4 – Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1
Podpora veřejné
dopravy a dalších druhů
alternativní dopravy (pěší, cyklo)
/infrastruktura/
|
Město dlouhodobě realizuje doprovodnou infrastrukturu s důrazem na její dostupnost a bezbariérovost. Nové přechody pro chodce jsou již bezbariérové a postupně probíhají bezbariérové úpravy stávajících přechodů. Rozsah pěších zón mírně vzrostl. Všechny autobusy MHD ve městě jsou nízkopodlažní a nízkoemisní. Vznikají nové plochy K+R a P+R. V rámci veřejného terminálu dopravy vzniknou nová místa pro uložení kol. Problémem zůstává parkování v sídlištích.
|
Oblast podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy má zlepšující se trend. Průběžně jsou realizovány aktivity, které jsou popsány v rozvojových dokumentech a detailněji popsány v dílčích bodech. Hendikepem je trvalý problém s parkováním v sídlištích, kterého je si město vědomo a připravuje aktivity k jeho řešení.
|
4.1.1. Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, + dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Realizace doprovodné infrastruktury je prováděna především za situace, kdy je nutno provést rozsáhlou výstavbu nebo rekonstrukci a v případě, že to místní poměry dovolují.
Parkoviště pro zdravotně postižené: Dle žádostí jsou budována parkovací místa pro tělesně postižené. Vznikla také parkovací místa pro dočasně hendikepované (rodiče s dětmi) - přestože to zákon neukládá.
Stojany na kola: Byla zmapována situace týkající se počtu stojanů na kola u budov, obchodů, nádraží. Bylo zjištěno následující: úřad a veřejné budovy 22 stojanů, 1 klec, školy 31 stojanů + 1 klec. Instalován stojan u MŠ Dr.J.Malíka. Na vlakovém nádraží je zřízena půjčovna kol – http://www.cd.cz/ Situace v oblasti cyklistické dopravy: Cyklostezka Chrudim – Medlešice, součást propojení do Pardubic, jsou zde odpočinková místa, která jsou využitelná i pro in-line bruslaře Cyklostezka podél toku řeky Chrudimky včetně zázemí pro cyklisty formou odpočinkových míst, spojení pro cyklisty s městem Slatiňany. Cyklopěší stezka Chrudim – Markovice Cyklopěší stezka Chrudim, ulice Dašická. V roce 2016 provedena výstavba stezky od ČS PHM Shell. V roce 2018 byla provedena výstavba železničního přejezdu na cyklopěší stezce. Bylo tak odstraněno poslední místo, které přerušovalo vedení cyklopěší stezky a chodníku v trase Chrudim - místní část Vestec. Nově bylo vytvořeno cyklistické zázemí u Rakreačních lesů Na Podhůře - cyklostojany, myčka na kola, malý samoobslužný cykloservis. Součástí je i parkoviště pro návštěvníky Reakreačních lesů - https://www.youtube.com/watch?v=YQ4Tit6P86o .
Je ustanovena pracovní skupina pro cyklodopravu ve městě Chrudim.
Ve městě jsou vyznačeny cyklotrasy, cyklostezky. Pro zájemce o cyklistiku proběhl pracovní workshop, jehož cílem bylo definovat priority v oblasti cyklodopravy. Návrhy účastníků se stanou prvním podkladem pro zlepšení infrastruktury pro cyklisty ve městě. Problematika vytvoření koncepce sítě cyklostezek byla i jedním z bodů Desatera problémů města Chrudim, které obyvatele vytipovali pro řešení již v roce 2012. Provedeno sčítání cyklistů v roce 2013. Vypracována studie potřebnosti cyklistické infrastruktury ve městě Chrudim, která je dále postupně rozvíjena pro jednotlivé části města, viz ulice Dašická. https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/studie-rozvoje-infrastruktury3.pdf V tuto chvíli aktualizaci neplánujeme. Základní rozsah sever - jih, západ - východ je odsouhlasená. Nyní se připravuje realizace v části Sever - Jih, to je ulice Pardubická, Masarykovo náměstí.
Infrastruktura pro pěší: V rámci regenerací sídlišť je tomuto věnována zvýšená pozornost, aby uvnitř bloků byla zklidněná oblast. Výrazně je pamatována na úpravy pro nevidomé občany. Při každé stavbě jsou zřizovány potřebné prvky. Je vytvořena zóna 30 ulice Široká směr Resselovo náměstí., v ulici Dr. Václava Peška a Víta Nejedlého, ulice Vaňkova. Zóna 30 v ulici Dr. Václava Peška a Vita Nejdlého vznikla na podnět obyvatel ulice, byla s nimi projednána. Vznikla síť jednosměrek kdy bylo umožněno parkování a dále byl do jednosměrných ulic umožněna jízda cyklistů v protisměru jednosměrné ulice. Nově byla vytvořena zóna 30 v ulici Čs.armády (projekt IPRM) a v návaznosti na ni obytné zóny v ulicích Přemysla Otakara a Revoluční. V roce 2019 začne velká rekonstrukce prostoru před železničním nádražím v ulici ČSA pro vytvoření lepších přestupních vazeb z městské autobusové dopravy na vlaky a příměstskou autobusovou dopravu. Součástí je vybudování 44 stojanů na kola, některé i zastřešené. Výstavba parkovišť P+R, zlepšení stavu chodníků k těmto parkovištím. Vše bude bezbariérové. V roce 2019 bude vypracována mapa bezbariérovosti za celé město Chrudim. V současné době má město zmapovanou bezbariérovost ve městě. Ta probíhala ve spolupráci se ZŠ Dr. J.Malíka, TyfloCentrem a Sdružením pro zdravotně postižené. Centrem města vede bezbariérová trasa. Bezbariérové přechody ve městě jsou doplněny vodícími pásy pro zrakově postižené a nevidomé. Každý rok jsou zřizovány nové bezbariérové úpravy přechodů pro chodce. V průběhu roku probíhají rekonstrukce chodníků dle požadavků veřejnosti, připravených projektů a ve vazbě na rozpočet města. Pro turisty jsou připraveny naučné trasy po městě, některé z nich jsou i bezbariérové. http://chrudimsky.navstevnik.cz/naucne-stezky/ Statistika bezbariérovosti ve městě: Ve městě se nachází 168 přechodů pro chodce. Z toho je již intenzivněji nasvětleno v souladu s technickými předpisy 29 ks. Počet přebudovaných přechodů na bezbariérové v roce: - 2009 – 9
- 2010 – 23
- 2011 – 22
- 2012 – 5
- 2013 - 18
- 2014 - 21
- 2015 - 24
- 2016 - opraveno 46 ks
- 2017 - opraveno 1 ks
- 2018 - opraveno 2 ks
Finance na bezbariérovost: - 2009- 300.000 Kč
- 2010 – 936.000 Kč
- 2011 – 300.000 Kč
- 2012 – 300.000 Kč
- 2013 - 270 000 Kč
- 2014 - 315 000 Kč
- 2015 - 360 000 Kč
- 2017 - ZŠ Sladkovského - nájezdová rampa - 25.850,- Kč včetně DPH (realizace 2017)
- 2018 - ZŠ Husova 9 - zajištění bezbariérovosti školy - výtah: 1.558.480,- Kč včetně DPH (realizace 2018), ZŠ Husova 9 - venkovní rampa pro vozíčkáře: 372.773,02 Kč včetně DPH (realizace 2018) - celkem tedy - 1 931 253 Kč
Lze konstatovat, že kulturní zařízení města jsou již zcela bezbariérová (MUBASO, Muzeum, kino, divadlo, spolkový dům). 3 ZŠ jsou také bezbariérové – vybudovány výtahy. Budovy MěÚ jsou také bezbariérové, stejně tak jako sportoviště města. CSSP Chrudim, které poskytuje služby sociálně potřebným občanům, disponuje také bezbariérovým přístupem. Jsou zde vybudovány bezbariérové byty. Máme zajištěnu 100% bezbariérovost MHD. Parky a odpočinková místa ve městě jsou dostupná i pro handicapované občany. Podíl nových a regenerovaných silnic z celkového počtu městem spravovaných silnic 2016 - opraveno 1,365 km 2017 - opraveno 0,677 km
Podíl nových a regenerovaných chodníků z celkového počtu městem spravovaných chodníků 2016 - opraveno 5,644 km 2017 - opraveno 1,179 km
Délka cyklostezek a cyklotras na území města 2016 - opraveno 0,235 km 2017 - opraveno 0,07 km
|
-
ano
2016 - opraveno 5,644 km/143,4 km - 3,94%
2017 - opraveno 1,179 km/143,4 - 0,82%
-
ano
Délka cyklostezek: 2011 – 6,5 km/141,39 km – 4,6% 2012- 6,5 km/ 141,39 km – 4,6%
2015 - 8,1 km/143,4 km - 5,6 % Délka cyklostezek a cyklotras na území města 2016 - 0,235 km/143,4 km - 0,16% 2017 - 0,07 km/143,4 km -0,05%
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Město zvýšilo aktivit v oblasti rozvoje infrastrukturypro podporu environmentálně šetrných druhů dopravy. Byly vybudovány nové zony Tempo 30, byla zjednosměrněna řada ulic s vyznačením cyklopruhů, pokračuje se v inventarizaci přechodů z pohledu bezpečnosti a bezbariérovosti, byla provedena inventarizace doprovodné infrastruktury pro cyklisty (stojany a klece), byla zřízena a aktivně pracuje skupina pro cyklodopravu, zpracována a aktualizována Studie potřebnosti cyklistické infrastruktury.
|
4.1.2. Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město využívá při budování infrastruktury, kromě odborných podkladů, rovněž výstupy z plánovacích setkání a kulatých stolů, veřejného projednání Desatera problémů města Chrudim s veřejností, akcí a kampaní Zdravého města - např. ETM a EDBA.
Po městě je instalován mobiliář -odpadkové koše, lavičky, stojany na kola, hrací a fitness prvky. Všechen tento mobiliář je přístupný, je umístěn na veřejných plochách. KOŠE LAVIČKY ROK 2016 370 157 ROK 2017 370 155 ROK 2018 390 167 V rámci pěších tras na podnět občanů bylo v období 2017 - 2018 umístěno po městě 20 nových laviček a 12 odpadkových košů. Dle poptávky jsou po městě umísťovány i stojany na kola. V rámci revitalizace přednádražního prostoru je pamatováno i na cyklisty - stojany pro cyklisty, včetně krytých stojanů.
|
-
ano
Vybrané budovy města jsou vybaveny cyklistickou infrastrukturou.
10 školských zařízení - 64 stojanů a 1 klec - 92% budov vybavených stojany pro cyklisty (1 škola nemá stojan) 3 budovy MěÚ - 100% budov vybavených stojany pro cyklisty (stojany, zvětšený prostor pro parkování v uzamykatelné kelci) 3 příspěvkové organizace města - 67% budov vybavených stojany pro cyklisty
|
Průběžně probíhají úpravy doprovodné infrastruktury pro pěší a cyklisty ve městě.
|
Město ralizuje plánované aktivity v oblasti podpory doprovodné infrastruktury. V hodnoceném období se podařilo na základě podnětů občanů instalovat 20 odpadkových košů a 12 laviček. Vybavenost městských zařízení pro cyklisty (stajany, klece) se taktéž zvyšuje.
|
4.1.3. Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě? (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ..) Zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Provozovatelem MAD ve městě je společnost Arriva Východní Čechy a.s. Město Chrudim má uzavřenou smlouvu o závazku veřejné služby o provozování MAD do konce roku 2022. Finančně se podílíme na jejím provozu. Změny jízdních řádů probíhají na základě projednání mezi oběma stranami.
Od 1. 9. 2011 jsou autobusy plně nízkopodlažní, bezbariérové, splňují normu Euro 5, jsou všechny nové a jsou připraveny i na komunikaci mezi autobusy a zastávkami. Je uvažováno s elektronickými info panely, které budou umístěny na významnějších zastávkách. Ve městě je jeden hlavní dopravní uzel v ulici ČSA. Tento uzel umožňuje přestup mezi vlakovými a autobusovými spoji i MAD. Vazby mezi jednotlivými druhy dopravy jsou zachovány. Město Chrudim provozuje MAD, která je využívána jak pro dopravu do škol, tak do zaměstnání. Do průmyslové zóny byl prodloužen spoj MAD a vybudována BUS zastávka. Na přání veřejnosti byla vybudována nová MAD zastávka v ulici Škroupova – zkrátila se tak i doba jízdy v MAD linkách. Trasy se vyhnou oblastem s hustým provozem.
MAD Chrudim je integrována v systému integrované dopravy v Pardubickém kraji. Je zaveden integrovaný systém IREDO (Integrovaná Regionální Doprava, jehož organizátorem je Pardubický kraj. V roce 2017 došlo k přestavbě autobusové zastávky v ulici V Tejnecku na bezbariérovou se zvýšenou nástupní hranou a autobusovým obrubníkem k těsnému najetí autobusu k nástupní hraně. V roce 2019 začne velká rekonstrukce prostoru před železničním nádražím v ulici ČSA pro vytvoření lepších přestupních vazeb z městské autobusové dopravy na vlaky a příměstskou autobusovou dopravu. Součástí je vybudování 44 stojanů na kola, některé i zastřešené. Výstavba parkovišť P+R, zlepšení stavu chodníků k těmto parkovištím. Vše bude bezbariérové. Umístí se zde 4 stání pro nabíjení elektrovozů. Kontrola funkčnosti vybavení autobusu je pravidelně kontrolována TyfloCentrem Pardubice, o.p.s. a dopravce případnou závadu neprodleně opravuje.
|
-
8 vozidel
Všechna vozidla jsou nízkopodlažní, vybavena naklápěním a ruční rampou k nástupu cestujícího na vozíku.
|
Všechny autobusy MHD ve městě jsou nízkopodlažní a nízkoemisní.
Obec přispívá k budování infrastruktury pro environmentálně šetrné druhy dopravy. Je pamatováno i na osoby se sníženou pohyblivostí. Postupně dochází k budování nových cyklostezek. U škol jsou budovány bezpečné přechody - vyvýšené, osvětlené.
|
MHD - autobusy jsou plně nízkopodlažní a splňující standart EURO 5. Došlo k rekonstrukci 1 zastávky a připravuje se rekonstrukce před železničním návražím.
|
4.1.4. Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Parkování je umožněno na povrchu formou parkovacích pruhů a pásů, je vybudován regálový parkovací dům v ul. Hradební (90 míst).
Velká parkovací plocha pro návštěvníky centra je především v místě tzv. Moravovy zahrady. V rámci rekonstrukce hotelu Bohemia s předpokladem do 2022 vznikne parkovací dům s 90 místy, s možnosti parkování pro veřejnost (příspěvek od města). Je vybudována pěší zóna v centru města - Resselovo náměstí a okolní ulice, pěší zóna v lokalitě bytové zástavby Píšťovy. Jsou zřízeny „zóny 30“ (např. rozšířené centrum města, ul. Na Výsluní, ulice Dr. Václava Peška, Víta Nejedlého, ulice Vaňkova, ulice Čs. armády).
B&R není, ale u autobusového a vlakového nádraží jsou zřízeny stojany pro kola. U železniční stanice v ulici ČSA jsou zřízena 2 místa K+R. Nově po dostavbě terminálu veřejné dopravy bude zřízeno i P+R. V rámci výstavby terminálu veřejné dopravy v ulici ČSA vznikne 44 stojanů pro kola a místa K+R. a P+R. Obytné zóny jsou zřizovány při rekonstrukcích ulic (od r. 2009 Filištínská, v r. 2013 Revoluční, r. 2015 ulice Přemysla Otakara, 2018 obytná zóna v Markovicích při výstavbě nové lokality 20 RD), dále je zřízena obytná zóna v ul. Husova, ulice Topolská - sídliště. Je platné nařízení o placeném stání na místních komunikacích, regulace parkování v centru města probíhá formou parkovacích karet a automatů. Při placení je nutné zadat SPZ. Platit je možné hotově, kartou nebo přes aplikaci clickpark.cz. Problémem zůstává parkování v sídlištích. Připravujeme setkání s veřejností zaměřená na představení systému parkování v daných lokalitách v parkovacích domech. http://www.tschrudim.cz/index.php?oid=5813002 Co se týká sazeb za parkovné je stávající stav stabilizován. Nové vedení města se seznamuje s problematikou parkování a chce se situací něco dělat. Vybrané peníze z parkování plánuje dávat do fondu z kterého se pak budou hradit další nová parkovací místa.
|
|
Vznikají nové plochy K+R a P+R. V rámci veřejného terminálu dopravy vzniknou nová místa pro uložení kol. Problémem zůstává parkování v sídlištích.
|
Doprava v klidu je průběžně řešena a zlepšována. Došlo k rozšíření zón Tempo 30, k vybudování K+R. V příppravě je vybudování P+R. Problémem nadále zůstává parkování na sídlištích.
|
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2
Snižování
nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy
/řízení poptávky po dopravě/
|
Město dlouhodobě usiluje o rozvoj MAD jako základního dopravního prostředku, podporuje pěší a cyklistickou dopravu zvyšováním její dostupnosti, bezbariérovosti a bezpečnosti. Finanční podpora MAD dlouhodobě mírně roste. V rámci využívání MAD jsou finančně zvýhodněni senioři. Cílem města je zvyšovat podíl cestujících využívajících tento způsob dopravy. V rámci ETM je jeden den MAD zdarma.
|
MHD je zapojena do integrovaného systému, je připravena rekonstrukce terminálu před nádražím, která by mohla situaci v oblasti MHD výrazně zlepšit. Z hlediska přepravených cestujících je trend mírně rostoucí. V oblasti vozového parku je situace velmi příznivá. Z hlediska dalších rozvojových projektů je jejich zpracování a realiazce závislá na dobudování obchvatu města.
|
4.2.1. Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Je zavedena ve městě taktová doprava MAD Chrudim, která je koordinována s vlakovou dopravou a ostatní linkovou dopravou. Umožněn přestup v MAD do 30 min. zdarma na elektronickou kartu.
MAD je součástí Integrovaného dopravního systému Pardubického kraje – systém Integrované regionální dopravy (IREDO). Na autobusovém a vlakovém nádraží je elektronická tabule o spojích. V roce 2013 byla vybudována zastávka Škroupova, v blízkosti je poliklinika a obchodní středisko. V roce 2015 byla vybudována zastávka v ulici Topolská, naproti hasičské zbrojnici a to na základě potřeb obyvatel z lokality ulice V Tejnecku. Ve městě jezdí 5 linek http://www.chrudim.info/mhd/
Ujeté km v městské autobusové dopravě Chrudim: - Rok 2010 - 241 000 km.
- Rok 2011 – 241 240 km
- Rok 2012 – 248 000 km
- Rok 2013 - 240 000 km
- Rok 2014 – 240 000 km
- Rok 2015 – 241 000 km
- Rok 2016 – 242 547 km
- Rok 2017 - 238 142 km
- Rok 2018 - 239 087 km
Počet přepravených cestujících: - Rok 2010 – 568 000
- Rok 2011 – 567 000
- Rok 2012 – 583 000
- Rok 2013 – 545 000
- Rok 2014 – 540 000
- Rok 2015 - 545 000
- Rok 2016 - 598 000
- Rok 2017 - 624 000
- Rok 2018 - 618 000
V tomto sčítání nejsou zahrnuti cestující, kteří přestoupilo v rámci IREDO z příměstských linek na MAD – od roku 2012 je zahrnuta MAD do systému IREDO. Je odhadováno, že dalších cca 30 až 40 tis. cestujících cestuje na kartu systému IREDO Více hodnocení z oblasti MHD je zahrnuto ve zprávě ke Společného evropského indikátoru A3 – Mobilita a místní přeprava cestujících http://www.chrudim.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=5429&id=2279 V rámci osvětové akce Evropský týden mobility a Evropský den bez aut je 22.9. MAD pro veřejnost zdarma - propagace alternativní dopravy.
|
-
viz. níže
Ujeté km v městské autobusové dopravě Chrudim:
- Rok 2010 - 241 000 km.
- Rok 2011 – 241 240 km
- Rok 2012 – 248 000 km
- Rok 2013 - 240 000 km
- Rok 2014 – 240 000 km
- Rok 2015 – 241 000 km
- Rok 2016 – 242 547 km
- Rok 2017 - 238 142 km
- Rok 2018 - 239 087 km
Počet přepravených cestujících: - Rok 2010 – 568 000
- Rok 2011 – 567 000
- Rok 2012 – 583 000
- Rok 2013 – 545 000
- Rok 2014 – 540 000
- Rok 2015 - 545 000
- Rok 2016 - 598 000
- Rok 2017 - 624 000
- Rok 2018 - 618 000
-
-
Data o počtu cest/obyvatele nejsou dostupná; data jsou nahrazena počtem přepravených osob – viz 4.2.A.
V současné době prozatím neuvažujeme o uskuteční průzkumu dle ECI A3 z důvodu finanční náročnosti.
|
Město dlouhodobě finančně podporuje zajištění MAD, zkvalitňuje a rozšiřuje její infrastrukturu, finančně zvýhodňuje vybrané uživatele (seniory) a připravuje projekty pro další rozvoj systému MHD.
Trend v počtu přepravených osob je v dle statistik v posledním roce mírně klesající i přes prováděná opatření. Trend v ujetých kilometrech je stabilní. Je tedy zajištěna obslužnost a dostupnost MAD. V současné době je možné přestupovat mezi železnicí, linkovou a MAD v jednom místě. MAD je součástí integrovaného systému v Pardubickém kraji. Snažíme se strategicky řešit dopravu i mobilitu ve městě - bude dále v závislosti na dobudování 2. etapy obchvatu, prostřednictvím grantů a dotací podporujeme NNO, které připravují akce pro veřejnost v duchu propagace udržitelných způsobů dopravy a mobility.
|
Podpora MHD je městem dlouhodobě nastavena. V současnosti je možné konstatovat, že trend je uspokojivý. Po realiazci rekonstrukce terminálu před nádražím, je možné předpokládat zlepšení stavu.
|
4.2.2. Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Z dostupných ekonomických nástrojů jsou využívány parkovací zóny v centru města. Výše poplatků je stanovena nařízením RM. Od roku 2018 byl zaveden systém placení parkovného pomocí karty nebo aplikací clickpark.cz Parkování je progresivní s cílem zkrátit délku parkování. Mýtné ani zpoplatnění vjezdu nejsou doposud využívány.
Připravuje se projekt parkování na bývalém hřišti za sportovní halou v ulici Opletalova. Mohlo by vzniknout cca 80 míst.
|
-
ano
Pomocí placených zón pro parkování v centru města Chrudim.
|
Současný systém je stabilní probíhá příprava na rozšíření počtu parkovacích stání za sportovní halou v ulici Opletalova.
|
Je nastaven systém parkování včetně progresivních sazeb. V přípravě je nové parkoviště.Trend lze hodnotit jako uspokojivý a stabilní.
|
4.2.3. Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Cestou od územního plánování, vytvoření strategického plánu města a jeho akčního plánu je ve vzájemné provázanosti nastaven systém rozvoje dopravy v Chrudimi.
Jednotlivé akce jsou pak postupně prováděny.
Vlastní plán udržitelné mobility není vypracován. Důvodem je výrazně determinující tranzitní doprava přes město Chrudim. Po dobudování II. etapy obchvatu bude přistoupeno k vypracování plánu udržitelné mobility při zvážení požadavků s ohledem na velikost města Chrudim.
SUMP
x SUMF je plánováno, ale až po dokončeném obchvatu města Chrudim. Teprve pak se změní doprava ve městě.
|
-
ne
Po dobudování II. etapy obchvatu bude přistoupeno k vypracování plánu udržitelné mobility při zvážení požadavků s ohledem na velikost města Chrudim.
|
Doprava ve městě Chrudim se postupně zlepšuje. Po dobudování obchvatu jsou připraveny projekty na umístění jízdních pruhů pro cyklisty na bývalých silnicích I. třídy. Posílení elektromobility formou výstavby nabíjecích míst.
|
Aktivity jsou připraveny a jsou odvislé od dobudování obchvatu města. Po jejich realiazci bude možné jejich zhodnocení.
|
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3
Nízkoemisní
vozidla
|
Ve městě MAD zajišťuje 6 autobusů, které jsou nízkopodlažní a splňují normu Euro 5. Město se na jejich nákupu také finančně spolupodílí. Vozidla městského úřadu plní emisní normu EURO V, jeho stáří je cca 7 let. V nejbližší době postupně dojde k umístění nabíjecích míst ve městě Chrudim ať již z prostředků města nebo soukromých. Pro potřeby MP bude zakoupeno auto s hybridním pohonem.
|
V oblasti nízkoemisních vozidel je situace stabilizována. Městský úřad má 100% vybavenost vozidly EEV. Bylo pořízeno elektrokolo pro využití úředníky v rámci města. Jsou připraveny aktivity na vybudování elektoronabíjecích stanic a byl realizován nákup hybridního vozidla pro MP. Doporučení pro obnovu vozového parku je zvážení nákupu elektrovozidel, CNG vozidel. Zkušenosti je možno sdílet např. s Litoměřicemi.
|
4.3.1. Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě MAD zajišťuje 6 autobusů, které jsou nízkopodlažní a splňují normu Euro 5. Město se na jejich nákupu také finančně spolupodílí. Jde nyní již o 100% podíl ekologicky šetrných autobusů, které po městě jezdí.
|
|
Stav vozového parku MHD je dobrý. Je zajištěna 100% ekologicky šetrná doprava.
|
Všechna vozidla jsou nízkoemisní a nízkopodlažní.
|
4.3.2. Jaký je podíl takových vozů v majetku města nebo organizacích jím zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Auta, která provozuje MěÚ jím zřízené organizace, procházejí pravidelnou technickou kontrolou a měřením emisí. Vyčíslit emise produkované autodopravou je velmi obtížné, sledovány jsou ujeté kilometry a spotřeba pohonných hmot. Hodnoty za sledované roky jsou vyhodnoceny v přiloženém grafu. Kromě toho bylo na základě úvodního environmentálního přezkoumání zjištěno, že množství emisí produkované autodopravou není významným aspektem. 
Ke služebním cestám, které jsou vykonávány po městě Chrudim, na území obce s rozšířenou působností, ale i mimo území Pardubického kraje je na městském úřadě využíváno 13 osobních aut. Zaměstnanci mají možnost používat po městě Chrudim i zakoupené průkazky MHD, elektrokolo a svá jízdní kola.
Vozidla městského úřadu plní emisní normu EURO V, jeho stáří je cca 6 let. Podíl EEV tak u městského úřadu je 100 %. V případě vozidel např. Technických služeb Chrudim 2000 spol. s r.o. a Sportovních areálů města Chrudim s. r. o. je podíl jízd nízkoemisními vozidly cca 30 %. Je připravován projekt, ve kterém je zahrnuta elektromobilita (MěÚ, MP).
|
-
100% MěÚ, 30% ostatní organizace
100% MěÚ 30% ostatní organizace
|
Vozidla městského úřadu plní emisní normu EURO V, jeho stáří je cca 7 let. V rámci MěÚ se snažíme prosazovat využívání EEV vozidel. Zaměstnanci využívají pro služební pochůzky elektrokolo.
|
Městský úřad je v současnosti 100% vybaven vozidly EEV. Městské organizace mají cca 30% zastoupení vozidel EEV. Bylo zvoleno zajímavé hodnocení autoprovozu, které by mohlo časem vypovídat o možném hospodárném využívání vozidel. Doporučení městu - při obměně vozového parku se zamyslet nad pořízením elektrovizidle a vozidle na CNG.
|
4.3.3. Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Chrudimi byla v roce 2016 otevřena stanice CNG, bude zahájen i prodej vozidel na CNG. Byla navázána spolupráce s majitelem na osvětě pro obyvatele města https://www.facebook.com/cngfans/posts/939212876133320
Máme 100 % autobusů MAD Chrudim s normou EURO 5. Všechna nová vodidla musí splňovat platné předpisy. Jsou nakupovány vozidla s malým objemem motoru pro snížení spotřeby paliva a snížení emisí.
V roce 2016 probíhalo testování elektrobusů po městě. http://www.arriva-vychodnicechy.cz/media/tiskove-zpravy/testovaci-provoz-elektrobusu-na-mhd-chrudim/ Město Chrudim plánuje výstavbu nabíjecích míst v rámci terminálu veřejné dopravy v ulici ČSA. Banka Moneta plánuje ve městě vybudovat 2 parkovací místa pro elektroautomobil. Soukromá společnost plánuje za čerpací stanicí v ulici Obce ležáků umístění dvou nabíjecích míst. Nabíjecí místa vzniknou v rámci projektu Dopravního terminálu, který bude stavěn 2019 až 2020.
|
|
Postupně dojde k umístění nabíjecích míst ve městě Chrudim ať již z prostředků města nebo soukromých.
|
Je otevřena 1 stanice na CNG.Město a sokromé společnosti mají v plánu vybudovat dobíjecí elektro sanice.
|
4.3.4. Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U nákupu vozidel pro městský úřad je zohledňována emisní norma motoru vozidla. Je nakupováno vozidlo s poslední platnou emisní normou. Jsou vozidla nakupována s malým objemem motorů. Dle možností technických a finančních í jsou i při nákupu zohledňovány environmentální požadavky při zajištění služeb. Město má zpracován EMAS. Stáří vozidlového parku městského úřadu je cca 6 let.
Pro Městskou policii Chrudim bude zakoupeno vozidlo s hybridním pohonem.
|
|
Při nákupu vozidel pro potřeby MěÚ jsou tyto principy dodržovány. Při zajištění externích služeb nejsou doposud zohledňovány environmentální parametry dopravních prostředků dodavatelů.
|
Městský úřad zohledňuje při nákupu vozidel environmentální hlediska.
|
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4
Bezpečnost
silničního
provozu
|
Prováděná rekonstrukce ulic probíhá s důrazem na zklidňující opatření na místních komunikacích i na základě podnětů veřejnosti. Spolupráce v oblasti preventivních aktivit s Městskou policií je stabilní a vykazuje pozitivní trend. V rámci osvětových akcí a řešených projektů se snažíme zajišťovat dostatečné vzdělávání v oblasti dopravy pro různé cílové skupiny.
|
Město se zlepšování bezpečnosti silničního provozu věnuje poměrně intenzivně. Formou dotazníků na školách i pro občany sbíra podněty o problémových místech, které se snaží následně odstraňovat. V součansnosti je z identifikovaných konfliktních míst upraveno cca 70%.
|
4.4.1. Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Prováděna rekonstrukce ulic probíhá s důrazem na zklidňující opatření na místních komunikacích.
Vybudování nových okružních křižovatek: - Město Chrudim zajistilo u ŘSD, správy Pardubice vypracování rekonstrukce okružní křižovatky „Na Bídě“, silnice I/37 s ohledem na oddálení přechodů pro chodce od OK, realizace 2013. V souvislosti s tím došlo na Masarykově náměstí ke zřízení ochranného ostrůvku pro chodce na přechodu pro chodce, silnice I/37. Dlouhý přechod pro chodce bude rozdělen ostrůvkem. Realizace 2013.
- Město Chrudim zajistilo u ŘSD, správy Pardubice vypracování rekonstrukce křižovatky „U Guláška“, křížení I/37 a I/17, na novou okružní křižovatku. Lepší pohyb vozidel a především chodců. Realizace 2014.
Vznik obytné zóny: - V roce 2012 došlo k rekonstrukci vnitrobloku ulice Fibichova, zřízení obytné zóny.
- V roce 2013 došlo k rekonstrukci ulice Revoluční, zřízení obytné zóny.
- V roce 2015 došlo v ulici Čs. armády ke zřízení zóny 30 a stezky pro cyklisty.
- V roce 2018 - vznik obytné zóny v Markovicích.
Zklidnění ulic – vytvoření bezpečného prostředí pro chodce: - Provedena rekonstrukce ulic Široká – příčné prahy pro snížení rychlosti a zlepšení pohybu chodců.
- Snížení délky přechodů pro chodce na silnici III/340 25, ulice Rubešova a jejich nasvětlení, 2x
- Ulice Střelecká – zúžení jízdních pruhů, zřízení široké zvýšené plochy křižovatky, umístění stromů ke zlepšení kvality veřejného prostranství
- Školní náměstí – snížení šířky jízdních pruhů, zkrácení délek přechodů.
- Ulice Čs. armády, zklidnění pomocí vysazených ploch a prahů ve formě polštářů.
Vybudování nových přechodů pro chodce nebo míst pro přecházení:
- Nový přechod pro chodce na silnici I/37, ulice Pardubická, Chrudim. Mezi sídlištěm a zastávkou BUS a státními a městskými úřady.
- Vytvoření místa pro přecházení na silnici I/37, ulice Pardubická, Chrudim u Elfry pro zajištění přístupu pěších a cyklistů do průmyslové zóny a cyklopěší stezky
- Vybudování nového přechodu pro chodce s osvětlením u ZŠ Dr. J. Malíka, na ulici Pardubická, ulici Václavská ( na základě podnětů veřejnosti).
- Počet přechodů pro chodce je ve městě stabilizovaný. Dochází k postupné úpravě přechodů pro chodce za účelem zlepšení bezbariérovosti a ve spolupráci s BESIP. V roce 2019 takto bude v rámci nové okružní křižovatky ulice Vlčnovská a SNP provedena úprava přechodu pro chodce.
- Osvětlené přechody pro chodce jsou budovány při rekonstrukcích komunikací nebo vzniku nových přechodů pro chodce
Finance na parkoviště – budování + údržba - 2010 – 1 920 000 Kč
- 2011 – 191 468 Kč
- 2012 – 97 770 Kč
- 2014 - 603 203,66 Kč
- 2015 - 1 520 000 Kč
- 2016 - 538 000 Kč
- 2017 - 254 200 Kč
- 2018 - 4 150 000 Kč
Finanční prostředky na úpravy komunikací: - 2010 - 11 657 000 Kč
- 2011 – 6 548 722 Kč
- 2012 – 11 375 779 Kč
- 2013 - 13 227 317 Kč
- 2014 - 11 816 389 Kč
- 2015 - 5 450 000 Kč
- 2016 - 2 311 000 Kč
- 2017 - 2 754 000 Kč
- 2018 - 2 513 000 Kč
Počet odlišně osvětlených přechodů: - Rok 2010 – 11 ks
- Rok 2011 – 4 ks = 15
- Rok 2012 – 1 ks = 16
- Rok 2013 - 6 ks = 22
- Rok 2014 - 3 ks = 25
- Rok 2015 - 4 ks = 29
- Rok 2016 - 46 ks
- Rok 2017 - 1 ks
- Rok 2018 - 0 ks
Počet dopravních nehod a počty zraněných na území města Chrudim Rok | DN | Usmrceno | Těžké zranění | Lehké zranění | 2016 | 121 | 0 | 3 | 18 | 2017 | 137 | 0 | 5 | 27 | 2018 | 149 | 1 | 4 | 21 |
|
-
Spíše setrvalý trend
Ve městě jsou využívány a realizovány prvky zklidňující dopravu. Přesto dochází ke zvyšování nehodovosti v dopravě, město proto nadále realizuje řadu stavebních úprav na podporu zvyšování bezpečnosti dopravy a bude pokračovat v instalacích dalších prvků na podporu bezpečnosti a zklidnění dopravy.
|
Prováděna rekonstrukce ulic probíhá s důrazem na zklidňující opatření na místních komunikacích.
|
I přesto, že počet dopravních nehod ve sledovaném období rostl, i když minimálně, lze aktivity v této oblasti považovat za bodré a přispívající ke zklidňování dopravy. Město by v úsilí mělo nadálel pokračovat.
|
4.4.2. Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Besedy se strážníky MP jsou připravovány pravidelně v průběhu celého roku, začátkem září jsou připraveny krátké vstupy v 1. třídách – cca 15 min, ty jsou zaměřeny na základy bezpečného přecházení.
Koncem září jsou besedy ve 4. třídách – zaměřené na jízdu na kole, základní silniční předpisy. V průběhu celého roku docházejí strážníci MP pravidelně do škol. Besedy bývají součástí ETM, informace jsou zachyceny i v závěrečné zprávě z kampaně. Pořádáme i zážitkové vycházky – jsou oblíbené. Strážníci s dětmi obcházejí nebezpečná místa u škol. Pravidelně realizujeme kampaň Na kolo jen s přilbou a Vidíš mě? Ta je zaměřena na používání reflexních materiálů. Každé 2 roky je připravena akce Bezpečné prázdniny ve spolupráci s PČR, MP, IZS, BESIP a NNO.
http://www.chrudim.eu/akce-a-kampane/ds-1164/p1=1979 Na téma prevence jsme vydali i spoustu propagačních materiálů a vytvořily s partnery plachtovou hru „Jdeme bezpečnou cestou“. https://www.dobrapraxe.cz/cz/misto/chrudim-projekt-jdeme-bezpecnou-cestou Ve spolupráci s MŠ Na Valech byl řešen projekt „I malé změny mohou znamenat mnoho“, který byl zaměřen na bezpečnou cestu dětí do mateřské školy. Na základě výsledků projektu byl vybudován nový vyvýšený přechod pro chodce u MŠ. Již léta realizujeme projet Bezpečná cesta do školy. https://www.dobrapraxe.cz/cz/misto/chrudim-bezpecna-cesta-do-skoly Úzce spolupracujeme s BESIP - společné akce pro cyklisty, děti i jejich rodiče. Problematika prevence úrazů obecně, zahrnuje tedy i prevenci úrazů dopravních – děti zde jsou jak v roli chodce, cyklisty, tak spolucestujícího, je součástí Národních dnů bez úrazů. Prevence úrazů obecně je řešena v komplexním projektu – Bezpečná komunita. http://www.chrudim.eu/bezpecna-komunita/d-2300/p1=1945 Na akcích úzce spolupracujeme s partnery – školy, NNO, Besip apod. Město Chrudim vlastní Dětské dopravní hřiště, které provozuje firma Sportovní areály města Chrudim a je využíváno při realizaci kampaní. Jinak hřiště navštěvují školy a veřejnost. V letošním roce jsou podány dotace na nové vybavení učebny. Ve spolupráci s Městskou policií připravujeme besedy a přednášky pro MS a ZŠ. Počet přednášek za rok: Dále se strážníci MP zaměřují i na seniory. V této oblasti výborně funguje spolupráce mezi městem Chrudim, MP, PČR a Besip. závěrečná zpráva ETM 2016: http://www.chrudim.eu/assets/File.ashx?id_org=5429&id_dokumenty=7803 závěrečná zpráva ETM 2017: http://www.chrudim.eu/assets/File.ashx?id_org=5429&id_dokumenty=7773 závěrečná zpráva ETM 2018:http://www.chrudim.eu/assets/File.ashx?id_org=5429&id_dokumenty=9481 Každoročně je vyhodnocena kampaň Na kolo jen s přilbou. V roce 2018 jsme průzkumem na ZŠ zjistili, že 69% chlapců a 82% dívek jezdí na kole jen s helmou a o tom, zda používají reflexní materiál při jízdě na kole odpovědělo 24% chlapců a 53% dívek že ano. Od roku 2016 je realizován ve spolupráci s Městskou policií Chrudim společně s BESIP projekt, který je zaměřený na malé cyklisty. Jde o vydávání tzv. „Průkazů cyklisty“. Cílem projektu je zvýšit teoretické znalosti i praktické dovednosti žáků čtvrtých tříd. Pro seniory byl zajištěn projekt s názvem Senior bez nehod. Jeho cílem bylo snížit nehodovost seniorů a rozšířit povědomí o této problematice. Informovat jaká jsou specifika chování seniorů v provozu a doporučit opatření, jež by měla přispět ke zvýšení jejich bezpečnosti nejen na silnicích. Seznámit s potenciálem moderních asistenčních systémů motorových vozidel, připomenout pravidla silničního provozu, poukázat na vedlejší účinky léků a zdravotních omezení vyplývajících z věku účastníka silničního provozu.
|
|
V rámci osvětových akcí a řešených projektů se snažíme zajišťovat dostatečné vzdělávání v oblasti dopravy.
Tyto akce jsou zaměřeny na prevenci úrazů v dopravě, v roli chodce, cyklisty i spolucestujícího. Dle možností a při rekonstrukci vozovek odstraňujeme krizová místa v dopravě.
Spolupráce v oblasti preventivních aktivit s Městskou policií je stabilní a vykazuje stabilní trend.
|
Aktivity ve vzdělávání a prevenci silniční bezpečnosti jsou velmi široké a pokrývají všechny rizikové skupiny. Toto by se mělo v budoucnu projevit i v chování samotných účastníků silničního provozu a tím by mělo dojít k zlepšení situace v bespečnosti silničního provozu.
|
4.4.3. Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Díky pravidelným průzkumům máme zaznamenána problémová místa (od veřejnosti). Jde o chybějící přechody pro chodce, osvětlené křižovatky, chybějící chodníky, rušné křižovatky apod. Tato data jsou poté vyhodnocena v pracovní skupině, kde jsou zástupci Odboru dopravy, Městské policie a PČR. Vznikne tak soubor míst, která se pak postupně napravují. Sběr podnětů probíhá prostřednictvím dotazníků (od škol), veřejného projednání Desatera problémů města a plánovacích setkání s veřejností.
V současné době je 70 % rizikových míst odstraněno. Zjištěné požadavky občanů na krizová místa se postupně řeší. U dalších míst dochází k uvádění do souladu se současnými technicko právními předpisy. Policií ČR jsou sledovány dopravní nehody, kde došlo k usmrcení. Následně dopravní inženýr posuzuje místo dopravní nehody a případně navrhne opatření ke zlepšení BESIPu a to předává vlastníku pozemní komunikace.
V roce 2018 byl zprovozněn Všímálek. Jedná se o aplikaci, kam mohou občané podávat podněty na zlepšení života ve městě, včetně umístění a fotografie. Součástí je i oblast dopravy. Průběžně jsou podněty řešeny a dle možností odstraňovány. Na webových stránkách je zřízena rubrika Dotazy - odpovědi, kde se objevují dotazy a náměty i z oblasti dopravy, prevence apod. http://www.chrudim-city.cz/qa/
|
-
70%
V současné době je 70 % rizikových míst odstraněno.
|
Zjištěné požadavky občanů na krizová místa se postupně řeší. U dalších míst dochází k uvádění do souladu se současnými technicko právními předpisy. Využívána i aplikace Všímálek.
|
Problematika kritických míst na dopravní infrastruktuře je mapována sběrem dat od samotných občanů i odborníky. Poté jsou vytipovaná místa revitalizovány.
|
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5
Snižování vlivu
dopravy na
životní prostředí
a zdraví obyvatel
|
Ve městě Chrudim je sledováno zatížení dopravní sítě vozidly. Je vyhodnocován hluk z dopravy a dlouhodobě sledujeme kvalitu ovzduší prostřednictvím pravidelného monitoringu významných znečišťujících látek.
Hlavní problémy, vyplývající z dopravy, jsou definovány ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje města a jednotlivá opatření jsou realizována dle dostupných vlastních a externích zdrojů (dotací).
|
Město monitoruje znečištění životního prostředí vlivem dopravy. Jsou realizována měření hluku a kvality ovzduší v zatížených lokalitách. Město nemá zpracovaný samostatný dokument k udržitelnému rozvoji dopravy, nicméně problematika dopravy je řešena v dalších strtegických dokumentech města. Je zpracován akční plán, kde jsou plánovány aktivity k podpoře snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel. Po dokončení II. fáze obchvatu, město počítá s realiazcí SUMPx SUMF.
|
4.5.1. Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Samostatně zpracovaný plán pro oblast dopravy město prozatím nemá zpracován. Oblast dopravy je zahrnuta do strategických dokumentů.
V současné době je platný nový Územním plánu města Chrudim. Plochy dopravní infrastruktury Plochy silniční dopravy zahrnují pozemky silnic, pozemky hromadných a řadových garáží, odstavné a parkovací plochy, areály údržby pozemních komunikací, čerpací stanice pohonných hmot apod. Přípustné - stavby a zařízení dopravní a technické povahy, drobné účelové stavby související s dopravní obsluhou sídla, zeleň. Podmíněně přípustné - stavby a zařízení technického vybavení. Nepřípustné – ostatní stavby.
Pro umisťování odstavných a garážovacích ploch obecně platí: Přípustné jsou parkovací a odstavná stání a garáže osobních vozidel ve všech zastavitelných plochách. Kapacity jsou limitovány. Nepřípustné jsou kapacitní parkovací, odstavná stání a garáže v plochách pro individuální bydlení. Shrnutí z hlediska rozsahu vlivů na obyvatelstvo a veřejné zdraví Z hlediska podrobností známých ve fázi posuzování konceptu ÚP Chrudim nebyly zjištěny střety vylučující z hlediska předpokládaných vlivů na obyvatele a veřejné zdraví (hluk, znečištění ovzduší) navrhované funkční využití řešených ploch dopravní infrastruktury a ploch navržených pro výrobu a sklady. Oblast dopravy je zahrnuta do Strategického plánu udržitelného rozvoje města Chrudimi 2015 - 2030, který byl schválen ZM v roce 2016. http://www.chrudim.eu/strategicky-plan-udrzitelneho-rozvoje-mesta-chrudimi-2015-2030/d-1667/p1=1841 Zpracovaná SEA ke strategii města: http://www.chrudim.eu/sea-ke-strategickemu-planu-udrzitelneho-rozvoje-mesta-chrudimi-2015-2030/d-1668/p1=1841 Ten je dále rozpracováván do Akčního plánu strategie města - http://www.chrudim.eu/akcni-plan-rozvoje-mesta-chrudimi-na-rok-2019/d-9278/p1=1841 Máme zpracován Regulační plán Městské památkové zóny, který se také dopravy týká. http://www.chrudim.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=5429&id=1673&n=regulacni%2Dplan%2Dmestske%2Dpamatkove%2Dzony&p1=1841 Dalším z koncepčních materiálů je i zpracovaný regulační plán Pumberka. http://www.chrudim.eu/uzemni-plan-chrudim/d-2211/p1=1841 Koncem roku 2015 byla otevřena první etapa obchvatu. Předpokládáme, že v tomto roce bude zahájena 2. etapa, v současné době probíhá archeologický průzkum.
|
-
Nemáme zpracován přímo plán, který by řešil pouze oblast dopravy, ale tato problematika je zohledněna ve všech strategických dokumentech města.
|
Nemáme zpracován přímo plán, který by řešil pouze oblast dopravy, ale tato problematika je zohledněna ve všech strategických dokumentech města. Došlo i k posunu při řešení největšího problému města v oblasti dopravy – vybudování obchvatu. V roce 2015 byla ukončena 1. etapa obchvatu a v současné době předpokládáme zahájení etapy druhé, v současné době probíhá archeologický průzkum.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Mšsto nemá zpracován přímo plán, který by řešil pouze oblast dopravy, ale
tato problematika je zohledněna ve všech strategických dokumentech
města. Byla dobudována I. etapa obchvatu a je předpoklad, že v roce 2019 začne výstavba ve II. etapě. PO jejím dokončení město zváží zpracování samostatného dokumentu pro dopravu.
|
4.5.2. Vyhodnocuje město zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim si nechalo udělat studii hlukové zátěže místních částí Vestec a Medlešice po zprovozněném obchvatu městě, jeho I. etapy. Výsledky této studie prokazují dodržení povolených hodnot.
Město nechalo provést průzkum zatížení místních komunikací v lokalitě kolem sportovních areálů a ulice Vrchlického v souvislosti s připravovanou výstavbou bytových domů Kopanický mlýn. Sledujeme dopravní zatížení ulic prostřednictvím vlastního sčítání nebo za využití periodického celostátního sčítání dopravy.
|
|
Životní prostředí ve městě je na dobré úrovni. Přesto je vyhodnocováno i za dopravu. Byla vyhodnocena hluková zátěž po zprovozněné 1. etapě obchvatu s pozitivním zjištěním. Hlukové normy jsou dodrženy.
|
Město deklaruje měření stavu životního prostředí se zaměřením na místa silně ovlivněná dopravou.
|
4.5.3. Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavní dopravní problémy souvisí s velkým zatížením centra města dané silnicemi I/17 a I/37. Zatížení silnice I/37 poklesne díky vybudování celého obchvatu města, to je i jeho II. etapy, kterou ŘSD připravuje. Plánovaná výstavba je od roku 2019 až 2021. Pak dojde k převedení tranzitní nákladní dopravy ve směru sever - jih na obchvat.
Město má pak připravené studie umístění jízdních pruhů pro cyklisty na silnice I. třídy. Kdy pokud dojde k výstavbě obchvatu pak bude možné snad od roku 2022 cyklistickou dopravu více řešit. Na komunikacích, vyřazených silnicích I. třídy, budou umístěny jízdní pruhy pro cyklisty. Jejich vznik bude koordinovaný s opravou silnice pro předání Pardubickému kraji, jako novému vlastníkovi silnice II/324 (bývalá I/37). Předpoklad realizace je rok 2020-21. V roce 2020 dojde k výstavbě nového napojení sportovních areálů kolem ulice V Průhonech. Kdy dojde k přímému napojení na silnici I/17, ulice Dr. Milady Horákové a k odlehčení ulic Na Ostrově, Jungmannova nábřeží a ulice V Průhonech. Plánované investice jsou zahrnuty do rozpočtového výhledu města ve vazbě na Strategický plán udržitelného rozvoje města Chrudim 2015 - 2030.
|
-
ano
Plánované investice jsou zahrnuty do rozpočtového výhledu města ve vazbě na Strategický plán udržitelného rozvoje města Chrudim 2015 - 2030.
|
Zlepšení na pozemních komunikacích postupně dochází. Jsou připraveny jízdní pruhy pro cyklisty. Jejich realizace je odvislá od obnovy živičného krytu, kterou provede ŘSD, správa Pardubice. Plánované investice jsou zahrnuty do rozpočtového výhledu města.
|
Město má zpracovánu představu o řešení dopravních problémů. Většina aktivit je vázána na dokončení celého obchvatu města. Jsou plánovány investice do roku 2030.
|