3 – Udržitelná spotřeba a výroba |
Hodnocení oblasti |
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1
Udržitelná spotřeba města.
|
Město Chrudim má od roku 2016 nastaven energetický management a zaveden pravidelný systém monitoringu spotřeby energií pro městské budovy a budovy příspěvkových organizací (celkem cca 52 objektů). Od roku 2009 máme na MěÚ zaveden a certifikován systém EMAS.
|
Oblast
udržitelné spotřeby je vhodně propojena s energetickým managementem a
systémem EMAS. Stále však v této oblasti existuje významný potenciál pro
zlepšení, jak napovídají i vykazované indikátory (podíl zboží
s ekoznačkou, podíl recyklovaného papíru, apod.).
Ačkoliv
podíl zboží s ekoznačkou mírně stoupá, je takto nakupováno pouze běžné
spotřební zboží (např. čisticí prostředky), zatímco by bylo možné využít kritéria
ekoznačky i na produkty, jako jsou např. nábytek, podlahové krytiny, pracovní
oděvy a další.
Recyklovaný
papír je využíván minimálně s poukazem na „zákaz“ ze strany IT oddělení
kvůli poškozování techniky. Kvalita recyklovaného papíru se však v průběhu
času výrazně zlepšila, navíc výrobci tiskové a kopírovací techniky často
produkují pod svou značkou i kancelářský papír a jsou schopní doporučit (a
garantovat) recyklovaný papír vhodný pro daný typ tiskárny či kopírky.
Při
obnově elektrospotřebičů jsou nakupovány výrobky ve vysokém energetickém
standardu. Jejich obnova probíhá postupně, proto zatím není podíl spotřebičů
v nejvyšší energetické třídě příliš vysoký.
Chrudim
je zapojena do akce Fairtradová města, čímž přispívá k naplňování principů
nejen udržitelné spotřeby, ale také globální odpovědnosti.
Město se snaží vybraná
témata udržitelné spotřeby zařazovat i do osvětových akcí, které každoročně
pořádá.
|
3.1.1. Má město schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritérii energetické efektivnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zodpovědné nakupování
Město Chrudim má od roku 2009 certifikován systém EMAS. Zavedením systému EMAS na úřadě město Chrudim jasně deklaruje svůj postoj k problematice ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje a svou odpovědnost za stav životního prostředí ve městě. Součástí systému je Příručka EMAS, ve které jsou řešena i pravidla nakupování. V rámci nakupování zboží s ekoznačkou jsou nakupovány především ekologicky šetrné čisticí prostředky (EMAS). Většina zboží je pak nakupována s ohledem na principy UR. Environmentální prohlášení a další informace k systému pro veřejnost jsou zveřejněno na internetových stránkách města pod odkazem: http://www.chrudim.eu/assets/File.ashx?id_org=5429&id_dokumenty=9385 Všechny MŠ, 2 ZŠ, Centrum sociálních služeb, Technické služby, Sportovní areály města Chrudim a Městské lesy mají provedeno environmentální přezkoumání. Lze říci, že mají zavedený systém ekologického chování - dle požadavků EMAS, v jejich případě však nedošlo k ověření systému akreditovanou osobou a to zejména kvůli jeho finanční náročnosti. Cílem zavedení systému na výše zmiňovaných organizací bylo dovést tyto organizace k ekologickému chování a jednání. Město nemá jiný schválený vnitřní předpis upravující pravidla pro zodpovědné nakupování. Nákupy jsou v gesci OKT - hospodářské správy. Při nových nákupech drobného hmotného majetku je upřednostňováno zboží s pozitivním vlivem na UR, energetickou třídou A+ apod. Spotřeba energie Město má od roku 2016 zaveden pravidelný systém monitoringu spotřeby energie a online měření spotřeby vody pro městské budovy a budovy příspěvkových organizací (celkem cca 52 objektů) - více viz Oblast 3.3 - Hospodaření s energií. Město monitoruje nákupy DDHM, žárovek, zářivek, papírenského zboží či spotřebičů. V souladu s energetickým managementem je dáno, že obnova bude probíhat v nejlepším možném energetickém standardu s ohledem na ekonomické parametry a komplexnost opatření, což se vztahuje při rekonstrukcích i na obměnu elektrospotřebičů. Byl zpracován pasport veřejného osvětlení. Bylo provedeno energetické štítkování budov na objektech v majetku města (budovy mateřských a základních škol, divadlo, sportoviště, bytové domy atd.). Všechny tyto objekty byly opatřeny energetickými štítky. Osvěta Město s partnery v průběhu roku připravuje osvětové akce a kampaně, které se nějakým způsobem dotýkají tématu udržitelné spotřeby - cíl dle SDgS - cíl 12 - odpovědná výroba a spotřeba. - Den Země
- Den bez aut, Evropský týden mobility
- Den s Technickými službami
- Fairtrade
- Chrudim za udržitelný svět
Všechny informace k těmto kampaním lze nalézt na stránkách města pod odkazem: http://www.chrudim.eu/akce-a-kampane/ds-1164/p1=1979
|
-
ano - EMAS, jiný systém ne
-
ano
2016: 8,23%
2017: 9,10% 2018: 11,30%
-
ano
2016 - 5 krabic - 1,32%
2017 - 3 krabice - 0,74% 2018 - 5 krabic - 1,52% Město preferuje nákupy zboží s pozitivním dopadem na životní prostředí, máme nastaven systém EMAS, jiný schválený vnitřní předpis nemáme.
-
ano
Město má zaveden pravidelný systém monitoringu spotřeby energií pro městské budovy.
Elektrospotřebiče A+: 2016: 4,13% 2017: 11,5% 2018: 4,4%
-
ano
2016 - 11,22%
2017 - 12,73% 2018 - 14,20%
V rámci rozpočtu ZM a MA 21: 2017 - 46,10% 2018 - 26,53%
|
Zavedený systém EMAS stanovuje pravidla pro nakupování v souladu s principy UR. Jiná pravidla zavedena nemáme. Máme zaveden pravidelný systém monitoringu spotřeby energie pro městské budovy a budovy příspěvkových organizací.
Dle možností jsou nové elektrospotřebiče nakupovány podle energetických štítků. V průběhu roku pořádáme pravidelně 5 osvětových akcí, které v sobě zahrnují problematiku udržitelné spotřeby. Snažíme se dbát o jejich kvalitu.
|
Jako
vnitřní předpis pro energeticky/environmentálně šetrné nakupování je využívána
Příručka EMAS. Aspekty udržitelné spotřeby jsou sledovány v rámci Registru
environmentálních aspektů, monitorovány a vyhodnocovány v Environmentálním
prohlášení. Město v tomto směru pozitivně působí i na své podřízené
organizace, které – podle informace města – též zpracovávají Environmentální
prohlášení. Na webových stránkách těchto organizací (náhodně zvolených) však
nebyla prohlášení nalezena.
Oponenti by uvítali poskytnutí environmentálních
prohlášení některých podřízených organizací stejně jako Příručky EMAS
(přislíbena, avšak zatím nezaslána).Příručka zaslána - požadavky na "zelené nakupování" jsou obsaženy. Environmentální prohlášení podřízených organizací - vysvětleno.
|
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2
Odpadové hospodářství (OH)
|
Podíl vytříděných složek odpadu roste, třídění je ve městě na vysoké úrovni. V posledních letech se město zaměřuje také na předcházení vzniku odpadů (ekovýchovné programy na školách, nákup kompostérů).
|
Nakládání
s odpady, zejména pokud jde o třídění komunálního odpadu, je ve městě na
velmi dobré úrovni. Mírné rezervy stále existují v hustotě sběrné sítě. Významněji
by bylo možné se zaměřit na osvětu pro třídění nebezpečného odpadu a pro
podporu prevence a dále na zahájení větší spolupráce se soukromým sektorem.
|
3.2.1. Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Systém nakládání s odpady upravuje obecně závazná vyhláška města Chrudim o stanovení systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jeho katastrálním území včetně systému nakládání se stavebním odpadem (dále jen „systém“).
Rozvoj způsobu nakládání s odpady řeší především Plán odpadového hospodářství města, zpracovaný v roce 2015 společností ISES s.r.o. a schválený zastupitelstvem města dne 25.1.2016. Indikátory a cíle, které jsou v něm uvedeny, jsou každoročně vyhodnocovány a zpráva o vyhodnocení je předkládána Radě města. Vyhodnocení POH bylo provedeno za roky 2016 a 2017. POH a Vyhodnocení plnění POH za rok 2016 a 2017 jsou zveřejněny na stránkách města:http://www.chrudim.eu/assets/File.ashx?id_org=5429&id_dokumenty=7001 http://www.chrudim.eu/assets/File.ashx?id_org=5429&id_dokumenty=9407 http://www.chrudim.eu/assets/File.ashx?id_org=5429&id_dokumenty=9409 Odpady jsou tříděny plošně prostřednictvím separačních hnízd s kontejnery na recyklovatelné složky KO (plasty, papír, sklo, NK). Mezi lety 2015 – 2018 mírně vzrostl počet separačních hnízd (ze 110 na 113), mírně byl navýšen počet kontejnerů (z 368 na 379). Počet obyvatel na jedno sběrné místo činí 205 (ideálně 200). Dále jsou ve sběrném dvoře města tříděny další položky KO jako kovy (ty jsou také občany předávány do čtyř provozoven sběrných surovin na území města), BRKO, nebezpečné odpady, objemný odpad, textil, jedlé oleje, pneu, léky, stavební odpady atd. V roce 2018 prošel SD města rekonstrukcí, spočívající v modernizaci vybavení (nové kontejnery na objemný odpad, dřevo, textil apod., instalace drtičky, provozní váhy, ochranného kamerového systému atd.) a rozšíření jeho provozní kapacity (rozšíření plochy SD). Město Chrudim má smlouvy s provozovateli kolektivních systémů ASEKOL, EKOLAMP a ELEKTROWIN zajišťujících zpětný odběr elektrozařízení z domácností (též baterií a akumulátorů). Elektrozařízení se předávají do SD, v případě drobných eletrozařízení (ASEKOL) je sběr doplněn veřejnou sítí s červenými kontejnery, umožňujících sběr baterií. Ve městě je rozmístěno 20 kontejnerů na vytříděné oděvy (nárůst o 5 ks oproti přechodnému období), které provozuje společnost TextilEco a.s. Množství předaných oděvů má vzrůstající tendenci, v letech 2017 a 2018 se pokaždé vytřídilo kolem 90 t (nárůst cca o 30 t oproti 2015). Od poloviny roku 2016 jsou prostřednictvím veřejně přístupných kontejnerů tříděny použité jedlé oleje z domácností, zajišťujících snížení množství těchto látek vylévaných do městské kanalizace. Vytřídění BRKO je kromě předávání do SD zajišťováno jednorázovými svozy biologických odpadů ze zahrádkářských kolonií, prováděných v předem ohlášených termínech a pod dozorem pracovníků Technických služeb Chrudim 2000 spol. s r.o. Předcházení vzniku odpadů: V souladu se schváleným POH se město věnuje i problematice předcházení vzniku odpadů. V rámci toho řeší následující projekty: - na základě dotace z OPŽP městem zajištěno 600 kompostérů a na základě smlouvy o zápůjčce distribuováno občanům vlastnícím nemovitost s pozemkem nebo rekreační zařízení na k.ú. města Chrudim. Distribuce probíhala v období podzim 2017 až podzim 2018 - od 1. 12. 2018 se město připojilo k projektu Nevyhazujto, byl spuštěn webový portál, na kterém mohou občané za odvoz nabídnout věci, které už nepotřebují, ale bylo by možné je ještě využít. Odkaz na tento webový portál je přímo na stránkách města: https://www.chrudim.nevyhazujto.cz/#!/home, - vybudování re-use centra ve Sběrném dvoře - požadavek vybudování re-use centra vznesli občané na Desateru v únoru 2018 a tento požadavek byl potvrzen i anketou. Proto město začalo připravovat re-use centrum, které bude fungovat na Sběrném dvoře v ulici Obce Ležáků. Občané budou moci v re-use centru předat věci, které už nepotřebují (knihy, hračky, nádobí, drobný nábytek apod.) a tyto věci může převzít každý, kdo je bude chtít znovu používat. Re-use centrum bylo otevřeno v červnu 2019. Bylo také zpracováno jako příklad dobré praxe - https://usv.dobrapraxe.cz/cz/priklady-dobre-praxe/chrudim-re-use-centrum-chrudim . Nakládání s gastroodpadem je na školách zajištěno tak, že mají uzavřenou smlouvu se soukromým subjektem, který si pro zbytky ze školní jídelny jezdí dle potřeby, minimálně však třikrát týdně.
|
|
Mezi základní tříděné složky patří plasty, papír, sklo, kovy, jedlé oleje a tuky a textil.
Celkově bylo v roce 2017 vytříděno 207,8 kg/obyv. ( bez započtení kovů ze sběren tj. 141,4 kg/obyv.). Započteny byly položky plasty, papír, sklo, NK, BRKO, jedlé oleje, textil, kovy i NO). Tento stav představuje oproti roku 2014 zvýšení (175,19 kg/obyv.; resp. 95,7 kg/obyv.).
Rozvíjí se třídění BRKO (i když ne zcela vyhovujícím tempem), jedlých olejů a tuků a textilu. Od cca roku 2018 by se měl začít snižovat podíl BRKO ukládaných na skládky v důsledku využívání kompostérů v rámci předcházení vzniku odpadů. Podrobnosti viz též Vyhodnocení plnění POH
|
Město
samostatně třídí základní složky (papír, plasty, sklo, nápojové kartony) a
použité jedlé tuky a oleje. Ve spolupráci s kolektivními systémy jsou
v rámci zpětného odběru sbírána vysloužilá elektrická a elektronická
zařízení, svítidla a baterie a akumulátory; dále je ve spolupráci se soukromou
společností zajišťován sběr textilu. Ostatní složky je možné odevzdávat ve
sběrném dvoře; město v blízké době zprovozní druhý sběrný dvůr.
V oblasti
BRKO se město významně zaměřuje na prevenci (postupné rozšiřování kompostérů).
Jsou prováděny jednorázové svozy bioodpadu ze zahrádkářských kolonií; nikoliv
však z jiných oblastí (zástavby rodinných domů, sídliště). Město má
smlouvu s kompostárnou.
Oponenti by uvítali doplnění o
informaci, jak je nakládáno s gastroodpadem (např. ze školních jídelen a
dalších zařízení města). Komu předáván, kde končí... - Dodatečně vysvětleno.
Pokud jde o hustotu sběrné sítě, město se velmi
přibližuje „ideálním“ hodnotám indikátorů – tzv. faktorů úspěšnosti odpadového
hospodářství obce uvedených v Metodickém návodu pro zpracování POH obce, resp.
hodnotám doporučovaným dalšími subjekty odpadového hospodářství (např.
kolektivními systémy). Podle těchto indikátorů by město mělo dosahovat
následujících výsledků:
-
min. 115
sběrných hnízd (max. 200 obyv. na sběrné hnízdo)
-
max.
docházková vzdálenost pro občany 100 metrů; max. vzdálenost mezi dvěma hnízdy
200 metrů
-
dostupnost
sběrného dvora max. 1 km (pro min. 80 % občanů)
-
min. 23
kontejnerů na zpětný odběr elektrických a elektronických zařízení a sběr
textilu (max. 1000 obyv. na jeden kontejner)
V tomto směru má město stále prostor pro určitý
rozvoj.
|
3.2.2. Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve městě pravidelně probíhá optimalizace z hlediska dostupnosti separačních hnízd. Hnízda jsou tvořena základními třemi druhy kontejnerů – papír, plasty (NK sbírán spolu s plasty), sklo (barevné společně s bílým), v některých lokalitách sběrných míst se dále vyskytují kontejnery na elektrozařízení z domácností, vytříděný textil a jedlé tuky a oleje.
Pravidelně probíhají osvětové kampaně v rámci Dne Země, Dne s Technickými službami, s programy zajišťovanými TS, pravidelné informace k třídění odpadů jsou uváděny v Chrudimském zpravodaji. Městský úřad Chrudim, Odbor životního prostředí provádí v rámci výkonu státní správy kontroly firem na území města zaměřené na zajištění způsobu nakládání s odpady.
Předcházení vzniku odpadů - webový portál Nevyhazujtocz. https://www.chrudim.nevyhazujto.cz/#!/home a nově v červnu 2019 bylo otevřeno Re-use centrum. Téma předcházení vzniku odpadů je zahrnuto i do ekovýchovných programů Ekocentra Palety, který je připraven na potřeby města, tedy dle specifik a požadavků města. V rámci kampaní spolupracujeme i s obchodem Vratné láhve - http://vratne-lahve.cz/ K problematice třídění odpadů jsme vydali letáček - https://www.chrudim.eu/StaticFiles/cs/download/zdrave-mesto/letak_trideni-odpadu.pdf
|
-
184,5 kg/obyv. (2017), 181,56 kg/obyv. (2016)
-
kovy 33,4%, papír 34,1%, plasty 7,8%, sklo 10%, NK 0,17%, BRKO 11,7%, textil 1,92%, NO 0,87%, pneu 0,27%
|
Podíl vytříděných materiálově využitelných složek na produkci SKO se přibližuje 30% (plasty, papír, sklo, kompozitní obaly, kovy, textil).
Třídění papíru má mezi lety 2015 – 2017 kolísavou tendenci (průměrně 1,5 tis. t/rok), což může být reakce na situaci na ceny druhotných surovin), naopak třídění plastů stabilně roste (293 t, resp. 304 t a 377 t) podobně jako třídění skla (431 t, resp. 460 t a 480 t) a nápojového kartonu (z cca 5,5 t na 8 t v roce 2017). Z materiálově využitelných odpadů tvoří kromě kovů nejvýznamnější položku papír, sklo a plasty, podíl NK je v celkovém množství spíše malý. Produkce množství netříděného směsného KO (č. 200301 dle Katalogu odpadů) od roku 2011 do 2015 stále mírně klesala, od roku 2016 opět mírně roste (těžko odhadovat, jedná-li se o trend v důsledku zhoršení třídění nebo je vzestup ve vztahu např. k příznivé ekonomické situaci obyvatel). Stejný trend vykazuje produkce objemného odpadu. Podrobnosti viz též Vyhodnocení plnění POH
|
Ve
městě je zavedena relativně hustá síť sběrných míst pro třídění odpadu (viz
předcházející otázka). Občané jsou informováni o možnostech třídění
v rámci radničního zpravodaje a toto téma je pravidelně zařazováno do
osvětových kampaní a veřejných akcí (např. Den Země apod.).
Větší
důraz by si zasloužila otázka předcházení vzniku odpadu. Město na svých
webových stránkách propaguje platformu Nevyhazujto.cz, chystá zprovoznění
Re-use centra a zapojení do kampaně #dostbyloplastu. Propagaci
předcházení vzniku odpadu je však doporučeno zintenzivnit.
Směrem k soukromému
sektoru (firmám) je v oblasti prevence a třídění odpadů vyvíjeno minimum
aktivit, s výjimkou běžné kontrolní a dozorové činnosti. Zde lze spatřovat
nevyužitý potenciál, neboť soukromý sektor, především poskytovatelé služeb a
obchodníci, mohou ve spolupráci s městem svými aktivitami významně pomoci
šířit osvětu v oblasti předcházení vzniku odpadů, minimalizace používání
obalů a udržitelné spotřeby mezi občany.
|
3.2.3. Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dvakrát ročně probíhá mobilní svoz nebezpečného odpadu, který zajišťují Technické služby Chrudim 2000 spol. s r.o. O harmonogramu svozu jsou občané informováni v Chrudimském zpravodaji, na internetových stránkách města a Technických služeb Chrudim 2000 spol. s r.o.
V porovnání s rokem 2015 (z hlediska produkce NO výjimečný) kleslo významně v letech 2016 a 2017 množství nebezpečných odpadů. Produkce NO se v průběhu časové linky 2011 - 2017 jeví jako rozkolísaná, významnou položku tvoří často akumulátory (možnost jejich předávání za úplatu prostřednictvím sběren, vliv trhu) a dále produkce nebezpečných stavebních odpadů – azbestu (počet staveb). Na produkci nebezpečných odpadů má vliv činnost kolektivních systémů.
Přehled produkce nebezpečných odpadů: Rok | Množství vytříděných NO v t | 2015 | 62,452 | 2016 | 41,841 | 2017 | 42,025 |
|
|
Množství vytříděných nebezpečných odpadů mírně klesá, ve městě je dobře zajištěno jejich třídění.
|
Produkce
nebezpečného odpadu je – podle vyjádření města – rozkolísaná, nicméně dá se
říci, že v posledních letech spíše klesá. Důvody těchto skutečností je
možné vnímat v realizaci jednorázových akcí, při kterých vzniká větší
množství NO (např. azbest ze staveb) a dále v nárůstu množství
elektrozařízení sebraných prostřednictvím zpětného odběru.
Nebezpečné
odpady je možné odevzdávat na sběrném dvoře. Dále město 2x ročně zabezpečuje
mobilní sběr NO, o který však občané nejeví tak velký zájem.
Existuje zde prostor pro
osvětu – seznámení/připomenutí občanům, jaký „drobný“ nebezpečný odpad mohou
mít doma a neměl by končit ve směsném odpadu. Jedná se např. o barvy, laky a
ředidla, znečištěné hadry, lepidla, tonery, léčiva, apod.
|
3.3
Hospodaření s energií
|
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3
Hospodaření s energií
|
V rámci MěÚ Chrudim je od roku 2015 zřízena pozice energetického manažera a aplikován systém energetického managementu a provozován systém EPC.
Od roku 2018 máme na budově MěÚ v provozu fotovoltaickou elektrárnu zavedeny online sledování spotřeby vody (po 8 hodinách). Od roku 2016 jsme zapojeni v Paktu starostů a primátorů, jehož výsledkem je zpracovaný plán udržitelné energetiky pro město Chrudim. Tento plán chceme do budoucna propojit s Adaptační strategií na ochranu klimatu pro město Chrudim, kterou máme schválenou v ZM.
|
Město velmi kvalitním způsobem realizuje systém
energetického managementu (EnMS), který je částečně propojen se systémem EMAS. Zároveň
má zpracovaný Akční plán udržitelné energetiky města Chrudim v rámci svého
členství v Paktu starostů a primátorů.
Díky realizaci konkrétních energeticky úsporných akcí
dochází k postupnému snižování spotřeby energie. Zároveň se město snaží
využívat obnovitelné zdroje energie (fotovoltaická elektrárna na budově MěÚ,
tepelné čerpadlo na chlazení kluziště městského stadionu, chystaný projekt
tepelných čerpadel v mateřských školách).
Spíše klesající trend má
také spotřeba pohonných hmot.
|
3.3.1. Má město vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku města včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- Město systematicky sleduje spotřebu energie od roku 2009, kdy byl zaveden systém EMAS. Odpovědnost za sledování spotřeb Odbor kanceláře tajemníka, oddělení hospodářské správy. Při zpracovávání každoroční aktualizace Environmentálního prohlášení jsou data vyhodnocena a případně navržena opatření ke snížení spotřeby. Stejně tak příspěvkové organizace města sledují průběžně spotřeby energií.
- Od 1.1.2015 zavedeno místo energetického manažera, který spolupracuje se všemi organizacemi a společnostmi města.
- Město Chrudim zahájilo v roce 2014 zavádění systému managementu hospodaření s energií (EnMS) v souladu s normou ČSN EN ISO 50001:2012, a to za finanční podpory Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2014 - Program EFEKT.
- Od roku 2014 je zaveden projekt EPC.
- Nakládání s úsporami - je schválen ZM Fond obnovy majetku (FOM). V tomto fondu jsou shromážděny vklady města, příjmy ze splátek půjček a úroků poskytnutých z Fondu rozvoje bydlení do doby jejich konečného splacení, zůstatek Fondu rozvoje bydlení k datu založení FOM, dary a případné výpomoci z prostředků sponzorů (bank, občanů, firem apod.), podíl 30% z výnosu prodeje nepotřebného nemovitého majetku města Chrudim (finanční prostředky budou převedeny na účet fondu v témže kalendářním roce, kdy budou inkasovány do příjmů - příjmy nad rámec stávajícího rozpočtu - města na základě schváleného rozpočtového opatření), podíl 45% ze zjištěných úspor provozních nákladů na média v těch případech, kdy byla na a v objektech města zrealizována opatření směřující k zajištění úspor (voda, elektřina, plyn, teplo aj.). Finanční prostředky budou převedeny na účet fondu obvykle do 31.5. následujícího kalendářního roku, na základě provedeného vyhodnocení úspor a po schválení rozpočtového opatření, kterým budou alokovány z rozpočtových kapitol, ve kterých úspory vznikly (úřad, příspěvkové organizace, firmy města atd.) jiné příjmy (bankovní úroky, smluvní pokuty dodavatelů).
Finanční prostředky z FOM lze použít na financování, spoluúčast a předfinancování výdajů investiční i neinvestiční povahy, včetně zapojení prostředků k dotacím a přípravy projektové dokumentace, souvisejících s následujícími činnostmi. Provádění opatření směřujících k úsporám provozních nákladů v objektech města v oblasti médií (elektřina, voda, teplo, plyn aj.) – tyto zdroje budou zahrnuty buď ve schváleném rozpočtu na daný kalendářní rok, případně budou zapojeny v průběhu roku z fondu po schválení rozpočtového opatření nezbytné či havarijní stavy na bytovém fondu a placení bankovních poplatků. Příklad využití naspořené částky z FOM: V roce 2018 byla na budově MěÚ Pardubická 53 vybudována fotovoltaická elektrárna. V rámci projektu jsme si nechali zpracovat rámcovou kalkulaci včetně návratnosti investice dle spotřeby elektrické energie z FVE, v kalkulaci návratnosti počítáme s cenou elektřiny, která reflektuje očekávaný vývoj cen elektřiny v následujících letech životnosti investice. Projekt vychází ze strategických a koncepčních dokumentů města - http://www.chrudim.eu/assets/File.ashx?id_org=5429&id_dokumenty=6659 http://www.chrudim.eu/vismo/dokumenty2.asp?id_org=5429&id=1667&n=strategicky%2Dplan%2Dudrzitelneho%2Drozvoje%2Dmesta%2Dchrudimi%2D2015%2D2030&p1=1944 Cílem projektu bylo snížení energetické náročnosti budovy MěÚ Pardubická 67, kde sídlí převážná většina odborů MěÚ. Tento projekt je považován za pilotní. Pokud se provoz FT elektrárny osvědčí, využijeme těchto zkušeností při instalaci dalších možných panelů na jiných budovách v majetku města, které budou mít požadované parametry. Realizované projekty propojujeme i s osvětou. V roce 2017 jsme připravili pro veřejnost velkou osvětovou kampaň zaměřenou na téma: „V SOULADU S PŘÍRODOU…NAUČME SE ŠETŘIT S PŘÍRODNÍMI ZDROJI“. Snahou bylo seznámit návštěvníky akce s tématikou udržitelné energetiky. Konkrétně pak s tím, jak šetřit se zdroji el. energie, ukázka a seznámení s alternativními zdroji energie, připraveny byly workshopy na poradenství v oblasti úspor vody, el. Energie a pasivního stavitelství, apod. http://www.chrudim.eu/den-zeme-2017-utery-25-dubna-na-resselove-namesti/d-7108/p1=1979. http://2017.chrudimsobe.cz/2017-04-25-den-zeme Téma Udržitelné energetiky bylo součástí akce Chrudim za udržitelný svět 2018. Cílem akce bylo seznámit žáky ZŠ s cíly SDgS a s daným cílem spojit i praktickou ukázku, která je spojena s městem Chrudim. Právě na stanovišti Udržitelné energetiky byl žákům představován i tento projekt. Více o akci http://www.chrudim.eu/chrudim-za-nbsp-udrzitelny-svet/d-8453/p1=1979
|
|
Od roku 2015 byla vytvořena pozice energetického manažera města, zaveden energetický management a je realizován projekt EPC.
Funkce energetického manažera města přináší pravidelnou a častou spolupráce se všemi subjekty města a úspory jak energií, tak financí. Byly zrealizovány dva pilotní projekty - fotovoltaika a revitalizace MŠ V.Nejedlého.
|
Město má od roku 2015 zaveden EnMS v souladu
s normou ČSN EN ISO 50001, a to na veškerém majetku (51 objektů)
s výjimkou bytových domů. Systém je udržován a pravidelně aktualizován,
avšak – zejména z finančních důvodů – si jej město nenechalo certifikovat.
Oblast hospodaření s energií je dále sledována v rámci systému EMAS
(zavedený od roku 2009), kde patří mezi významné environmentální aspekty
(střední úroveň významnosti). Tento systém je pravidelně ověřován a je obnovována
jeho registrace. Podrobně je oblast hospodaření s energií rozpracována v
rámci Akčního plánu udržitelné energetiky města Chrudim.
Od roku 2015 je také zavedena funkce energetického
manažera města, a to při personálním zajištění 1,0 úvazku – což umožňuje
plnohodnotnou realizaci EnMS.
Od roku 2014 realizuje město pilotní projekt EPC; na
základě analýzy bylo vybráno 10 objektů, ve kterých nyní projekt probíhá. Město
zatím neuvažuje o rozšíření projektu na další objekty.
Za příklad dobré praxe
může sloužit Fond obnovy majetku, prostřednictvím kterého jsou financovány
projekty energetických úspor. Část ušetřených peněz se vrací do Fondu, část jde
do rozpočtu města a část si ponechávají organizace, ve kterých byl projekt
realizován. Fond je tak velmi dobrým příkladem jednak revolvingového
financování a jednak způsobu, jak angažovat a motivovat organizace
k realizaci energeticky úsporných projektů.
|
3.3.2. Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využity pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město Chrudim realizovalo v minulém roce 2014 projekt snižující energetickou náročnost určitých objektů vlastněných městem Chrudim prostřednictvím metody EPC.
Data jsou použita pro přípravu projektů zaměřených na snižování spotřeby energie a využití obnovitelných zdrojů. Seznam objektů, kde je EPC realizováno: 1.Chrudimská beseda, Muzeum,restaurace Široká 85, Široká 86 2.Městské kino Svatopluka Čecha 256 3.ZŠ Dr. Peška Dr. Peška 768
4.ZŠ Dr. Malíka Dr. Malíka 958 5.ZŠ U Stadionu U Stadionu 756 6.Bazén V Průhonech 503 7.Zimní stadion V Průhonech 503 8.Budova městského úřadu Pardubická 67 Průběžně jsou realizovány projekty řešící "Modernizaci veřejného osvětlení Chrudim", modernizaci osvětlení tělocvičen, tříd u budov MěÚ např. (realizován projekt Revitalizace MŠ Topol, projekt Revitalizace MŠ Víta Nejedlého apod.) Veškerá data týkající se jednotlivých médií jsou nejméně 1x měsíčně monitorována, zaznamenána a vyhodnocena. Na mnohých místech je monitoring častější. Máme i dálkové odečty na mnohých měřidlech ( EOP, ČEZ, VAK, nově zrekonstruovaná školka a budovy MěÚ). Tento monitoring napomáhá i při minimalizaci ztrát v případě poruch či havárií. Aktivně se pracuje samozřejmě i s daty z projektu EPC. Podrobnou analýzou emisí k roku 2015 se zabývá i dokument Základní inventura emisí jako příloha č.1 k Akčnímu plánu udržitelné energetiky města Chrudim. Spotřeba pohonných hmot i ujetá vzdálenost v km je sledována v rámci EMAS. 
|