochy za sportovní halou - nyní je již v provozu či oprava laviček v Městském parku. http://www.chrudim.eu/desatero%2Dproblemu%2Dmesta%2Docima%2Dmladeze/ds-1365/archiv=0&p1=1970 Od roku 2013 jsou součástí veřejných projednání "Desatero problémů města Chrudim" stoly mladých. Kromě 6 tematických sekcí (školství, sociální oblast a zdravotnictví, doprava, životní prostředí apod) mají možnost mladí přispět svými náměty, které vidí jako nejprioritnější. Pravidelně se stává, že problém vytyčený u tohoto stolu je nejenom vybrán jako TOP na fóru, ale uspěje zároveň i v anketě a je zařazen k řešení. V roce 2017 byl pro ZŠ připraven soutěžně vzdělávací program s názvem Chrudim za udržitelný svět, který vychází z cílů SDGs. Cílem akce je přiblížit dětem, jaké problémy spojují běžná česká města a obce a jejich obyvatele s jejich protějšky v rozvojových zemích. Chtěli jsme ukázat naší mladé generaci, jak oni sami mohou svým šetrným a udržitelným chováním pomoci lidem žijícím tisíce kilometrů daleko. http://www.chrudim.eu/chrudim%2Dza%2Dudrzitelny%2Dsvet/d-8453/p1=1979 Stanoviště byla připravena tak, aby děti získaly informace nejprve z globálního pohledu, poté z pohledu České republiky a také to, jak město Chrudim přistupuje k řešení a naplňování daných Cílů udržitelného rozvoje (SDGs). Vítězný tým získal certifikát na Skutečný dárek. Tato akce byla poprvé připravena v roce 2017 a od té doby se stala součástí pravidelných aktivit, které jsou v rámci projektu ZM a MA 21 pravidelně připravovány. Je součástí Evropského týdne udržitelného rozvoje. Zaměřujeme se na všechny pilíře UR - jak environmentální, tak i sociální a ekonomický. Na přípravě i realizace akce se podílela řada partnerských organizací ( SMO, Charita ČR a další neziskové organizace). Akci Chrudim za udržitelný svět chceme v rámci předávání příkladů dobré praxe rozšířit v roce 2020 v rámci ORP do dalších ZŠ. Město ve svém rozpočtu na r. 2011 na provoz MŠ vyčlenilo 5.920 tis. Kč a na ZŠ 18.899 tis. Kč. V současné době nelze zjistit, kolik z toho bylo použito na VUR. Město ve svém rozpočtu na r. 2012 na provoz MŠ vyčlenilo 6.059 tis. Kč a na ZŠ 12.357 tis. Kč. DDM: 130 tis., na rok 2013 to bylo 6.282 tis. Kč na MŠ, 12.817 tis. Kč na ZŠ a 140 tis. Kč na DDM. V roce 2014 na MŠ 6.242 tis. Kč, ZŠ 12.792 tis. Kč, ZUŠ 130 tis. Kč (investiční příspěvek) a DDM 140 tis. Kč. Na rok 2015 na MŠ 6.518 tis. Kč, na ZŠ 12.577 tis. Kč a DDM 150 tis. Kč. Na rok 2016 na MŠ 6,544 tis. Kč, na ZŠ 12.505 tis. Kč a DDM 150 tis. Kč. Na rok 2017 na MŠ 6.678 tis. Kč, na ZŠ 12.491 tis. Kč a DDM 150 tis. Kč. Na rok 2018 na MŠ 6.818 tis. Kč, na ZŠ 13.267 tis. Kč a DDM 150 tis. Kč. Neinvestiční příspěvky na MŠ se zvyšují z důvodu růstu cen, tak aby MŠ byly schopné z rozpočtu krýt běžné výdaje. Příspěvky na ZŠ se mezi lety 2011-2012 skokově snížily z důvodu převodu Speciální ZŠ pod Pardubický kraj. Dále se příspěvky průběžně snižují s ohledem na úspory energií (EPC) a se získáváním grantů z ESF ve školách. Princip metody EPC (z anglického výrazu Energy Performance Contracting) je založen na netradičním přístupu k energetickému hospodářství. Podstatnými rysy, které metodu EPC odlišují od jiných služeb, jsou následující:
- investice jsou spláceny z dosažených úspor provozních nákladů,
- dodavatel smluvně ručí za sjednaný objem úspor energie,
- dodavatel přebírá část rizik spojených s realizací, případně i se splácením investice. Do tohoto projektu jsou zapojeny 3 ze 4 škol (zapojení bylo doporučeno odbornou firmou).
Příspěvek na DDM se průběžně zvyšuje z důvodu větších nákladů na provoz. Tento nárůst je důsledkem větší nabídky programů pro děti, rozšiřuje se nabídka příměstských táborů. Město poskytuje pravidelně finance na údržby a budování dětských hřišť v MŠ - částka je stabilní Město je realizátorem projektu MAP II, kde je i tato oblast řešena. http://www.chrudim.eu/mistni%2Dakcni%2Dplan%2Drozvoje%2Dvzdelavani%2Dii%2Dv%2Dorp%2Dchrudim/d-9252/p1=1945 Školy jsou zapojeny do tvorby MAP. Jde o participativní zapojení škol do přípravy strategických plánů pro vzdělávání v rámci ORP. V rámci tohoto procesu jsou vytvořeny 3 pracovní skupiny: - PS Proti školnímu neúspěchu - formativní hodnocení ve škole, zlepšování sebehodnocení a motivace ke vzdělávání, pozitivní školní klima – posilování sociálních a komunikačních dovedností; zlepšování sebehodnocení; rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků
- PS Inkluze - inkluzívní škola přijímá všechny děti bez ohledu na jejich sociální situaci, vyznání, rodinnou konstelaci, postižení, rasu, příslušnost k menšině a vzdělává je individuálně podle jejich potřeb. Existence různorodosti je přitom vnímána jako obohacení a přínos.
Inkluzívní vzdělávání má své principy, kterými se liší od vzdělávání dětí se znevýhodněním v běžných školách formou integrace. Předmětem snahy zúčastněných není pouze umístění znevýhodněného dítěte do běžné školy, ale spíše přizpůsobení školy potřebám dítěte. Důraz je kladen na kvalitu vzdělávání a zdůrazňuje prospěch pro obě strany.
- PS Gramotnost - gramotnost funkční, počítačovou, technickou, literární, sociální, ekonomickou, zdravotní, spotřebitelskou, vizuální
MAP fungují na těchto principech: spolupráce, zapojení dotčené veřejnosti do plánovacích procesů, dohody, otevřenosti, princip SMART, udržitelnosti. Cílem MAP je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách tím, že bude podpořena spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání, to znamená společné informování, vzdělávání a plánování partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb.
|
|
V rámci aktivit města je pamatováno na formální vzdělávání z hlediska UR ve školách i ostatních školských zařízeních.
Za nedostatek lze považovat skutečnost, že nelze přesně vyčíslit hodnotu poskytované pomoci na VUR.
Druhým rokem je vyhodnoceno Hodnocení výchovy pro udržitelný rozvoj v MŠ a ZŠ města Chrudim. Většina školských zařízení má zpracovaný ekologický audit a Environmentální prohlášení, stanovena opatření, která by měla vést k úsporám. Data o úspoře energií dokazují pozitivní vývoj v této oblasti. Některé školy jsou zapojeny do projektu EPC. Databáze dostupných didaktických materiálů, přednášek i besed je školám pravidelně nabízena jak formou www stránek, tak i formou aktualizované nabídky (oblast zdraví, ekologie i sociální). Prostřednictvím zapojení do MAP II získávají školy také velké množství informací. Práce škol (nad rámec povinností) je každoročně oceňována. Jde ale spíš o společenské uznání a poděkování. Některé školy jsou zapojeny v síti M.R.K.E.V. a M.R.K.V.I.Č.K.A.
|
Pozitivně hodnotíme zachování tradičních aktivit,
které školy mohou realizovat, např. recyklohraní, programy lesní pedagogiky,
aktivity ve spolupráci s městem – Den Země, Den s Technickými
službami, apod. – představuje to zajištění kontinuity vzdělávání a výchovy dětí
a mládeže v důležitých tématech. Stejně pozitivně hodnotíme navázání škol
na Ekocentrum Paleta, které zajišťuje širokou škálu programů environmentálního
vzdělávání. Za přínosné považujeme začlenění nových témat a činností do výuky –
přeměna zahrad na užitkovou plochu se záhony a kompostéry – u dětí se rozvíjejí
důležité kompetence a pochopení životního cyklu rostlin. Vidíme zde potenciál
pro navázání výuky k problematice spotřeby a plýtvání potravinami.
Pozitivně vnímáme také nový soutěžně vzdělávací program k SDGs s přesahem
na rozvojovou pomoc stejně jako tradiční zapojení dětí a mládeže do chodu
města - Desatero problémů města Chrudim
očima mladé generace, z nichž se generují potřeby mládeže (např. oprava
skateparku pro volnočasové aktivity). Kladně hodnotíme stabilní příspěvky
školám, úspory energií. Za důležitou považujeme realizaci MAP II. Výzvou pro
obec do budoucna je udržení nabídky programů pro školy a schopnost reagovat na
novinky v oblasti UR.
|
7.1.2. Existuje ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován obcí (obec zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Informace o práci škol je zachycena ve školních vzdělávacích programech, výročních zprávách a zprávách z České školní inspekce apod.
VUR má v různé míře každá škola zahrnutou do svého Školního vzdělávacího programu (ŠVP). Každá škola má ŠVP ke stažení na web stránkách. Koncem roku 2015 jsme ve spolupráci s odbornými partnery (Univerzitou Karlovou, odborem OŠK) vytvořili metodiku „Hodnocení výchovy pro udržitelný rozvoj v MŠ a ZŠ města Chrudim“. (Při její tvorbě jsme vycházeli z literatury - Hodnocení uplatňování myšlenky udržitelného rozvoje ve výchovně - vzdělávacím procesu za základních školách v městě Banská Šťiavnica - V. Chrenščová, j. Škvarková a Indikátory TUR pre školy - J. Šimonovičová a M. Šudý) a upravili si ji na základě našich potřeb. Metodika si klade za cíl zjistit, jaký vztah mají mateřské a základní školy v Chrudimi k udržitelnému rozvoji a jaká opatření v rámci této problematiky realizují. Metodika zahrnuje 4 oblasti - oblast managementu - 3 indikátory, výchovy a vzdělání - 12 indikátorů, zdraví a sociálního prostředí - 11 indikátorů a provozní - 16 indikátorů. Celkem je hodnoceno 42 indikátorů. Sebehodnocení si provádějí školy samostatně a sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. Po jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Hodnocení probíhá ve spolupráci s energetickým manažerem, především v oblasti provozní. Metodika byla na základě zkušeností aktualizována, jedná se o interní materiál města, není zveřejněna. Z výsledků je patrné, že se školy postupně posouvají do oblastí hodnocených velmi dobře a dobře. V tabulce jsou čísly znázorněny počty škol, které po přepočtu bodů z jejich sebehodnocení dosahují požadovaného procenta bodů na přirazení do dané oblasti ( velmi dobré, dobré ...apod.)
Vyhodnocení ZŠ - 2017 | velmi dobré | dobré | uspokojivé | neuspokojivé | I. Indikátory managementu | 2 | 2 | 0 | 0 | II. Indikátory výchovy a vzdělání | 0 | 1 | 3 | 0 | III. Indikátory zdraví a sociálního prostředí | 1 | 2 | 1 | 0 | IV. Indikátory provozní | 0 | 2 | 1 | 1
|
Vyhodnocení ZŠ - 2018 | velmi dobré | dobré | uspokojivé | neuspokojivé | I. Indikátory managementu | 2 | 2 | 0 | 0 | II. Indikátory výchovy a vzdělání | 0 | 1 | 3 | 0 | III. Indikátory zdraví a sociálního prostředí | 0 | 3 | 1 | 0 | IV. Indikátory provozní | 0 | 0 | 4 | 0 |
Vyhodnocení MŠ - 2018 | velmi dobré | dobré | uspokojivé | neuspokojivé | I.Indikátory managementu | 2 | 2 | 1 | 1 | II.Indikátory výchovy a vzdělání | 2 | 2 | 1 | 1 | III.Indikátory zdraví a sociálního prostředí | 3 | 3 | 0 | 0 | IV.Indikátory provozní | 1 | 2 | 2 | 1 |
Vyhodnocení MŠ - 2017 | velmi dobré | dobré | uspokojivé | neuspokojivé | I.Indikátory managementu | 2 | 3 | 0 | 1 | II.Indikátory výchovy a vzdělání | 1 | 3 | 1 | 1 | III.Indikátory zdraví a sociálního prostředí | 1 | 4 | 1 | 0 | IV.Indikátory provozní | 2 | 2 | 1 | 1 |
|
|
Od roku 2017 je prováděno hodnocení výchovy k UR prostřednictvím metodiky a vyhodnocení indikátorů. Sebehodnotící zpráva je pak součástí výroční zprávy školy. PO jejím vyhodnocení získávají školy s nejlepším hodnocením finanční odměnu, kterou mohou využít na nákup pomůcek pro VUR. Z výsledků je patrné, že se školy postupně posouvají do oblastí hodnocených velmi dobře a dobře.
|
Kladně hodnotíme zavedení
systému hodnocení VUR na školách – ve městech toto není standardem. Zdařilé se
nám rovněž zdá navázání příspěvku na pomůcky VUR jako motivační součást tohoto
hodnocení. Věříme, že s hodnocením bude město dále pracovat a pomáhat
školám dosahovat dobrých výsledků v oblastech daných hodnocením. Při
diskuzi na místě bylo rovněž konstatováno, že se metodika mírně upravovala a
dále může upravovat podle potřeb města, resp. škol, což vnímáme rovněž
pozitivně. Jen je v takovém případě nutno obezřetně vyhodnocovat trendy
v jednotlivých indikátorech.
|
7.1.3. Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány krajem, obcí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní/mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Databáze didaktických materiálů je volně dostupná na http://www.vychovakezdravi.cz/ a http://www.ceskaskola.cz/ a http://www.klickevzdelani.cz/ (školský portál Pardubického kraje, nabízí informace pro širokou veřejnost, pracovníky ve školství, management škol, žáky a studenty), portál http://www.rvp.cz/ , http://www.paleta.cz/ – obchůdek s pomůckami, http://www.ekovychova.cz/ – rubrika periodika, publikace, pomůcky, http://www.ekokatalog.cz/. Databáze jsou již tradičně využívány, ale dle aktuálnosti potřeb se jejich obsah proměňuje, reaguje na aktuální témata. Jsou tedy stále dobrým zdrojem pro získávání potřebných aktuálních informací a materiálů k VUR pro školy.
Prostřednictvím pravidelného informačního servisu Ekocentra Paleta získávají školy informace o aktualitách a novinkách v oblasti EVVO. Informace, materiály jsou školám poskytovány zejména při tematických kampaních nebo na jejich žádost (úspory energií, měření ovzduší, třídění odpadů apod.). Pro školy byl vyroben speciální EKOBOX, který získaly všechny školy zdarma – zaměřen na problematiku třídění odpadů, plachtová hra" Jdeme bezpečnou cestou či pomůcka Hraj si s geoparkem. Tyto pomůcky hradilo město Chrudim ze svého rozpočtu, jsou předány školám pro jejich využívání dle potřeb a projektů. Jsou průběžně využívány, neplánuje se prozatím jejich obnova. Pomůcky je možné kdykoliv doplňovat novými materiály dle potřeb vyučujících. Aktualizaci garantovaných přednášek k prevenci kriminality rozesílá školám pravidelně Odbor sociálních věcí, ten zodpovídá za jejich aktualizaci.
V rámci realizace projektu MAP II získavají velké množství informací, které mohou pro VUR využít. Naplňování strategie vzdělání se řeší ve spolupráci se zapojenými školami, podporují se aktivity, které vycházejí z jejich potřeb.
|
|
Školám jsou informace poskytovány, není ale sledován počet přístupů do elektronické databáze.
V rámci realizace projektu MAP II získavají velké množství informací, které mohou pro VUR využít.
|
Pozitivně hodnotíme stabilní
systém databází materiálů, které jsou školám k dispozici. Počet databází
se nemění, ale jedná se o databáze informací a materiálů, které nestagnují a
reagují na nové trendy ve vzdělávání, včetně VUR. Pomůcky pro školy (EKOBOX,
hraj si s Geoparkem, atp.) byly vytvořeny jednorázově a slouží doposud.
Důležitou platformu mj. pro komunikaci o didaktických materiálech představuje
MAP II.
|
7.1.4. Je u škol a školských zařízení zřizovaných obcí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu, apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro organizace zřizované městem proběhlo jednorázové školení na téma Ekologicky šetrné úklidové prostředky a techniky a seminář na téma ekologicky šetrný provoz organizace. Účastníci měli toto školení zdarma (školy, příspěvkové organizace a obchodní společnosti města). Získané informace uplatňují v rámci provozu svých zařízení dle vlastního uvážení. Všechny MŠ a 2 ZŠ mají zpracované environmentální prohlášení – mají nastaven systém EMAS.
Všechny školy mají zpracovaný ekologický audit. Město školy podporuje v oblasti třídění odpadů – do škol byly zdarma dodány koše na tříděný odpad a před budovy kontejnery na tříděný sběr. V roce 2018 byla realizována kompletní rekonstrukce MŠ Víta Nejedlého, připravujeme projekty na MŠ U Stadionu a Strojařů. Zde se na přípravě projektů podílí již od základu i energetický manažer, pracujeme s budoucími provozními náklady. V roce 2018 byl pilotně zrealizován projekt "Snížení energetické náročnosti budovy MŠ V. Nejedlého". Byl komplexně renovován objekt Mateřské školy V. Nejedlého 769 v Chrudimi s cílem snížit energetickou náročnost. Mateřská škola sestává ze dvou objektů - školy a hospodářské budovy. Renovace zahrnovala zateplení obvodových stěn, střechy hospodářského pavilonu, výměnu původních oken a dveří, instalaci řízeného větrání, stínící techniky a regulaci otopné soustavy. Budova MŠ je zařazena do souboru majetku města Chrudim, na němž je implementována norma ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií. Projekt tedy vycházel z činnosti energetického managementu, kterou byla zjištěna nevyhovující energetická bilance objektu MŠ. Proto bylo přistoupeno k podrobnému posouzení energetických spotřeb budov, zhodnocení vytápěcího systému, přípravy teplé vody a spotřeby elektrické energie a zpracovány návrhy energetických opatření. Tyto návrhy byly posouzeny a byla provedena jejich optimalizace a stanoven nejoptimálnější postup řešení, který byl předmětem předloženého projektu.
Předpokládaná stanovená úspora bude moci být posouzena nejdříve koncem roku 2019. Realizací projektu předpokládáme dosažení úspory energie o 93 MWh/rok, což představuje snížení provozních nákladů cca o 87 tis. Kč/rok bez DPH. Po realizaci projektu bude u měněných konstrukcí dosaženo doporučených hodnot součinitele prostupu tepla dle normy ČSN 73 0540-2:2011. Průměrný součinitel prostupu tepla obálky budovy bude 0,39 W/(m2.K). Po realizaci navržených opatření dojde ke snížení měrné roční spotřeby tepla na vytápění o cca 60%. V roce 2017 jsem se zúčastnili s tímto projektem i soutěže Chytrá města pro budoucnost v kategorii smart city řešení. Veškerá data týkající se jednotlivých médií jsou nejméně 1x měsíčně monitorována, zaznamenána a vyhodnocena. Na mnohých místech je monitoring častější. Máme i dálkové odečty na mnohých měřidlech ( EOP, ČEZ, VAK, nově zrekonstruovaná školka a budovy MěÚ). Tento monitoring napomáhá i při minimalizaci ztrát v případě poruch či havárií. Aktivně se pracuje samozřejmě i s daty z projektu EPC - viz tabulka spotřeb. (Je třeba brát v úvahu i klimatické podmínky v daném roce). Při plánovaných investicích je vždy komunikováno s energetickým manažerem, investičním technikem a školou. Investice do škol jsou tedy plánované a vycházejí z efektivního snižování energetické náročnosti budov. V roce 2019 je plánovaná rekonstrukce hospodářského objektu ZŠ Dr.J. Malíka. Nakládání s vodami - na zahradách škol je na zalévání využívána dešťová voda - především v MŠ, řeší se projekty využívající spodní vody, které se nacházejí pod budovami škol (MŠ Sv.Čecha a ZŠ U Stadionu). Pro úspory vody jsou ve všech školách namontovány perlátory.
|
|
S nově zavedenou funkcí energetického manažera dochází k pravidelnému monitoringu spotřeb na školách. Manažer je v každodenním kontaktu s pověřenou osobou. Byl realizován pilotní projekt rekonstrukce celé MŠ.
|
Za pozitivní vývoj považujeme zavedení funkce
energetického managera, jeho podíl na přípravě projektů energetických úspor u
škol a pravidelný monitoring spotřeby energií na školách. Oceňujeme další
renovace budov ve smyslu snížení jejich energetické náročnosti. Kladně rovněž
hodnotíme podporu škol ve třídění odpadů a ekologicky šetrném provozu
organizace. Také jednorázové uspořádání semináře k ekologicky šetrným úklidovým
prostředkům považujeme za velmi pozitivní aktivitu, jistě stojí za zvážení, zda
ji v budoucnu neopakovat. Jsou také realizována úsporná opatření pro šetření
vodou a školy se zahradami zachytávají vodu dešťovou, jež využívají pro
zalévání. Všechny aktivity jsou nejen pozitivní aktivitou vůči ŽP, ale také
pozitivní aktivitou vzdělávání dětí, které jsou ve školním prostředí vedeny
k proenvironmentálnímu chování.
|
7.1.5. Podporuje obec (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Některé MŠ a ZŠ jsou členy následujících sítí: Síť M.R.K.E.V. – ZŠ a SŠ: Základní škola, Chrudim, Dr. Peška 768 Základní škola Školní náměstí Chrudim Speciální základní škola Chrudim Gymnázium Josefa Ressela, Chrudim Střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola Chrudim
Síť M.R.K.V.I.Č.K.A. – MŠ: Mateřská škola, Chrudim 4, Strojařů 846 Mateřská škola, Svatopluka Čecha 345 Mateřská škola Pastelka, Dr. J. Malíka 765 Město má se všemi školami podepsanou Dohodu o přistoupení k partnerství uzavřená dle § 51 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění. Uzavřením tohoto partnerství se obě smluvní strany dohodly na vzájemné a bezplatné spolupráci v rámci Projektu Zdravé město a místní Agendy 21. V rámci zapojení škol do projektu MAP II jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
-
ano
V rámci zapojení škol do projektu MAP II. jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
Většinou nejde o finanční podporu, ale podporu při organizaci akcí.
V rámci zapojení škol do projektu MAP II. jsou jim poskytována zdarma školení, semináře, workshopy apod. - v rámci ORP. Tyto aktivity jsou poskytovány zdarma i dalším subjektům v rámci ORP.
|
Město neiniciuje vznik sítě učitelů a vychovatelů,
neboť ti se přirozeně sdružují v platformách, jakými jsou např. M.R.K.E.V
či M.R.K.V. I.Č.K.A. S řadou škol má město podepsanou smlouvu o
partnerství, které je využíváno při spolupráci na projektech MA21. Částečně
probíhá síťování i v rámci MAP II, které sice není primárně zaměřeno na
VUR, ale je zde možnost sdílení různých zkušeností k další problematice
vzdělávání. VUR je v tomto širším kontextu nutno vnímat.
|
7.1.6. Jaká je spokojenost obyvatel obce se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spokojenost obyvatel se vzdělávacími institucemi bylo sledováno v roce 2015 prostřednictvím evropského indikátoru A1 spokojenost obyvatel s místním společenstvím - https://www.chrudim.eu/StaticFiles//cs/download/zdrave-mesto/vysledky_a1_chrudim_2015.pdf . Od této doby další měření neproběhlo.
Rodiče dětí mají možnost si zvolit mateřskou školu dle svého uvážení a mohou tak pro své dítě najít prostředí a styl výuky, které jim nejvíce vyhovují. Základní školy mají dle zákona určenu spádovost a každé dítě má tak svoji spádovou školu, kde má zaručené místo. Avšak může přijít k zápisu i do nespádové školy.
V Chrudimi je i dostatečně široká nabídka extrakurikulárních aktivit, ať už v uměleckém zaměření (základní umělecká škola nabízí hudební, taneční, výtvarný a literárně dramatický obor a ve školním roce 2018/2019 ji navštěvuje 1008 žáků) nebo sportovním či jiném (široká nabídka domu dětí a mládeže, který ve školním roce 2018/2019 nabízí 82 kroužků, které navštěvuje 836 dětí a žáků a dále pořádá příměstské a letní tábory a další jednorázové akce). Evidujeme minimální počet stížností na činnost škol.
|
-
Evidujeme minimální počet stížností na činnost škol.
|
Evidujeme minimální počet stížností na činnost škol.
|
Město od roku 2015 nerealizovalo šetření spokojenosti
obyvatel se vzdělávacími institucemi a reportuje spokojenost minimálním počtem
stížností na vzdělávací instituce. V roce 2015 byla spokojenost obyvatel
s mateřskými a základními školami na vysoké úrovni. Městu lze doporučit,
aby v dohledné době provedlo další podobné šetření, aby existovala dobrá
datová kontinuita.
|
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2
Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje.
|
Ve městě existuje několik organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání UR a jsou přístupné široké veřejnosti - NNO, příspěvkové organizace města či kraje. Město podporuje NNO jak grantovými prostředky, tak i formou zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR. V rámci aktivit Zdravého města dochází k vytváření partnerství a spolupráci mezi všemi subjekty navzájem.
|
Město deklaruje dostatečnou
podporu organizacím na svém území. Oproti minulému Auditu přibyly na
území obce některé spolupracující instituce, jak město dokládá vlastní
analýzou. Město podporuje NNO finančními prostředky (stabilní objem) i
poskytováním prostor za zvýhodněných podmínek. Granty se zaměřují na potřeby,
které vycházejí z komunitního plánování. Na území obce probíhá síťování
různých stakeholderů v oblasti VUR (KoNeP, MAP II apod.).
|
7.2.1. Existují v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Vyhodnocuje obec jejich činnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2015 jsme zpracovali hodnocení neformálního vzdělávání města Chrudim. Zjistili jsme, že působení organizací v oblastí neformálního vzdělávání zasahuje do všech pilířů UR, pokrývá všechny cílové skupiny. V roce 2019 jsme provedli aktualizaci dat. V tomto roce máme nárůst počtu spolupracujících organizací - staheholders na 72. Od roku 2015 máme nárůst 9 spolupracujících organizací. 
Granty Zdravého města a MA 21 pak reagují na aktuální problémy, které vycházejí z komunitního plánování. Jejich realizátory bývají pak právě stakeholders. V rámci vyhodnocení grantů probíhá i vyhodnocení jednotlivých projektů. V rámci velkého projektu MAP II mají možnost se zapojovat i organizace poskytující neformální vzdělání v oblasti UR.
Město Chrudim je zřizovatelem příspěvkových organizací, které se podílejí na neformaálním vzdělávání ve městě. Připravují společně s městem akce i projekty. Dům dětí a mládeže - https://ddm-chrudim.cz/. DDM se účastní akcí připravovaných městem Chrudim (Ukliďme svět, Den Země apod.). Městská knihovna Chrudim - https://www.knihovna-cr.cz/ Centrum sociálních služeb a pomoci Chrudim - http://www.socialni-sluzby.cz/
Mezi nejvíce zapojené z řad NNO a škol patří: Rodinné centrum Mama klub - http://www.mamaklubchrudim.cz/ - příměstské tábory, celoroční péče o děti, začleňování žen na MD Ekocentrum Paleta - http://www.paleta.cz/ - ekovýchovné programy Občanské sdružení Altus - http://www.osaltus.cz/ - zabývají se organizováním akcí pro děti a mládež, provoz pravidelného internetové zpravodajství a propagace neziskového sektoru. Šance pro Tebe, o. s. - http://www.chance.chrudim.cz/ - poskytují sociální a podpůrné služby lidem ohroženým nepříznivou sociální situací - např. sociální podnik šicí dílna apod. Centrum Pestalozzi, o.p.s. - http://www.pestalozzi.cz/ - poskytuje poradenské, vzdělávací a sociální služby ohroženým nebo znevýhodněným skupinám. Rytmus Východní Čechy, o.p.s. - http://www.rytmuschrudim.cz/ - péče o lidi, kteří potřebují dlouhodobou podporu při rozvoji dovedností směřujících k získání a udržení si zaměstnání TyfloCentrum Pardubice, o.p.s. - http://www.tcpce.cz/ - poskytují kvalitní a komplexní služby lidem se zrakovým postižením Péče o duševní zdraví - http://www.pdz.cz/pobocka-chrudim.html - specializují se na pomoc duševně nemocným lidem Momo - http://www.devcatkomomo.cz/ - Sociálně terapeutická dílna Momo pro mentálně, tělesně a zdravotně postižené dospělé v Chrudimi ČČK, oblastní spolek Chrudim - http://www.cckchrudim.cz/old/?o=- výuka první pomoci, osvěta Střední škola zemědělská a VOŠ Chrudim - https://www.szes-chrudim.cz/ - příspěvková organizace kraje Střední škola zdravotnická a sociální - http://www.szs.chrudim.cz/ - příspěvková organizace kraje Město poskytuje pronájmy v objektech v majetku města těmto organizacím za zvýhodněných podmínek.
|
-
ve městě funguje 72 stakeholders
|
Ve městě se nachází široké a stabilní spektrum NNO, které se zaměřují na všechny pilíře UR a různé cílové skupiny. Reagujeme i na demografický vývoj obyvatel. Připravujeme mezigenerační projekty. Město pravidelně vynakládá finanční prostředky pro zajištění vzdělání k UR prostřednictvím fungujících NNO jako prostředku pro další vzdělávání obyvatel města. Pokud vznikne nová NNO, má neomezenou možnost vstoupit do procesu komunitního plánování, stát se partnerem ZM a MA 21, které se problematikou UR zabývá.
|
V oblasti
neformálního vzdělávání se situace od minulého hodnocení změnila, jak ukazuje
nová analýza organizací a institucí zajišťujících VUR v rámci neformálního
vzdělávání (zpracována v roce 2019). Přibylo dalších 9 spolupracujících
organizací. Počet organizací v obci je dostatečný, pokrývá většinu
cílových skupin a zasahuje do všech podstatných oblastí UR. Město podporuje NNO
finančními prostředky i poskytováním prostor NNO za zvýhodněných podmínek.
|
7.2.2. Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu obce pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci grantů a dotací města není vyčleněn samostatný bod, který by řešil pouze oblast vzdělávání. Zájemci mohou podat žádost, kde vzdělávání pro UR bývá i součástí.
V rámci grantů Zdravého města a MA21 si mohou zájemci podat žádost jak do oblasti životního prostředí, tak oblasti sociální či vzdělávací. V žádostech se objevují přírodovědné vycházky spojené s výkladem, besedy s odborníky na téma udržitelného rozvoje, spolupořadatelství akcí, které bývají součástí kampaní Den Země, Dnů zdraví, Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut apod. V roce 2016 bylo do témat grantů přidáno téma Globální zodpovědnosti a podpora dobrovolnictví. V této oblasti byly připraveny i tzv. projekty šité na míru - zaměřené na propagaci a osvětu fairtrade.
Vypisování grantů:
2016 - 200.000 Kč 2017 - 200.000 Kč 2018 - 200.000 Kč 2019 - 200.000 Kč
Dotace (ostatní a přímé vztahující se k UR):
2016 - 1.730.000 Kč 2017 - 1.720.000 Kč 2018 - 1.792.000 Kč NNO čerpají i tzv. přímé dotace, které slouží pro jejich existenční zajištění (NNO zaměřené na sociální a ekologickou tematiku). Granty Zdravého města a MA 21 - Počet žádostí/Počet přidělených grantů
2015 15/12 2016 21/15 2017 15/13 2018 12/11 Přímé dotace - Počet žádostí/Počet přidělených přímých dotací
2015 13/13 2016 15/12 2017 16/13 2018 16/14
|
|
Je zachována podpora NNO a dalších institucí pro rozvoj principů UR.
Město podporuje vybrané NNO - dle potřebnosti - přímými dotacemi, které mají tyto organizace na provoz, překlenutí doby, než mají přiděleny národní či evropské finance.
Dále jsou přidělovány především dotace ostatní a granty ZM a MA 21, kde jsou témata volena dle potřeb z komunitního plánování. Město podporuje NNO také formou zajištění zázemí pro realizaci vzdělávání UR. V rámci projektu MAP II se těmto organizacím poskytují jak finance, tak zázemí - postihuje celé ORP.
|
Město stabilně finančně i nefinančně podporuje NNO
v obci. Granty jsou přidělovány v rámci realizace MA21 a zaměřují se
na potřeby (i v rámci VUR) vycházející z komunitního plánování.
Finanční příspěvky jsou stabilní, počet realizovaných projektů rovněž.
|
7.2.3. Pokud v obci NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nejsou, snaží se obec nějakým způsobem podpořit jejich vznik? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
NNO je ve městě dostatek, město podporuje jejich rozvoj a činnost formou přímých dotací nebo grantových či dotačních schémat.
Ve městě je 72 organizací působících v rámci VUR. Domníváme se, že počet těchto organizací je v současné chvíli dostačující, svými programy pokrývají všechny cílové skupiny, reagují i na demografickou situaci. Při konstatování vycházíme s aktualizované analýzy neformálního vzdělávání ve městě z května 2019.
|
|
Ve městě je 63 organizací působících v rámci VUR. Pokrývají všechny cílové skupiny.
|
Obec má dostatečné množství NNO a dalších subjektů
zajišťujících VUR a aktualizuje seznamy spolupracujících organizací
v oblasti VUR.
|
7.2.4. Podporuje obec vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, občanskými sdruženími, profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Snahou města je podporovat partnerství mezi organizacemi. Připravujeme i společná setkání škol, NNO a dalších organizací.
Komunitní plánování sociálních služeb, veřejná setkání v rámci projektu Zdravé město a MA 21 jsou platformou pro vzájemnou spolupráci. Město podporuje činnosti těchto subjektů např. formou bezplatného poskytování prostor pro jejich činnost; dále formou zařazení do propagace a reklamy jejich činnosti na webu města a na stránkách měsíčníku Chrudimského zpravodaje (měsíčníku chrudimské radnice).
Síť: Koalice nevládních organizací Padrubicka (KoNeP) je otevřeným sdružením neziskových organizací, které působí v Pardubickém kraji. Dlouhodobým cílem Koalice je podporovat vzájemnou spolupráci, výměnu zkušeností a pomáhat v rozvoji neziskových organizací. Koalice vznikla v roce 1998, jako samostatná organizace funguje od roku 2004. Koalici finančně podporují Pardubický kraj a Evropská unie: http://www.konep.cz/
V oblasti sociálních služeb funguje Komunitní plán, ve kterém spolupracují organizace zabývající se sociální oblastí. Každý rok je provedena aktualizace formou Akčního plánu. Case management - v Chrudimi je vytvořen systém vzájemné spolupráce mezi poskytovateli sociálních služeb pracujícími s ohroženou rodinou. Společně se domlouvají na jednotném postupu práce s konkrétním klientem na dodržování tohoto postupu a na pravidlech vyhodnocování. Rodina ohrožená nepříznivou životní situací není většinou schopna sama situaci bez pomoci vyřešit. Case management lez definovat jako: - případovou sociální práci
- koordinovanou péči o klienta v síti sociálních služeb
- spolupráci v síti sociálních služeb ve prospěch klienta
Dalším příkladem vytváření partnerství je tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání v ORP Chrudim (MAP). Jde o participativní zapojení škol do přípravy strategických plánů pro vzdělávání v rámci ORP. Vytvářejí se tam nová partnerství. Do procesu by měly být zapojeny i další organizace působící v oblasti výchovy a vzdělání (NNO). http://maporpchrudim.cz/?page_id=2291 V rámci tohoto projektu vznikají nové programy tzv. šité na míru - např. ve spolupráci Ekocentra Palety a Střední školy zemědělské a VOŠ projekt s názvem "Environmentální výukový program pro MŠ a ZŠ na školním statku" . Síťování probíhá i v rámci pravidelného setkávání škol, neziskových organizací a dalších partnerů, které je chápáno spíš jako společenská událost spojená s poděkováním za spolupráci v daném roce. V rámci společného posezení jsou navazovány nové kontakty, spojení a dohody o spolupráci na nových či stávajících programech a aktivitách.
Některé z chrudimských škol jsou zapojeny do projektu Technohrátky - Střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola Chrudim, Střední průmyslová škola Chrudim a SOŠ a SOU Chrudim. https://www.klickevzdelani.cz/Ve%C5%99ejnost/TECHNOhr%C3%A1tky/C%C3%ADle-projektu-TECHNOhr%C3%A1tky.
|
|
Síťování - především v sociální oblasti funguje ve městě již delší dobu a má pozitivní vliv pro klienty. Nově nastavujeme síťování v rámci MAP II.
|
Síťování NNO probíhá již od roku 2004 v rámci
sítě KoNeP - otevřeným sdružením neziskových organizací. V obci existuje
již tradiční vazba mezi školami a místními podnikatelskými subjekty
v rámci projektu Technohrátky. Obě aktivity jsou zajišťovány Pardubickým
krajem. Partnerství je rovněž tvořeno v MAP II, kde probíhá řada
síťovacích aktivit, které směřují mj. i k VUR.
|
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3
Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace.
|
Město společně s NNO organizují osvětové akce na školách, ale i pro širokou veřejnost. Odborná pomoc pro veřejnost je k dispozici webových stránkách formou dotazů a odpovědí nebo mohou oslovit přímo osobu, která za danou oblast zodpovídá. Město ve spolupráci s NNO připravuje osvětové akce či projekty, vzdělávací moduly a poskytuje finanční podporu projektům zaměřeným na tuto oblast. Z větších akcí se snažíme získávaz zpětnou vazbu. Pořádané osvětové akce jsou cíleny na všechny věkové kategorie.
|
Město v auditu
uvádí mnoho aktivit, které v rámci UR, resp. VUR pořádá, realizuje kromě
tradičních akcí i zcela nové akce (např. představení významu SDGs). Město se zaměřuje
na všechny cílové skupiny obyvatel. Spokojenost občanů s těmito akcemi se
zvyšuje, pokud bychom jej hodnotili podle trendu návštěvnosti již tradičních
aktivit města (např. Den Země). Potenciál města stejně jako v oblasti 7.1
spočívá v dalším šetření spokojenosti obyvatel, které bylo provedeno
naposledy v roce 2015. Pro zachování kontinuity dat ve spokojenosti obyvatel
s osvětovými akcemi by bylo vhodné v dohledné době realizovat další
šetření.
Systém poradenství k
UR se je realizován zejména na akcích města a je tematicky zaměřeno, pozitivně
lze hodnotit sběr dotazů občanů města, na které město odpovídá a také aplikaci
Všímálek.
|
7.3.1. Zajišťuje obec systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Oblast VUR je zachycena v novém Strategickém plánu pro udržitelný rozvoj města Chrudim 2015 - 2030 (SPURCH) v Rozvojové oblasti C - Sociálně - společenská oblast (sociální oblast, zdraví, vzdělávání, kultura, sport, volnočasové aktivity), Cíl C.1 - Podporovat kvalitní školství a vzdělávání (Chrudim Athény východních Čech) s opatřením C.1.3 – Využívat dalších organizací mesta inestátních neziskových organizací jako vzdělávacích a společenských center; C.1.4 – Podporovat výchovu k udržitelnému rozvoji a zdravému životnímu stylu a dále rozvojová oblast B - Environmentální oblast (životní prostředí, územní rozvoj, doprava, bydlení), Cíl B.1 - Zajistit kvalitní životní prostředí s důrazem na udržitelný rozvoj s opatřením B.1.6 – Podporovat osvětu a vzdělávání v oblasti ochrany životního prostředí pro všechny typy škol a širokou veřejnost
příloha - základní strategická mapa 2015 - 2030 Město ve spolupráci s Ekocentrem Paleta realizovalo pilotní projekt, který byl zaměřen na zavedení principů environmentálního managementu do provozu školských zařízení (EMAS). Ve spolupráci s Ekocentrem Paleta jsou nabízeny vzdělávací programy do škol a dalších organizací. Nově je připraven program zaměřený na problematiku předcházení vzniku odpadů nebo globální vzdělávání - Fairtrade (dále FT). Program na předcházení vzniku odpadů "Nákupy s rozumem" navštívilo v letech 2016 - 2018 755 žáků, účastnili se 34 progamů. V roce 2017 jsme pilotně odzkoušeli akci zaměřenou na naplňování cílů SDGs s názvem Chrudim za udržitelný svět. Akce se osvědčila a nyní je již zahrnuta do připravovaných každoročních akcí. V roce 2019 ji chceme rozšířit do škol v rámci celého ORP. Součástí kampaně Dne Země je např. v letošním roce téma zaměření na předcházení vzniku odpadů. V této souvislosti např. funguje wen NEVYHAZUJTO.CZ, připravujem otevření ReUse centra apod. Pravidelně pořádáme Chrudimský týden pro FT, kde součástí je i blok věnovaný seznámení veřejnosti s myšlenkou FT. Pravidelně pořádáme studentské desatero, kde sezanmujeme studenty i cíly SDGs a projekty, kterými naše město tyto cíle naplňuje. Chceme do budoucna nabídnout tento model i ZŠ. Akce Zdravého města a MA 21 zahrnují vždy výchovně vzdělávací aktivity: https://www.chrudim.eu/akce-a-kampane/ds-1164/p1=1979 V souladu s novou strategií je schválena i nová Koncepce školství v Chrudimi. Ve školách funguje hodnocení výchovy k VUR.
|
-
ano
Strategický plán udržitelného rozvoje města Chrudimi 2015 - 2030 - především v oblasti B a C.
|
Město systematicky řeší a zdokonaluje přípravu v oblasti VUR z hlediska jeho systematičnosti a efektivnosti. VUR je součástí strategické dokumentace města. Školy jsou hodnoceny dle indikátorů zaměřených na VUR. Tato oblast je součástí projektu MAP II.
|
|